Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs) Review

Didier.s 14 november 2016, laatste update op 14 november 2016, 885 views

Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs)

Knappe en degelijke Activity-Tracker maar de afstandsmeting laat wat te wensen over.

Pluspunten

• Fraai design en degelijke bouwkwaliteit.
  • Duidelijke menu’s en instellingen.
  • Perfect en eenvoudig te koppelen met Samsung Galaxy S7 Edge
  • Zit comfortabel rond de pols en blijft op zijn plaats tijdens het sporten.
  • De kwaliteit van het scherm is zéér goed, haarscherp en heldere kleuren.

Minpunten

• Polsbandje onhandig om aan te doen.
  • GPS-tracking duurt lang.
  • De afstandsmeting is verre van accuraat.

1. Unboxing.

Het toestel is strak verpakt in een mooie stijlvolle zwarte doos zoals ik van Samsung producten gewoon ben.
Je vindt een aantal minimum aan accessoires terug in de doos zoals een (magnetische) draadloze oplader en een klein boekje met een Quick-start handleiding. Op de doos zelf plakt ook nog een blauw stickertje met een ‘L’ op, dat aangeeft dat ik dus een large armbandje heb gekregen. Die ‘L’ of ‘S’ slaat enkel op de maat van het bandje, en blijkbaar niet op de grootte van het toestel zelf.
Het eerste dat me opvalt is de langwerpige gebogen vorm van de Samsung Gear Fit 2, die het een stijlvol uiterlijk geeft.
In tegenstelling tot het stijlvolle uiterlijk is het aantrekken van de Samsung Gear Fit 2 dit allerminst. Het kliksysteem van het rubberen bandje is niet echt handig en het vraagt op zijn minst enige gewenning. Ik heb redelijk dunne polsen dus misschien ligt het daaraan, maar ik vraag me toch af of dit toestel bij mensen met nog dunnere polsen (bijvoorbeeld vrouwen), eigenlijk überhaupt nog goed kan passen, zelfs met een ‘small’ bandje.

2. Opstart en instellingen.

Eens ik de Samsung Gear Fit 2 heb aangezet verschijnt in heldere witte letters het Samsung logo en wanneer het toestel volledig is opgestart merk ik het prachtige scherm pas echt op. Zeer heldere kleuren, mooi contrast en haarscherp is het minste wat je ervan kan zeggen.
Het koppelen van de Samsung Gear Fit2 met mijn Samsung Galaxy S7 Edge verloopt moeiteloos en automatisch wordt hierbij de Samsung Gear-app gedownload en geïnstalleerd op mijn smartphone. Tevens verkrijg je hierbij toegang tot de Samsung Gear store waar een grote variëteit van apps (al dan niet betalend) te verkrijgen is.

Het instellen van de Samsung Gear Fit2 verloopt moeiteloos, mede door de handige wizard waarbij Samsung je door de belangrijkste instellingen loodst in een minuutje of twee.
Hierna start het echte finetunen van het toestel:
  • het instellen van de meldingen die je al dan niet wil krijgen;
  • de installatie van de S-health app op mijn Samsung Galaxy S7 Edge,
  • de selectie van de voor mij gepaste wijzerplaat
  • de installatie van verscheidene andere apps uit de Samsung Gear Store
3. Gebruik.

Het eerste gebruik bestond uit een hardloop-rondje van om en bij de 45 minuten in een park in de buurt van mijn woonplaats.
Via de menu-knoppen voor training rennen gekozen en de Samsung Gear Fit2 gestart. Wat opviel is dat de Samsung Gear Fit2 al begint met de training alvorens de GPS-lokalisatie is bepaald. Dit kan leiden tot inaccurate afstands- en GPS-gegevens.
Tijdens het lopen blijft de Samsung Gear Fit 2 perfect op zijn plaats ondanks mijn zweterige polsen, dankzij het rubberen bandje dat nauw aansluit aan mijn pols.
Tijdens het lopen zelf geeft de Samsung Gear Fit2 duidelijk en helder een aantal parameters weer zoals de duur en de hartslag. Met een simpele horizontale veeg over het scherm kan je ook gegevens bekijken over de afstand, de verbrande calorieën, het tempo en de snelheid.

Om te bepalen of de Samsung Gear Fit2 accurate trainingsgegevens registreerde, had ik ook mijn Samsung Gear S2 ingeschakeld op het trainingsprogramma ‘Rennen’ en mijn Samsung Galaxy S7 Edge in mijn zak zitten.
Ik liep 5 rondjes die elke ongeveer 1 km lang zijn. Groot was dan ook mijn verbazing dat de Samsung Gear Fit 2 aangaf dat ik na die 5 rondjes 6,48 km had gelopen, terwijl mijn Samsung Gear S2 aangaf dat ik slechts 5,09 km had gelopen. Da’s wel een heel groot verschil en toont aan dat de GPS functie van de Samsung Gear Fit2 te wensen overlaat. Voor het overige waren de andere gegevens zoals aantal stappen, snelheid, beste tempo, langste afstand e.d. in overeenstemming tussen de Samsung Gear Fit2 en de Samsung Gear S2 dus die gegevens werden wel accuraat geregistreerd.

De batterij gaat bij mij zo ongeveer een anderhalve à twee dagen mee als ik de Samsung Gear Fit2 continu aanheb. In vergelijking et andere sportwatches, die soms tot 2 weken meegaan op één batterijlading is dit nog steeds één van de heikele punten van heel wat elektronische gadgets en smartphones. De magnetische laaddock is wel makkelijk maar ik vind het wel een gemiste kans dat zowel de Samsung Gear S2 smartwatch als de Samsung Gear Fit2 niet met dezelfde magnetische dock kunnen worden opgeladen. Enige compatibiliteit op dat vlak spaart weer wat plaats en een extra oplaadaansluiting uit. Ook zit er geen stekker bij, enkel een kabel met usb-aansluiting.

4. Eindoordeel

Over het algemeen ben ik tevreden over de Samsung Gear Fit2 en kan hem aanraden aan mensen die nog niet beschikken over een smartwatch, zoals bijvoorbeeld de Samsung Gear S2. Als je wel al beschikt over een smartwatch dan is het pluspunt van de Gear Fit2 de ingebouwde GPS-tracker die stand-alone werkt, zonder GSM.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs)?