Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 250/180MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB Review

jasperstroomer 25 oktober 2009, laatste update op 25 oktober 2009, 2.195 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• Lichtgewicht
  • Degelijke stevige behuizing
  • Snel - Hoge transfer rates
  • Geluidsloos

Minpunten

• 2,5 inch, wat montage in een normale tower iets bemoeilijkt.

Ha, daar is Windows 7. Eigenlijk zou ik liever overstappen naar Linux, maar dan word het spelen van een game nogal onmogelijk, dus besloot ik Windows 7 te gaan bestellen. Terwijl ik bezig was met het over de balk gooien van bakken met geld, kwam ik ook deze OCZ Vertex SSD tegen, dus die kon er ook nog wel bij. Ik heb al enige tijd zitten denken om een SSD aan te schaffen, maar de verhouding tussen prijs en geboden opslagruimte stond me tot nu toe niet aan. Met het huidige prijspijl is het net aan te doen.

Tijdens het in ontvangst nemen van het pakket viel het gewicht me gelijk op. In eerste instantie dacht ik een doos met veren gekregen te hebben, maar er zat daadwerkelijk een SSD in. Bij het uitpakken viel op dat er geen kabels of schroeven worden meegeleverd, dus let hierop bij het bestellen. Gelukkig had ik deze nog op vooraad. Indien je behuizing geen 2,5 inch slot heeft, vergeet dan niet een extra montage kit mee te bestellen zodat je de 2,5 inch SSD in een 3,5 inch slot kunt hangen.

Het installeren van de SSD ging vlekkenloos, op exact dezelfde wijze als een "ouderwetse" schijf. Stroom en datakabel erin, kastje dicht en gaan. Vervolgens Windows 7 vers geinstalleerd en daarna uiteraard een sloot aan games en programma's. Het is maar 120 GB, dus enige terughoudendheid is geboden met installeren van applicaties, aangezien Windows zelf in de loop der tijd ook nog wel wat data zal genereren.
In eerste instantie startte

In eerste instantie duurde het volledig starten van Windows (tot aan een werkend bureaublad) slechts 10/12 seconden. Na installatie van enige applicaties is dit nu 15/17 seconden wat ik beschouw als supersnel.

• Asus P5B Deluxe
  • Intel Core 2 Duo E6600
  • 4GB Corsair DDR2
  • Windows 7

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" SSD 120GB?

Waar heb je deze gekocht? Ik heb al een 30GB versie sinds mei dit jaar voor mijn htpc. Nu ik Windows 7 ultimate wil gaan installeren op mijn pc inplaats van de huidige RC versie, wil ik graag ook een 120GB vertex kopen. Helaas heeft bijna niemand deze meer op voorraad namelijk. Verder is je review wel erg kort. Maak wat verschillende benchmarks en vergelijk hem met andere hardeschijven.
Sorry voor de late reactie. Heb hem gekocht bij Azerty, was 2 dagen later in huis. De benchmarks ben ik helaas nog niet aan toe gekomen, zal proberen hier binnenkort tijd voor te vinden.
Heb deze ook icm windows 7 ultimate, ben er echt heel blij mee.
Supersnel (firmware 1.4) geen geluidproductie (het laatste wat in mijn PC nog veel geluid maakte was mijn HD)

Ben het met het formaat wel eens, hij is wat onhandig voor de meeste behuizingen.
Waar heb jij hem aangeschaft?
Ik heb de OCZ Vertex SSD 120GB 2,5 " 04-03-2010 gekocht.
Heel snel ,alleen de documentatie was aan de magere kant,ook stond er niet bij dat je deze schijf beter niet kan defragmenteren,dat schaadt de levensduur,zie website.
Ook met firmware update is niet mogelijk in Windows 7 64 bit legale versie.
Ook kon ik weinig informatie vinden,misschien over het hoofd gezien ?
Ook de bevestiging in de cooler master met de bracket paste niet,moest het aanpassen.
Het metaal van de bracket zat de connector sata2 en voeding in de weg.
Ik heb een deel van de bracket moeten weg knippen.
Er stond Vertex_1.30.zip dus firmware 1.4 ??
Alleen had ik de laatste dagen dat Windows 7 plotseling bevroor/muis vast/ctrl-alt-del
werkte ook niet ,gek de illegale versie had ik nooit dit probleem.
Ik dacht aan deze SSD 120GB niet goed functioneerde ,maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik ben alleen tevreden met de snelheid de rust is ronduit slecht !
Beste jasperstroomen,

Heb je alleen de SSD-schijf in je computer gebruikt of heb je nog een SATA schijf erbij?