Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Beyerdynamic DT 990 PRO (Zwart) Review

Brodo 23 november 2016, laatste update op 6 december 2016, 1.567 views

Beyerdynamic DT 990 PRO (Zwart)

Goed product, bouwkwaliteit is uitstekend. Alle onderdelen van de headset zijn na te bestellen bij Beyer: als je met een bus eroverheen weet te rijden ben je dus niet perse weer 130 euro kwijt aan een nieuwe headset.

Pluspunten

• Robuust gebouwd
  • Geen plastic fantastic zooi
  • Bass
  • Alle onderdelen vervangbaar
  • Veel comfortabeler dan andere headsets

Minpunten

• Bass

Bij voorbaat: ik ben geen audiofiel. Verwacht geen metingen met onafhankelijke apparatuur anders dan mijn zo objectief mogelijke oren.

Na het breken van mijn oude headset(x2 G35: http://i.imgur.com/d8LmpeA.jpg) ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe headset.
Vereisten:
-Geen plastic fantastic(zie logitech G35, belangrijke scharnierpunten van plastic)
-Geluidskwaliteit beter=+++
-Comfort is een plus(wist niet wat ik miste).

Gewicht is iets waar ik niet op gelet heb(de instelling is: bij alles wat draagbaar is is zwaarder beter(gratis training)).
Hij zou ~100 gram zwaarder zijn dan de G35, ik heb eerder het gevoel dat hij lichter is maarja.

Uiteindelijk tussen de DT 990 pro en DT 990 premium moeten kiezen.
Heb de pro gekozen voor de volgende redenen:
-30 euro goedkoper
-30 euro goedkoper :*)
-Clamping force is groter bij de pro dan de premium. Deze laatste heeft volgens anderen de potentie van het hoofd af te vallen bij(snelle) rotaties van het cranium .

Achtergrond informatie:
De headset is nu ongeveer een maand in mijn bezit. Ik ga ervanuit dan de burn in periode erop zit: ik verwacht in ieder geval geen grote veranderingen in de geluidskwaliteit meer.
Oude headsets: Logitech G35, Kingston Hyper X Cloud II
Headset is in gebruik in combinatie met een msi B150M Night Elf(ondersteuning tot 600 OHM volgens msi, audio chip realtek ALC 1150)

Burn in

Burn in van de DT990 was zeker te merken: ik heb het niet speciaal gedaan met pink/white noise o.i.d. maar merkte dat het geluid na een week of twee stukken beter was dan vers uit de doos.
In het begin was ik namelijk totaal niet onder de indruk van het geluid en heb toen nog overwogen de headset terug te sturen. (uiteindelijk dus niet gedaan).

Na deze burn in periode is het geluid stukken beter geworden(veel helderder).

Algemeen Geluid

Laat me voorop stellen dat het geluid vele malen beter is dan het geluid dat mijn oude headsets produceerden(Logitech G35, Kingston Hyper X Cloud II).

(G35 is ook nog een stap beter dan de Cloud II, mensen die anders beweren mankeren iets aan hun oren: geluid dat uit de Cloud II komt is vergeleken met de DT 990 op zijn best schelle herrie te noemen maar dat is niet waar deze review over gaat).

Films
Kijken van films is het gebied waar de headset voor mij het meeste uitblinkt.
Vooral films/series met explosies(Band of brothers bijv.) zijn heerlijk: explosies klinken geweldig, schieten van een machine geweer is ook perfect: het soort schelle geluid van metaal dat metaal raakt is tot in de details te horen(komt vooral goed naar voren bij het cocken?(geen flauw idee hoe je dit in het Nederlands noemt) van een geweer in de serie: mooi rauw geluid wat waarschijnlijk zo goed klinkt doordat de highs messcherp zijn).

Muziek
Ik luister naar vanalles: Trap/DnB/Rock/Alt. Rock/Metal/Rap/HipHop/(klassiek)
Vooral Rap/Hiphop klinken erg goed, Trap en DnB ook al moet ik zeggen dat de bass soms iets te overheersend kan zijn voor andere muziek genres(Disturbed bijv. terwijl Tool(Aenima/Lateralus/10000D. wel weer perfect klinkt)

Dit is echter iets wat met gerommel in de equalizer wel redelijk goed te krijgen is(ik heb echter geen zin om elke keer als er iets anders in een playlist voorbij komt een andere equalizer setting te moeten gebruiken: doe ik dus ook niet).

