Tweakers zegt: 7,5

Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia X Compact Zwart Review

jeroenathome 21 november 2016, laatste update op 20 januari 2017, 904 views

Sony Xperia X Compact Zwart

Een handzaam toestel voor dagelijks gebruik met een lange accuduur. De camera doet zijn werk goed. Niet de snelste processor is toegepast, maar het toestel reageert vlot bij alle acties. Het toestel is niet waterdicht voor wie het als wens heeft.

Pluspunten

• Handzaam formaat
  • Accu duur
  • USB-c
  • 32GB opslag
  • Vingerafdrukscanner in powerknop
  • Android 7 nougat

Minpunten

• Niet waterdicht
  • Weergave van kleuren
  • Niet alle providers bieden deze telefoon aan
  • NL-alert werkt niet

Intro
De reden voor de aanschaf van de Sony X compact is omdat de vorige telefoon, de Sony Z1 compact zijn beste tijd gehad heeft. Voornamelijk de batterij gaf problemen. De batterij werkte volgens het principe van 1 minuut werken en daarna 10 minuten uit. Daarna kon je weer verder met een batterij die 80% vol zit. Vanwege dit mankement ben ik gaan zoeken naar een vervangende toestel. Het prutsen om de accu zelf te vervangen zag ik niet zitten, ondanks dat de prijs ervoor meevalt. Accu’s zijn er vanaf Ą 15, - zonder bijhorend gereedschap. De snelheid van de Z1c is voor mij nog steeds voldoende en de opvolger hoeft dus geen top hardware te hebben.
De eisen waaraan het nieuwe toestel moet voldoen zijn Android, handzaam, lange accu duur bij normaal gebruik en moet vlot werken. Een overstap naar Apple zag ik niet zitten vanwege diverse apps die zijn aangeschaft in de playstore. De keuze om weer voor Sony te gaan was snel gemaakt. Terwijl overige merken meer aandacht voor de grotere smartphones hebben is Sony de vreemde eend die ook nog smartphones met kleine schermen(<dan 5”) maakt die ook snel kunnen zijn. Door de keuze voor een handzaam formaat blijven er niet veel smartphones over om uit te kiezen. Uiteindelijk bleven de Z5 compact en de X compact over. Om zeker te zijn dat de komende jaren updates voor het toestel uitkomen is de keuze voor de X compact gevallen. In de benchmarks is de X compact sneller of ongeveer net zo snel als de Z5 compact. De meerprijs vind ik rechtvaardig vanwege de update naar Android 7. Al zal niet iedereen dezelfde mening hebben. Ondertussen is de prijs van de X compact onder die van de Z5 compact gekomen.

Uitpakken
De telefoon en toebehoren zitten in een wit onopvallend doosje met xperia erop. Wanneer het bovendeel verwijdert is dan komt er een waar kunstwerk tevoorschijn waarin de telefoon opgeborgen zit.

Onder de telefoon zit de lader en USB-c laadkabel. De lader kan maximaal 1500mA leveren. Het volledig opladen zal dan meer als 2 uur in beslag nemen. De meegeleverde oordopjes is geen in-ear variant waardoor omgevingsgeluid goed hoorbaar zal zijn. Voor verkeersveiligheid is het wel goed, maar voor het luisteren naar muziek minder.

Er zit een startgids bij de telefoon die naast het Nederlands ook in het Engels, Duits en Frans is te lezen. Stel daarbij niet teveel voor. Het bestaat uit een uitleg van elk knopje, aansluiting en klepje. Voor de rest wordt er alleen melding gemaakt dat de telefoon eerst een half uur aan de lader moet zitten voordat deze wordt aangezet. Voor uitgebreide informatie is er een handleiding op de telefoon of online via de telefoon.

