Xiaoyi M1 + 12-40mm F3.5-5.6 Zwart Review

kanem0chi 27 november 2016, laatste update op 6 maart 2017, 2.175 views

Xiaoyi M1 + 12-40mm F3.5-5.6 Zwart

De Xiaomi M1 camera is een uiterst betaalbare en interessante instapcamera met een high end Sony sensor, 4k video, handige features met kleine tekortkomingen die gemakkelijk via firmware updates opgelost kunnen worden.

Pluspunten

• Touchscreen is handig, navigeert goed, als is het wel wennen als je normaal alles via knoppen regelt
  • Bluetooth en WiFi connectie werkt goed en ook de applicatie is goed opgezet waardoor je meer uit de camera kan halen, alsook camera updates die zo binnenkomen
  • High-end Sony sensor IMX269, welke je normaal alleen in vele duurdere modellen vindt
  • De mogelijkheid om in 4K te filmen, met 30FPS of 60FPS met 1080p
  • Ontzettend strakke prijs (2199RMB ~330$) met 1 lens standaard inbegrepen waardoor het een interessant instap model is
  • 81 autofocus punten via het touchscreen, al is bewegende objecten soms wat lastig (zie minpunt)
  • Goede accu/batterijduur tot zo ver ik dit ervaren heb
  • CE keurmerk, Bouwkwaliteit (inclusief de mogelijkheid om makkelijk andere lenzen te kunnen gebruiken), formaat en gewicht is erg goed als je de camera veel onderweg meeneemt en kan tegen een stootje

Minpunten

• Minder prettig is dat er geen flitser meegeleverd wordt, al is de camera wel voorzien van een flitsvoet.
  • De autofocus heeft soms wat moeite met iets wat bewegende objecten, waardoor je soms langer bezig bent om de camera goed scherp te stellen
  • De image processor is soms niet accuraat genoeg de JPEG foto's, waardoor niet alle distortion word weggewerkt.
  • De Meta data word automatisch gevuld met "XiaoYi Digital Camera", wat vervelend is als je veel naar WP upload
  • Kan geen JPEG en RAW tegelijkertijd schieten.

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Review: Xiaomi & Yi Technologies M1 Mirror-less Camera + 12-40mm F3.5-5.6

Xiaomi is ondertussen een wereldwijd bekend merk, al heeft het wel hoofdzakelijk zijn focus voor nu op AziŽ gelegd, maar breidt het langzaam uit naar Europa. Xiaomi heeft ondertussen haar producten al in andere landen geÔntroduceerd zoals India en Polen, en heeft het ook al een aantal jaar ervaring met de Chinese buurlanden. Het bedrijf veel smartphones en IoT (Internet of Things) producten geÔntroduceerd in China, al blijft de focus buiten China voornamelijk op Smartphones.

Op 19 September 2016 tijdens de fotobeurs Photokina in Duitsland werd de M1 van XiaoYi gelanceerd, voor een ongelofelijke prijs $330 (~§295). Zoals de naam misschien al doet vermoeden, XiaoYi is gelieerd aan Xiaomi, de Chinese fabrikant die vooral met smartphones (Mi5 etc), IoT and laptops (Mijn review hier) best populair is in Europa. De naam komt misschien deels bekend voor, omdat Yi vooral bekend is van Yi Sports & Action Camera's. Veelal gaat het om uiterst betaalbare met specificaties, zoals de eerdergenoemde actiecamera's die je al tussen de 60 en 120 dollar uit China kunt laten overkomen.

Mocht je na het lezen van deze review nou ook net zo enthousiast zijn, dan kan je hem bijvoorbeeld net als ik bij banggood.com bestellen voor maar $419!

Vandaag review ik de Xiaoyi M1 Mirror-less camera, welke bij bovenstaande webshop vandaan komt voor een heel redelijk bedrag: $419! Niet alleen het bedrag is interessant, ook de camera zelf.. een 'Micro Four Thirds mirrorless' camera dat solide prestaties levert (en een aantal bekende looks ;) ) voor het geld, aldus XiaoYi.

