Specificaties Mono Bluetoothspeaker met netvoeding - Bekijk alle specificaties

Amazon Echo Dot (2nd generation) Wit Review

Coen010 28 november 2016, laatste update op 3 december 2016, 10.150 views

Amazon Echo Dot (2nd generation) Wit

De Echo Dot 2 is een kleinere maar net zo krachtige versie van de Amazon Echo. Een speaker van goede kwaliteit ontbreekt, maar Amazon compenseert dit met een audio out-poort en Bluetooth-connectiviteit. Om je eerste stap in domotica te maken is de Dot een goede keuze.

Pluspunten

• Duizenden Alexa skills
  • Stukken goedkoper dan de Echo
  • 3.5mm poort
  • Goede microfoon(hoort mijn stem door muren heen)

Minpunten

• Alexa app is niet optimaal
  • Slechte interne speaker (voor muziek)
  • Locatie alleen in Duitsland
  • Alleen in het Engels of Duits

Muziekweergave Score: 2
De Echo Dot is het kleinere broertje van de Amazon Echo. In feite is het het slimme deel van de Echo, zonder de speaker.
De Dot bevat wel een speaker, die voor alleen de stem van Alexa prima is. Maar voor muziek ronduit slecht. Maar gelukkig heeft Amazon daar rekening mee gehouden in de vorm van een 3.5mm jack, naast de micro-usb poort. Ook is het mogelijk om een bluetooth speaker te koppelen en vanaf daar de stem van Alexa te horen en muziek af spelen.

De Amazon Echo Dot 2
Ik heb mijn Dot besteld bij Chromeit, deze werd netjes verpakt geleverd met een adapter naar een European plug.
Op de doos staan commands die je alexa kan geven
En alexa werkt met Spotify, Philips Hue, TuneIn, Pandora etc.
In de doos krijgen we uiteraard de Dot zelf, een zwarte micro-usb kabel en een powerbrick. De powerbrick heb ik in het plastic gelaten en vervangen door een Samsung oplader, hier de specificaties van de powerbrick:
Jammer dat de kabel zwart is, het was me meer bevallen als ze met de witte versie ook een witte kabel hadden geleverd.
Als we Dot van boven bekijken zien we dat er twee knoppen zijn bijgekomen vergeleken met de eerste versie van de Amazon Dot.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Cbt2l2N4dVNZCb.jpeg
De draairing is vervangen door 2 volumeknoppen.
Het volume is geschaald van 0 tot en met 10, en als je de knop indrukt (of bijv. "Alexa, volume five" zegt) dan zal er een witte ring verschijnen die halverwege stopt. Bij volume 10 is het dan een gehele witte ring enz.
Verder zien we rechts een stip, deze knop triggered Alexa (dus je hoeft dan geen Alexa, turn on the lights te zeggen, maar alleen op de knop drukken en dan een command geven)
In de week dat ik Alexa in gebruik heb, heb ik deze knop 1x aangeraakt.
Aan de linkerkant vinden we een muteknop, als je deze indrukt word de lichtring felrood en zal de Dot niet meer reageren op het wakeword.
Achterop vinden we een micro-usb ingang voor de stroom en een 3.5mm poort om de Dot op bijvoorbeeld je versterker aan te sluiten. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1Cbt2l1XhA4eRWj.jpeg
Als je een geluidsinstallatie of bluetooth speaker hebt, kan ik je ook zeker aanraden om de Dot i.p.v de Echo te kopen.

Geluidskwaliteit
Kort samengevat: slecht.
Puur voor de stem van Alexa is het prima te doen, maar de Dot is simpelweg niet bestemd om muziek op af te spelen. Het klinkt blikkerig, geen bas en een (bluetooth)speakertje van 30 euro is al een wereld van verschil. Ik beschik over een redelijk audiofiele installatie en wanneer ik muziek afspeel via Spotify in de hoogste kwaliteit klinkt dit prima.
Ook via mijn UE Boom 2 klinkt de muziek goed.
Verbinden met een bluetooth speaker gaat erg makkelijk, kwestie van 1x in de app koppelen. Daarna kun je tegen Alexa zeggen "pair my bluetooth speaker" en binnen een paar seconden is hij gekoppeld. Om weer te disconnecten volstaat: Alexa, disconnect my bluetooth speaker. Ik zal verder niet diep ingaan op de kwaliteit van de DAC, want voor dit geld bestaan er ook wel betere bluetooth dac's.

