Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Bekijk alle reviews

Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail) Review

0
LLuke 11 november 2009, laatste update op 11 november 2009, 7.653 views

Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)

Pluspunten

  • Windows Media Center, Powershell, Desktop Environment voelt plezierig, snel, modern.

Minpunten

  • Veel te duur; Ik vermoed dat alle tevreden W7 gebruikers er of niet voor betaald hebben of niet weten hoeveel ze er voor betaald hebben omdat het voor geinstalleerd was.

Eindoordeel

Score: 2Per criterium
Installatiegemak Score: 3
Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Prestaties Score: 4
Functionaliteit Score: 3
Stabiliteit Score: 4
Prijs Score: 1
W7 Ultimate 64, retail, betaald 295 USD

Niet een review, maar eerste indruk!

stabiliteit: goed
Geen vastlopers gehad, wel veel geprobeerd. Alleen Windows Live Mail icm Dovecot/IMAP en nested folders hangt. Network performance fluctueert wat. Momenten dat throughput en respons wat afnemen om vervolgens weer te pieken op het thuisnetwerk.
~[toegevoegd 11-11-2009] Wel irritant zijn de vele updates. Wilde vanmidaag, na Windows een week niet gebruikt te hebben even aan de slag, maar was ruim een halfuur kwijt met installeren, rebooten, de-installeren, rebooten, en nogmaals installeren en rebooten van updates. Daarna werkte het wel. In de taakbalk staat al aangekondigd dat er weer belangrijke updates klaar staan...

Functionaliteit: voldoende
Hoop meegeleverde producten zien er prima uit en kunnen ook steeds meer, uitgezonderd windows mail. Goedmaker is Windows Media Center; ziet er fantastisch uit op mijn 52" HDTV. Erg nieuwsgierig naar Powershell, Powershell integrated scripting environment ziet er veelbelovend uit., zou mooi zijn als een hoop GNU software geport kan worden i.c.m. remote shell access. Telnet server (veilig genoeg voor thuisnetwerk) is inbegrepen. Ontbreken wel veel (redelijk) standaard communicatie protocollen en clients. Hoewel de meegeleverde programma's ok zijn, zijn de opensource tegenhangers (veel) beter (wellicht uitgezonderd Media Center), maar minder geintegreerd in de windows omgeving.

~[alinea later toegevoegd:]
Installatiegemak: Voldoende
Installatie naar dedicated harde schijf was snel en probleemloos. Voor de zekerheid andere schijf even losgetrokken om te voorkomen dat mijn (grub) bootrecord werd gewist. Geen live-DVD versie, geen USB install, geen etc, wel reboots, wel post configuration, HPAIO via netwerk niet herkend, etc... Zaken die bij concurerende OSsen wel goed geregeld zijn. Kortom voldoende, maar ook niet meer.
~[toegevoegd 11-11-2009] Systeem opnieuw geinstalleerd op andere partitie, nu zonder andere schijf los te trekken, en dat ging prima met de 'custom' install. Wel in BIOS andere boot-HD aangewezen. Installatie duurde wel heel veel langer (50 min).

Belachelijk dat een virusscanner nodig is, uiteraard niet included.
~[toegevoegd 11-11-2009] Er is idd zoals in de commentaren vermeld een gratis virusscanner beschikbaar. Hij werd mij niet zo maar aangeboden bij de updates. Het heet ook niet one care maar "Microsoft Security Essentials".

De desktop environment voelt smooth, responsive, ziet er fraai uit en werkt plezierig met alle bijgeleverde software. Menu setup en configuratie vind ik wat onlogisch. Zonder Google...

Gelet op de prijs had het veel meer moeten zijn. Een simpele developers omgeving/ MS Office very light/ Games/ whatever i.c.m. WinFS en de microkernel. Het voelt nu net als een ge-upgrade Vista met een nieuwe wallpaper; nou ja, dat is het natuurlijk ook.

