1 review

Corsair ML120 Pro LED Rood, 120mm

Specificaties 37dB bij maximaal 2.400rpm - Bekijk alle specificaties

Corsair ML120 Pro LED Rood, 120mm Review

Foritain 21 december 2016, laatste update op 25 mei 2017, 2.608 views

Corsair ML120 Pro LED Rood, 120mm

De nieuwe Corsair 'Magnetic Levitation' ventilatoren bevallen werkelijk uitstekend. Solide, toffe verlichting, extreme PWM range. Eigenlijk maar één domper op het feestje: Ze zijn echt peperduur.

Pluspunten

• LED verlichting erg lekker uitgevoerd. (en PWM aansturing = volle kracht LED, zelfs bij lage RPM).
  • Extreem PWM bereik: van extreem laag tot windkracht 'veel'.
  • Zeer stil zelfs bij iets hogere RPM waardes (1000-1200, waar menig ventilator dan al duidelijker aanwezig is).
  • Solide fysieke bouw. Pro variant met rubberen dempers.
  • Redelijk 'all-round' opgebouwd, dus in te zetten als case- of radiator fan.
  • Flinke geclaimde levensduur wordt kracht bij gezet door een garantieperiode van 5 jaar.

Minpunten

• Vereisen- PWM controle, dus niet aansturen met een dc fancontroller. Doe je dat dan werkt de fan simpelweg niet goed
  • Knappe fan of niet, de prijs gaat nergens over. Niet-Pro 2-packs vallen nog een beetje mee, maar de LED varianten kosten evenveel als menig budget behuizing. Gezien de bescheiden praktische implicaties van een ventilator een pittig minpunt.

Showcase: Corsair ML Fans
Productpagina @ Corsair

Ventilatoren reviewen is niet iets wat je echt voor de lol doet. Hoewel het idee om een grote vergelijking te maken af en toe weer op komt zetten loop je al snel tegen een enorme muur op van uitdagingen en overwegingen. Richt je je op maximale prestaties, prestaties bij een vaste geluidsproductie, als je in een behuizing test pak je dan ITX of een grote toren, en hoe ga je om met het feit dat er ventilatoren zijn voor airflow (casefans) en andere modellen juist specifiek gemaakt zijn voor op radiatoren (en tig modellen er tussen in). Daarnaast weegt het nog zwaarder dat het gewoon ongelofelijk suf werk is om uit te voeren en de echte praktische implicaties vervolgens nog in twijfel getrokken dienen te worden.

Dat gaan we dus –niet- doen. Wat we wel gaan doen met ventilatoren is een leuke showcase (vandaar dat er 'showcase' bovenaan staat, en niet 'review') maken waarin we bekijken in welke situatie deze ventilatoren interessant zijn, waar je rekening mee moet houden, maar vooral ook veel aandacht besteden aan de uitstraling; iets wat bij LED fans zeker een grote rol zal spelen. Vandaag gaat de aandacht in die vorm uit naar de nieuwe ML-series ventilatoren van Corsair, ventilatoren die zich onderscheiden met een nieuwe, unieke ‘Magnetic Levitation’ lager. Ze beloven uiteraard hele mooie dingen: stilte, performance zowel op gebied van static pressure (als radiator fan) als airflow (als casefan), een langere levensduur van 200.000 uren (dat is meer dan gebruikelijk bij de bekende Fluid Dynamic Bearings), en natuurlijk een toffe uitstraling.

Met maar liefst tien nieuwe modellen in deze ML-reeks eerst even een blik op de verschillende varianten.

We zien dat Corsair een ML, een ML PRO en een ML PRO LED uitbrengt. De LED variant komt met rode, blauwe, of witte verlichting (vooralsnog geen tekenen van een RGB variant) en gezien al die modellen in zowel 120mm als 140mm uitvoering naar de markt komen zitten we vlot aan de genoemde tien. Kijkende naar de specificaties dan zitten er op technisch vlak geen verschillen tussen de niet-PRO, PRO en PRO LED varianten (uiteraard wel tussen 120mm en 140mm modellen), en de PRO aanduiding refereert enkel aan het feit dat de hoeken in rubber (dempend) zijn uitgevoerd en in passende kleurstelling komen. De niet-PRO is vooral interessant vanwege het feit dat deze als two-pack wordt verkocht, waardoor de kosten per ventilator een stuk lager liggen; iets wat bij eerdere Corsair ventilatoren zorgde dat ze veelal een interessante aanschaf waren als je op zoek was naar LED fans.

Extra aandacht voor de extreme PWM range van 400 tot 2000 RPM (voor de 140mm) of 2400 RPM (voor de 120mm), Je hoeft praktisch niet te testen om te kunnen stellen dat deze ventilatoren dus van onhoorbaar tot lekker luid afgesteld kunnen worden. Wel belangrijk om rekening mee te houden is dat je deze ventilatoren echt met PWM aan moet sturen; veel PWM fans kunnen ook met een lagere spanning in toom worden gehouden, maar Corsair benadrukt dat deze ventilatoren op 12V dienen te werken. Praktisch een groot voordeel daarbij is dat de verlichting dan ook altijd ‘vol’ aan staat, terwijl je bij dc-aansturing de lichtsterkte ziet afnemen bij een lagere RPM instelling; veelal ongewenst. Maar zorg dus voor voldoende PWM fan headers, of een hub die ventilatoren met PWM aan kan sturen.