Eerste indruk
De eerste indruk is dat de telefoon alleen dikker is geworden ten opzichte van de Z1c. In werkelijkheid is de telefoon in alle richtingen iets gegroeid. Al is het minimaal.
Links: X c, Rechts: Z1 c

De telefoon heeft afgeronde kanten en dat is even wennen na de Z1 c die scherpere randen heeft. Nu lijkt het net alsof de vinger van het scherm glijd als je een vinger langs de rand beweegt. De achterkant is glimmend en is daardoor vlekgevoelig. Voor mij geen bezwaar aangezien de telefoon in een beschermhoes zit en de originele beschermfolie er nog steeds opzit. De aansluiting voor het laden zit aan de onderkant van de telefoon en de lengte van de laadkabel is 90 cm. Dat is een flink stuk korter dan de 150 cm van de Galaxy S lader die nog steeds in gebruik is voor diverse apparaten. Door de USB-c aansluiting is het niet meer mogelijk om de oude micro USB laders te gebruiken zonder een verloop. Je zult even goed moeten zoeken om een USB-c kabel te vinden die langer is dan 1m of een verloop die je snel kwijt kan raken.
Het eerste wat opvalt als je het toestel voor het eerst aanzet zijn de kleuren die worden weergegeven. De kleuren lijken oververzadigd. Wanneer deze naast de Z1c ligt valt het nog mee, maar de eerste indruk is dat je naar een cartoon kijkt.
Links: Z1 c, Rechts: X c
De helderheid is wel aan te passen, maar dat lost het probleem met de verzadiging niet op. Gelukkig heeft het geen invloed op de foto’s die worden weergegeven. Dan zijn de kleuren zoals je ze verwacht.

Software
Sony levert met de X compact naast de standaard Google apps onder andere AVG virusscanner, Facebook, Kobo e-book reader, Amazon shopping apps mee. Tevens diverse apps van Sony zelf, waaronder een playstation app. Niet alle apps zijn te verwijderen, maar door deze uit te schakelen krijg je er geen meldingen van en worden ze ook niet geladen in het geheugen. Voor office toepassingen worden de Google apps Documenten, Spreadsheet en Presentatie meegeleverd. Wie liever geen gebruik maakt van deze apps kan een andere office app installeren en de Google apps uitschakelen. Wat gek genoeg wel ontbreekt, is een bestandsbeheerder zoals File-commander. Deze is uit de playstore te halen, maar het blijft gek dat je eerst een app moet installeren om door een ge´nstalleerde geheugenkaart te kunnen bladeren. Om de bestanden en diverse instellingen snel en gemakkelijk over te kunnen zetten is de telefoon uitgerust met de app “Xperia transfer mobile". Deze is via de playstore te downloaden voor andere toestellen. Zelf heb ik er geen gebruik van gemaakt doordat alle gegevens op een SD kaart stonden die is overgezet.

Met de Z1c had ik het probleem dat NL-alert berichten niet op de telefoon binnenkwamen. Bij de Xc zit een aparte app “Landelijke waarschuwingen” die dit moet regelen. Wat er precies verkeerd gaat weet ik niet, maar de NL-Alert berichten komen niet binnen op het toestel. De eerdere ervaringen met Sony geeft mij te denken dat Sony een update moet uitbrengen of een mogelijkheid geeft om NL-Alert zelf in te stellen om dit op te lossen. Tot die tijd blijven de Sony telefoon bezitters zonder NL-Alert berichten zitten en zijn ze aangewezen op hun omgeving.

Een mogelijk voordeel van Sony is dat ze niet moeilijk doen om de bootloader te unlocken. Ze geven zelfs instructies hoe je dit voor elkaar kan krijgen. Hierdoor is het mogelijk om Cyanogenmod of andere OS’en te draaien. Je hebt dan geen ondersteuning van Sony en de garantie vervalt dan. Een lijst van Sony apparaten waarvan de bootloader is te unlocken is in de link te vinden.

