Techsolo TMR-3550 (3.5", IDE, USB 2.0, Rood, Voeding) Review

Palomar 23 oktober 2005, laatste update op 23 oktober 2005, 1.809 views

Techsolo TMR-3550 (3.5", IDE, USB 2.0, Rood, Voeding)

Pluspunten

• Vormgeving

Minpunten

• Inbouwen gaat erg moeizaam
  • Harddisk wordt niet gedempt (tegen schokken)
  • Grote adapter

Ik heb deze externe HD-case aangeschaft omdat ik nog een oude 40GB-schijf had liggen welke ik wilde gebruiken voor back-ups en als 'veredelde' USB-stick om data mee te nemen.

Montage
Na het openmaken van de verpakking dien je eerst de deksel van de case los te draaien alwaar je de aansluitingen voor de harddisk aantreft. Er wordt een klein schroevendraaiertje meegeleverd om de harddisk vast te draaien. Het plaatsen van de disk was bepaald niet eenvoudig, omdat er erg weinig ruimte binnenin de case aanwezig is. Ook zitten de IDE- en powerkabels erg dicht op de harddisk, waardoor deze - en de aangesloten printplaatjes - gevaarlijk ver ombuigen als je de harde schijf in de case wilt drukken. Dit vond ik zeer fragiel aandoen en ik was ook bang dat ik iets zou slopen. Ik had liever wat meer ruimte gehad (dan wordt de case maar een centimeter langer desnoods), want ik kan mij voorstellen dat minder voorzichtige gebruikers de hele poweraansluiting aan gort drukken. Een waarschuwing is dus op zijn plaats!

Demping en koeling
Eenmaal ingebouwd valt me op dat de harde schijf rechtstreeks op het metaal van de behuizing vast zit. Er is dus geen demping oid, waardoor de schijf dus ook gevoelig is voor schokken. Van een draagbaar apparaat verwacht je dat het wel tegen een stootje moet kunnen, maar gezien het feit dat schokken rechtstreeks worden doorgegeven aan de harddisk zou ik er niet te wild mee omgaan (als in: los in je tas laten zitten). Ik had liever gezien dat de harddisk op rubber oid gemonteerd zat.

Qua koeling zit het denk ik wel goed bij deze case (alhoewel ik de temperaturen niet kan opmeten via USB). De zijkanten van de case bestaan nl. uit een soort gaas, waardoor je de schijf gewoon kan zien en er dus ook voldoende lucht doorheen kan waaien. Bijkomend nadeel hiervan is wel dat de ingebouwde harde schijf in direct contact staat met de buitenlucht, met alle gevolgen van dien (lekkend pakje drinken in je tas druppelt rechtstreeks in je 'onbeschermde' harde schijf om maar even een extreem voorbeeld te noemen ;)). Ik had hem liever wat meer afgesloten gezien, zodat er geen troep in kan komen, wat bij draagbare apparaten nou eenmaal wel eens kan gebeuren tijdens de 'reis'.

Note: de case wordt natuurlijk verkocht als een externe harddiskcase en niet als mobiele harddisk of harddiskprotector oid. ;) Maar ik ben wel van mening dat een externe schijf hoe dan ook enige vorm van bescherming moet geven. Een externe schijf koop je om af en toe te verplaatsen, anders had je de schijf wel in je PC gebouwd. Vandaar de aandacht voor schokbestendigheid en bescherming tegen vuil/invloeden van buitenaf.

Snelheid
De snelheid heb ik niet opgemeten, maar het overtanken van 40GB aan backup-data via de USB-2.0-aansluiting ging aardig rap. Ik denk dat dit verder wel goed zit.

Vormgeving
Over de vormgeving ben ik wel tevreden. Het apparaat heeft een neutraal kleurtje en de voorkant geeft een mooi lichteffect bij lees/schrijfacties. Tevens zit er een powerknop aan de achterkant, waardoor je de schijf eenvoudig uit kunt zetten. Mede vanwege het feit dat de case vrij open is en er geen demping is hoor je de harddisk erg duidelijk draaien (is natuurlijk weer afhankelijk van de harddisk die erin zit). Het is dan handig om hem even uit te kunnen zetten zonder de stekker eruit te hoeven halen.

Verder wil ik nog even opmerken dat er een vrij grote adapter bij de case zit (formaat notebookadapter). Voor de aanschaf had ik er niet zo bij stil gestaan dat er natuurlijk ook een adapter bij zit (een USB-aansluiting levert niet genoeg stroom voor een harddisk). Dit betekent wel weer extra kabels en het meeslepen van een adapter als je de disk ergens mee naartoe neemt.

Heb jij ook een Techsolo TMR-3550 (3.5", IDE, USB 2.0, Rood, Voeding)?