Verder kan ik ook voor het eerst duidelijk een verschil horen tussen een 320kbps mp3tje en een .flac/.wav bestand(vooral bij Tool is het erg duidelijk): slecht gecompresseerde muziek valt keihard door de mand.

Al met al is het goed te noemen; het is misschien aan te raden als je puur naar Rock wilt luisteren en geen films wilt kijken/niet wilt gamen de DT 880 o.i.d te pakken(zou gebalanceerder moeten klinken, heb ik echter geen ervaring mee)

Games
(CS:GO, H1Z1, Arma 3) )
Spelen van games is goed te doen, je zal er echter wel aan moeten wennen:
In het begin(vers uit de doos, geluidskwaliteit was jammer te noemen) had ik grote moeite met horen waar mensen zich bevonden(rondstampten).

Dit is mettertijd beter geworden al moet ik zeggen dat het nog niet altijd zo makkelijk gaat als met mijn oude headset(G35), komt wellicht doordat ik teamspeak en CSGO op hetzelfde geluidsniveau heb en de banter in teamspeak de stappen van de tegenstanders soms wat op de achtergrond kan houden.
Het kan echter ook zijn dat dit komt doordat ik zeker 1000 uur met de G35 in games heb doorgebracht en ik de DT990 nog niet gewend ben.

Wat echter wel opvallend is is dat het positionele geluid van mensen recht achter je veel dichterbij klinkt dan dat ze daadwerkelijk zijn vergeleken met de rest van het positionele geluid. Ik had gelezen dat dit bij de DT 770 en DT 880 het geval was en de DT 990 niet; ik kan je verzekeren dat de DT 990 dit "probleem" ook heeft, wellicht in mindere mate dan de andere 2 smaken van Beyer maar het is er wel.

Dan komt de belangrijke vraag: heb je er last van?
Waar het antwoord op is: nee, niet echt.

Als ik een tournooi zou spelen met veel ¤¤¤ op het spel zou ik een andere headset gebruiken(waarschijnlijk in ear monitors met een geheel platte responseline of mids die erg naar voren komen zodat je voetstappen duidelijker kan horen. Dit zou echter ten gevolge hebben dat ik deze oortjes/headset niet voor films & muziek zou kunnen(willen) gebruiken.

Aangezien ik dit niet doe en alleen matchmaking speel in CS:GO(global) ) is dit niet de allerhoogste prioriteit voor mij: het is goed genoeg om mee te spelen.

Ik zal proberen het geluid iets harder te zetten(teamspeak zachter) om erachter te komen of het positionele geluid in games er beter van kan worden, kom ik dus nog op terug.

Versterker?
Ik gebruik geen externe versterker of audio kaart. Geluid is luid genoeg(in de late uurtjes staat het meestal rond de 14-22 van de 100, overdag tussen de 20 en 60(ligt aan de audio bron).

Ik ben dus ook niet van plan een versterker o.i.d. te gaan kopen.

De geluidskwaliteit van de DT 990 is in elk opzicht beter dan wat je krijgt uit een G35 of Cloud II. Wellicht komen de mids(voetstappen) iets beter naar voren met een G35, dit zal ik nog uitgebreider gaan vergelijken(heb ze op dit moment allebij aangesloten(gebruik de G35 puur voor de microfoon die wel uitstekend te noemen is(http://i.imgur.com/k9xaA.jpg)).

update
Ik moet zeggen na deze headset nog enkele weken in gebruik te hebben en na nog enkele vergelijkingen met de G35 van logitech: ik wil niet meer terug.
Positioneringsgeluid is prima waar te nemen op de DT990(ik had mijn ingame audio simpelweg te laag staan; was luid genoeg voor de G35 maar niet voor de DT990 blijkbaar).

Heb jij ook een Beyerdynamic DT 990 PRO (Zwart)?

