Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart) Review

AJayFasho 13 november 2016, laatste update op 13 november 2016, 366 views

Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart)

Veel bang for buck, maar toch nog genoeg haken en ogen waar je voor op moet letten. Als je met de niet afneembare kabel en de ruige middentonen kunt leven is het voor ~40 euro een prima product. Anders moet je zelf aan de slag of een ander product kiezen.

Pluspunten

• Leuk design
  • Prima hoog en laag
  • Comfortabel

Minpunten

• Pas op voor de niet verwisselbare kabel
  • Middentonen vallen tegen

Sinds kort ben ik getrouwd en daarbij ben ik gaan huizen. Daarbij hoorde dat de game PC een nieuw onderkomen kreeg. Uiteindelijk is deze in de woonkamer beland, maar staat nu los van de receiver die ik eerst bij de PC had. Om toch nog wat geluid er uit de PC te krijgen is er gekozen om een koptelefoon te halen voor het gamen en casual computeren.

Bij een andere PC heb ik al een aantal jaar een Sennheiser koptelefoon en daar ben ik eigenlijk super tevreden over. Dit is de HD 439. In het verleden heb ik ook een HD 202 gehad en de 439 was daar een aanzienlijke upgrade van. Dat is de reden dat ik ook dit keer voor een model uit de 4 serie ben gegaan.

Verpakking

Eenmaal binnen (na een maand, Mediamarkt...) aan het uitpakken gegaan. Product was goed verpakt met de minimale accessoires. In de doos zat een boekje en de koptelefoon met snoer. Geen extra snoer, net als bij de HD 439.

In het plastic zaten op bepaalde punten bescherming voor de koptelefoon. Verpakking en inhoud was basic, maar prima.

Eerste indruk

Eerste indruk van het product kwam aardig met de andere reviews op Tweakers overeen. Jammer van de angled plug en het korte snoer. Dat de middentonen niet helemaal zuiver zouden zijn wist ik van te voren, dit was dan ook geen verrassing. Voor de rest was het product prima: de koptelefoon zit lekker en ook het design is goed.

Het snoer was echter wel te kort om lekker vrij te kunnen bewegen. Gelukkig zou het snoer afneembaar zijn, toch? Bij de HD 439 zat een langer snoer (3 meter) en deze leek in eerste instantie identiek aan degene op de productfoto. Na wat wrikken voelde ik iets breken en ja hoor, de koptelefoon deed niets meer. En dit al na 2 dagen. 8)7

Snoer verwisselen

Het snoer is dus blijkbaar niet afneembaar. Deels mijn schuld, omdat het nergens op de site van Sennheiser vermeld staat, een deels hun schuld omdat overal op internet deze foto staat. Ook in een aantal reviews staat dit vermeld. Mocht je dit product dus kopen let dan goed op: het snoer is NIET afneembaar zonder de koptelefoon open te maken.
Koptelefoon openmaken
Efijn, toch maar proberen het snoer alsnog te vervangen. Nergens op het internet is echter te vinden hoe dit moet. Ik heb maar wat guides gevolgd van andere modellen en gelukkig kwam dit redelijk uit met de HD 451. Het proces leg ik kort uit hier onder.

Het eerste wat je doet is de schelp er af te halen. Deze zit er op vast geklikt. Door de zijkanten naar binnen te drukken laat deze los.

Vervolgens zitten er op 4 plekken onder het foam schroefjes verborgen. Door voorzichtig te drukken op de punten waar ze ongeveer zitten vind je ze wel. Het zijn kleine Philips kruiskop schroefjes.

Eenmaal de schroefjes los kun je de speaker er zo af wippen. Op het kleine printplaatje zitten de linker speaker en de 3 punten voor het audio snoer. Wel voorzichig zijn, want de linker speaker zit ook gesoldeerd op dit printplaatje en mocht je deze niet opnieuw willen solderen kan deze niet heel ver van het omhulsel af liggen.

Ik heb dit printplaatje er af gehaald (contactpunten wezen naar de bodem) en andersom vast geschroefd. Het vastzetten maakt het solderen een stuk makkelijker. Als je genoeg kabel overhoud kun je deze na afloop zo weer omdraaien.

Van de andere kabel (de officiŽle Sennheiser kabel die bij mijn HD 439 zat heb ik daarvoor gebruikt) hoef je er alleen voor te zorgen dat je de 2.5mm jack er af haalt en de 3 aderige binnenkant van de buitenkant af naar binnen drukt. Zo behoud je het design van de originele kabel en kun je ook niet zien dat deze later vervangen is.

Ik soldeer bijna nooit en dat is ook te zien. :P Vergeet niet dat je voor links blauw gebruikt en voor rechts rood, anders komt het geluid van de verkeerde kant.

Eenmaal alles weer dicht geschroefd lijkt het net alsof hij nooit open is geweest. :)

Audiokwaliteit

Na een aantal dagen luisteren is de kwaliteit iets beter geworden. Bij de eerste conclusie blijf ik wel: het midden is niet zo strak, het hoog en laag is prima.

Ik heb niet heel veel geluk gehad met deze koptelefoon omdat ik deze na twee dagen al vernield had. Ik vind dit nog steeds vooral de schuld van Sennheiser. Het is algemeen bekend dat de koptelefoons in de 4 serie ondersteuning hebben om het snoer makkelijk te verwisselen. Ook de productfoto's laten zien dat dit mogelijk is.

Voor mij is het echter een geluk bij een ongeluk. Door het feit dat ik er nu een langer snoer op heb zitten kan ik de koptelefoon mooi direct op het moederbord aansluiten (minder ruis), heb ik meer bewegingsvrijheid en heb ik geen last meer van de angled jack. Dat maakt deze koptelefoon prima voor mijn gebruik.

Naast de rommelige middentonen is er nu niet veel kritiek meer op de koptelefoon. Voor ~40 euro is dit een prima product. Pas echter goed op het snoer dat niet te verwisselen is zonder de koptelefoon open te maken. Mocht je dit heel belangrijk vinden en wil je zelf niet aan de slag, of je vind 1.2 meter ook te kort, kun je beter iets anders zoeken in deze prijscategorie.

Na het verwisselen van het snoer krijgt de koptelefoon 4 sterren van mij. Anders waarschijnlijk 3: 1.2 meter snoer is echt te kort voor comfortabel gebruik.

Heb jij ook een Sennheiser HD 451 (Blauw, Zwart)?