Configuratie
Als je de Dot aansluit krijg je te horen dat je de Alexa app moet downloaden. Helaas is deze niet verkrijgbaar in de Play Store in Nederland (AppStore weet ik niet). Dus heb ik via internet de .apk gedownload, verder geen probleem. Je moet inloggen met je amazon account en daarna kun je beginnen.
Je gaat naar settings, daar zie je "Set up a new device" staan
Je selecteert je apparaat:
En wat ik fijn vond is dat je de taal in kan stellen, ik kan niet garanderen dat dit met de Duitse versie ook zo is. Het verschil tussen United States en United Kingdom is dat als je vraagt om een woord te spellen, de Echo dot in het Brits Engels bijvoorbeeld "colours" spelt en in het Amerikaans Engels "colors".
Verder is het een kwestie van je wifi-wachtwoord invoeren en dan maakt de Dot binnen een paar minuten verbinding.
Je krijgt daarna een filmpje te zien over wat Alexa allemaal kan.
In de Alexa app zelf kun je (in tegenstelling tot de Google Home) het Wake Word veranderen naar Echo of Amazon, en de Temperature en Distance units omzetten naar het metrieke stelsel.
Na het instellen van je Dot kun je aan de slag met de zogenaamde skills.
Dit is een soort Appstore met third-party applicaties. Zo heb ik bijvoorbeeld de skill Hue gedownload: http://i65.tinypic.com/28lgyv4.png
Deze is nodig om Philips Hue lichten aan te sturen. Downloadt deze alleen als je de 2.0 bridge hebt (de vierkante), als je de eerste Philips Hue bridge hebt(de ronde) en je download de skill werkt het niet.
Het koppelen van Spotify ging ook soepel, kwestie van inloggen via de Alexa App.
Om een goed antwoord te krijgen als ik vraag hoe laat het is heb ik mijn locatie in Duitsland gezet, er is namelijk nog geen officiŽle mogelijkheid om je locatie in Nederland te zetten. Dit kan bij de Google Home weer wel. Als ik Alexa wil vragen wat voor weer het wordt moet ik de plaatsnaam vermelden (Alexa, what's the weather in Rotterdam).
Nederlandse plaatsnamen gaan nog niet zo goed, als ik op zijn Nederlands gewoon Rotterdam zeg, verstaat ze "Utrecht". Maar zodra ik "Rodderdem" zeg pakt ze hem wel in een keer.

Gebruik
De Echo Dot is zoals eerder vermeld verbonden met mijn stereoinstallatie. Ik gebruik Alexa vaak om wat achtergrond muziek af te spelen. Vervelend is wel dat het me niet lukt om Spotify als default te zetten. Het selecteren zelf in de Alexa App lukt, maar ik moet nogsteeds "....on/from Spotify" blijven zeggen. Een vervelende bug vind ik zelf. Alexa wordt ook gebruikt om de lichten (Philips Hue) te bedienen.
Ik heb een lightstrip achter mijn bureau en 3 lampen in mijn kamer. De commands voor de lichten moeten wel erg nauwkeurig worden gegeven.
Bij "Alexa, turn off the lights" doet ze niks. Dan krijg ik zoiets als you have several devices etc. Maar als ik zeg: "Alexa, turn off all the lights" dan gaan ze wel netjes uit.
Ik heb op internet gelezen dat Google Home hier minder moeilijk over doet, dat zal ik binnenkort laten weten.
Verder zeg ik elke avond "Alexa, wake me up at 7 AM".
Vragen stellen tijdens bijvoorbeeld huiswerk doe ik niet. Ik gebruik Alexa eigenlijk alleen als wekker, om muziek te luisteren en om mijn lichten te bedienen. That's it.

Voor 1/3e van de prijs van de Echo is de Dot een superapparaatje.
Helaas kan je de Dot in Nederland op zijn goedkoopst voor 80~100 euro krijgen.
Ook al is de interne speaker nog zo slecht, haar stem klinkt wel helder en overal hard genoeg. Ook is er niets te klagen over de microfoon, alle commando's werden meestal vloeiend uitgevoerd, en als dat niet gebeurde lag het meestal aan mijn Engels. Kortom, als je de Dot goedkoop uit Amerika of Engeland kan krijgen, is hij je geld zeker waard. Voor 100 euro begin ik te twijfelen en neig ik meer naar de Google Home.