Er is een aparte app voor het laden van de accu en dient ervoor om de accu tegen overladen te beschermen. Hierdoor kan de accu vaker worden opgeladen voordat de accu zijn capaciteit verliest. De app kan een zegen en een vloek zijn. Je kunt nu gerust de telefoon ’s nachts aan de lader laten zitten zonder dat de accu wordt overladen. De accu wordt tot 90% opgeladen en het laadproces wordt onderbroken tot vlak voordat je de telefoon van de lader haalt. De vloek komt doordat de app probeert na te gaan wanneer je de telefoon aan de lader zet en er weer afhaalt. Als je een vast ritme hebt werkt de app zonder problemen en ongeveer een kwartier tot een half uur voordat je de telefoon van de lader haalt zit de accu op 100%. De eerste weken dat ik het toestel had was er weinig regelmaat in mijn dagelijkse ritme. Dat werkt na 4 weken nog steeds door tijdens het nachtelijk opladen. Wanneer de telefoon ontgrendelt is verschijnt er een melding waarin het tijdstip staat wanneer de telefoon volledig is opgeladen. Het is dus voor gekomen dat op woensdag avond de telefoon werd opgeladen en er een melding verscheen dat de telefoon donderdag om 21:00 uur volledig opgeladen zal zijn. Dat is niet handig als je op de donderdag om 7:00 in je auto zit. Ondanks dit afwijkende tijdstip is de accu wel tot 90% opgeladen waardoor de dag zonder problemen is door te komen zonder dat de accu leeg is voor je weer thuis bent.
De accu laad app houdt zelf bij wat welk laadpartroon geschikt is voor jouw dagelijkse leven en als je daarvan afwijkt kan het zijn dat de app niet meer weet wanneer de telefoon van de lader wordt gehaald. De app werkt dan niet meer en de telefoon wordt volledig opgeladen. Wanneer er weer een patroon valt te ontdekken komt de laad app weer in actie. Er zijn meerdere afwijkingen van het patroon nodig voordat de app het patroon aanpast of stopt. Het kan ook even duren voordat de app weer een patroon herkent.

Snelheid
De telefoon ondertussen enkele weken in gebruik en alles draait vlot en er zijn geen haperingen te ontdekken tijdens gebruik. Ook het afspelen van Youtube films gaat met gemak op 720P met een 4g verbinding. Voor het browsen maak ik gebruik van Firefox en daar merk ik geen verschil met de Z1c. Alleen firefox heeft vaak vertraging met het laden van pagina's. Dit heb ik met meerdere mobiele apparaten in combinatie met Firefox en ligt dus niet aan de telefoon. Een route plannen met Here gaat ook vlot. Binnen enkele seconden zijn er naast de hoofdroute 2 alternatieven waaruit je kunt kiezen. Ook google maps en streetview draaien vlot op de telefoon.
Voor het overzetten van foto’s naar de pc maak ik gebruik van File-commander met de bestandoverdracht functie en een wifi verbinding. Op de pc kan je via een browser door de inhoud van de telefoon bladeren. Om te downloaden wordt er eerst een zip bestand gemaakt op de telefoon. Het maken van een zip bestand dat ongeveer 1gb groot is duurt ongeveer 30 seconden. De bestanden zijn voornamelijk foto’s en video’s die gemaakt zijn met de telefoon. Het downloaden gaat met ongeveer 5 MB/s. De snelheid zou mogelijk sneller kunnen als de pc in plaats van een homeplug direct met een UTP op de router wordt aangesloten. De hoogste snelheid met de homeplug is 6,3 MB/s geweest. Meestal ligt de snelheid lager en is in de buurt van 5 MB/s.

Het toestel is snel genoeg voor dagelijks gebruik. Voor gaming weet ik niet of de Xc snel genoeg is. Persoonlijk speel ik weinig spellen en de spellen die wel worden gespeeld zijn geen grafische hoogstandjes en vragen weinig van de processor.

Voor benchmarks verwijs ik door naar de review van Chris Broesder die je ook op de pricewatch pagina van de telefoon kan vinden.

Camera
De camera is snel op te roepen door de knop in te drukken die naast de volumeknoppen zit. Dit werkt ook als je de telefoon vergrendeld hebt. Het scherpstellen gaat ook vlot. De kwaliteit van de foto’s zijn goed te noemen. De camera heeft een 23 Mp sensor. Ook bij mindere lichtomstandigheden zien de foto’s er goed uit. Zoals bij de meeste smartphones is het niet aan te raden om in te zoomen door het ontbreken van de optische zoom. Close-ups zijn geen probleem voor de camera. Hieronder enkele foto’s waarin je het verschil kan zien als je inzoomt.

