Specificaties 1,5 liter rvs kan met 1.800 watt vermogen - Bekijk alle specificaties

Xiaomi MiJia Smart Temperature Control Kettle Review

kanem0chi 25 november 2016, laatste update op 6 maart 2017, 2.863 views

Xiaomi MiJia Smart Temperature Control Kettle

De uitbreiding van Xiaomi naar IoT producten brengt een 'smart' kijk op veel alledaagse producten. Zo ook de Slimme Waterkoker die via de App te besturen is en leuke features met zich meebrengt.

Pluspunten

• Voor net geen drie tientjes (199RMB) een 'slimme' waterkoker
  • De Mi Home Applicatie geeft een goed overzicht van alle Xiaomi IoT producten die je hebt, en vanuit 1 overzicht te besturen zijn
  • Waterkoker voelt goed en degelijk aan, maar ziet er ook mooi uit (persoonlijk)
  • "Triple Security Protection" Geen elektrische schokken gevoeld, geen lekkage waargenomen en automatisch 'power off' werkt goed
  • De dubbele '304' roestvrijstalen aluminum binnenkant ruikt of smaakt niet
  • Buitenkant van de waterkoker is warm wanneer het water kookt, waardoor je niet je handen brandt

Minpunten

• Geen "op afstand aan te zetten" mogelijkheid of tijd wanneer aan te gaan in te stellen (erg jammer!)
  • Chinese stekker (zelf verloopstuk regelen)
  • Mi Home Applicatie moet op 'Mainland China' gezet worden om de App te kunnen gebruiken, applicatie is Engels,maar product pagina in het Chinees

Xiaomi is ondertussen een wereldwijd bekend merk, al heeft het wel hoofdzakelijk zijn focus voor nu op AziŰ gelegd, maar breidt het langzaam uit naar Europa. Xiaomi heeft ondertussen haar producten al in andere landen ge´ntroduceerd zoals India en Polen, en heeft het ook al een aantal jaar ervaring met de Chinese buurlanden. Het bedrijf veel smartphones en IoT (Internet of Things) producten ge´ntroduceerd in China, al blijft de focus buiten China voornamelijk op Smartphones. Op 29 Maart 2016 heeft het bedrijf een sub-merk aangekondigd, genaamd MIJIA en in deze review zal ik een van de Mijia producten reviewen, de "Xiaomi Mijia Smart Water Kettle”.

Mocht je na het lezen van deze review nou ook net zo enthousiast zijn, dan kan je hem bijvoorbeeld net als ik de Xiaomi Smart Water Ketlle bestellen bij gearbest.com voor maar $49![/b]

Wat is MIJIA?
Mijia is een nieuwe dochteronderneming van Xiaomi, wat betekend in het Chinese: (Xiaomi) ‘Smart Home’. Het is een nieuw ‘Mi’ eco-systeem waar alle IoT producten onder zullen vallen. De sub-brand zal voornamelijk producten verkopen dat door andere partijen zal worden geproduceerd, in samenwerking met Xiaomi. Hierdoor zullen alle ‘smart home’ producten dus dan ook onder vallen. Het logo van Mijia lijkt een beetje op een ‘schild’ en dat is ook de bedoeling, ‘it is as reliable as a shield’

Al het andere dan Smartphones, Televisies en Routers zullen gaan vallen onder dit merk. Een kleine greep wat ondertussen allemaal is uitgebracht: Xiaomi Water Kettle, Air Purifier, Blood Pressure Monitor, Water Purifier, Xiaomi Sign Pen en nog vele andere producten. Het eerste product dat Xiaomi met hun dochteronderneming lanceerde was de ‘Smart Rice Cooker’. Deze bevatte onder andere inductie verwarming, totaal 2450 verschillende verwarming methodes en ook een speciale app werd meegeleverd die de Cooker kan instellen op afstand, alsook de ‘softness’ van de rijst kan bepalen.

Vandaag review ik de Xiaomi Smart Water Kettle, welke een aantal leuke ‘smart’ functies met zich meebrengt, zoals de watertemperatuur op afstand kan reguleren door de Xiaomi Smart Home Applicatie, welke voor iOS en Android beschikbaar is. Verder zit er een "Triple Security Protection" op, waardoor elektrische schokken worden voorkomen, geen lekkage en automatische 'power off' modus. Verdere ‘smart’ elementen zullen in deze review besproken worden.

