Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Pro 13": 2.53GHz (mid 2009) Review

HansTotaal 1 november 2009, laatste update op 17 november 2015, 7.357 views

Apple MacBook Pro 13": 2.53GHz (mid 2009)

Pluspunten

• Design
  • Touchpad
  • Makkelijk te vervoeren
  • Mogelijkheid om Windows te draaien
  • Mac OS X

Minpunten

• Vele kleine verandering t.o.v. Windows

Na vrijwel de gehele 6 jaar van mijn middelbare school op een standaard Medion dekstop van de Aldi te hebben gewerkt, mocht ik van mijn vader een laptop voor mijn studie uitkiezen. Aangezien mijn vader als sinds de begindagen van Apple op allerlei Macjes heeft gewerkt en op dit moment zowel een 24" iMac als een 17" MacBook Pro in gebruik heeft, mocht het van hem ook een Mac worden. Daarna duurde het niet lang voordat de keuze voor deze 13" MacBook Pro was gemaakt. Een week later ging de deurbel en overhandigde de UPS-man mij dit prachtige wonder...

Mijn Specificaties
# 2,53 GHz Intel Core 2 Duo-processor
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
# 500GB (5400 rpm) HDD
# NVIDIA GeForce 9400M
# Airpot Extreme IEEE 802.11n-WiFi
# Ingebouwde lithium-polymeerbatterij van 58 wattuur (tot 7 uur)
# Ingebouwde iSight-camera
# Poorten: Gigabit Ethernet, FireWire 800, Mini Display, 2x USB 2.0, SD-kaart, Geluid in/uit, Kensington-slot
Dit is eigenlijk alles wat ik nodig heb. Het is niet het snelste van het snelste, maar ook zeker niet het langzaamste van het langzaamste. Ik mis eigenlijk niks en ben hier dan ook heel tevreden mee.

Uiterlijk
Een van de belangrijkste eigenschappen aan een Mac is toch wel het design. Het karakteristieke lichtgevende apple-logo op de achterkant, de unibodybehuizing met de verborgen lampjes waaronder het 'slapende' lampje, het touchpad zonder knoppen, het backlit chicklet toetsenbord. Over alles is nagedacht en het ziet er prachtig uit. Ik durf rustig te zeggen dat de MacBook Pro de mooiste notebook is die op dit moment verkrijgbaar is.

Mobiliteit
Ik was al bekend met de 17" MacBook Pro van mijn vader. Voor thuisgebruik is deze heel fijn maar het is een ramp om te vervoeren. De 13" heeft daarentegen een bijzonder fijne grootte. Niet te klein om goed op te kunnen werken en niet te groot om zonder gedoe te vervoeren. Qua afmetingen is de MBP vergeleken met een A4-tje ongeveer 2 cm breder en 1 cm dieper, verder is hij ietsje dikker dan twee ouderwetse cd-doosjes op elkaar. Door dit formaat is hij vergelijkbaar met een schoolboek, en past hij gemakkelijk in de meeste tassen. Het gewicht van 2 kilo zorgt vervolgens dat het transport van deze notebook vrijwel geen problemen zal opleveren.

Beeldscherm
Het beeldscherm ziet er met zijn glossy finish heel mooi uit en de beeldkwaliteit is prachtig. Het bekende nadeel van een glossy finish, namelijk de weerkaatsing van de zon als je buiten werkt, is helaas inderdaad aanwezig. Maar over het algemeen is dit geen groot probleem. De ambilight-sensor zorgt ervoor dat je geen last van je ogen krijgt en dat is fijner dan ik van tevoren had gedacht. De grootte van het scherm is misschien niet ideaal maar ook niet vervelend. Bij langdurig gebruik is een extern (groter) scherm wel prettig, maar niet noodzakelijk.
De resolutie van 1280 bij 800 is ideaal voor zowel internet als tekstverwerken als de meeste andere taken. De Macs van mijn vader en veel andere moderne computers hebben naar mijn mening een veel te hoge resolutie. Leuk als je drie webpagina's naast elkaar wil bekijken, maar ik vind het totaal niet prettig werken. Als je echter aan resoluties van 1920 bij 1200 of groter gewend bent, kan deze resolutie wellicht even wennen zijn.