Conclusie: Een prima (gehyped) OS wat gewoon 'te kaal' geleverd wordt en de hoge prijs niet waard is. Voor vrijwel ieder meegeleverd programma is een betere open source variant beschikbaar. De desktop environment en kernel doen hun werk goed, maar wat er nu beter is t.o.v. Vista en zoveel Euro's rechtvaardigd?

[11-11-2009] Foto's toegevoegd

Bekijk alle afbeeldingen:

Heb jij ook een Microsoft Windows 7 Ultimate (NL Retail)?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reviews door de redactie

Reacties (63)

Wijzig sortering
Dit noem ik geen review, maar eerder een manier om frustraties tov Windows te ventileren.
Gelet op de prijs had het veel meer moeten zijn. Een simpele developers omgeving/ MS Office very light/ Games/ whatever i.c.m. WinFS en de microkernel.
En als dit erin zou zitten zou iedereen weer beginnen met oneerlijke concurrentie en dat MS elke concurrentie eruit zal werken.
Ik vind een basis-OS wat redelijk 'kaal' is een goed idee. Ik zal zelf wel kiezen welke applicaties erop komen. En zoals je zelf zegt vind je toch voldoende opensource applicaties dus hou je vooral niet in.
Het voelt nu net als een ge-upgrade Vista met een nieuwe wallpaper; nou ja, dat is het natuurlijk ook.
Die discussie hebben we al vaak gehad en ik ben het een beetje beu. Als je het niet de moeite vindt tov Vista moet je tuurlijk niet upgraden. Ikzelf heb Vista nooit gedraaid, maar nu ik de Windows 7 RC gedraaid heb zal ik deze met plezier gaan gebruiken.
Veel te duur; Ik vermoed dat alle tevreden W7 gebruikers er of niet voor betaald hebben of niet weten hoeveel ze er voor betaald hebben omdat het voor geinstalleerd was.
Dit hangt totaal af van de persoon of hij het de prijs waard vindt of niet. Veralgemenen dat iedereen het ofwel illegaal draait ofwel te dom is om de prijs te weten?! Een spel kopen van 60€ vinden sommige normaal, maar een OS kopen dat 100% gebruikt wordt wanneer de pc opstaat en waarsch meer dan 3 jaar gebruikt gaat worden is dan te duur...

Nee deze 'review' is voor mij Tweakers onwaardig.

[Reactie gewijzigd door nadorst op 30 oktober 2009 09:33]

"Dit noem ik geen review, maar eerder een manier om frustraties tov Windows te ventileren."

Je bedoelt gefrustreerd over de prijs? Ik heb alles met minimaal voldoende beoordeeld, behalve de prijs en die heb ik in het eindoordeel wel laten meewegen ja.
Wat mankeert er aan het installatie gemak dat je die maar 3 sterren hebt gegeven? Ik vind win7 juist een van de makkelijkste OSen om te installeren (en ook een van de snelste).
Er mankeert niets aan, maar vind het ook niet bijzonder. Geen live-DVD versie, geen USB install, geen etc, wel reboots, wel post configuration, HPAIO via netwerk niet herkend, etc... Kortom voldoende, maar ook niet meer.
Er mankeert niets aan, maar vind het ook niet bijzonder. Geen live-DVD versie, geen USB install, geen etc, wel reboots, wel post configuration, HPAIO via netwerk niet herkend, etc... Kortom voldoende, maar ook niet meer.
Misschien is het handig om dat ook in je review te zetten, want dan heb je het onderbouwd en kunnen mensen kijken of ze daar wel of geen waarde aan willen hechten.
Geen LiveDVD versie maakt mij zelf geen klap uit, waarom zou ik dat willen? Ik ga het toch installeren.
Mij maakt het ook niet veel uit, daarom heb ik het ook met voldoende beoordeeld. Feit blijft dat ze gewoon veel minder bieden i.vgl.m. concurerende OSsen.

Ga het toevoegen, Thx...
Er is wel een USB install :) paar dagen geleden nog hier gepost.
dat een HP AIO niet via netwerk herkend wordt ligt niet aan MS, dat ligt puur aan de drivers die door HP gemaakt worden... Laat iedereen toch eens ophouden met zeiken op MS dat ze slechte hardware ondersteuning leveren, dat ligt aan de hardware fabrikanten!!!

