Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Notebook Air 13,3" Review

royb3 15 november 2016, laatste update op 7 maart 2017, 647 views

Xiaomi Mi Notebook Air 13,3"

Ik heb deze laptop gekocht als opvolger/aanvulling voor mijn MacBook Pro 13" welke ik in 2011 heb aangeschaft. Ik heb er nu enkele dagen gebruik van gemaakt. Ik heb hem aangeschaft in China en heb direct Ubuntu Gnome geinstalleerd.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Vlotte nvme SSD
  • Laag gewicht
  • Dun
  • Vlotte hardware
  • Mooie prijs

Minpunten

• Dikke rand onder scherm
  • Niet heel stevig
  • Connectors erg stroef
  • Lage batterijduur

Notebook air 13"

Ik werk nu al enige tijd op deze laptop en heb nu besloten een iets meer uitgebreide review te schrijven.
Batterij
Enige tijd geleden heeft een tweaker mij gevraagd over de batterijduur, deze valt enigzinds tegen en heb ik nu ook als minpunt toegevoegd.

In mijn situatie haal ik gemiddeld 3 a 4 uur op een lading, dan heb ik meestal softwarepakketten van jetbrains aanstaan of ben ik aan het werken in een vm met Windows 10. Wat mij betreft genoeg voor het werken als ik bijvoorbeeld onderweg ben in de trein, maar vergeleken met mijn oude MacBook pro uit 2011, welke op zijn eerste accu nog 5 uur op een lading mee kan.

Ik heb dan trouwens de GTX940MX uitgeschakeld via Nvidia prime( Ja, er word Nvidia optimus toegepast) en via powertop --auto-tune energieverbuik verminderd.
Scherm
Als iemand die weinig intresse heeft in een goed gecalibreerd scherm moet ik zeggen dat het scherm er redelijk goed uitziet. Het enige probleem dat ik met mijn scherm heb is backlightbleeding om de randen, zeker bij het weergeven van tinten tussen zwart en wit. Ik zal hier later een afbeelding van toevoegen.

Komende van een 1280 x 800 tn paneel is een 1920 x 1080 ips paneel een hele verbetering. Daardoor is het wennen aan 16:9 wellicht makkelijker. Ik gebruik geen schaling, en geen anti aliasing over tekst. Daardoor heb ik nu een stuk meer inhoud op mijn scherm.
Gaming
Ik heb deze laptop niet gekocht met de intenties veel games te gaan spelen, maar ik vind het toch wel leuk om af en toe een game te doen. Daarbij denk ik dan aan games als CounterStrike, Planetary Annihalation en Cities: Skylines. Omdat ik Linux draai heb ik iets minder keuze uit games, en de games die beschikbaar zijn voor Linux presteren daarop ondermaats aan Windows.

Voor Cities heb ik bijvoorbeeld mijn resolutie naar 1366X768 moeten terugschroeven. Anders was het onspeelbaar.

Ik draai overigens de Nvidia 370 modules, niet nouveau.
Toetsenbord
Het toetsenbord heeft een travel van ongeveer anderhalve millimeter. Er is een erg sterke tactile response aanwezig die is te vergelijken met die van de nieuwe MacBook. De toetsen zijn best groot van formaat. Het enige probleem dat ik met het toetsenbord heb is dat harde toetsaanslagen vaak dubbel worden geregistreerd.
Touchpad
Het touchpad werkt haast hetzelfde als dat op mijn MacBook pro, het is gemaakt van glas en is vastgemaakt aan de bovenkant van het touchpad. De onderkant bevat net als de oude macbook een klikmeganisme. Ik vind de groote van het touchpad goed genoeg, niet te groot waardoor je deze perongeluk aanraakt en niet te klein waardoor je geen multitouch gestures kan gebruiken.
Upgradebaarheid
Achter de aluminium bodemplaat van mijn model vind ik twee M.2 sloten. Een ondersteund nvme drives en de ander alleen AHCI drives en is nog vrij. Op verschillende foto's die op internet rondcirculeren vind je een derde slot voor het toevoegen van een netwerkkaart, deze is bij mij niet aanwezig.

Om deze bodemplaat te krijgen moet je naast het verwijderen van de schroeven ook nog allerlij clipjes losmaken. Dit is met een pas eenvoudig te doen.
Hier een afbeelding van hoe mijn notebook air 13 eruit ziet: https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1CLeNA1Tq8D0U6T.jpeg

Heb jij ook een Xiaomi Mi Notebook Air 13,3"?

Bedankt voor de uitgebreidde review!
Heb je enig idee wat de batterijduur is met minder intensieve zaken: paar tabs open in een browser, video aan het spelen?
Nu mag ik blij zijn als de batterij het 3 uur uithoud. Volgens de statistieken is nog net meer dan de helft van de originele capaciteit over. Na nog geen jaar.