We beginnen met de 140mm modellen. Verpakkingen knallen weer lekker met de kleuren en lijken bedoeld om ook in fysieke winkels aan te trekken. Intern knalgeel karton en karige hoeveelheid accessoires. Vier schroeven, twee kleine tie-wraps (wel handig als je ze niet hebt), maar that’s it. Nu heb je meestal niet meer nodig natuurlijk, maar voor dit geld kan een beetje extra verwennerij geen kwaad.

De ML niet-PRO ontbreekt, de andere modellen staan wel op tafel (de rode twee keer gezien die later op een 280mm radiator gaan). De LED modellen hebben allemaal transparante blades (beetje een frosted-glass gevoel), en de kleurstelling van de verlichting vinden we terug in de hoeken en het logo in het midden. De hoeken zijn eventueel verwisselbaar, al zie ik nog niet hoe je aan alternatieve hoeken kan komen (en daarbij, waarom zou je). De zwarte variant zien we op de volgende pagina niet terug dus gebruiken we om het frame nader te bekijken. De fysieke bouwkwaliteit is wel erg dik, dit zie je niet vaak en normaliter is het een kleine moeite om een fan frame te buigen of breken. Niet hier. Gedempte hoeken uiteraard, en we zien aan de hoek van de fan blades dat het een beetje een tussenoplossing is; de vuistregel is dat hoe platter ze liggen hoe hoger de focus op static pressure is, dit oogt als een all-rounder.

De 120mm modellen zijn uiteraard praktisch hetzelfde. Iets andere verhoudingen, maar daar blijft het bij. Ook hier valt op dat het echt hele stevige frames zijn.

Light ‘em up! Foto’s zeggen hier genoeg hoop ik? Onder een hoek lijkt het net alsof de airflow zelf wordt verlicht, alsof de ventilatoren een jet-engine afterburner hebben. Bij een LED ventilator mogen we toch best een beetje subjectief doen en stellen dat dit er gewoon fantastisch uitziet, één van de beter ogende LED modellen.

Bij het zien van de naam Corsair kan je er praktisch vanuit gaan dat je met opvallende hardware te maken hebt, en dat is bij de ML-series ventilatoren niet anders. De fan frames staan als een huis; zelden zagen we ventilatoren zo stevig uitgevoerd, en vooral de verlichting is gewoon heel erg sexy. Ik vermoed dat er genoeg mensen met een dikke pc zijn die dit zien en gewoon erg graag willen hebben. Hoewel de prestaties niet de focus zijn van dit artikel (al gaan ze binnenkort op een radiator, mocht daar wat leuks uit komen komt er een vervolg) moet ik wel stellen dat het extreme bereik en de gebalanceerde opbouw het echt enorm veelzijdige ventilatoren maakt. Wil je stilte? Geen probleem, op 1000-1200 RPM zijn ze vanuit elk praktisch perspectief onhoorbaar en als je daar alsnog geen genoegen mee neemt laat je ze rustig zakken tot 400 RPM, en dat terwijl de (voelbare) airflow echt heel nadrukkelijk aanwezig is; een combinatie die een positieve indruk achterlaat. Claims wat betreft de levensduur, in dit geval een flinke 200.000 uur, kan ik uiteraard weinig mee, maar een garantie van 5 jaar geeft in elk geval voldoende zekerheid dat je er niet naar om hoeft te kijken.

Feitelijk uitstekende alleskunners dus, inhoudelijk allemaal prima. Je moet wel zorgen dat ze met PWM worden aangestuurd, dus niet met een lager voltage, maar daar valt prima mee te werken. Het is vooral toch de flinke prijs is die alle voorgaande pret wel 'een beetje' drukt. 120mm LED uitvoeringen ben je snel richting de drie tientjes per stuk voor kwijt, al zijn de 2-pack ML niet-LED modellen wel iiiietsje gunstiger met 17,50-20 euro per stuk. Voor de 140mm LED uitvoering ben je echter weer zo 35 euro per stuk kwijt, en zelfs met een beetje handig shoppen is het lastig om er drie te kopen voor minder dan 100 euro. 120mm varianten schelen een paar euro maar zijn nog altijd gewoon duur te noemen. Hoe je het ook bekijkt, ze vragen gewoon veel geld voor ventilatoren en puur rationeel erg lastig goed te praten met het oog op de praktijk, ‘NASA bearing’ of ‘extreem PWM bereik’ of niet. Corsair speelt met hun ML-fans dus vooral in op de emoties, of je nu gewoon graag ‘alles Corsair’ hebt of simpelweg geen moeite hebt extra neer te leggen voor deze combinatie bouw, features en vooral toch ook looks. De drempel voor aanschaf is fors, te fors voor velen, en te fors vanuit welk praktisch oogpunt dan ook, maar zij die daar overheen stappen zullen gelukkig weinig te klagen vinden in hun ervaring met deze ventilatoren.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Heb jij ook een Corsair ML120 Pro LED Rood, 120mm?