Dit is niet de meest geavanceerde camera als we verder kijken dan de 20-megapixel sensor of haar een ISO sensitiviteit waarde van 25.600. er is namelijk de afwezigheid van ofwel een ingebouwde flitser of een elektronische zoeker. Echter, de de prijs is interessant, voor $330 komt de camera standaard met een 12-40mm f/3.5-5.6 lens en mocht je iets meer bijleggen, dan komt het met een extra lens van 42.5mm met f/1.8. Verder is het een passende vergelijking met de moderne Leica camera's, met de M1 heb je een vrij toegankelijke en stijlvolle entree in de wereld van verwisselbare lenzen fotografie. Daar gaat het mij ook om, ik ben geen expert, maar een beginnende camera gebruiker en daar zal deze review dan ook naar geschreven zijn, voor de vele andere Tweakers (naar mijn idee) die in het zelfde schuitje zitten. Gelijk kiezen tussen een dure DSLR etc, of de standaard digitale camera. De XiaoYi M1 vangt dit gat goed op naar mijn idee.

-> Ik heb mijn camera ook uitgeleend aan T.net, lees hier hun review.

Wat is XiaoYi?
Een van de bekendere producenten na GoPro voor Action Camera's is het Chinese Yi Technology wat onlangs een belangrijke stap heeft gemaakt naar het officieel uitbreiden naar de Europese Markt. De officiŽle uitbreiding zal eerst voor de regio Midden-Europa met TsjechiŽ, Slowakije, Hongarije en RoemeniŽ zijn, al zijn er wel al verdere uitbreidingsplannen voor de rest van Europa. Niet alleen deze uitbreiding, Yi Technology werkt samen met Google voor Google Jump (VR programma), en zet daardoor grote en belovende stappen in de camera wereld!

Het merk Yi behoort al enige tijd onder het Xiaomi consortium en hun producten vonden ondermeer hun weg al naar meer dan 3,5 miljoen klanten wereldwijd. In Centraal-Europa zijn ze een samenwerking aangegaan met Lion Mobile, een bedrijf waarmee zij de lokale service, ondersteuning en garantie, maar ook de volledige lokalisatie van hun producten, waaronder de voice control apps aan zullen gaan bieden aan de Europese klant.

Geeknote: Xiaoyi is behalve een camera producent, ook een stad in China, dat eventjes ter informatie ;)

Wat is Micro Four Thirds?
Om te kunnen begrijpen wat het Micro Four Thirds (MFT) systeem is, begint de uitleg bij het “Four Thirds” (FT) systeem. Dit FT systeem is door Olympus en Kodak speciaal voor digitale spiegelreflexcamera’s (DSLR’s) ontwikkeld in 2002. De standaard definieert onder andere de diagonaallengte van de beeldsensor, de objectiefbajonet, de omvang van de beeldcirkel en de interface tussen objectief en camerabody.

In tegenstelling tot andere DSLR-systemen, die voortborduren op bestaande (oudere) kleinbeeldsystemen, is Four Thirds geheel opnieuw ontworpen en volledig digitaal. De objectieven/lenzen zijn toegesneden op het gebruik van beeldsensors. De gegevensuitwisseling tussen objectief en camera is volledig elektronisch; zo zijn er bijvoorbeeld geen mechanische koppelingen voor diafragma of scherpstelling.

De Micro Four Thirds standaard is een uitbreiding op de Four Thirds standaard en is in het leven geroepen om iets te doen aan het gewicht en de afmeting van de Four Thirds standaard. Micro Four Thirds maakt gebruik van dezelfde sensor techniek als in de Four Thirds systemen. Verder kenmerkt het zich door gewichtsreductie, kleinere omvang, mogelijkheid tot fotograferen met liveview en film mogelijkheden. (bron: Four Thirds Standard).

Zoals eerder aangehaald werd de M1 geÔntroduceerd op 19 September, maar duurde het nog eventjes voordat deze leverbaar werd. Eind September kwam deze beschikbaar, al was dat alleen de Chinese versie. De versie die ik hier review heeft de Engelse taal en kwam een paar dagen later en had ik direct bij banggood een bestelling geplaatst ter waarde van 419$ (pre-order) destijds. Verzending ging super snel via met de PDM (Prioirty Direct Methode), de verzendkosten van deze camera waren gratis (afhankelijk van het product of deze methode beschikbaar is). Verder is het ook zo dat eventuele invoerrechten en de inklaringskosten (douane kosten) er niet bij komen of achteraf kosten op de deurmat vallen. Een snelle, goedkope en slimme oplossing al zeg ik het zelf! :)

Mount:Micro Four Thirds
Afmetingen body:114x64x34mm & 281g
Kleur:Zwart of Zilver
Kitlens:12-40mm F3.5-5.6
Prijs:In china RMB: 2199 (~319$) of $419

De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van XiaoYi (Engels) (Engels).