Foto in bos Foto in bos zoom

Buitenfoto buitenfoto max zoom

Bewolkte dag Bewolkte dag zoom
Rechts met maximale zoom

Nog een close-up met en zonder flits.
Close up Close-up met flits
links zonder en rechts met flits
De hier getoonde foto's zijn verkleind om aan de limiet van 5 MB te voldoen.

Voor wie het wil is het ook mogelijk om handmatig de focus, witbalans, helderheid en sluitertijd aan te passen. Tevens zijn er diverse scene mogelijkheden waaruit gekozen kan worden. Voor nabewerkingen zitten er enkele functies in de software.
Video’s kunnen in Full HD(1080p) opgenomen worden met 60 fps. Ook hier zijn er diverse scene mogelijkheden en is de camera uitgerust met steadyshot om bewegingen van de camera te compenseren. De foto's hebben een omvang van ongeveer 8 tot 12 MB.

Opslag
Met standaard 32GB opslag intern is weinig reden tot klagen. File-commander geeft aan dat van de interne opslag maximaal 21.8 GB over is. Door het systeem is dus bijna 10 GB in beslag genomen. Met foto’s die 12 MB kunnen worden kan het zijn dat je aan 21.8 GB misschien toch te weinig ruimte hebt. Gelukkig kan je de opslag uitbreiden met een micro SD kaart. Het is aan de gebruiker de keuze om de SD kaart samen met het interne geheugen te laten werken of als aparte schijf zichtbaar te hebben. Als je een geheugenkaart van een oude telefoon overzet kan het zijn dat er meldingen over lees en schrijf rechten verschijnt. Dit is veiligheidsbescherming van Android en komt op elk android systeem voor. Het makkelijkste om dit op te lossen is door de geheugenkaart te formatteren. Je bent dan wel alle bestanden die op de geheugenkaart staan kwijt. Mocht iemand een andere oplossing weten, laat het hieronder weten.
De snelheid van het interne geheugen is vlot genoeg voor alle apps. Je hoeft nooit lang te wachten voor de app verschijnt of een video wordt afgespeeld. Met Diskspeed / Performace test uit de playstore een test gestart en daaruit kwam de volgende snelheid voor het interne geheugen. Hierbij was het interne geheugen nog voor 6 GB vrij. Hierdoor kan er een afwijking zijn in de gemeten snelheid. Tevens was de telefoon al enkele weken in gebruik.

Read: 158 MB/s
Write: 52 MB/s

Na een opruimactie waarbij er nu nog 5.8 GB gebruikt wordt, is het volgende eruit gekomen.

Read: 193 MB/s
Write 89 MB/s

Het is duidelijk dat af en toe een schoonmaak houden is aan te raden om het systeem optimaal te laten presteren.

Android 7 (nougat)
Tijdens de kerstdagen gaf de telefoon een update melding van het toestel. Dit is de update naar Android 7(nougat) en is ongeveer 1.1 GB groot. Deze update kan toegepast worden zonder verlies van instellingen of gegevens. Na de update wordt het toestel opnieuw gestart en dit duurt langer dan je normaal gewend bent. Het voordeel van de update is dat de programma's merkbaar sneller reageren en dat er minder opslag nodig is voor het systeem en de apps. Dit kan snel een paar honderd MB schelen. Dus is er geen reden om de update uit te stellen.