~Ik beantwoord alle vragen en eventuele kritiek met liefde in de comments!~

Heb jij ook een Amazon Echo Dot (2nd generation) Wit?

Ik heb 2 dot's gekocht en de app is echt waardeloos. Bij alles krijg je de melding dat de echo offline is. Als ik q-music selecteer: echo offline. Als ik de status opvraag; echo offline. Heb jij dat ook?

Mijn echo is zeker online.

[Reactie gewijzigd door mustang9 op 10 december 2016 15:37]

Nope, dat herken ik niet. Weet je zeker dat je de laatste versie hebt?
Gaat het geluid van de stem ook over de externe geluids installatie als die aangesloten is?
Mooi dat betekent dat ik nog even moet uitzoeken of de Duitse variant ook in het Engels is
De Duitse echo is ook in het Engels in te stellen. Ik heb namelijk zaterdag de Duitse mogen ontvangen.

De setup voice is wel in het Duits maar daarna gewoon in het Engels.
Mooi dat betekent een order. Waar heb je de echo dot gekocht dan ?
Ik heb hem besteld bij Amazon.de. En heb hem laten bezorgen bij een Hermes pakket punt net over de grens in Duitsland omdat de echo niet naar Nederland wordt verstuurd. Ik woon 10 minuutjes van de grens af dus kon hem zo afhalen.
Ik heb ook een echo dot via Amazon.de. Deze week heb ik 'm even gereboot. Toen kreeg ik de melding dat hij zij geen internetverbinding meer had (5Ghz). Het lijkt er op dat de dot 2.0 geen DFS ondersteunt :(. Nu maar op 2.4Ghz gezet.
Bij mij is ie gewoon verbonden met 5.0Ghz?
Op welk 5 Ghz kanaal staat je router ingesteld (toevallig 36 - 48, dat zijn non DFS kanalen)? Mijn router stond na de reboot op kanaal 100 ingesteld. Dat vond Alexa niet leuk.
Excuses, bij mij is alexa ook verbonden met een non DFS kanaal
ah opzich nog wel een optie sinds dat ik in de buurt van arnhem woon.
Hou er wel rekening mee dat de dot 2 via Amazon.de op dit moment alleen nog op uitnodiging wordt verkocht, maar je kunt je heel makkelijk via de Amazon website aanmelden. Ik kreeg toevallig net vandaag een mail dat ik (weer) in aanmerking kom om een Echo te bestellen. Ik laat ze via mailboxde.com bezorgen. Amazon -> Mailboxde.com -> Mij.
Extra kosten ca. §12 (bij een dot 2).
Inmiddels wordt de Amazon Dot niet meer op uitnodiging verkocht, maar kan iedereen 'm (in Duitsland) bestellen.
Klopt, ik heb hem gisteren via Amazon.de besteld. Collega woont in Duitsland dus die neemt hem voor mij mee. Ben benieuwd.
Ja dat heb ik. Via de laptop werkt het meeste wel maar bijvoorbeeld een TuneIn station kiezen via de app lukt ook niet.
Opgelost! Ik moest mijn opgeslagen wifi passwords verwijderen op "Manage your Devices" via de Amazon website. Ik heb ook mijn adres van NL naar een fake USA account aangepast dus dat kan het ook geweest zijn maar ik heb net nieuw wifi dus denk het eerste.
Ik heb de echo op mijn raspberry pi (AlexaPi) en dat wordt niet herkend door de Alexa App. Ik kan echter geen skills toevoegen op de AlexaPi. Iemand die dit herkent en een oplossing heeft?

De normale Echo Dot (die in de woonkamer staat) wordt wel gevonden.
Ik heb nu ook een Alexapi, en ik kan gewoon skills toevoegen..?
De skills werken ook gewoon
Kan je tegen Alexa zeggen dat ze moet verbinden met een ander bluetooth device? Uiteraard moet bluetooth aan staan op het andere device en ze moeten eerder verbonden zijn. Of kan je via commando's wisselen tussen aux en bluetooth?

