Intel NUC NUC6i5SYK Review

kipenhetei 24 november 2016, laatste update op 30 november 2016, 1.171 views

Intel NUC NUC6i5SYK

Het is behoorlijk doorspitten welke NUC het beste bij je past. Daarvoor kun je beter op de site van intel zelf kijken, die heeft een duidelijk tabel. Deze versie heeft een normale hdmi aansluiting montage en Installatie win10 zie uitgebreide review

Pluspunten

• Compact met een C
  • Licht
  • Makkelijk te openen / componenten te plaatsen
  • Vesa montageplaat en schroeven standaard meegleverd
  • Grafische prestaties

Minpunten

• Geen drivers standaard geleverd op usb stick of sd kaart
  • Goed opletten welke uitvoering je kiest, er zijn kleine nuance verschillen
  • Power button aan bovenkant ipv zijkant, bij strak inbouwen daardoor moeilijk bereikbaar
  • Adapter is haaks model, niet altijd even vriendelijk met stekkerdozen.
  • Inschakel plop audio bij opstarten
  • Nukkig zou beter naam zijn.

In losse onderdelen besteld, maar een geheugen module en m.2 inbouwen is niet spannend. er zit zelfs een duidelijk plaatjes gebruiksaanwijzing bij dat zelfs een kind van 4 het kan begrijpen.

Installatie van win10 verloopt vlot. Helaas is de lijst van niet ge´nstalleerde drivers groot, met als klapper geen enkel vorm van netwerk. Drivers dien je te downloaden vanaf intel, dus een tweede pc is makkelijk daarbij. De driver voor bedraad gedownload, maar deze wilde in eerste instantie niet. Daarna bios update gedaan en tweede poging, maar weer wilde de driver niet installeren. Derde poging, de WiFi driver, deze wilde wel. Daar ik geen wifi in de buurt had, de verbinding gemaakt via smartphone / 4G. Met de intel driver update de rest van de lange lijst drivers gedownload, maar ook dat was niet 123 een succes. Een groot deel lijkt te draaien om de Intel Management Engine Driver. Als die niet is ge´nstalleerd, werken velen niet.

Vreemd genoeg en gelukkig werkte de driver voor bedraad uiteindelijk wel. Deze als laatste ge´nstalleerd.

Update, ik had de verkeerde Windows versie voor mijn key, dus opnieuw met ander win 10. Resultaat weer een lange lijst en geen netwerk. Gelijk maar WiFi driver installeren en via eerder truck met smartphone contact gemaakt met Intel voor driver update utility.
Nu helemaal het bedraad netwerk niet meer aan de praat te krijgen.
Zoek, zoek, probeer, probeer en veel frusteer verder de oplossing gevonden bij Lenovo. Deze bieden oudere driver aan met ander installatie.

Update, in de bios video geheugen standaard op 1g gezet. Beter beeldkwaliteit gevonden daardoor. Ik had nogal blokkjes beeld met streaming, dat is nu verholpen, of je daar 1g voor nodig hebt,...?

Nog steeds geen audio via HDMI.

Update:
De NUC valt diep in slaap volgens de standaard instellingen van win10. Helaas lijkt dat meer op een coma slaap, want met ontwaken zijn er wel problemen. Vooral lang wachten totdat die weer tot leven komt...........

Heb jij ook een Intel NUC NUC6i5SYK?

Goede review, vooral de zaken waar je tegenaan bent gelopen. Jammer dat het niet out-of-the box wilde draaien, dat mag voor een gemiddelde tweaker geen probleem zijn maar anno 2016 mag dat toch eigenlijk niet meer voorkomen vind ik.

Heb jij de NUC ook met de VESA montage-plaat opgehangen aan je monitor ? Ik ben me namelijk aan het oriŰnteren op een soortgelijke NUC.
Vraag daarop in het algemeen : hoe praktisch is het als je je NUC moet aanzetten door helemaal over je monitor te moeten buigen. Hoe hebben andere tweakers dat opgelost ?