Personen die een telefoon zoeken die simpel in de broek past hebben het de laatste jaren steeds moeilijker om een geschikt toestel te vinden. Fabrikanten willen graag iedereen een minitablet met belfunctie verkopen. Als ze al met kleine toestellen komen dan is er mindere hardware toegepast waardoor het eerder een teleurstelling is als je er een aangeschaft hebt. Sony heeft met de Z serie ook kleine toestellen uitgebracht waarvan de hardware gelijk was aan hun grotere broer. Met de X serie is Sony hiervan afgestapt. Om te zeggen dat dit een groot nadeel is vind ik van niet. De X compact is snel genoeg voor de gangbare dingen zoals browsen, whatsapp en youtube. Alleen als je vaak grote spellen speelt of zware apps draait zal de keuze voor een snellere processor en grotere scherm een betere keuze zijn. Met 32 GB interne opslag hoef je niet direct bang te zijn dat je te weinig ruimte hebt en bestanden moet wissen om iets anders te kunnen opslaan. Mocht het nodig zijn kan je altijd nog een micro-SD kaart gebruiken. Mocht je een andere OS willen installeren op de telefoon dan kan je op de site van Sony een handleiding vinden om de bootloader te unlocken.
Kortweg een goed toestel dat meer bied dan je zou verwachten van zijn omvang. De prijs kan een struikelblok zijn en als je geluk hebt is er nog een actie met Ą100,- cashback.

Update:
* NL Alert bericht komt niet binnen
* Prijsdaling waardoor deze goedkoper is dan een Z5 compact
* Ervaring met laad app aangepast
* Update naar Android 7

Heb jij ook een Sony Xperia X Compact Zwart?

Hij is stiekem wel waterdicht, zoek op YouTube naar x conpact cola test.
Ik heb ook op meerdere sites gelezen dat de X compact waterdicht zou zijn. Het is dan wel jammer dat Sony geen garantie geeft. Je vraagt je dan af waarom je de moeite neemt om het toestel dicht te maken en dit niet als verkoop argument aan te dragen.

Om de telefoon in cola te dopen lijkt mij nooit goed. Naar mijn weten is Cola een basig/zure vloeistof die de contactpunten van de telefoon kan aantasten. Is het niet het zuur dan zijn het wel de suikers die erin zijn gestopt die zich dan gaan settelen in elke ruimte die ze kunnen vinden. Voor mij maakt het niet uit. Het komt al weinig voor dat ik in de regen de telefoon pak. Dus de kans dat water voor problemen zorgt is klein.

Sony heeft wel een leuk kerstcadeau gegeven voor de bezitters van de X compact. Er staat een update naar Android 7 (nougat) klaar. Morgen maar eens zien wat de verschillen zijn.
Ze willen waterschade niet meer vergoeden lijkt mij. Natuurlijk is het in cola deppen niet goed maar spreekt voor zich toch, het is niet mijn video maar waterdicht isie dus wel. Er is nu ook een 100eu cashback actie, mits aangeschaft na 20-11.
Jammer van die actie. Ik heb hem al iets langer waardoor die niet meer voor mij geldt.
Hey Jeroen,
Dank voor je mooie review. Ik heb hem aangeschaft, ook vanwege het formaat. Welk beschermhoesje heb jij aangeschaft?
Het was even zoek welke het was maar gevonden. Het is een Krussel Malm÷ folio case
EAN: 7394090608097 gekocht bij gsmpunt.nl

Heb je de update naar android 7(nougat) al ge´nstalleerd? De melding verscheen bij mij met de kerstdagen en sinds begin dit jaar ge´nstalleerd. Je merkt voornamelijk dat alles sneller werkt en minder opslag nodig heeft. :)
Bedankt!
Ja, 7.0 draait. Supersnel inderdaad! Ben erg tevreden tot nu toe.
Voor de twijfelaars: als je binnen nu en twee weken dit toestel aanschaft, krijg je 100% cash back van Sony!
100 euro cash back natuurlijk...
100% zou wel een leuke actie zijn. Zo'n voordeel zie je niet elke dag. :D
Betreft de verzadiging van de kleuren..Kan je deze bij instellingen aanpassen zodat het meer in evenwicht is en de kleuren natuurlijker ogen of is dit een blijvend probleem dat niet aanpasbaar is en zelfs met updates niet zal optimaliseren?
Het is voornamelijk de rode kleur die eruit springt. Groen en blauw vallen nog wel mee. Er is een mogelijkheid om de witbalans bij te stellen door schuifregelaars voor Rood, groen en blauw.
Dat heeft voor een betere harmonie van kleuren gezorgd, maar is lastigere om naar wens in te stellen. Je ziet niet direct resultaat doordat het menu in het wit is en je weinig andere kleuren op dat moment ziet.