De M1 Camera werd geleverd in de standaard grijze zak waarmee bijna alles uit China komt. Daaromheen zat een goede laag schuimfolie, en direct daaronder was de doos al te vinden. De doos kwam heel aan, alsook de camera.

De doos voelt degelijk, goed en luxe aan, wat toch wel belangrijk is en een goede eerste indicatie is. Er zijn magneten te vinden die de klep op zijn plek houden en bij openen van de klep zien we dat de camera meteen zichtbaar is en in een goed pak schuim opgeborgen ligt. Zoals je ziet heb ik voor de zwarte versie gekozen, omdat dit minder 'blitsent' is en opvalt.

Als we de camera en het schuim uit de doos halen, dan vinden we hieronder de accessoires en overige toebehoren.

Onderdelen
Naast de camera komen er een aantal toebehoren, welke ik in de foto hieronder heb uitgelicht:

- Handleiding Engels en Chinees
- USB Kabel om data over te zetten & batterij op te laden
- Draagriem om de camera om je nek te hangen
- Accu
- Stekker (je moet zelf een verloop stukje regelen, deze bijvoorbeeld)
- Doekje

Als we kijken naar de looks, dan vinden we net als de doos, een naar mijn idee mooi en minimalistisch design. Het doet een beetje denken aan de Leica modellen, of de Leica TL die op 8 november was aangekondigd en nagenoeg dezelfde specificaties heeft als de M1, maar dan rond de 1500$ kost. Het ontwerp in mijn ogen is verfrissend en modern.

Geeknote: De camera is niet zoals je verwacht in China gemaakt, maar in IndonesiŽ.

De body is bewust heel simpel gehouden en bevat aan de achterkant slechts twee knoppen. De camera is erg handzaam (114x64x34mm), wat mede komt door de Micro Four Thirds en weeg ook maar 281 gram. Dat merk je meteen als je camera in je handen hebt. Deze voelt goed en solide aan.

De aan-uit-knop is een klein schuifje dat je vindt bij de ontspanknop. Niet de meest handige of logische plek, want het kost je een krampachtige beweging om hem aan te zetten. Op zich ook wel weer positief, aangezien je deze niet per ongeluk uit zou kunnen zetten. Aan de bovenkant vinden we wel nog een draaiwieltje, waardoor je ook snel kan schakelen. De videoknop zit in het midden van het wieltje, waardoor deze makkelijk te bereiken is, maar ook niet per ongeluk indrukt.

Je bedient de camera net als een smartphone, via het touchscreens wat je voor nagenoeg alles gebruikt. Dit werkt redelijk intuÔtief voor iemand die veel met een smartphone fotografeert, al is bijvoorbeeld de reactie van het scherm een fractie trager dan wat je op een smartphone gewend bent.

Aan de zijkant vinden we de mogelijkheid om een SD kaartje in het toestel te plaatsen, de USB (Micro) poort om data naar de computer te verplaatsen of de accu op te laden, alsook de mogelijkheid om de MicroHDMI poort te gebruiken. Verder aan de zijkant zien we een metalen driehoek waar je de draagriem aan kan bevestigen.

Aan de onderkant vinden we behalve wat manufacturing en specificatie stikkers, ook de standaard 1/4" 'thread' ingang om zo een tripod of ball head te kunnen bevestigen. Verder zien we de batterij klep en het CE keurmerk waardoor de camera gewoon geÔmporteerd mag en kan worden in de EU.

Xiaoyi heeft niet alleen een camera uitgebracht, maar ook twee lenzen. De 12-40mm f/3.5-5.6 is een kitlens met een equivalente beeldhoek van 24-80mm die standaard word geleverd met de camera. De andere lens, een 42,5mm f/1.8 prime is optioneel. Mijn lens is grotendeels gemaakt van plastic, inclusief de vatting en voelt erg licht aan. De mount van de camera is overigens wel van metaal.