Scenario:
Feedback op commando's is prima via de bluetooth speakers.. Maar muziek wil ik graag via de versterker afspelen. De versterker wordt echter ook op andere bronnen gebruikt (kodi/chromecast) dus kan niet standaard als output voor de alexa dienen.

Mooiste zou nog zijn dat het afspelen van muziek automatisch de output (aux/specifiek BT device) triggered (en de versterker aan stuurt via Domoticz).
Voor mij werkte alleen de webinterface en de app werkte bij mij ook niet.

Het onderstaande heeft mij geholpen:

Je kan in Nederland enkel met een UK amazon kindle account gebruik maken van de echo.

Wat je dus moet doen is naar www.amazon.com -->your account-->Manage Your Content and Devices

Settings-->Current country: United Kingdom
Gebruik een fake adress generator: http://www.fakeaddressgen...ld_Address/get_uk_address

Wanneer je dat gedaan hebt moet je je amazon kindle store aanpassen.

Klik bij de onderstaande tekst op Click here

You are currently linked to shop on Amazon.com. Click here to learn more about other Amazon sites you are eligible to shop on based on your country of residence.

Daarna bij de onderstaande tekst op Learn about

Learn about transferring your Amazon digital account to Amazon.co.uk

Druk nu op de oranje knop "Transfer your kindle account to Amazon.co.uk

Wanneer dit uitgevoerd is moet je opnieuw inloggen in je app en kan je via de webinterface http://alexa.amazon.co.uk je amazon echo instellen :P
Fantastisch! Het werkt! Alexa is online! :-)
Nu nog mijn lampen aan de praat krijgen.
#helemaalblij
Blijf dat het voor jou ook opgelost is. :)
Hoi.
Ik weet niet hoe ik mijn kindle store kan aanpassen. Want op die click hier clicken lukt niet. Dus kom ik niet verder dan het fakeaddress. Kan jij mij misschien verder helpen?
😣
Thanks medxion. Bij mij was dit genoeg:

Settings-->Current country: United Kingdom
Ik krijg in Music Settings menu mijn Spotify Premium account op geen enkele wijze gekoppeld aan de DOT. Ik zie de optie wel staan, echter deze is niet te selecteren.
Nou las ik dat het apparaat via een VS.UK of Duits IP adres moet zijn aangesloten.

Herkent iemand dit?
Ik lees namelijk regelmatig, ook in deze thread, dat spotify wel te koppelen is, ook al heb je een NL IP adres.

Graag tips!
Heb hetzelfde probleem, Spotify logo komt niet in beeld in de Alexis app. Weet je al een oplossing?
Ik zit erover te denken om via een Duitse collega deze mogelijk aan te schaffen via Amazon.de (59.99 euro).

Is er ook via een web interface te werken i.p.v. een app aangezien in de Nederlandse Apple App Store de Alexa app niet te vinden is? Ik las wel dat de Amerikaanse Amazon webshop app het ingebouwd krijgt, maar of dit ook voor de Nederlandse versie geldt. Ik zie wel in de screenshot dat er een Alexa achtige functie in zit, maar hoever dit rijkt wil ik graag weten. Al zijn er wel alternatieven beschikbaar (Astra, Swift for Alexa) las ik, maar die functionaliteit is neem ik aan een stuk beperkter vooral als het op instellingen aankomt. Ik heb weinig zin om een Amerikaans App Store account aan te maken en er vervolgens achter te komen dat het niet werkt.

Hoe makkelijk is het om door middel van IFTT app zaken voor elkaar te krijgen zonder dat je de Alexa app hebt op je iDevice? Kun je ook door een web interface zaken toevoegen aan apps (Anylist boodschappen, Week Calendar app die gekoppeld zit aan Google Calendar) of een muziekdienst zoals MusicSense die niet tussen dit lijstje staan?

Jammer is wel dat voor Spotify een premium account nodig is om het via Alexa (Echo Dot) te laten werken zonder een mobiele telefoon er ook bij nodig te hebben.

[Reactie gewijzigd door funrider op 3 april 2017 14:59]

Hallo allemaal,
Ik heb de echo dot 2 gekocht maar weet iemand hoe ik het weer kan krijgen van Nederland ?
Kijk hier even. Het is vrij simpel om hem werkend te krijgen.