Audio-Technica ATH-M50X (Zwart) Review

Krenie 18 november 2016, 701 views

Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)

Na bijna anderhalf jaar is de ATH-50MX nog steeds een meesterlijke koptelefoon. Als je aan muziek producing doet of aan video editing dan is de M50X zeker een aanrader. Ook als je vaak naar muziek luistert of je gamet is hij ook aan te raden! ATH-M50X = Kwaliteit

Pluspunten

• Hoge Kwaliteit
  • Audio is superb
  • Robuste Behuizing
  • Verwisselbare kabels
  • Mooi design

Minpunten

• Niet veel leveranciers

Na bijna anderhalf jaar is de ATH-50MX nog steeds een meesterlijke koptelefoon. Ik heb de M50X gekocht, omdat hij overal werd aangeraden. Terecht ook!

De kwaliteit van de M50X is erg goed. Dat plastic behuizing voelt niet goedkoop aan is en is juist erg robuust. Ik heb de M50X al een paar keer op de grondlaten vallen en er zitten nog nauwelijks krassen of beschadigingen op. Het leer op de M50X voelt ook erg comfortabel aan en ook van hoge kwaliteit. De earcups zitten goed en als je de M50X op doet merk na een paar uur niet eens dat hij op je hoofd zit.

De audio kwaliteit is erg goed. Hij klinkt erg gebalanceerd en neutraal. De mids en de highs klinken erg helder en zacht en de bass is scherp en aanwezig. In kort: ATH-M50X = Kwaliteit.

Als je aan muziek producing doet of aan video editing dan is de M50X zeker een aanrader. Ook als je vaak naar muziek luistert of je gamet is hij ook aan te raden! :)

Heb jij ook een Audio-Technica ATH-M50X (Zwart)?

Zat zelf vorig jaar te twijfelen tussen de Beyer DT770 Pro 80Ohm en deze M50x.

Uitiendelijk vanwege de vermeende betere geluidskwaliteit en comfort (velours oorschelpen ipv plakleer) voor de DT770 gegaan. Voor hifi muziek nog geen moment spijt, maar voor gaming is de DT770 in ieder geval niet zo geschikt (daar vind ik boomy gaming headset beter voor). O ja en hij was destijds 20% goedkoper dan deze m50x (124 oid).

Hoe comfortabel de oorschelpen van de beyer ook zijn, door de clamping van de beugel krijg ik na 3 uur wel hoofdpijn. Dus voor lange sessies is deze M50x wellicht beter?

Verwisselbare kabels is wel een groot voordeel van deze M50x boven de Beyer, want als je daar de kabel los trekt kan ie in de kliko.
Ik heb destijds voor dezelfde keuze gestaan eL_Jay. Voor mij was 't gemak van de verwisselbare kabels en hem hoofdzakelijk te gebruiken voor audio luisteren (geen gaming) uiteindelijk de keuze op de M50x gevallen. Naast het feit (zoals Krenie ook beschrijft) dat het geluid super is, zit deze ook erg comfortabel. Ik kan 'm rustig 7 tot 8 uur ophebben zonder last ervan te krijgen. Ook de draaibare cups zijn zeer prettig als je ze even af doet en op je schouder/rug laat leunen.

Ik ben uiteindelijk voor de bruin leren look gegaan (middelste van de 3 hieronder geplaatst in link). Past erg goed bij m'n audio apparatuur.

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 18 november 2016 23:11]

Zijn er mensen die de koptelefoon hebben vergeleken met de oude m50?
Ik heb die oude m50 gehad en hoewel deze koptelefoon veel kwaliteit voor zijn geld bood prefereerde ik enkele technisch mindere koptelefoons. De treble van de m50 is erg schel en totaal niet 'zacht'. Rond de 7k en/of 10khz zit een piek in de treble die sss klanken in stemmen erg onaangenaam maken.
Heb met de M50x hetzelfde probleem en daar zojuist een review over geplaatst. De treble is zo schel dat hij wat mij betreft niet bruikbaar is. Misschien heb ik een exemplaar uit een slechte batch ofzo, want zowel aan de linker als rechter kant is de treble zo overheersend dat ik me niet kan voorstellen dat het zo de bedoeling is geweest. Als ik je goed begrijp, had de oudere M50 echter hetzelfde probleem, dus misschien ligt het niet aan dat ene exemplaar van mij..?
Voor groot deel ook een kwestie van smaak. De ene hoort tonen beter dan de ander, of wil graag meer.

Maar toch, deze koptelefoon geen schijn kwaliteit. Veel treble, dus veel details, maar op zo'n manier dat het niet natuurlijk is.
M50x VS Sony mdr-1a, iemand een idee welke beter is (gezien de cashback van Sony nu 109 euro, m50x rond de 145)