Standaard mis je communicatie protocollen en clients zeg je; welke mis je en waarom zou je die standaard willen hebben?
Ik ben erg benieuwd naar de betere open source varianten van de meegeleverde software en vraag me af op welk moment je een virusscanner nodig hebt. Is dit een voorwaarde om te kunnen booten of om win 7 op te starten?
Windows Live Mail -> Thunderbird, ...
Notepad -> Notepad+ / openoffice /...
etc...

En ja, ik weet het, er zijn mensen die al jaren Windows zonder virusscanner draaien en geen virussen hebben. Ongelofelijk.
En iedereen die positief is over win 7 is een fanboy en je vermoedt constant :
"Ik vermoed dat alle tevreden W7 gebruikers er of niet voor betaald hebben of niet weten hoeveel ze er voor betaald hebben omdat het voor geinstalleerd was."

Lijkt meer dat je aan het trollen bent.

Een virusscanner is helemaal niet "nodig", die notificatie kun je gewoon uitzetten. Bovendien zijn er zat gratis virusscanners beschikbaar.
Als er iets bijgeleverd wordt dan is het oneerlijke concurrentie en als het niet bijgeleverd wordt, is het weer een probleem, zo kun je wel doorgaan.

Je gaat bij elke Linux distro toch ook niet zeuren dat er betere alternatieve open source programma's zijn die meer bij jou passen.

Bovendien snap ik niet waarom je erbij zet dat het een eerste indruk is, want er staat duidelijk productreviews, kun je dan niet beter wachten totdat je echt een productreview hebt, voordat je zoiets post?

[Reactie gewijzigd door Tha_TE op 30 oktober 2009 03:33]

Aan het trollen?

Ik schrijf dat ik tevreden ben...alleen de prijs. Voor dit geld verwacht ik gewoon meer. Alternatief is natuurlijk prijs omlaag.

"Een virusscanner is helemaal niet "nodig", die notificatie kun je gewoon uitzetten."
Reality check requested.

"Je gaat bij elke Linux distro toch ook niet zeuren dat er betere alternatieve open source programma's zijn die meer bij jou passen."

Iedere 'beetje' Linux distro heeft een allesomvattende repo, waarmee alles in een handomdraai is geinstalleerd. Het gaat er ook niet om dat het beter bij me past, de open source varianten kunnen veel meer. Maar zijn minder geintegreerd in Windows zowel qua look als functionaliteit. En dat schreef ik dus al in de rev$%%^ bedoel eerste indruk...

[Reactie gewijzigd door LLuke op 30 oktober 2009 14:33]

Aan het trollen?
Juist, je stelt hier en daar dingen zonder enige onderbouwing waarmee je reacties uitlokt. Als je daarmee niets toevoegt aan het verhaal kun je het gewoon weglaten.

Kijk nou zelf bij "Negatieve eigenschappen", is
Ik vermoed dat alle tevreden W7 gebruikers er of niet voor betaald hebben of niet weten hoeveel ze er voor betaald hebben omdat het voor geinstalleerd was.
een eigenschap? Heeft "Veel te duur" zo'n uitleg nodig? Nu staat er dus iets van, omdat andere mensen het product goedkoper hebben/kunnen krijgen, geven ze het product een dusdanig andere waardering aan het product dat een negatieve eigenschap is 8)7 . Laat dat stuk gewoon weg :/
"Een virusscanner is helemaal niet "nodig", die notificatie kun je gewoon uitzetten."
Reality check requested.
Dit is gewoon waar, de OS forceert jou niet om virusscanner te installeren, maar herinnert jou daar gewoon aan.
Iedere 'beetje' Linux distro heeft een allesomvattende repo, waarmee alles in een handomdraai is geinstalleerd. Het gaat er ook niet om dat het beter bij me past, de open source varianten kunnen veel meer. Maar zijn minder geintegreerd in Windows zowel qua look als functionaliteit. En dat schreef ik dus al in de rev$%%^ bedoel eerste indruk...
Met die zin doelde ik op het feit dat niet iedereen die extra functionaliteiten van de open source varianten nodig hebben. Je zou een gratis emulator kunnen draaien van een grafische rekenmachine in plaats van de standaard Calculator. Met andere woorden, als jij die grafische rekenmachine zo nodig hebt, dan past die beter bij jou dan die standaard Calculator. Het is dus wel degelijk iets persoonlijks.