Sinterklaas is ondertussen in het land, wat betekend dat ook de kerstman om de hoek komt kijken of het zijn tijd al is. Voordat Sinterklaas het land in kwam, had ik gelezen dat Xiaomi de nieuwe water koker had ge´ntroduceerd. Nu ben ik zelf niet zo’n thee drinker, maar is mijn vader dat wel, en komen we op een simpel rekensommetje uit: Kerst + Vaders + Thee drinker = de Xiaomi Mijia Smart Water Kettle. Eventjes rondgekeken op verschillende Chinese vergelijking websites en of er coupons beschikbaar waren, en daaruit kwam naar voren dat Gearbest deze het goedkoopst aan kon bieden, omdat met een coupon code nog eens wat vanaf ging.

Aangezien kerst nog iets wat verder weg is, kon ik de goedkopere manier van transporteren kiezen, duurt het verzenden wel wat langer, maar dat maakt niet uit. Omdat ik in Bulgarije woon, gaat het importeren soms wat anders, wat je misschien wel gelezen hebt in mijn blog: Gadget Articles & Reviews: "De inefficiŰntie en bureaucratie bij de douane". Hierdoor duurde het allemaal wat langer, maar is het product goed en onbeschadigd binnen gekomen, zonder enige import belasting betaald te hebben.

MateriaalPlastic buitenschil, koker van aluminium 308
Voltage (V):220 V
Power (W):1800 W
Frequency:50 Hz via bluetooth 4.0
Inhoud:1.5 Liter
Product gewicht:1.24kg
Product afmetingen:25 x 16 x 26 cm (L/B/H)
Kabel lengte:40 CM
Triple Security Protection:waardoor elektrische schokken worden voorkomen, geen lekkage en automatische 'power off' modus

De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŰle pagina van Mi.com (Chinees).

Net als veel andere Xiaomi producten, gaat Xiaomi ook nu weer voor een minimal design. Zo is de doos zoals gebruikelijk wit, vinden we aan twee kanten een foto van de Mi Smart Water Kettle en een sticker met daarop wat specificaties in het Chinees. Verder vinden we aan de boven of onderkant helemaal niks.

De Water Kettle komt in een stevige doos waar binnenin behalve de waterkoker ook nog wat papierwerk vinden, de basis waar de koker op staat en wat bescherming materiaal waardoor de waterkoker tijdens het transport niet beschadigd raakt.

Meer vinden we niet in de doos, en eigenlijk is het gewoon rechttoe, rechtaan. Een waterkoker die 'smart' is.

Als we kijken naar de looks, dan vinden we net als de doos, een naar mijn idee mooi minimalistisch design.

De buitenkant van de waterkoker is gemaakt van mat plastic, terwijl de binnenkant is gemaakt is van dubbele 304 roestvrijstaal en heeft een inhoud van 1.5 liter. De waterkoker gebruikt 1800W op een 220V aansluiting.

Een Mijia logo bevindt zich aan de zijkant, terwijl er aan de andere kant een sticker zit welke de gebruiksaanwijzing weergeeft, alsook de QR-code om en Mi-Home app te installeren.

Aan de onderkant vinden we een sticker dat het product in Augustus 2016 was geproduceerd, alsook een sticker met enkele specificaties.

Op het handvat vinden we de knop om de deksel te openen, en twee knoppen. De bovenste vertaald naar "Measuring each" terwijl de onderste "temperature protection" vertaald. Verder zien we ook het Bluetooth logo, waarover later meer onder het kopje 'connectiviteit'

Aan de binnenkant vinden we drie markeringen welke aangeven hoe vol de koker zit, met respectievelijk 0.5, 1.0 of 1.5 liter. Ook is er nog een markering te zien dat het om het type aluminium 304 gaat.

Het product ruikt niet zoals met sommige Chinese plastic of metalen onderdelen wel eens is en smaakt ook niet. De koker heeft een schenk vorm', hiermee lekt het niet bij het schenken en schenkt het water makkelijk in een glas/beker.

Het platform waar de koker op staat is ook gemaakt van plastic, waarbij de kabel netjes in kan worden verwerkt. Een nadeel is dat het de stekker Chinees is, waardoor je een verloop stukje nodig heb (bijvoorbeeld deze).

Dit is de eerste waterkoker die 'smart' is, was ik toch wel nieuwsgierig naar alle functies die de waterkoker te bieden heeft. Er zijn nog meer Mijia producten onderweg zoals de 'Gateway', 'Yeelight' (een RGB zelf instelbaar licht) en meer.

