Specificaties Bridge met 3x E27 lampen (Multi prot.) - Bekijk alle specificaties

Philips Hue White and Color Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 2.0) Review

iAmRenzo 22 november 2016, 2.240 views

Philips Hue White and Color Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 2.0)

Mooi, goedwerkend, duur verlichtingssysteem dat zeer onduidelijk door Philips in de markt gezet.

Pluspunten

• Mooi licht, goede sterkte
  • HomeKit ondersteuning
  • Stabiel en snel
  • Apps van derden
  • Verslavend

Minpunten

• Ondoorzichtige productlijn
  • Matige app (qua opties)
  • Prijzig
  • Matige automatiseringsopties
  • Verslavend

Kwaliteit Score: 5
Na lang, heel lang dubben heb ik toch mijn startsetje gekocht. En ik ben er blij mee. Het licht is prachtig en je kunt voor elke gewenste situatie een mooie compositie maken. Dat moet je veelal wel zelf doen want de app van Philips blinkt niet uit in opties. Daarnaast is de app maar zeker ook de hele Hue lijn erg onoverzichtelijk.

Mogelijkheden
De mogelijkheden lijken eindeloos met de verschillende lichtopties en 16 miljoen kleuren. Zo kun je de lampen dezelfde kleur geven of allemaal een bepaald kleurpalet adhv een foto. Je zou ook kunnen denken dat je lichtanimaties kunt maken (lichte kleurwijzigingen of kaarslicht animatie) maar de Hue.app lijkt deze mogelijkheden niet allemaal te benutten. Je zoekt je heil dus in third party apps en bent vervolgens bezig met de Woning.app, de Hue.app en eventueel nog een paar third party apps. Elk met hun beperking en mogelijkheden.

Daarnaast zijn de automatiseringsopties onvoldoende. Je zou zeggen dat GPS-acties rekening houden met heel je huishouden maar dat is niet zo. De lampen gaan gewoon uit als ik het pand verlaat maar mijn wederhelft nog op de bank zit.

Ook is een "bij zonsondergang" aan onvoldoende als je er niet zelf een periode aan toe kunt voegen. Het is immers al een uurtje voor zonsondergang al donker.

Onoverzichtelijke Hue-lijn
Vanwege de prijs ben je continue aan het zoeken naar koopjes. En daarbij moet je op heel veel zaken letten en dat is voor een product in deze prijscategorie eigenlijk van de zotte.
Het verschil van Bridge 1 en 2 is duidelijk maar vervolgens heeft Philips meerdere versies van de bulbs en LightStrips en is niet heel scheutig met informatie daarover. Daar komt ook nog eens bij dat webwinkels nogal eens de namen, plaatjes of specificaties door elkaar halen Ún de oude versies zjn ook gewoon nog te koop!

Ook is het vaak lastig te zien wat de verschillen zijn tussen oud en nieuw.

Philips adverteert daarnaast ook met muziek en film opties maar al snel blijkt dat je daar (betaalde) thirdparty apps voor nodig hebt.

Tenslotte is er nog een hele (on)officiele Friends of Hue lijn die je wel of niet kunt aansluiten op de Bridge waarvan het dan ook nog onduidelijk is of HomeKit wordt ondersteund.

Waarom dan toch 4 sterren?
Na al deze kritische noten lijkt het niet zo bijzonder product maar dat is het wel. Het wordt al snel gewoon dat je de verlichting in allerlei kleuren kunt instellen. En dat is uiteindelijk ook wat je vooral doet: het licht bedienen met een handje vol scenes, al dan niet via Siri.

Dat neemt niet weg dat het uiteindelijk een prijzig product is voor wat het kan en doet. En de mogelijkheden voor meer opties zijn er wel maar maken het dan onevenredig ingewikkeld.

Het heeft tevens een verslavende werking. Het liefst wil je je hele huis in Hue onderdompelen. Dat is een voordeel: het werkt mooi, stabiel en erg prettig. Het is ook een nadeel: je bent een fortuin kwijt.

Heb jij ook een Philips Hue White and Color Starter Pack (E27, 3 lampen, met Bridge 2.0)?

mijn zoon heeft na 2 jaar sparen zon setje aangeschaft voor "online gaming"
maar daarmee werkt het echt perfect
nu is het in dit geval wel minecraft maar de hue lamp doet precies wat er van hem verwacht wordt
maar idd voor in de huiskamer voor wat sfeerlicht vind ik het een dure oplossing
Mooi critisch geschreven. Inderdaad vreemd dat 1 persoon weg gaat en dan ander in donker zit.
Een slechte app bij dure techniek mag gewoon niet meer. Het gaat juist om de applicatie. Dus goed dat je het even meld.
Ik ben erg kritisch, hopelijk niet te negatief: het is echt een mooi product. Heb nu 9 lampen en 2 accessoires :)

Je kunt met iConnect for Hue (5 euro) en voor elk persoon in je huishouden (1 of 2 euro in app purchase) geofencing krijgen. Philips heeft denk ik een afweging gemaakt tussen voor iedereen en de expert user. Maar pijnlijk is het wel (net als de woning.app van Apple overigens)