[Reactie gewijzigd door Tha_TE op 31 oktober 2009 12:28]

Mozes griebel, wat een onzin. Als ik met opzet op zoek zou zijn naar reacties is het idd trollen, maar ik denk dat je gewoon de gehele text in samenhang moet zien, ipv je te focussen op de minpunten. Het betreft hier geen publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift, maar domweg mijn mening, deels onderbouwt. Ik ben hier nog redelijk positief geweest :)

Prijs als eigenschap? Idd discutabel; en de rest krijg je er gratis bij. Eigenlijk wel griezelig om te constateren dat er niet eens een duidelijk verband is tussen het product en de gevraagde prijs...

"Dit is gewoon waar, de OS forceert jou niet om virusscanner te installeren, maar herinnert jou daar gewoon aan."

Tja, dit vind -ik- gewoon een domme opmerking. Sorry. Windows heeft een virusscanner nodig, anders ben je toch behoorlijk maatschappelijk onverantwoord bezig.

"Met die zin doelde ik op het feit dat niet iedereen die extra functionaliteiten van de open source varianten nodig hebben."

Jee, kom op zeg! Ik zoek naar een motivering voor de prijs die M$ vraagt. En die zit dus niet in de bijgeleverde software aangezien alle open source varianten meer kunnen.

[Reactie gewijzigd door LLuke op 31 oktober 2009 14:20]

En Ultimate via Surfspot kost maar €69,75 :-) Moet je natuurlijk wel student zijn ;-) Zelf ook erg tevreden over W7 64, eindelijk komt m'n geheugen volledig tot z'n recht. Wel jammer dat m'n legale panda antivirus 2009 niet meer werkt en google chrome niet meer gedownload kan worden vanwege een error?? Internet explorer zuigt toch wel een beetje en blijft af en toe hangen??
Had ik ook met Google Chrome, Heb 'm inmiddels wel draaien.. Hier staat uitgelegd hoe dat moet!

Gewoon de Vista stappen volgen..

[Reactie gewijzigd door carlhendrix op 30 oktober 2009 08:48]

Wat wel een upgrade is overigens.
Ja, maar een upgrade dvd is identiek aan een 'normale' install dvd.
Alleen de serial is anders.

Tevens mag iedereen die een legitieme XP of Vista gewoon de upgrade versie gebruiken.. In andere woorden, nogal dom om dan maar geen upgrade versie te kopen. Wie heeft er nou geen xp of vista gehad?

Behalve surfspot (medewerkers/studenten) kunnen veel mensen Win7 ook gratis krijgen via MSDN-AA als ze een technische studie volgen. Ligt een beetje aan de universiteit.
En als medewerker aan een gekoppelde onderwijsinstelling slechts 17 euro ;)

[Reactie gewijzigd door vandermark op 30 oktober 2009 08:35]

En dat zou ik het ook zeker waard vinden!!!
Ik heb hem zelf gratis kunnen krijgen als student via mijn universiteit(CS UU).
Lang leven msdn :D
Als ouder van een (basisschool) leerling kan je hier ook van profiteren :)
Zo heb ik ook W7 Ult 64 bit voor 67 euro.
Ik vraag me af hoeveel mensen dit weten! Ik wist het dus niet, ben even gaan rondneuzen, als de middelbare school aangesloten is kun je gewoon allerlei software bestellen op naam van je kind.

