Specificaties 500GB 2.5" (SATA-600) @ 545/525MB/s - Bekijk alle specificaties

WD Blue SSD 2,5" (TLC) 500GB Review

wittereus 29 november 2016, 874 views

WD Blue SSD 2,5" (TLC) 500GB

Goede mainstream SSD welke zich kan meten aan de keiharde competitie in de markt. Betrouwbaarheid van WD is altijd top, en met sandisk erbij zal dat zeker niet minder zijn!

Pluspunten

• Prijs/Kwaliteit
  • Snelheid
  • 3 Jaar garantie
  • A merk

Minpunten

• nvt

inleiding :

Sinds begin oktober is het dan zover! Western Digital betreed de SSD markt voor consumenten nu echt met de WD Blue en Green serie. Dit zijn zeker niet de eerste SSD's voor WD, (silicon edge etc.) maar deze nieuwe series zijn duidelijk qua prijs en marketing op een ander publiek gericht dan hun voorgangers. Green is als vanouds de goedkoopste maar ook minst presterende maar wel energiezuinige serie, en Blue de 'mainstream' variant welke iets duurder gepositioneerd is maar ook betere prestaties zal leveren. Deze review gaat over de Blue 500GB SATA3 2,5" variant.

WD rebrand?

Het zal niemand ontgaan zijn (als men tweakers bijhoud ;) ) dat WD enige tijd geleden de bekende flash fabrikant Sandisk heeft overgenomen. Hieruit hebben ze uiteraard een hoop nieuwe patenten en productiemogelijkheden verkregen, waaruit deze SSD's een van de eerste 'nieuwe' producten zijn. 'nieuwe' staat even tussen haakjes omdat het hier feitelijk een Sandisk X400 in een andere verpakking betreft. Dit is zeker niet negatief!

Het grootste verschil met de Sandisk drive is dat WD in de firmware iets meer van het flash geheugen heeft gereserveerd voor overprovisioning waardoor deze drive i.p.v. 512GB 'slechts' 500GB telt. Dit zal uiteraard in een nog langere levensduur resulteren is mijn verwachting. De 3 jaar fabrieksgarantie is markt conform, er zijn ook SSD's met 5 jaar garantie maar deze zijn over het algemeen ook wat duurder.

what's in the box?

De SSD uiteraard :)
Verder word er helemaal niks bijgeleverd, maar als rechtgeaarde tweaker download je natuurlijk de WD SSD toolbox van de WD site. Hiermee kun je de SSD monitoren en eventueel de firmware updaten. Ook heeft WD een speciale editie van Acronis op hun site staan waarmee je makkelijk een drive image kunt clonen om zo snel verder te kunnen werken. Geen kabels bijgeleverd, maar ach... Wie heeft er nog niet ergens een SATA kabel over?

Specificaties

Deze drives zijn gewoon goed gespecificeerd :

Controller: Marvell 88SS1074
Geheugen: 15nm TLC
Max Lezen: 545 MB/s
Max.Schrijven: 525 MB/s
Levensduur: 200 TBW
IOPS Lezen: 100K
IOPS schrijven: 80K

benchmarks?

Het heeft weinig zijn om weer hele lijsten met AS SSD benchmarks etc. te posten. We hebben het hier over een SATA3 drive en zoals met alle hedendaagse SSD's weten deze de SATA3 poort op je moederbord voor 99% te benutten qua bandbreedte.

conclusie

Vandaag de dag kun je ervan uitgaan dat bij alledaags gebruik er weinig merkbaar verschil zal zijn tussen de mainstream SSD's van Crucial MX300, WD Blue, Samsung 750EVO, Kingston UV400 etc. Je kunt je aankoop dus het beste baseren op prijs en het merk wat je wellicht het beste 'gevoel' geeft. WD heeft uiteraard al sinds mensenheugenis een naam hoog te houden qua betrouwbaarheid in harddiskland, en met de know-how op flash gebied van Sandisk ben ik ervan overtuigd dat WD met deze serie SSD's een sterk product heeft. Qua prijsniveau is hij op het moment van schrijven iets duurder als de Crucial (15 euro) en meet hij zich aan de zeer populaire samsung 750 EVO serie. Niks mis mee in mijn ogen, en omdat ik al vele jaren tot tevredenheid WD HDD's gebruik zou ik mijn geld zeker op deze SSD zetten.

Heb jij ook een WD Blue SSD 2,5" (TLC) 500GB?