XiaoYi logo
Ondanks dat Yi gelieerd is aan Xiaomi, is er geen branding van Xiaomi te vinden. We vinden alleen een YI logo op de voorkant, wat past bij de minimale design gedachte van zowel Xiaomi als Yi.

De camera komt met bluetooth 4.0 en Wi-Fi (802.11b, 802.11g, 802.11n), wat toch wel erg makkelijk is. Wanneer je de applicatie uit de Google Playstore heb gedownload, dan heb je de mogelijkheid om de camera met de App te 'binden', waardoor je de foto's direct op je telefoon kan zien, ondersteund de app je met templates, technische specificaties wat ingesteld moet worden om een goede foto te maken en laat je ook de camera software automatisch updaten. Dit is werkt allemaal goed!

De Applicatie zelf is alleen in het Engels beschikbaar, al is dat voor Tweakers geen probleem neem ik aan, laat staan voor de doelgroep die XiaoYi in gedachten heeft. Het 'binden' met de camera ging gemakkelijk en snel, waarna je eigenlijk klaar bent om te beginnen met fotograferen of filmen. Niet alleen Wi-Fi of Bluetooth is mogelijk voor het bekijken of overzetten van de foto's, ook is er een Micro USB, MicroSD kaart en MicroHDMI slot te vinden voor de overdracht van data.

Waar vooral het vrouwelijke geslacht denk ik blij mee zal zijn, is de Masterguide. Eigenlijk is dit niet meer dan een template hoe geposeerd moet worden om goed/mooi/lief/aantrekkelijk en al het andere op de foto te komen staan. Deze kunnen via de applicatie worden gedownload, waarna ze op de telefoon te gebruiken zijn. Waar mijn vrouwelijke wederhelft de templates leuk vond, vond ik het interessanter om te kijken naar de adviezen die de templates geven wat betreft de instellingen. Ook hierbij kan je weer goed zien dat de focus op beginnende camera gebruikers ligt, en hierbij vooral probeert ondersteuning te geven om zo meer uit de camera te halen.

Zoals eerder aangehaald ligt de focus op jong volwassene en smartphone gebruikers, waarbij ik denk dat dit voor veel stelletjes een leuke toevoeging is tijdens excursies, dag tripjes of tijdens het reizen. De onderstaande video van YI zelf laat goed zien hoe gemakkelijk het is.

De camera is zoals eerder gezegd er minimalistisch. Niet alleen dat, eigenlijk zijn er maar weinig knoppen die bedient kunnen worden om een foto te maken. Alle instellingen zijn op het touchscreen te vinden zoals Aperture, Wit Balans, Iso waarde en meer. Alles is via het touchscreen te regelen, en in eerste instantie zal dat een beetje wennen zijn.

In het instellingen menu komen we veel opties tegen: Iso, Wit balans, Metering mode, Focus mode, Touch shooting, Face detection, HDR, Drive mode, Connection setup, Time lapse, Video settings, basic setup, Bracketing, File format, Aspect ratio, Image quality, Flash mode en Card setup. De layout van de instellingen deed mij denken aan de camera interface van Xiaomi's MIUI, waardoor ik eigenlijk heel snel doorhad hoe de camera makkelijk, goed en snel bedient kon worden. Mocht je een Xiaomi telefoon hebben, of hebben gehad, dan is de instap naar deze Mirrorless camera super makkelijk, zonder gelijk alle poespas en knoppen te hebben.

Op de laatste pagina komen we wat filters tegen, zo is er standaard, portret, vivid, Black en white en high contrast black en white te vinden. Genoeg om mee te spelen mocht je daar van houden, zelf schiet ik liever een goede foto of RAW foto en bewerk deze dan zelf in bijv. Lightroom, zodat ik meer kan aanpassen. Desalniettemin, de filters deden wel goed hun werk! In de fotogalerij zie je bijvoorbeeld de black & white filter is toegepast.