Allereerst kan je de waterkoker gewoon gebruiken zoals verwacht. Stekker in het stopcontact, aanzetten en wachten tot het water kookt. Simple. as. that.

Als je toch graag gebruik wilt maken van alle features die de Mijia Water Kettle te bieden heeft, dan moet je de waterkoker verbinden met bluetooth via de Mi Home app uit de Playstore van Google (of Mi store, Appstore etc). De applicatie is alleen in het Chinees of Engels in te stellen, maar de pagina van de waterkoker zelf is dan weer deels in het Chinees. Beetje (erg) onhandig.

De waterkoker zal in bovenstaand geval de temperatuur altijd eerst naar kookpunt brengen, om vervolgens terug te zakken naar de ingestelde temperatuur. Welke deze constant kan houden tussen 40 en 90░ voor maximaal 12 uur.

De belangrijkste 'smart' functie die de waterkoker heeft, is een ingebouwde temperatuurregeling die tot 12 uur de temperatuur kan regelen. In de applicatie kun je bijvoorbeeld kiezen dat de temperatuur van het water op 80░ moet blijven van 1 tot maximaal 12 uur. Mocht je veel thee/koffie/warme dranken drinken of een locatie zitten waar veel personen gebruik maken van warm water, dan is dit de ideale oplossing.

Benchmarking: Met ongeveer 1.5 liter in de koker, brengt de Smart Kettle het water binnen net 5 minuten aan de kook. Of dat een goede prestatie is, geen idee, maar denk het wel. Mijn Antutu benchmark score laten zien dat het een (gemiddelde) maximale score haalt van 98 ß 100░ wat toch best knap is ;)

Het gebruik van de waterkoker is makkelijk, simpel in gebruik en ook de applicatie werkt goed. Het mooie van de applicatie is dat je niet alleen je waterkoker kan bedienen, maar ook alle andere Xiaomi apparaten vanuit een overzicht kan aansturen. De waterkoker zelf heeft naar mijn idee een mooie design, voelt goed en smaakt of ruikt het water niet.

De functies die zijn toegepast op de waterkoker zijn interessant, al mist deze wel een belangrijke functie. Een op functie om de waterkoker via de applicatie aan te zetten of deze aan te laten gaan op tijd 'x'. Zo kan het dus zijn dat je ochtends wakker word, maar eerst nog fysiek de waterkoker aan moet zetten. Het zou mooi zijn geweest dat wanneer ik wakker word, via de applicatie de waterkoker aan kan zetten en daarna op een vooraf ingestelde temperatuur kan instellen. Of natuurlijk vooraf op tijd 'x' in te stellen is. Dit lijkt mij niet de moeilijkste functie om in te bouwen, daarom verwacht ik dit wel in een van de volgende software updates.

Omdat Xiaomi zich nog niet uitgebreid op de Europese markt bevindt, is de stekker nog steeds Chinees. Daarom moet je een verloopstukje gebruiken om deze in het stopcontact te kunnen steken. Doordat de waterkoker geen gebruik maakt van mechanische knoppen, is de kans op schokken dan ook nagenoeg uitgesloten.

De watertemperatuur kan tot 12 uur worden gereguleerd door de Xiaomi Smart Home Applicatie, welke voor iOS en Android beschikbaar is en goed zijn werk doet. Het water zelf smaakt of ruikt niet en de waterkoker doet er net geen 5 minuten over 1.5 liter geheel aan de kook te brengen.

De Xiaomi Mi Electric Water Kettle is duurder dan een gewone waterkoker. De slimme functies zijn niet overtuigend genoeg naar mijn idee met het samenhangende prijskaartje en kunnen makkelijk worden uitgebreid, maar je kan natuurlijk ook de waterkoker kiezen voor zijn ontwerp en de veiligheidsvoorzieningen. Mocht je warm water de hele dag nodig hebben voor wat voor reden dan ook, dan is de Mi Smart Water Kettle een goede keuze. Doordat de waterkoker best wel een belangrijke functie mist voor nu (niet of afstaand aan te zetten of tijd in te stellen), geef ik de Mi Kettle 3 sterren. Word deze functie toegevoegd in de volgende update, dan is het meer dan 4 sterren waard.

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Xiaomi Smart Water Kettle vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi MiJia Smart Temperature Control Kettle?