Mecool BB2 16GB Review

mission 14 november 2016, laatste update op 14 augustus 2017, 2.454 views

Mecool BB2 16GB (Product volledig gesponsord)

Ik werd aangenaam verast door deze goedkope Androidbox. Hij is stevig gebouwd, lekker snel en eindelijk weer een goede rom.

Pluspunten

• Stevig
  • Uitstekende rom
  • Zacht verlicht logo
  • Goed wifi bereik

Minpunten

• erg felle led op de voorkant
  • Weer geen batterijen voor de remote

Geluidskwaliteit Score: 4
Het was weer tijd voor een "cadeautje" van Geekbuying.com. Een beetje skeptisch keek ik naar het ding. De vorige boxes in deze prijsklasse vielen tegen. De bouwkwaliteit valt meestal tegen, en om een of andere reden denken de fabrikanten dat het makkelijk is om de top en bottombar uit android te slopen. Toen ik vervolgens op de stock foto's zag dat de Mecool dezelfde launcher als de KIII box heeft had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Die rom is namenlijk een van de slechtste die ik ooit gebruikt heb. Maar goed, het ding was al onderweg en wie weet.

Verpakking en eerste indrukken

Een strak wit doosje met een afbeelding van het product en de belangrijkste specs staan erop. We zien de Amlogic S912 chip, 2GB ram en 16GB rom, en ze hebben nog 8 core cpu, 4K en 64bit vermeld.

Op de achterkant staat een volledige specsheet en op de zijkanten benadrukken ze dat de box een 8 core cpu heeft met T820 gpu.

Voor de duidelijkheid:

Android 6.0
Amlogic S912, 64 bit octacore op 2 ghz max.
Mali T820 op 750 mhz max
2 gb ddr3 ram
16 gb EMMC flash

dan wat random gegooi met getallen en afko's waar eigenlijk alleen interessant is dat het ding 4k ondersteund.

In de doos vinden we de box, beschermt door een bumperje en een plastic folie over de tvbox (de folie is niet op de foto te zien omdat ik de foto later opnieuw heb moeten maken). Meteen valt op dat de box er goed uitziet, en degenlijk aanvoelt. Glimmend glad grijs plastic aan de bovenkant en mat grijs aan de zijkanten.

Het ziet er allemaal ook een professioneel uit met duidelijke zilveren opranding rond de poorten. Verder zitten er een HDMI kabel, boekje, remote, adapter en antenne in de doos. De remote staat niet op de foto omdat deze reeds ingebouwd is in mijn tv meubel.

Het meest opvallend vind ik de antenne. De antenne is vast, je kan hem niet buigen of draaien zoals met antennes die je meestal ziet. Verder alweer een box zonder batterijen voor de remote. Hoe moeilijk kan het zijn om twee batterijen mee te leveren? Verder is er weinig op te merken, het boekje is voor de verandering eens in het engels. Niet dat er iets nuttigs instaat, maar dat terzijde.

Tijd om het ding eens uit elkaar te halen en de binnenkant te bekijken.

Het PCB ziet er strak uit, we zien dat het logo op de bovenkant verlicht is, de geheugen chips zijn van Nanya en ik kan meteen vraagtekens bij de koeling zetten. Het heatsinkje is erg klein en ik vraag mij af waarom ze het bord niet andersom gebouwd hebben, met de metalen onderkant als heatsink.

First boot

Inderdaad een mooi zacht verlicht logo,

Jammer is echter het felle led lampje aan de voorkant van de behuizing, ik had daar liever eenzelfde zachte verlichting gezien. En toen: Teleurstelling.

Weer een k*t rom zonder bottombar of iets. Ik had er totaal geen hoop meer in maar toch maar even in de settings zoeken of er mischien niet het e.e.a aan te zetten is. En zowaar!

Toen had ik ineens een degelijk gebouwde box met bruikbare rom, (me)Cool. Geekbuying maakt een boel heisa over de nieuwe Kodi versie die op deze box staat. Laten we daar dan eerst maar eens naar kijken.