Je hebt mij met je postje een 200 euro bespaard, waarvoor HEEL VEEL dank! _/-\o_
digital download 130e
ik vind de prijs bij win7 anders absoluut geen minpunt, uiteraard kost het geld, maar wat zou het dan moeten kosten? 30 euro? dat staat natuurlijk niet in verhouding.
170 voor de meest uitgebreide versie voor 1 pc (OEM dus) is dan ook zeker niet teveel gevraagd.
en het meerendeel van de gebruikers nemen genoeg met Home Premium, en dan is 100 euro zeker niet teveel.

ik heb ook jarenlang Vista gedraait en tegen alle kritieken in vind ik het een prima OS.
oke, de UAC was wat overactief, maar 1 vinkje uitzetten en 't was stil.
Dat ben ik met je eens. Je OS is iets dat je continu gebruikt, dus dat mag ook wel iets meer kosten dan een applicatie die je slechts sporadisch een keer nodig hebt. Daarnaast gaat een OS doorgaans wel een aantal jaren mee, dus als je het bedrag over die periode verspreid vind ik het helemaal niet zo'n minpunt eigenlijk.|
Niet mee eens. Je moet naar het totaalplaatje kijken. Out-of-the-box kan Windows vrijwel niks en moet er (officieel) nog een vermogen besteed worden aan applicaties en utilities om het geheel compleet te maken. Daarnaast vergt Windows ook nog eens veel tijd aan onderhoud. Ik ken niemand in mijn omgeving die een Windows installatie langer dan een jaar stabiel kan houden.

Het zou z'n prijs pas waard zijn als er minstens een uitgeklede versie van Office geintegreerd is, een degelijke virusscanner, crap cleaner en spyware remover (waarom moet de gebruiker opdraaien voor brak geschreven software?) en foto -en videoprogramma's zoals iPhoto en iMovie van OS X.
Tja, als ze er extra dingen in gaan stoppen als een very light editie van Office en andere zaken (virusscanner, mediaspeler.. noem maar op) krijgen ze weer aan de stok met mevr. Kroes..
Ze proberen nu volgens de regels te spelen en dan krijgen ze toch negatieve reviews als dit..
Windows 7 pro is dan toch de sweet spot.

Betreft de review, beetje kaal. Wat vergelijkingsmateriaal, prestaties overzicht en iets meer in-depth zou leuk zijn.
Dat het te kaal is zoals hier wordt gezegd is 1 reden, maar er dan ook nog de volle prijs voor vragen is een heel ander verhaal. Ze hadden het allemaal kunnen verkomen door de prijs te verlagen tot op het niveau van acceptabel.
Ik zou aan je review de woorden "eerste indrukken" graag toegevoegd zien.
Je review is i.m.o. veel te oppervlakkig. Mogelijk is er van alles aan te merken op Windows 7 maar dat komt er met deze review niet echt uit.
Heb het er bij gezet; je hebt helemaal gelijk...

[Reactie gewijzigd door LLuke op 30 oktober 2009 00:16]

Over die virusscanner...windows zou bij deze release toch een gratis virusscanner uitbrengen voor mensen met een 'LEGALE' versie??

Over de prijs...tja...ik heb zeker rond de €150 euro over voor een OS, maar als surfspot ed niet zouden bestaan zou ik zeker voor de HOME PREMIUM gaan, vind nl ULTIMATE nou niet echt een meerwaarde voor MIJN gebruik.

Overigens, waarom 300 euro voor een OS? bij de mac hoeft het toch ook allemaal niet zo duur te zijn...alhoewel de compu's redelijk duur zijn (maar wel mooi en superieure kwalitet) ;-)

En Vista, ja die was preinstalled toen ik m kocht...hoop mensen zeuren erover, maar heb er zelf nooit problemen mee gehad...wel jammer dat het de 32bit versie was die ik had, zo zonde van m'n werkgeheugen...
Dat is het verschil tussen apple en microsoft.

Als microsoft een pc maakt met windows erop is het ook een stuk goedkoper retail. Immers is microsoft dan ook degene die winst maakt op de hardware. In dit geval mogen we nog blij zijn dat microsoft komt met OEM versies waardoor de pc's niet net zo duur worden als de mac's.