Touchpad
Het touchpad is het meest innovatieve deel van de MacBook Pro. De knoppen onder het touchpad zijn verdwenen en in plaats daarvan druk je simpelweg op het touchpad zelf om te klikken. Met één vinger voor de linker muisknop, met twee vingers voor de rechter muisknop. Daarnaast kun je met twee vingers scrollen, inzoomen en roteren, met drie vingers terug- en vooruit gaan en met vier vingers exposé bedienen. En alsof dat nog niet fijn genoeg is, kun je ook nog de optie 'tap to click' inschakelen. Met die optie aan hoef je niet eens te klikken maar kun je ook 'tappen' op het touchpad, en dat werkt bijzonder prettig. Naast het feit dat dit touchpad er mooi uitziet en innovatief en fijn werkt, is het ook nog eens groter door het ontbreken van de knoppen. En dat is op een portable notebook een hele fijne eigenschap. Kort genomen kun je zeggen dat alleen al dit geniale touchpad een reden is om een MacBook Pro aan te schaffen.

Toetsenbord
Een tijdje geleden heeft Apple de toetsenborden met de zogenaamde 'chicklets' ingevoerd. Hierbij hebben de toetsen afgeronde hoeken gekregen en zijn ze iets verder van elkaar af geplaatst. Voor de touch-typists schijnt dit een ware ramp te zijn, maar de gemiddelde persoon zal geen last ondervinden. Het toetsenbord is volgens mij fullsize en typt lekker: de toetsen zijn makkelijk in te drukken en de keren dat ik een verkeerde toets indruk zijn zeer zeldzaam. De indeling van de toetsen is eigenlijk voor het grootste deel zoals ik het gewend ben en daar ben ik dan ook heel tevreden over. Daarnaast is het toetsenbord verlicht en dat werkt in een donkere omgeving uiteraard veel prettiger. Over het toetsenbord dan ook niets dan lof.

Mac OS X
Het grote verschil tussen deze laptop en de meeste anderen is uiteraard het besturingssysteem. Ik had al wat ervaring met OS X en wist dan ook wat ik kon verwachten. Tot nu toe is het met geen moment tegen gevallen. De omschakeling wordt makkelijk gemaakt door de vele hulp die door allerlei sites wordt geboden waardoor je snel leert werken in dit nieuwe OS. Helaas kom je wel nog vaak dingen die net even anders gaan op een Mac en het kost dan weer tijd om er achter te komen hoe iets precies moet. Ik zal verder niet dieper in gaan op het besturingssysteem in deze review. Voor meer informatie hierover zal ik later waarschijnlijk nog een aparte review schrijven en kun je natuurlijk ook reviews van anderen over Mac OS X lezen. Wat ik nu wel kan vertellen is dat Snow Leopard zeer goed presteert op deze MPB. Programma's laden soepel en werken snel, zelfs als er veel tegelijk werken. Ook programma's als Adobe Flash CS3 en Adobe Photoshop CS3 werken vrij soepel. Bij langdurig gebruik van veelvragende programma's wordt de notebook helaas wel echt heet aan de onderkant en is deze zeker niet meer te gebruiken als laptop.

Windows 7
Ik ben van plan in de nabije toekomst Windows 7 te installeren. Zowel via Bootcamp als door middel van VMWare Fusion. De reden hiervoor is dat ik na al die jaren trouwe dienst toch een bepaalde liefde voor Windows koester en dat sommige programma's nou eenmaal niet beschikbaar zijn voor de Mac maar wel voor Windows. De mogelijkheid om beide besturingssystemen op één computer te draaien is ook wel een goede reden om voor een Mac te kiezen. En als je ook nog een bepaalde vorm van Linux zou willen draaien bestaat zelfs die mogelijkheid er nog. Wordt vervolgd...

