Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast (2015) Zwart Review

twi$ted 5 december 2016, 421 views

Google Chromecast (2015) Zwart

Aardig apparaat, alleen usecase beperkt doordat niet alles wordt toegestaan door apps.

Pluspunten

• goedkoop
  • klein
  • simpele installatie

Minpunten

• plex heeft veel transcoding nodig
  • ziggo app ondersteunt alleen live TV, geen replay TV

Geluidskwaliteit Score: 4
Om mijn Samsung blu-ray/dvd/decoder met internet@tv te vervangen dacht ik dat de chromecast een uitkomst zou bieden. Van de blu-ray/dvd speler maakte ik al bijna geen gebruik, al mijn eigen dvd's had ik al gedigitaliseerd en op een Plex server gezet die ik dus via internet@tv/Plex kon afspelen. Daarnaast ondersteunt de Ziggo GO app ook chromecast dus zou ik tv kunnen kijken. Geen lompe decoders meer nodig zou je denken. Helaas werkt het niet helemaal zoals verwacht. Ook al kan de chromecast hier zelf niet altijd wat aan doen, de usecase van dit apparaat wordt er wel door beperkt.

De installatie
het pakketje bevat de chromecast, een zeer beknopte handleiding (eigenlijk alleen maar een verwijzing naar de google home applicatie) en een adapter met lange usb kabel. De adapter heb ik niet nodig, ik heb de usb kabel voor de voeding op de usb van de TV aangesloten en dat werkt tot nu toe prima. Wanneer je de google home applicatie hebt ge´nstalleerd zoekt deze naar de apparaten (in dit geval vindt ie de chromecast) en stel je deze simpel in.

Draadloos
Opzich lijkt het apparaat draadloos prima te werken. In mijn geval heb ik een Asus router op de beganegrond waar ik ook de chromecast gebuik. Er zitten wel muren en deuren tussen, maar het ontvangst lijkt hier niet veel onder te lijden. Ik zal nog eens kijken wat de impact is op het netwerkverkeer wat hier door wordt gegenereerd.

Ziggo GO
Live tv kijken werkt prima, helaas is het niet mogelijk om replay tv te gebruiken. Ook als je via google home je scherm cast (mirroring) dan krijg je een zwart beeld met de melding dat casten niet is toegestaan. Grote teleurstelling dus. Je kan nog wel gebruik maken van apps zoals NPO gemist, en RTL XL, maar dat haalt toch wel het gebruiksgemak wel behoorlijk naar beneden.

Plex
Aanvankelijk dacht ik "kolere wat werkt dat ding traag". Dat was ik niet gewend als ik via de blu-ray speler of een Plex app films aan het kijken was. De aap kwam uit de mouw bij het bekijken van de serverstatistieken, een giga CPU belasting. Kennelijk had de blu-ray speler en de app op een tablet/telefoon niet zo veel transcoding nodig, bij de chromecast is dat wel anders. Welk formaat film ik ook afspeel (mpeg4, h264, h265, enz) de Plex server lijkt wel alles te moeten transcoderen voor de chromecast en pakt daarbij bijna continue maximale CPU

Voor mij is de chromecast dus een net-niet oplossing. Achteraf gezien denk ik dat een android mini pc een betere keuze was geweest, al betwijfel ik of de Ziggo GO app hier wel op ge´nstalleerd kan worden of de gewenste functionaliteit biedt.

Heb jij ook een Google Chromecast (2015) Zwart?

Heb zelf een LG OLED B6V. Met de officiŰle Plex app heb ik ook transcoding nodig, erg vervelend. Neem ik de XPLAY (niet officieel) app, die een gelijkaardige interface heeft, heb ik dit niÚt nodig.
Ik heb geen idee of je op je Chromecast die andere app kunt vinden, maar het is het zoeken waard :)
C-Gate, bedankt voor je antwoord. Een chromecast is niet een android TV stick waar je apps op kunt installeren. Het is een veredelde antenne, een brug tussen jouw wifi/netwerk en hdmi van je televisie (of wifi direct naar hdmi).
Neem een speler die wel zelf alles kan afspelen, zoals de Nvidia Shield Android TV. Kost meer dan een Apple TV 4, maar is een hele capabele speler!