In principe zit in een mac dezelfde hardware als in een pc, alleen heeft apple ervoor gezorgd dat hier alleen maar macosx op gezet kan worden. Apple maakt dus ook winst op de hardware, vandaar dat ze behoorlijk wat korting kunnen geven op het OS.

Linux zou een betere vergelijking zijn. Echter heeft linux ook weer nadelen, gebruiksvriendelijkheid is nog niet hetzelfde, hardware ondersteuning is vaak minder dan bij windows en als het dan wel allemaal naar wens is dan krijg je de spellen er niet aan het werk of een microsoft bestandsformaat kun je niet inlezen.

Het laat toch wel zien hoe moeilijk een OS maken is en dat vrijwel alles wel in windows 7 werkt laat zien dat microsoft het toch wel kan (uiteindelijk).
Hoezo afkraken?

Je spreekt jezelf daarin wel erg tegen, misschien VIND hij dat het geen goed OS t.o.v. zijn eerdere ervaringen.

Daarbij kan het installatiegemak i.m.o. ook gezien worden met welke keuzes je te maken krijgt. Als de reviewer nou als statement had "Ik vind dat er te weinig wordt gevraagd aan beschikbare opties tijdens de installatie" dan was het wel op zijn plaats geweest alleen sprak het dan het beschikbare woord tegen. Maar goed dat is dus niet het geval, zegt de reviewer en dan vind ik het ook een beetje BS. Een installatie kan niet makkelijker dan dit.
"Een installatie kan niet makkelijker dan dit."

SATA kabel lostrekken of in BIOS andere boot HD aanwijzen of accepteren dat je je bootloader kwijt bent.

Als je voor de default install gaat, zou het mij niet verbazen als je met een beetje pech b.v. al je ext3/4 partitions kwijt bent. (Nee, heb het niet uitgeprobeerd) Beetje jammer als daar bv. je fotoalbum van de afgelopen 10 jaar op stond. Vind dat netwerkconfiguratie en configuratie randapparatuur ook gewoon onderdeel van de installatie zijn. Iedere network wijziging (bv naam workgroup) is een reboot! Kortom, zeker een voldoende, maar ik zie geen rechtvaardiging voor meer, ik vind het niet bijzonder.

[Reactie gewijzigd door LLuke op 11 november 2009 02:56]

Tja te duur.. Je moet er wel bij nadenken dat je de komende jaren (bijna) dagelijks dit stukje software gaat gebruiken neem ik aan. Dan wordt de prijs toch ongeveer wel rechtvaardigt.
En wat rechtvaardigd volgens jouw dan het verschil in prijs tussen Home en Ultimate?

Tussen OSX en W7?

Wat is de meerwaarde van W7 t.o.v. GPL software? Support?

Wat me ook gewoon stoort is dat het op een eenvoudige manier zoveel meer had kunnen zijn. Ultimate had een leuk, ot of the box, sexy product kunnen zijn; je kunt zien dat bv. die powershell-ise met liefde is bedacht en gemaakt. Maar die liefde zie ik eigenlijk maar bar weinig terug in dit OS wat verder een prima desktop is.

Waarom niet een simpele C++ IDE met wat libs. Vroeger was er toch ook GWBASIC/QuickBasic. Microsoft heeft er toch ook belang bij dat mensen software maken voor het W-platform?

Het kantoorgedeelte is ook niet af. Wordpad is leuk. Paint kan steeds meer, maar een simpele spreadsheet? Database? Nu kun je niet zonder Microsoft Office of OpenOffice.org

Een leuke game wellicht? Bestaande adventure met nieuw verhaal? Vroeger werden er ook stapels boeken meegeleverd. Dit is niet nodig, maar gaf wel het gevoel van meerwaarde.

Mijn conclusie blijft gewoon staan. W7 Ultimate wordt niet het belangrijkste OS op mijn computer. Al zal ik het de komende jaren zeker regelmatig met plezier gebruiken. Ultimate is een prima OS, maar is het gevraagde geld gewoon niet waard.

[Reactie gewijzigd door LLuke op 11 november 2009 11:43]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*