Ik heb nog niet eerder met Kodi Krypton gewerkt maar het bevalt uitstekend, alles ziet er fris uit en reageerd vlot. Ook de add-ons hebben een een opfrisser gehad, 1chanel bijvoorbeeld laat nu ook een korte beschrijving zien van hetgeen dat je bekijk;

Wat mij opviel is dat er geen ondertiteling service geinstaleerd is, niet dat ik vaak ondertiteling gebruik maar meestal is er wel iets voorgeinstalleerd.

In gebruik

Daarna ben ik het het systeem verder gaan verkennen. Er staan verrassend weinig apps op, iets wat ik zelf wel fijn vind omdat doorgaans de helft van de apps chinees is.

Ik hoorde dat er wat overhittingsproblemen met de box waren maar ik heb zelf niks gemerkt. De box word niet noemenswaardig warmer dan andere boxes en blijft stabiel draaien.

Ik heb Antutu laten draaien en ook hier werd de box niet warm van.

Dus ze hebben dat probleem of opgelost, of andere mensen doen vreemde dingen met de box.

De tvbox verrassend met de uitstekende bouwkwaliteit en de goede rom die er op draaid. De prijs van het apparaat zit momenteel rond de 50 euro en dit is de box ook meer dan waard.

En meer kan ik niet zeggen, normaal kan ik de review nog drie kantjes oprekken met een waslijst aan problemen en oplossingen maar daar is nu gelukkig geen sprake van.

Heb jij ook een Mecool BB2 16GB?

Mooie review, lijkt me een interessante vervanger voor mijn huidige media speler. Ik kan nergens terug vinden of deze box ook mkv bestanden slikt. Mooi dat ie h.265 pakt, maar voorlopig heb ik nog het meest mkv die ik wil afspelen. Speelt hij ook mkv?
Bedankt! Volgens de fabrikant:

Built-in HDMI 2.0a transmitter including both controller and PHY with HDR, CEC and HDCP 2,2, 4Kx2K@60 max
resolution output
Video Codecs:
VP9-10 Profile-2 up to 4Kx2K@60fps
H.265 HEVC MP-10@L5.1 up to 4Kx2K@60fps
H.264 AVC HP@L5.1 up to 4Kx2K@30fps
H.264 MVC up to 1080P @60fps
MPEG-4 ASP@L5 up to 1080P@60fps (ISO-14496)
WMV/VC-1 SP/MP/AP up to 1080P@60fps
AVS-P16(AVS+) /AVS-P2 JiZhun Profile up to 1080P@60fps
MPEG-2 MP/HL up to 1080P@60fps (ISO-13818)
MPEG-1 MP/HL up to 1080P@60fps (ISO-11172)
RealVideo 8/9/10 up to 1080P@60fps
WebM up to VGA
Multiple language and multiple format sub-title video support
MJPEG and JPEG unlimited pixel resolution decoding (ISO/IEC-10918)
Supports JPEG thumbnail, scaling, rotation and transition effects
Supports *.mkv,*.wmv,*.mpg, *.mpeg, *.dat, *.avi, *.mov, *.iso, *.mp4, *.rm and *.jpg file

dus ja :)
Mooie review!

Heeft deze box ook een werkende audio passthrough onder kodi voor DTS en DTS-EX ?
En is het dark scene probleem opgelost ?
Bedankt!

Goeie vraag, ik heb zelf geen DTS apparatuur om te testen, en box is inmiddels ook naar een ander huisje verplaatst.

En wat bedoel je met het Dark scene probleem? Komt mij namelijk niet bekend voor.
o.a hier: http://www.bee-link.com/Beelink-993-1-1.html

Dit komt in bijna alle boxen met de s912 voor en is tijdelijk op te lossen
door eerst een 4k video voor af te spelen.
Is mij niet opgevallen
ik kom nergens in de specificaties wat over 3D tegen, terwijl ik op youtube meerdere filmpjes heb gezien waarin deze mogelijkheid zeer uitgebreid en zeer positief besproken werdt...
Dat er geen batterijen bijgeleverd worden heeft waarschijnlijk de volgende reden: tegenwoordig zijn vervoerders niet zo blij met pakketjes waarin batterijen aanwezig zijn (dan heb ik het dus over verzending vanuit China e.d.) er zijn gevallen bekend dat batterijen tijdens vervoer gezorgd hebben voor brand en smeul schade.
Vanwege verzekeringstechnische voorwaarden hebben veel fabrikanten er voor gekozen die er dus niet meer bij te doen.
Voor wat betreft de felle LED aan de voorkant... die is heb ik gezien op een filmpje op youtube softwarematig uit te zetten... Ik heb inmiddels zelf ook deze box besteld in China gezien je mooie en uitgebreide review denk ik dat deze box thuis hoort bij "een goeie koop"
Bedankt nog voor de uitgebreide review!
mvg Hans

