Saitek Pro Flight Rudder Pedals Zilver, Zwart Review

Ircghost 23 november 2016, laatste update op 23 november 2016, 219 views

Saitek Pro Flight Rudder Pedals Zilver, Zwart

Voor de virtuele helicopter piloot is het absoluut een aan te raden product. Het is wel aan de dure kant gezien de z-as mogelijkheden op een normale joystick, daarom zou ik het voor gebruik bij een normale kist niet aanraden.

Pluspunten

• Stevig
  • Doet wat het moet doen
  • Handige uitschuifbare voetsteunen

Minpunten

• Plastic look
  • Draaiweerstand onvoldoende aanpasbaar
  • Te weinig grond weerstand

De Saitek rudder gebruik ik nu al ruim een jaar, gemiddeld zo'n 1 tot 2 keer per week. Tot nu toe heb ik geen enkel defect gehad en de rudder doet wat het doen moet. Wel vind ik dat ze grotere rubbers hadden kunnen gebruiken om verplaatsing op de grond tegen te gaan. Nu zet ik het vast tegen de muur met behulp van wat karton zodat ik het niet naar voren kan drukken.

De draaiweerstand is aanpasbaar, maar naar mijn mening is dat niet ver genoeg mogelijk. Ik had graag gezien dat het ook heel licht zou kunnen (bijvoorbeeld als je het alleen gebruikt om te taxien met een kist), of om juist weer de normale weerstand in te stellen als je met een helicopter vliegt.

Het is wel handig dat de grootte van de voetsteun aanpasbaar is naar drie verschillende standen. Ook kun je aan de voorkant nog twee verlengstukken aanleggen, maar ik moet nog het nut daarvan uitvinden ;). Ten slotte vind het ik het geheel er wel heel plastic uitzien, al voelt het gelukkig niet zo.

Al met al is het voor mij de moeite waard gezien de gebruiksfrequentie, maar het is wel een dure aanschaf gezien de meeste joysticks ook een z-as (rudder) hebben.

Heb jij ook een Saitek Pro Flight Rudder Pedals Zilver, Zwart?