Een Mac is een luxeproduct en dat merk je helaas in de prijs. Gekeken naar de specificaties is de MacBook Pro zwaar overpriced. En helaas geldt dat ook voor de meeste accessoires. Maar men moet niet vergeten dat een Mac meer is dan een aantal samengevoegde computer onderdelen. Een Mac is een statussymbool, de Porsche onder de computers. En Porsches kosten geld.

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 13": 2.53GHz (mid 2009)?

Een belangrijke reden dat sommige sportauto's zo snel gaan is niet vanwege veel vermogen, maar vanwege een laag gewicht.
Een belangrijke reden dat een Mac snel werkt is omdat je bijvoorbeeld redelijk veilig zonder antivirusprogramma kunt (van horen zeggen).

Zeer goede review.
dat kan ook onder windows als je geen rare attachments opent, domweg op ja klikt bij de UAC schermpjes, geen gnutella achtige netwerken gebruikt om te downloaden, enz. Maarja iedereen is nou eenmaal geindoctrineerd door de anti-viri makers. Niet dat ik pro windows ben, draai zelf linux.
Probleem ligt toch bij de eindgebruiker, zoniet? dan is het een exploit, exploits heb je op alle systemen en daar helpt een anti virus pakket ook niet tegen.
Beetje domme uitspraak. Mensen zijn helemaal niet geïndoctrineerd door antivirusmakers maar hebben de ervaring dat geen virusscanner hebben de nodige problemen oplevert. Windows is nou eenmaal erg makkelijk te besmetten waarbij een stuk malware ook erg makkelijk z'n gang kan gaan en voor nog meer besmetting kan zorgen. Combineer exploits met een virus en je hebt een mooie ingang om ondanks het feit dat je dingen als UAC, niet overal op klikken, niet naar vage sites gaan, etc. doet alsnog een machine kunt besmetten. Een virusscanner zal niks kunnen doen aan die exploit maar wel aan dat virus wat via zo'n exploit op je machine terecht komt, het kan dus het kwaad verzachten en zorgen dat er niet meer gebeurd dan het uitbuiten van die exploit (een firewall waar de machine achter hangt (en er dus niet op draait!) kan al afdoende zijn bij dit soort dingen). Dat verhaal wordt inmiddels door diverse onderzoeken bevestigd.

De indoctrinatie geldt dus niet voor Windows maar wel voor non-Windows systemen omdat daar de virusdreiging veel minder is. De scanners die er zijn scannen ofwel op oude dingen die al lang en breed opgelost zijn naast de bekende proof of concept dingen. Alleen geldt hier wel een mits: mits zij überhaupt op virussen voor het betreffende OS scannen want veruit de meeste scanners scannen eigenlijk alleen op Windows virussen. Je helpt jezelf er dus niets mee maar de Windows gebruikers waarmee je communiceert wel. Hierdoor verkopen virusscanners ook niet zo hard als met Windows en moeten fabrikanten nogal wat uit de kast trekken en dan krijg je inderdaad indoctrinatie.

Overigens heeft het scannen trouwens weinig te maken met het feit dat een Mac sneller is of niet. Snelheid zit hem vaak in een totaalplaatje.
Ik kan het niet laten, ik ga het nog 1 keer proberen uit te leggen..

Deze laptop is niet duur. Hij kost veel.
De componenten aan de binnenkant zijn van veel betere kwaliteit dan de medions, acers, asussen.. USB en firewire chips bijvoorbeeld, die je processor minder belasten dan de goedkope prut (realtek en consorten). Verder is hij aanzienlijk degelijker dan zijn plastic tegenhangers.. Alles is netjes weggewerkt, geen afbrekende ventilatieroosters e.d.. Bovendien vind ik dat je hem niet mag vergelijken met een 15" 4 cm dik plastic monster. Vergelijk hem dan met een ultra portable. Die zijn van andere merken ook veel duurder.