De prijs die ik er op 07-03-2017 voor heb betaald was $ 73,00 en dat is ongeveer 70 Euro, inclusief verzending (duurt volgen de site ongeveer 20 dagen)
Ik heb de box bij www.tomtop.com gekocht.

[Reactie gewijzigd door simbatommy op 8 maart 2017 21:49]

Graag gedaan.

Ik vermoed ook dat die batterijen wegens vervoers problemen niet meer geleverd worden maar omdat ik bij andere producten uit china wel regelmatig baterijen zie, keur ik het toch af.

En tsja dat ledje is natuurlijk ook wel door te knippen. Alleen beoordeel ik een product zoals het uit de verpakking komt en minder op wat het zou kunnen zijn. En het verschilt ook met of het een product is wat ik zelf echt dagelijks gebruik (Dan was dat ledje bijvoorbeeld allang gedemonteerd) of dat het een review item is wat ik na de review een tijdje gebruik en dan weer omwissel met wat anders.

De box is zeker een goeie koop.
Ik heb hem vandaag ontvangen. Maar hij bleef hangen tijdens booten. De reset pin heb ik na lang zoeken gevonden. Aan de onderkant zit een piep klein gaatje.
Hij werkt nu prima.

[Reactie gewijzigd door Cannonball op 1 juli 2017 21:08]

Kijk aan. Fijn dat hij nu goed werkt
Dat was voor korte duur.
Ik heb de MeCool M8S 32gb versie die is net uitgekomen deze maand.
Na enkele uren raakt hij oververhit. Je merkt het aan de programma's die niet meer willen starten.
Na een koude herstart blijft hij weer hangen tijdens het booten en zie je alleen zwart MeCool logo.
De enige manier om hem weer werken te krijgen is terugzetten naar fabrieksinstellingen.
Ik denk dat terug sturen naar de fabriek een betere optie is.
Of de koeling is niet goed geregeld (alleen koel sleuven aan de onderkant) of de processor (Amlogic S912) produceert te veel warmte.
Ik wacht wel totdat er een betere processor uitkomt die minder warmte produceert.
De chip zelf is geen noemenswaardig heethoofd maar de koeling is in deze box ondermaats.
Ik heb de MeNotcool BB2 pro gekocht via Banggood, snelle levering, goed verpakt, en op t eerste gezicht een degelijke ombouw. Echter vanaf dag 1, continue CPU red warning popups, de koeling is een probleem en zo erg dat als ik intensief mijn player gebruik deze spontaan wegen oververhitting afslaat.
Temp. 65+ graden. Beter als ik eerst deze review had gelezen http://www.cnx-software.c...firmware-benchmarks-kodi/ met name het stukje over de overgeprezen octa core...The implementation of this octa-core is also quite useless since it’s a 32-bit memory channel on the chip, which will starve it most of the time. Dan nu de oplossing van Banggood "We have confirmed the problem you mentioned. So,we suggest that you take it to the local store for repair.if you don't mind that and the cost of repair is reasonable, then we'll compensate you for the cost of reparation. Besides, if you accept the advice, we hope you can inform us how much the reparation will cost before you start to do. Furthermore, please kindly provide us the receipt of the reparation before you request the refund. And your item will not covered by the warranty after this reimbursement. Lastly, please kindly tell us what's your choice in the next reply. Nu ik heb hen gezegd dat in NL het lastig is om losse players te laten repareren zoniet dat het even duur is als de aanschafprijs, en dus verzocht om een refund ofwel terugbetaling van het bedrag. Tot nu toe reageert men niet meer. Alle waar naar zijn geld.