In tegenstelling tot veel andere camera's, komt deze niet met een EVF (electronic viewfinder), maar is het in deze prijsklasse altijd gebruikelijk om op het LCD scherm te kijken waar je een foto van gaat maken. De camera lijkt uitgerust ze zijn met een quadcore chip die de hdr-beelden kan produceren en raw wordt daarmee ook ondersteund. De camera kan maximaal 5 foto's per seconde maken.

Om bij de foto galerij te komen, swipe je naar links, waarna de foto galerij tevoorschijn komt. Aangezien ik precies in het profiel pas van de gebruiker die XiaoYi voor ogen heeft, jong volwassen, smartphone gebruiker en die graag een instap camera zonder te veel poespas willen hebben, heb ik hieronder een paar foto's geplaatst zoadat jullie kunnen zien wat de kwaliteit daarvan is. Zoals eerder gezegd heb ik mijn Camera uitgeleend aan Tweakers, en verwacht ik dat zij hier dieper op in zullen gaan, voor de personen die daar naar opzoek zijn. Voor de gebruikers, die net als ik, ook op zoek zijn naar een instap model, is de camera kwaliteit meer dan goed om mee te beginnen. Vergelijkingsmateriaal heb ik dan ook niet, maar zoals eerder gezegd verwacht ik dat Tweakers hiermee gaat komen, omdat ze recent nog een vergelijking hebben gedaan met camera's onder de 400 euro. Alle foto's zijn uit de losse hand geschoten, waarbij ik verwacht dat de foto's nog beter worden als er een tripod word gebruikt:

Met de 81 autofocus punten kan je goed zien waar er op is gefocust:

Tegenlicht en het dynamische bereik is af en toe wat lastig vooral als het contrast zwart/wit is (als je begrijpt wat ik bedoel ;) ):

De details en waterdruppels zijn goed te zien op de zwaan zijn hoofd:

Je kan goed zien dat er op de witte harige cactus is gefocust wanneer er 100% is ingezoomd en dat de details erg goed zijn:
Normaal

Ingezoomd, 100%

Filter b/w

VIDEO

Videos uploaden is iets niet goed mee gegaan, waardoor ik op dit moment alleen geschreven kan vertellen wat betreft mijn ervaringen. Nieuwe video's zullen deze week worden geŁpload.

Hieronder zijn 3 videos te vinden, welke net als bovenstaande foto's, niet bewerkt zijn om een goed beeld te geven wat de camera nu echt kan. Zelf ben ik zeer tevreden over de 4K video, (welke opneemt met 75 Mbps, MOV, H.264, AAC), al had OIS of EIS wel handig geweest, om zo toch iets minder schokkerige beelden te hebben. Nu moet ik dit zelf doen via Adobe.. :+

Naar mijn mening heeft 4K veel detail, zien de beelden er goed uit en maakt de camera het voor veel mensen interessant om in 4K te filmen. De eerste deel van de video is met de losse pols, terwijl het tweede gedeelte op een tripod is gemaakt, om zo het verschil in kwaliteit te laten zien.

4K video
Wanneer er veel actie of bewegingen in de video voorkomen, dan is het handig om met 1080p te schieten, aangezien de FPS dan op 60 ligt, tov. 30 bij de 4K video. Hieronder zie je de resultaten, waar ik zelf erg tevreden over ben, en mijzelf al voor mijn volgende video producties de camera voor zie gebruiken.

1080p video
Over de 1080p video heb ik weinig te zeggen, dit is gewoon goed.

De timelapse video had ik nog niet getest, maar als de eenmaal getest is zal hier kort mijn bevinden komen te staan, alsook een sample video.

Timelapse video

Distortion
Helaas heeft de camera 2 kleine minpuntjes, welke hopelijk in de volgende software update opgelost zal worden. Zo is er wat distortion (kromming) te zien op bepaalde foto's. Alleen op 20mm is dit zichtbaar, al heb ik het idee dat dit vooral een software issue is, aangezien dit op andere afstanden niet zichtbaar is. Vlak voordat ik de camera naar Tweakers stuurde, kwam er een update beschikbaar. Als deze door T.net is geÔnstalleerd, dan kan het zo zijn dat het ondertussen al weg is.

Title & Caption
Om wat voor reden dan ook, maar de camera geeft elke foto standaard een title en caption, "Xiaoyi Digital Camera".