[Reactie gewijzigd door trebor.ed op 24 november 2016 12:07]

Vesa montage is eenvoudig. Wel zit de powerbuton aan de achterkant en moet je dan met de hand over de monitor op gevoel bedienen, maar er maar ÚÚn knop.... :P

Ik heb nog niet in de bios gekeken, maar wil kijken of ik hem automatisch kan laten opstarten als de stroom erop komt. In principe schakel ik alles uit met een stekkerdoos. Dit had ik ook zo gedaan bij vorige pc. Afsluiten gaat immers uitstekend via Windows zelf.
Dat is idd een mogelijkheid, je sluit 'm dan in ieder geval niet dirty af. Ik probeer schakelaars en lelijke stekkerblokken altijd zo ver mogelijk uit zicht weg te werken.Ik ben daarom meer gecharmeerd van de mogelijkheid om de NUC met keyboard en/of aan te zetten. Als ik de specs zie op de intel site moet het kunnen, ook dit forum bericht geeft hoop :

Ik ben alleen benieuwd of iemand het op tweakers al een keer aan de praat heeft gekregen. Anyone ?
Mini-review, voor wie Linux overweegt: Ubuntu laat zich wel gewoon in een keer probleemloos installeren :)
Goed om te weten, thanks
Vreemd dat de drivers niet direct werkten.
Ik heb tot nu toe 3 NUCs geinstalleerd en die werkten allemaal direct met een schone installatie, mits de NUC maar een bedrade internetconnectie had.
Welk type NUC? Zover ik kan nagaan hebben ze niet allemaal dezelfde specificaties
De link is van intel zelf

De beeldkwaliteit heeft vooral betrekking op online streaming. Deze kwam eerst blokkerig over.
In de bios staat video geheugen standaard op 64mb meende ik uit hoofd. 1g zal wel overdreven zijn, maar ik heb heb nu wel fatsoenlijk tot scherp beeld.

Nu wel problemen om de NUC uit diepe slaapstand te krijgen, dit resulteert in een soort vastloper, soms komt die dan toch na geduld tot leven. Helaas ontbreekt mij de tijd om het uit te zoeken. Nu vooreerst maar het energiebeheer aangepast van Win10
bios update al geprobeerd? :D *even googlen* Dit kwam ik zoal tegen qua mogelijke oplossingen:
+ USB3 drivers gebruiken van microsoft niet van 3rd party.
+ Toetsenbord/muis rechtstreeks aansluiten op de NUC (en niet via een mogelijke USB3 hub)
+ voor problemen rondom blokkerig beeld? Installeer laatste drivers van de videokaart. Kan eenvoudig via https://drp.su/ (kies wel voor advanced install).
Om even te reageren op: "Update, in de bios video geheugen standaard op 1g gezet. Beter beeldkwaliteit gevonden daardoor. Nog steeds geen audio via HDMI"

Hoezo betere beeldkwaliteit? Door meer geheugen te alloceren zou het kunnen zijn dat games of 3d grafische toepassingen er baat bij hebben, maar hogere beeldkwaliteit (als in 2d) heeft daar niks mee te maken.
link naar site van intel met die tabel waar je over schrijft? Ik vond zelf https://en.wikipedia.org/wiki/Next_Unit_of_Computing al erg handig, maar wanneer er iets beter is? Gaarne delen svp.
Ik heb thuis de NUC met i3-6100U en i5-6260U, bij de i3-6100U met Crucial geheugen onder W10 loopt de computer af en toe vast(bevriezen), nu heb ik W8.1 geinstalleerd, en zijn al mijn problemen met Crucial onder W10 op gelost. ik heb wel gemerkt de de 2 nuc's beter onder W8.1 werken, dan onder W10, ik ga ook de ander(i5-6260) terug zetten naar W8.1.