Dan nog software, macs worden al jaren met allerlei 'gratis' software geleverd, geen trials, geen bloatware, echte software. Gratis tussen aanhalingstekens want uiteindelijk betaal je er natuurlijk voor.. Als je daar niet voor wilt betalen is deze gewoon niet aan jou besteed.. Maar dat maakt hem niet duurder.. Verder kan Apple door het beperkte aantal modellen de drivers precies op maat maken zodat alles lekker samenwerkt! Heerlijk nooit meer drivers downloaden en installeren en dan nog een keer omdat iets mis gaat.. Geen virussen, geen DLL's die continue beschadigen.. Ik ga nooit meer terug :)

Bottom line is.. Apple maakt geen goedkope computers. Je kan niet laag instappen qua prijs. Maar als je het er voor over hebt dan krijg je ook echt wat. :9

Oh verder goede review :)

1 opmerking.. hij heeft een backlit toetsenbord, voegt voor mij heel veel toe!
Een dure laptop is volgens mij hetzelfde als een laptop die veel kost. Als je naar alle Apple producten krijgt is de 13" MBP waarschijnlijk wel het best geprijsd. En het is waar dat Apple meestal gebruik maakt van kwalitatief goede componenten. Apple maakt echter wel hoge winstmarges op hun producten. Dus hun producten zijn gewoon duur.

Over dat backlit keyboard heb je gelijk, ik zal dat ook even toevoegen.
Je hebt gelijk over dat deze laptop niet duur is. Nog een klein puntje. De Apple Macbook 13" valt in dezelfde categorie qua prijzen als de HP's en Toshiba's van 13".
en die hebben geen OSX ;)

uberhaupt altijd grappig hoe een mac langer met zijn accu doet dan zijn tegenhanger van bv dell of acer.... zou dat osx zijn wat slimmere powermanagement heeft? of superieure hardware?
Via Parallels Desktop 4 is het ook aardig om Windows en Linuxvarianten als virtuele systemen op de MBP te installeren Zo blijf je bij en kun je zaken blijven uittesten. Voor de spelletjes als C&C en RA-varianten heb ik een aparte virtuele XP lopen. Toch merk ik met diverse virtuele systemen wel dat ik niet met minder dan 4GB werkgeheugen toe kan. Een uitbreidingnaar 8GB zit er dan ook zeker in als het werkgeheugen wat goedkoper wordt.
Virtualbox werkt anders ook prima en is nog gratis ook.
VirtualBox werkt leuk met een paar OS's waaronder Windows en een paar Linux distro's. Zodra het wat meer exotischer wordt dan zit je al snel met een traag en instabiel virtualisatieprogramma opgescheept. Parallels heeft hetzelfde probleem, zolang je het bij Windows houdt is er niets aan de hand. Fusion daarentegen heeft dat niet wat ook te zien is aan de langere lijst met OS's die het ondersteund. Niet zo raar aangezien veel van de code wordt gedeeld met de andere producten waar men al jarenlang mee bezig is. Je kunt bij deze 3 programma's duidelijk merken welk bedrijf het meeste ervaring heeft met virtualisatie maar dat wil niet zeggen dat de rest dan maar niks is. Van de 3 heeft VirtualBox de slechtste kaarten in handen (vreselijke GUI, probeer maar eens vm's te verhuizen of even snel een cd te mounten; en niet erg stabiel).
Leuk review, alleen zou ik nog een keertje naar deze zin kijken ;)
Uiteindelijk gaat het ook bij computers uiteindelijk om het innerlijk, maar dit is toch bijzonder mooi meegenomen.
En over de resolutie... het ligt er maar net aan waarvoor je je computer gebruikt. Voor jouw taken is het waarschijnlijk fijn om een niet al te hoge resolutie te hebben. Voor beeldbewerking is hoger weer erg fijn.
Ja ok, maar als je gaat beeldbewerken koop je waarschijnlijk ook geen 13". En die zin is misschien een beetje raar, ik zal hem wel weghalen.
Ik heb gisteren ook een MBP 13' 2.53ghz aangeschaft.