Goeie review. Mag ik vragen waarom je niet ook gekeken hebt naar de Beyer Dynamic Custom One Pro? Ik heb zelf ook een jaar of twee geleden de DT990 en de 770 getest maar die vielen mij (voornamelijk vanwege het ontbreken van een goeie basweergave) erg tegen (zeker voor die prijs)
Na lang testen en luisteren tussen tientallen koptelefoons heb ik uiteindelijk toen gekozen voor de Custom One Pro (http://europe.beyerdynami...m-one-pro-plus-black.html) hierbij heb ik wel direct de lederen pads vervangen voor de velourse variant van de 990 (die zijn uitwisselbaar kwam ik achter dus die heb ik er meteen bij besteld) Hierdoor heb je een koptelefoon met goed geluid, goeie bass én draagcomfort.
Ik heb de Custom One Pro zeker in overweging genomen:
Volgens reviews waren de DT 770's beter dan de Custom one Pro's(ik heb er zelf jammergenoeg niet naar kunnen luisteren).

Aangezien de DT770 volgens mensen problemen had met positioneel geluid en de soundstage van de DT990 beter zou zijn heb ik voor deze laatste gekozen.

Ik heb oa gekeken naar:
Audio Technica ATH-AD700X
AKG-K612
AKG-K702
Audio Technica ATH M50X
Sennheiser HD598

HD 598 & M50X vielen per direct af door plastic fantastic behuizing.

Anderen vielen af door andere redenen waaronder:
-een te platte responsweergave/mids die te ver naar voren komen(en dus minder voor de range aan muziek die ik luister/films kijken).
-niet comfortabel(bepaalde AKG headsets met "bumps")

Betreffende de bas weergave van de DT 990: naar mijn gevoel is de bas juist zeer sterk, wellicht soms te sterk voor bepaalde soorten muziek(naar smaak).

Is het mogelijk dat de versterker of waar de DT 990/770 op aangesloten waren niet voldoende waren om deze fatsoenlijk te poweren? Het kan zijn dat je 600 ohm exemplaren heb getest die op een versterker waren aangesloten die het niet aankon(pure speculatie).

[Reactie gewijzigd door Brodo op 24 november 2016 20:14]

Duidelijk verhaal. Heb zelf de 990 en 770 bij Bax in Goes beluisterd die klinken zeker wel goed maar ik hou van veel bas en toch comfort. Had het gevoel dat de COPs mij beter zaten en door de mogelijkheid het geluid aan te passen op de koptelefoon zelf inclusief het prijsverschil was voor mij de keuze snel gemaakt.
Heb je die AKG 702 beluisterd aan een versterker of aan een ipod of zoiets?
Hoe kom je daarbij?
De AKG 702 viel af omdat ik mijn hoofd niet wil folteren met de bekende "bumps".
Ik heb al een jaar of 5 een DT990Pro (ben al aan mijn tweede set toe) en ben volkomen verliefd geworden op het v-shaped geluidsprofiel.
Hiervoor had ik een HD520 die uiteraard veel neutraler en detailleerder was in het hoog, maar het volume en de bas van de 990 was voor mij uiteindelijk belangrijker.
Ik luister er ook van alles mee klassiek, jazz, blues, rock, (death) metall, hip-hop en hele range van EDM. Het mist de finesse om alle subtiele details van jazz en klassiek te laten horen, maar het is zeker niet slecht.

De aankoop was primair voor muziek bedoeld, ik merk geen voordelen bij games. Sterker nog, omdat het een open systeem is, heb je er alleen maar nadeel van omdat je omgevingsgeluid ongeremd binnen krijgt.
Maar voor films (DTS in het bijzonder) is weer prima.

De rest is uiteraard een kwestie van smaak. Zo vind ik de bas super: degelijk zonder dat dit ten koste gaat van het midden. Mijn broer vind het niets en te overdreven. Nouja... elke gek zijn gebrek.

Waar je wel goed bij moet stilstaan is dat het meestal een 250Ohm versie is (er is volgens mij ook een variant met een lagere impedantie). Met die impedantie kun je het niet goed aangestuurd krijgen met een standaard geluidskaart. Hier moet echt een beetje vermogen achter zitten.
Ik heb dat opgelost met een O2 versterkertje en dat is echt een heel groot verschil geweest voor mij.

Dus goede hoofdtelefoon, maar zorg ervoor dat je vermogen hebt om het aan te sturen (versteker of de betere geluidskaart).