HP Pavilion HDX X18-1380ed (NQ522EA) Review

Mr.CeeJay 2 november 2009, 1.210 views

HP Pavilion HDX X18-1380ed (NQ522EA)

Pluspunten

• feature-set: blueray, tv-tuner, afstandsbediening, fingerprint sensor, cardreader, e-sata, HDMI, Wifi Draft-N, Bluetooth.
  • duidelijk Full HD scherm
  • Altec Lansing Dolby audio
  • toetsenbordverlichting
  • 64-bit OS meegeleverd

Minpunten

• gevoelig voor vingerafdrukken
  • OSD van volumeknoppen vertragen embedded video's (software)
  • juiste formaat laptoptas vinden

Ik heb deze laptop in augustus '09 aangeschaft via mijn werkgever en gebruik hem veelvuldig, voornamelijk zakelijk. Het is echt een top laptop waar je probleemloos de hele dag op kunt werken. Ik heb juist dit model gekozen omdat ik regelmatig meer dan gemiddelde resources nodig heb voor gebruik met virtuele machines, het renderen van applicaties of video's en tenslotte het grote scherm omdat hij veelal als desktop vervanger gebruikt wordt. Het scherm is zeer duidelijk en de Full HD resolutie zorgt ervoor dat alles erop past;
2 pagina's naast elkaar in Word, een remote console of mappenlijst die volledig of bijna volledig erop staat. Je hebt hierdoor duidelijk meer overzicht over de materie waar je mee bezig bent.

Voor een Core2Quad CPU vind ik dat de laptop zeker niet te warm wordt, zolang je alleen office-, internet- of entertainment zaken gebruikt en niet gaat gamen of renderen valt het allemaal reuze mee. Ook het geluidsniveau hebben ze boven verwachting laag kunnen houden. De 7200rpm harddisks hoor je sowieso al niet lopen, de ventilator springt alleen naar een hoorbaar niveau als het echt nodig is.

Verder heeft de laptop een subliem geluid. Ik ben zelf ervaren met radio maken voor lokale omroepen en heb vele laptops gehoord, maar nog nooit zo mooi als deze. Natuurlijk weet ik dat de vorm en grootte van een laptop nooit zal kunnen tippen aan een echte speaker maar ik denk dat de verschillen steeds minder worden en daar zal de ingebouwde subwoofer zeker aan bijdragen.

Tenslotte is de laptop gewoon compleet. Omdat ik hem veel gebruik moet hij voor mij gewoon voldoen aan wat ik verwacht en met zijn vele features lukt hem dat ook. De afwerking is prima en als je het gewicht en formaat voor lief neemt dan is het een laptop die het geld waard is.

Heb jij ook een HP Pavilion HDX X18-1380ed (NQ522EA)?

Omdat ik zelf net de 8530p van HP had aangeschaft (voor een zeer zacht prijsje via slim.nl) en ik deze nog niet heb ontvangen begon ik met grote belangstelling jouw review te lezen.

Ik ben daarna wel wat teleurgesteld. Ik verwachtte een klinkende review van een laptop met legio mogelijkheden. De verschillende punten die standaard door T.net aangedragen worden worden of slechts summier of soms in het geheel niet behandeld.

Je komt tot een algemene beoordeling van 5 sterren, maar ziet kans op 3 van overige 8 punten slechts een voldoende te geven, op eentje "slecht" en op 2 andere "goed". Dan vraag ik me af hoe je ooit op een uitstekende overall waardering uit kunt komen.....

Het apparaat heeft blijkbaar zeer veel aan boord (veel meer dan de 8530p). Maar waarom behandel je deze zaken niet? Hoe werkt de tv-tuner, de fingerprint sensor (waarvan veelal gezegd wordt dat hij te traag en te onbetrouwbaar is); hoe is de robuustheid (die je met een "voldoende" afdoet) een zeker niet onbelangrijke zaak voor zo'n grote machine. In je negatieve eigenschappen heb je het vertragen van de video door het OSD, in je hele verhaal kom ik daar niets over tegen.

Last but not least, een 18" laptop is niet hetgeen mensen zich voorstellen als ze aan een laptop denken. Als desktop vervanger prima (maar dan kun je meestal voor minder geld een snellere en betere computer kopen, welke je ook nog eens makkelijk kunt up-graden), maar waarom een laptop met zo'n extreem formaat? Is het apparaat nog überhaupt portable?

Dat het geluid beter klinkt dan uit een andere laptop zal gedeeltelijk ook wel komen door het groter formaat kast; maar er worden inderdaad tegenwoordig grote stappen gemaakt om het zeer armzalige geluid van een laptop iets op te krikken.

Desalniettemin, bedankt voor je review.
Ik ben het met Pjerry eens, ik ben nog ernstig aan het twijfelen of ik de hdx-16 of de Envy 15 wil aanschaffen. Je benadrukt in je review de punten die veelal vanzelfsprekend zijn. Echter zijn je minder gewaardeerde punten zoals accuduur, prijs en bouwkwaliteit niet terug te vinden!

Eveneens ben ik toch blij dat er nog steeds mensen van hun eigen product willen informeren! Dus helemaal top! Bedankt.