Voor vele zal dit geen probleem zijn, maar mocht je een wordpress site hosten, dan is het irritant dat je voor elke foto dit moet verwijderen, en er is geen (lees; erg omslatige) optie om dit standaard leeg te laten. Het is iets kleins, maar als je net als ik andere websites beheerd, dan is dit iets irritants, maar gelukkig geen groot probleem.

Volgens XiaoYi komt de camera met een batterij die 450 foto's kan nemen voordat de batterij leeg is. Er word niks vermeld over specificaties, maar op de batterij zelf zien we dat het om een 900 mAh batterij gaat met een input van 8.8V.

Omdat ik niet lang genoeg met de camera heb gespeeld (deze ligt nu ter review bij Tweakers) kan ik hier nog niet verder of dieper op ingaan. Ten tijde dat ik de camera ontving, had ik ongeveer 30% batterij over, en heb toen een 120 +- tal foto's genomen over een aantal dagen, toen de camera een kritiek batterij niveau behaalde. (Misschien dat Tweakers hier wat meer over zal vertellen, maar ik update deze review ook later)

Voor iemand met unieke/normale camera behoeftes, is de XiaoYi M1 Mirror-less Camera meer dan goed om mooie kiekjes mee te kunnen schieten :). De overdag foto's zijn meer dan voldoende en komt met een hoop extra functies die vele interresant zullen vinden. Denk hierbij aan de ingebouwde Wi-Fi , Master modus en 4K video. De connectie met de Applicatie is goed, de App zelf werkt goed en is een zeer handige toevoeging waar ik erg blij mee ben!

Het toestel is dan ook meer geschikt voor mensen die beginnende amateur fotografen zijn of net in de wereld van fotografie stappen en een betaalbare camera willen hebben. Niet alleen betaalbaar, maar ook graag de kenmerken van een high-end camera willen hebben, en daarbij enige connesies voor willen maken. Vooral als je veel reist, of de camera mee onderweg neemt is de M1 een juiste beslissing. De camera is licht, sterk en kan gemakkelijk los in een tas worden gestopt om overal mee naar toe te nemen. Niet alleen dat, ook doordat er een 4K film optie op zit, is deze het overwegen waard. Ik zal deze camera in iedergeval gaan gebruiken om meer video's te produceren op mijn youtube kanaal, en binnenkort zal ik hier ook meer video reviews gaan uploaden.

Xiaoyi lijkt zich te richten op een andere doelgroep dan reguliere fotografen. Men heeft voornamelijk de smartphonegebruiker in het vizier, die minimale technische kennis en ervaring heeft met fotografie, maar wel verder wil groeien zonder complexe opties en cameramenu's. Daarmee is ook de body ontwikkelt; handzaam, modern en fris, maar ook de bouwkwaliteit is goed. Door zijn formaat kon ik hem makkelijk overal mee naar toe nemen, en de bediening is zoals je gewend bent bij een smartphone, via het touchscreen wat ook gelijk het uitgangspunt is van deze camera, simpliciteit.

Simpliciteit zie je terug in allerlei elementen, zoals de bouw (welke van goede kwaliteit is), het touchscreen maar ook de software. Veel kan via de App voor geregeld worden, zo zijn er modellen beschikbaar hoe je het beste kan poseren voor de camera. Helaas is er met het resultaat in uitzonderlijke gevallen, wat opmerkelijks. De image processor verwerkt soms de distortion (verkromming) niet goed op 20mm, waardoor het soms handig is om ook RAW te schieten (wat helaas niet tegelijkertijd kan) om zo achteraf (in bijv. lightroom) nog het een en ander goed te kunnen bewerken. Mocht je toevallig de foto's naar lightroom importeren, dan kan je ook gelijk de Meta data eruit knikkeren wat standaard ingevoerd is. Wel fijn is dat de camera een goede batterij heeft, waardoor je zeker weet de juiste shot kan maken voordat de batterij leeg is.

