Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Civilization VI, PC (Windows) Review

atlaste 16 november 2016, laatste update op 16 november 2016, 222 views

Civilization VI, PC (Windows)

Civ vi is een leuk, mooi en verslavend spel waar je vele uren mee door kan komen. Het grootste probleem met het spel is dat het doorzeefd is met bugs, die je regelmatig tegenkomt. Oplossen van bugs lijkt helaas amper te gebeuren; vandaar een voldoende.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Leuk

Minpunten

• Bugs
  • Meer bugs

Stabiliteit Score: 1
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
Na de mooi gemaakte introfilm druk je op start en kan het spel beginnen.

Het spel begint met het loading scherm: een stukje voorgelezen tekst. De eerste keer dat je de tekst hoort denk je "wow, goed verhaal" en krijg je zin om te spelen. Helaas hebben ze bij Firaxis niet de moeite genomen om de teksten aan te passen aan de characters waardoor je bij de derde play-through zo snel mogelijk het loading scherm voorbij te zijn. Daarna begint het echt werk...

De tutorial is prima voor de mensen die 'm nodig hebben. De basis wordt gewoon uitgelegd en via een beperkt aantal beurten weet je weer ongeveer hoe je het spel moet spelen.

Leuk detail is dat het spel prima te spelen is met een touch-screen en dat de sneltoetsen vrij obvious zijn (de eerste letter van het commando :) ). Zelf merk ik dat ik continue afwissel tussen muis, toetsenbord en touch-screen.

Je begint met een settler en een warrior. De eerste settler begint altijd op de juist plaats. Na je eerste stad te hebben gebouwd begin je eigenlijk meteen te werken aan je strategie. Ga je voor domination, dan wil je zo snel mogelijk een legertje om de eerste steden te kunnen pakken; settlers heb je dan niet nodig. Ga je voor culture, dan wil je qua technologie een beetje bijblijven en vooral snel een aantal steden regelen via settlers. Ga je voor faith, dan wil je gaan scouten en je bereik vergroten. En ga je voor technologie, dan wil je zo snel mogelijk steden hebben die veel science produceren.

Dit is ook het punt waarop je de eerste bugs tegenkomt, nl. met het selecteren van units na turns. Automatisch worden units geselecteerd bij het begin van een volgende turn - maar helaas is dat een andere dan je _denkt_ omdat het spel niet automatisch er naartoe springt. Dat laatste gebeurt pas als je op de knop rechtsonder klikt. Zo zal je zeker aan het begin van het spel geregeld units weghalen van kritische punten, simpelweg omdat je denkt dat je een andere unit geselecteerd hebt.

Net zoals in vorige versies kan je populatie micro-managen per stad (en zo productie of voedsel optimaliseren) of de gebalanceerde auto-pilot per stad gebruiken. Met name als je in de race bent om een wonder te produceren, kan dit nuttig zijn, om zo net het beetje extra uit je steden te halen.

De knoppen linksboven en bij een stad zijn de moeite waard om even allemaal te proberen. Met name de linkerknop in de stad-selectie geeft een nuttig inzicht in de complete P&L van een stad, waardoor je ziet waar je effort in moet stoppen om de stad gezond te houden.

Diplomatie is in het spel enigszins buggy en helaas veel te simplistisch. Leiders hebben eigenlijk altijd dezelfde agenda. Als je in oorlog bent, ligt het daardoor aan de leider of ze ooit zullen vragen om vrede -- ook als je over hun steden heen walst. De leiders lijken ook niet echt een boodschap te hebben aan de relatie, waardoor vriendschappelijke naties je ineens zullen aanvallen en vijandige naties je lange tijd met rust laten. Units die tegen hun grens EN tegen je eigen grens staan leiden waarschijnlijk tot een 'denounce'. En als je succesvol bent, krijg je continue deals aangeboden die zich het best laten beschrijven als "denk je dat ik gekke henkie ben?". Buggy zijn ook de vredesvoorstellen, die naties iedere beurt gaan stellen als je bezig bent met domination. (Een aantal van deze bugs zijn community patches voor beschikbaar)

Districten zijn een aardige toevoeging aan het spel. Bij het plaatsen van districten moet je eigenlijk al bij het plaatsen van je stad nadenken over hoe dit gaat samenhangen met andere districten (en welke rol je je stad wilt geven). Zo krijgt bijv. de science district een bonus van bergen, dus als je gaat voor een science victory, wil je zoeken naar een plaats waarbij o.a. bergen zijn.

Ver in het spel van een domination victory kom je vervolgens de bug tegen dat het vrijwel onmogelijk is om een domination victory te halen omdat het spel keihard crasht bij het innemen van een willekeurige stad. Uiteraard maanden geleden gereport door honderden mensen en geen patch beschikbaar... dus dan maar opslaan en opnieuw beginnen... dit komt later wel... (reporting gebeurt incl. save games; je vraagt je dus af waarom de f**k er geen patch uitkomt voor een bug die zo goed reproduceerbaar is en of Firaxis uberhaupt aan support doet...)

Na nog een dag spelen heb je tot slot victory of loss bij je niet-domination victory. Je krijgt netjes een filmpje met een mooie speech, een hall of fame en de mogelijkheid door te spelen. Op dit moment zit er WEER een bug in het spel, nl. dat de replay grafieken niet werken (Serieus mensen, dit is wellicht de grootste anti-climax die ik ben tegengekomen in het spel).

Al met al is het een leuk spel, waar je vele uren in kwijt kan. Het is echt superjammer van de obvious bugs die maar niet worden opgelost.

Heb jij ook een Civilization VI, PC (Windows)?

Deze review was op 16 november geplaatst en op 18 november verscheen er een grote patch!
Dus iets te vroeg met de geciteerde kritiek ;)

Civilization VI ‘Fall 2016’ Update Now Live

[Reactie gewijzigd door Hanterp op 3 december 2016 12:46]

Dus iets te vroeg met de geciteerde kritiek ;)
Nee, ik vind nog steeds de kritiek gegrond. De bugs waren echt van zo'n aard dat je ze onmogelijk kunt missen. Kom op, je kon niet eens het spel uitspelen op domination! Er is ook nog zoiets als gewoon testen.

Ik heb na 18 november niet meer getest gespeeld inderdaad. En als ik kijk bij https://forums.civfanatic...v6-technical-support.544/ zie ik nog steeds een hoop crashes langskomen op vrij normale dingen.
Ja, kan hoor, ik heb het spel nog niet op domination uitgespeeld.
Toch ben ik best tevreden met wat de makers hebben afgeleverd met die patch.
Ik kan er alleen maar van dromen dat mijn andere favoriete spellen ( o.a. PES ) zulke uitgebreide verbeteringen zo kort na de release uitbrengen!
Ze hebben daar een geweldige werk-ethiek, juist omdat ze zelf eigenlijk ook nog liefhebbers van CIV zijn.
Daarom geloof ik dat die overige bugs ook wel aangepakt worden.
Ik heb maar even gewacht, als hardcore civ speler, vertrouw ik hele nieuwe releases niet meer bovendien hekel ik de eentonigheid van de eindfase van het spel. De nieuwe features zijn natuurlijk altijd interessant maar zoals uit de reviews blijkt niet altijd meteen een aankoop waard. Is het spel nu ook beter na een jaar of een paar maanden verder? Is de multiplayer goed en stabiel? En de add on packages interessant?
Ik moet zeggen dat ik het alweer een tijdje niet heb gespeeld, dus ik kan je vraag niet zo goed beantwoorden... Overigens denk ik dat ze wel een hoop hebben opgelost inmiddels hoor.