+1Anoniem: 372172
21 december 2016 08:39
Gave review wederom :) KUTGW +3
:D:D

That reminds me, die moet ik ook nog opruimen. Je wilt niet weten...
Sommige mensen nemen een "tikkend" geluid waar op lagere RPM waardes.

De reactie op het tikkende geluid is veelal dat men dan een DC header in plaats van een PWM header heeft gebruikt, eventueel door het verwarren van 4-pins DC met 4-pins PWM headers., Echter houden de mensen die het fenomeen rapporteren stug vol dat ze een PWM header hebben gebruikt.

Heb jij dit tikkende geluid ook ervaren? En was dit in DC of PWM modus?
Als ik hem undervolt maakt hij onprettig geluid inderdaad, maar het staat vrij duidelijk aangegeven dat ze op 12V horen te draaien en -enkel- via PWM beperkt horen te worden. Gezien ik best wat van deze fans heb (Zoals je ziet :D) die geen van allen 'tikten' bij 12V/PWM, vermoed ik dat er inderdaad mensen zijn die een 4pin header op DC hebben staan, zelfs als het een PWM header is moet je dat ook wel in je bios oid selecteren. Helaas hanteren veel mobo fabrikanten (Althans, pre 200-serie) redelijk wat 4pin headers -zonder- PWM support, naar.
Bedankt voor je reactie! Zojuist drie setjes van twee ML120's besteld.

Spijtig genoeg heeft mijn huidige moederbord (GA-Z170XP-SLI) slechts één PWM header, dus daar moet ik, om die reden en andere, nog even een upgrade voor kiezen.
Ik heb inmiddels mijn drie paren van ML120 non-pro teruggestuurd. Ik begrijp nu "ratel" of "tikkende" probleem dat sommige mensen ondervinden bij lage RPM.

Ik heb van de zes fans, vijf fans in gebruik genomen en aangestuurd met mijn MSI Z270 Gaming Pro Carbon. Alle fan headers waren ingesteld op PWM modus.

Het geluid in kwestie is vrijwel onhoorbaar als het gaat om een enkele fan. Het is een zacht tikkend of ratelend geluid dat toeneemt met RPM en het duidelijkst hoorbaar is op RPM waarbij de lucht nog net niet teveel gaat ruisen. Dit is zo rond 800 RPM.

Het geluid is niet echt hoorbaar met een enkele fan, maar als er vijf van deze fans gebruikt worden, rond 800 RPM, dan is het, hoewel nog steeds zacht, eigenlijk best storend in een stille omgeving. Door de fan speed terug te brengen naar 400 RPM wordt het weer onhoorbaar, maar dit is natuurlijk geen oplossing.

Uiteindelijk heb ik besloten ze terug te brengen en heb ik vijf Be Quiet! Silent Wings 3 case fans gekocht. Bij deze fans doet dit probleem zich niet voor en zijn heerlijk stil op 800 RPM. Volgens HWI zouden de Silent Wings ook meer airflow moeten produceren bij een gegeven geluidsproductie. Jammer genoeg zijn ze wel de helft duurder, maar het zij zo.
Apart, ik gebruik ze inmiddels af en toe in builds, maar heb er vooralsnog geen issues mee ervaren met 'getikt'. Wel als ik ze (ook maar marginaal) zou undervolten, dat klinkt inderdaad niet echt lekker, maar is ook niet de bedoeling. Still, nuttige toevoeging!
Een zacht rammelen beschrijft het geluid misschien beter. Het blijft allemaal een beetje subjectief, wat het lastig maakt om het probleem in tekst uit te drukken. Ik heb helaas ook geen geluidsopname gemaakt.

Ik wilde nog even toevoegen dat het ook geen defect was aan een van de fans. Ze vertoonden het allemaal in gelijke mate.

Ik begin me nu af te vragen of het niet een PSU of moederbord gerelateerd probleem is, waarbij de fans niet de volledige 12 volt gevoed wordt. Aan de andere kant, zo ver van de 12 volt zal het niet zitten...

Hoe gevoelig zijn de fans voor undervolting? Vanaf welk voltage gaan ze voor jou onaangename geluiden vertonen?
Geluidsopname zegt ook weinig zonder inzicht in de details; als jij er last van hebt zegt het m.i. genoeg.

Ik merkte overigens stabiliteitsissues met een analoge controller zonder Voltage indicatie, kan dus niet zeggen op welk Voltage, maar wel vrij vlot in de range.

Uit interesse, heb je zo horizontaal (liggend) of vertikaal (staand) geplaatst?
Ik had vier horizontaal en een verticaal geplaatst. Voornamelijk horizontaal dus.

Maar als dit uitmaakt, dan stellen de Magnetic Levitation bearings weinig voor. :| Al kan ik me wel voorstellen dat het magnetische aspect van de bearings voornamelijk in het verticale vlak werkt.

[Reactie gewijzigd door Phasm op 10 april 2017 22:32]

waar kan ik de led corsair met controller? moet ik ook de controller nodig? of hoef niet?