Verder kan de camera video's opnemen in 4k30p en dat heb ik nog niet eerder gezien in deze prijsklasse, vandaar ook mijn keuze voor deze camera. Verder schiet de M1 1080p in 60fps. Aangezien de camera gebruik maakt van de mft-mount kun je alle Panasonic- en Olympus-lenzen op de M1 gebruiken en dat geldt ook voor vrijwel alle andere lenzen via adapters. Dat laatste is vooral interessant voor mij, zodat ik een mechanische lens kan gebruiken voor handmatige scherpstelling tijdens het filmen.

De M1 gebruikt contrastdetectie om scherp te stellen en heeft 81 scherpstelvlakken die verspreid zitten over vrijwel het gehele beeld. Zowel af-s als af-c modi zijn aanwezig, al ondersteunt hij alleen af tracking in combinatie met gezichtsherkenning. De autofocus werkt in af-s redelijk goed, al is soms het scherpstellen op bewegende beelden iets wat lastig. Voor handmatig scherpstellen zijn er 81 focuspunten te vinden. Met het uiteindelijke resultaat van de foto's ben ik erg tevreden! :)

Al met al is het een zeer betaalbare camera met - voor deze prijs - uitgebreide features die je normaal alleen maar in het hogere segment tegenkomt. Niet alleen dat, ook goede foto's en video's worden gemaakt, waardoor ik de camera aan iedereen kan aanraden wie wat meer met fotografie wilt doen, of welke camera ze het beste zouden kunnen aanschaffen als zij een beginnende fotograaf worden. Kortom, je kan een aardig lijstje afvinken met deze camera als je voor een degelijke instap camera wilt gaan. Als je verwachtingen van een camera ongeveer gelijk zijn aan de Yi M1, dan zal je zeker niet teleurgesteld worden.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de XiaoYi M1 Camera vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaoyi M1 + 12-40mm F3.5-5.6 Zwart?

Kortom een camera die toch wel redelijk wat weet te bieden voor zijn prijs. De meeste minpunten kunnen opgelost via updates, dus hopen dat ze dat ook doen.

+3 :Y)
Updates van Chinese fabrikanten blijven als een groot vraagteken, maar aangezien ik in een paar weken tijd al een update heb gehad, belooft veel goeds. :)

Dank je wel voor je +3!
Goede review. Mooi ding voor relatief weinig geld!
Dat was dus ook mijn insteek.. een mooie camera, goede specs voor een instap model en nog eens 4K filmen ook! Dank je wel voor je reactie! :)
Goede review, kleine opmerking je video's zijn niet zichtbaar? Misschien aanpassen in YouTube. En jammer dat de prijs nu nog zo hoog is. Als hij goedkoper is zou ik er wel geld voor willen neerleggen. Maar voor 500 euro wacht ik nog even.
Toen hij 419 was, was het inderdaad een schappelijk prijs! vaak kan je hem nu met coupons ook weer voor dat bedrag krijgen. :)

Ik ga eens kijken naar de videos, want er was duidelijk iets mis gegaan met het uploaden. Thanks voor je feedback!
Weer een super leuk speeltje wat je hebt mogen reviewen. Maar kan je dan niet net zo goed en Canon 1300D kopen? Tis namelijk ongeveer dezelfde prijsklasse. :+
Dank je wel, het is niet alleen een speeltje, het word ook mijn dagelijkse driver om videos te publiceren op mijn youtube kanaal. :)

Wat betreft de Canon 1300D, er zitten wel degelijk een paar grote verschillen tussen, zo is er onder andere een verschil in Sensor, ISO waarde, Beelden per seconde, sluitertijd, aantal Auto Focuspunten, max Film resolutie, gewicht/afmetingen en bijgeleverde lens, waarbij bijna alles in het voordeel van de XiaoYi M1 is. Hier heb ik ze eventjes voor je naast elkaar gezet: https://tweakers.net/pricewatch/compare/496739;587969/

Kwaliteit van de foto's, gebruiksgemak en meer natuurlijk daargelaten, maar specificaties zeggen meestal al een hoop. Mocht je nog twijfelen, dan zeg ik zeker weten de M1 :D
Jammer dat je het toestel niet langer kan testen. Was erg benieuwd naar batterijduur. Tweakers heb n goeie aan jouw! Haha. Verder een mooie review. Hoe zit het trouwens met de one plus 3t? Ik vond die er interessant uit zien! Ga je die nog reviewen?