Het is een vreselijk mooi ding, maar na jaren Windows te hebben gebruikt (ja, vanaf 3.1!) erger ik me scheel aan de opbouw van OS X.
Tevens geeft het scherm vaak de fonts niet erg duidelijk weer waardoor het wat moeilijker te lezen is (met of zonder Font Smoothing)

Ik ben wel helemaal gek van het apparaat zelf: pure luxe :)
Mijn dikke Vaio AW11Z/B ziet er opeens erg "goedkoop" uit.

Net als Hans zou ik er graag Windows (7) op willen zetten: als ik er met OS X er niet meer uitkom kan ik altijd nog switchen.

Mijn vrouw is er alvast verliefd op, want haar midi apparatuur werkt er prima mee icm Logic.
Het duurt een paar maanden om aan OS X te wennen als je nooit met een Linux of UNIX-achtig systeem hebt gewerkt. Zodra je gewend bent wil je niet meer terug. Geduld is een schone zaak :)
Als je eenmaal gewend bent aan Mac OS X, wil je liever niet Windows opstarten.
Ik heb er een hekel aan om windows op te starten, puur alleen maar omdat het zo ontzettend lang duurt.
Mijn tip: Raak maar gewend aan OS X :)
Goeie review. Heb zelf ook dit model, maar dan met een 250Gb harddisk.

Over de beeldscherm kan je misschien iets toevoegen over de OLED scherm. De kleuren zijn erg mooi, en bijzonder scherp.
Je merkt het pas echt als je na een tijdje weer eens op een normale TFT scherm werkt.
Ik zou een mac niet met een porsche vergelijken, eerder met een ferrari of lamborghini ;)

Goede review niets op aan te merken. Omdat ik zelfgeschoten plaatjes mis 3 sterren, anders had je er 4 gekregen!
Een mac heeft anders wel de kleur van een porsche, deze kleur ferrari of lambo zul je niet snel vinden :)
Daar heb jij dan weer gelijk in :P (Alhoewel bestaan er witte Murcielago's ;) )
Offtopic:

nieuws: Acer brengt Ferrari One en drie andere nieuwe AMD-notebooks uit

Ontopic:

Ik vind het een zeer korte maar beknopte review. En zoals ze het zeggen: klein maar fijn! Maar welke software mis je dan van windows tegenover die van de mac?
Ik mis sommige kleinere programma's, zoals Ti Notefolio Creator. Daarnaast mis ik Internet Explorer, dat helaas voor sommige sites vereist is en hetzelfde geldt voor Windows Media Player (rtlgemist.nl). Misschien dat ik later nog meer programma's nodig heb die niet voor Macs beschikbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door HansTotaal op 2 november 2009 17:58]

Als je de Windows Media player dingen mist: http://www.apple.com/down...mponentsforquicktime.html
Dat installeren en het werkt gewoon via Quicktime.

Verder kan ik je aanraden om dan Firefox te gebruiken als sommige sites het niet doet in Safari.
RTL Gemist werkt met Silverlight, deze plugin is er ook gewoon voor de mac. En werkt beter als de Flip4mac plugin.
echt? Eerder iets ingetogeners dan lambo of ferrari. Verder heeft een MacBook niet bruut veel vermogen. Dan toch eerder een porche!
mooie beknopte review.

Wat een heerlijke machine is het toch typt andries.t.net vanaf zijn 13' MBP.
mmhhh apple bestaat uit asus hardware hahaha ma toch this iets wat je niet zomaar aanschaft en als je het eenmaal heb is hij alleeen all mooi om neer te zetten :P
Een goede review. Voor mij maakt het de stap om ook op een macbook pro aan te schaffen steeds kleiner, ben wel nog benieuwd naar je ervaringen van win7 in bootcamp.

De hardware lijkt op het eerste gezicht tegen te vallen, OSX heeft echter niet zoveel nodig en loopt volgens mij gewoon soepeler dan een andere laptop met dezelfde hardware maar met windows erop.

Voor mij als 17 jarige is een macbook pro erg prijzig, maar voor de kwaliteit die je ervoor terug krijgt valt het eigenlijk wel mee, nog even sparen en dan zal de overstap voor mij ook een feit zijn.