Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

BenQ Zowie FK2 Review

Donderr 14 november 2016, 424 views

BenQ Zowie FK2

No-nonsense gamemuis met een kwalitatieve sensor gericht op fanatieke gamers met kleine handen.

Pluspunten

• Veilige vorm en daardoor voor veel mensen geschikt
  • Kwalitatieve sensor
  • Gewicht

Minpunten

• Scrollwiel

Al jaren was ik op zoek naar een gamemuis die bij mijn hand past. Als speler van vooral CSGO en daarnaast andere FPS shooters was ik vooral op zoek naar een muis die licht is, comfortabel is en goed gebruikt kan worden voor de zogenaamde flick shots.

Doordat ik vrij kleine handen heb en graag gebruik maak van een finger tip grip heb ik bij normale game muizen al snel dat de muis te groot is en ik er niet lekker grip op krijgt.
Zoektocht naar de perfecte muis
Mijn zoektocht begon met de Logitech G400, Razer Deathadder en Roccat Kone Pure. Muizen die net te groot en zwaar waren. Het eerste kwartier kon ik prima met deze muizen gamen. Daarna werd het langzaam minder comfortabel en verloor ik een stukje controle en precisie. Na deze muizen volgden de Steelseries Kinzu en Logitech G303 die juist te klein aanvoelden.
Eerste aanraking met Zowie
In mijn research kwam ik al snel op het YouTube kanaal van Rocket Jump Ninja terecht. Deze YouTuber met een Quake achtergrond reviewed uitvoerig alle gamemuizen die er bestaan. Via hem kwam ik in aanraking met het merk Zowie. Hij prees de muizen van dit merk vanwege hun 'veilige vorm' en minimalistische aanpak. Hierdoor zijn ze geschikt voor de meeste grips en voorkeuren van mensen en worden ze niet gehinderd door buggy drivers.
Zowie EC2-A vs FK2
Ik heb eerst de EC-2A van Zowie geprobeerd. Deze muis voelde aan als een verkleinde versie van de G400, maar dan iets ergonomischer en gemaakte van betere materialen. Hij beviel heel goed en ik kon er heel comfortabel mee spelen.

Toen Rocket Jump Ninja de FK2 reviewde en boven de EC2-A verkoos kon ik het niet laten om deze te proberen. En daar heb ik allerminst spijt van.

De FK2 is qua grootte net een slagje kleiner dan de EC2-A. Dit komt voornamelijk doordat de FK2 een stuk platter is. Hierdoor kan ik deze muis een stuk gemakkelijker grippen. Toen ik beide muizen naast elkaar testte merkte ik dat ik bij de FK2 veel meer controle over de muis had.

De FK2 geeft voor mij net dat extra stukje comfort en controle ten opzichte van de EC2-A. Als er een EC3-A uitkomt gaat de FK2 het wel moeilijk krijgen, Ik zou iedereen met kleine handen en in de markt voor een nieuwe gamemuis ook willen adviseren om zowel de EC-2A en FK2 uit te proberen.

Ik zal nu proberen om ieder aspect van de muis te beoordelen:
Linker- en rechtermuis knop
De twee hoofdknoppen klikken heerlijk en voelen hoogwaardig aan. Van alle muizen die ik getest heb had de Logitech G303 de meeste fijne en snelle knoppen, maar deze komen heel dicht in de buurt.
Zijknoppen
Aan beide zijden bezit de muis 2 knoppen. Hiervan kan slechts 1 kant actief gebruikt worden. De knoppen klikken zeer fijn. Door hun minimalistische vorm zitten ze nooit in de weg of klik je er per ongeluk op.
Precisie
De Avago 3310 sensor staat bekend als een zeer precieze en betrouwbare sensor. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat deze muis mij op dit vlak in de steek heeft gelaten.
Gewicht
Alle Zowie muizen zijn vrij licht. Persoonlijk heb ik mijn muis het liefst onder de 100g. De FK2 weegt 85 gram is hierdoor een vederlichte muis. Omdat ik namelijk met een vrij lage sensitivity en een grote muismat speel beweegt mijn muis altijd heel wat heen en weer. De FK2 is daarom qua gewicht perfect voor mijn speelstijl.
Scrollwiel
Dit is een aspect dat een stuk beter kan. Het scrollwiel van de FK2 voelt goedkoop aan en geeft weinig feedback. Je ervaart niet echt de klikjes die een duurdere Logitech muis je geeft. Misschien is dit het gevolg van de gewichtsbesparing van de muis.
Kabel
random1z vindt de niet gesleevde kabel een nadeel van de muis. Ik juist niet. Hierdoor beweegt de muis naar mijn mening juist een stuk beter over mijn muismat.
Extra's
De muis wordt geleverd met een extra setjes muisvoetjes. Dit is een fijn stukje service. Ik zou echter wel iedereen aanbevelen om een muis altijd in combinatie met een muismat te gebruiken. Dit voorkomt slijtage en zorgt er voor dat de muis veel beter glijdt.
Bouwkwaliteit
Net als de EC2-A voelt de muis kwalitatief aan. Zo geven de klikknoppen goede feedback en is de bovenkant van de muis van een comfortabele soort plastic gemaakt. Verder kent de muis geen kieren en kraakt hij ook niet. Iets waar mijn Deatheradder nog wel eens last van had.
De Zowie muizen zitten in het hogere segment en worden zonder fratsen geleverd. Hierdoor krijg je al snel het gevoel dat de FK2 overpriced is. Ik ben het hiermee oneens: you can't put a price on comfort. Wel snap ik waarom sommige mensen de muis te duur vinden.

Heb jij ook een BenQ Zowie FK2?

Lastige zoektocht hé met kleine handen, fingertipgrip en een muisstijl met het betere smijtwerk.
Voor mij was de Roccat Kone Pure uiteindelijk één van de weinige muizen die mij kon bekoren.
Veel gameplezier gewenst!
Haha ja klopt. Zelfs de Roccat Kone Pure was wat te groot voor mijn smaak. Geeft dus aan hoe klein mijn handen wel niet zijn :P. Thanks, jij ook!
ik gebruik deze muis nu twee jaar, en heb grote handen, heb de fk1 ook maar ik vind de fk2 toch fijner, kan ik beter '' in me hand'' bewegen een soort van, voor miniscule adjustments.
Ik heb ook de za11 za12 ec1a en ec2a, maar de fk2 is altijd me favoriet gebleven.