LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart - Reviews

Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart Review

eerdepeer 10 november 2016, laatste update op 11 december 2016, 5.592 views

LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart

Positief verrast door deze monitor!

Pluspunten

• mooi beeld op héél veel pixels
  • uitgebreide hoeveelheid aansluitingen
  • ergnomisch goed instelbaar
  • zeer dunne bezel

Minpunten

• misleidende productfoto (beeld loopt niet door tot bezel)
  • voet niet van metaal
  • design
  • losse voeding

Ok, ik ben een Apple fan. Dat kan ik niet ontkennen. Ik heb nu 11 jaar intensief gewerkt achter een 23" Apple Cinema Display en dat scherm ziet er nog bijna als nieuw uit. Ik geniet nog iedere dag van hoe mooi dit scherm is ontworpen. De brightness is wel wat afgenomen, maar daar is ook alles mee gezegd. Tijdens het laatste Apple event wachtte ik in spanning af wat ze voor nieuw scherm zouden gaan introduceren. Helaas besloot Apple om geen eigen scherm meer te leveren, maar adviseerde ze LG schermen. Apple verwerkt al jaren LG en Samsung displays in hun producten, dus ik heb mijn pijlen gericht op LG.

In de pricewatch ben ik op zoek gegaan naar een geschikt scherm om voornamelijk kantoor werkzaamheden op te doen en af en toe foto's en 4K video's te bekijken en bewerken.

Omdat ik het scherm gebruik tijdens thuis werken moet het een goed en degelijk scherm zijn, maar vooral ook nog zonder problemen een aantal jaar vooruit kunnen. Ik werk thuis en op kantoor op een Macbook Air 11" uit 2013. Hier zit een Intel HD Graphics 5000 in en Thunderbolt 1.0 ingebouwd. Ik wist vooraf dus al dat ik de Ultra HD resolutie niet zou gaan halen. De vraag was hoe dat er op dit scherm uit zou zien? Het scherm was verder niet gereviewd en de Dell P2715Q was voor mij zijn enige concurrent. Qua prijs zit deze in dezelfde range.
De mogelijkheid om een USB-C laptop aan dit scherm aan te sluiten en op te laden gaf de doorslag. (Dit is op het moment de enige Ultra-HD monitor met USB-C) Daarnaast is de bezel van deze LG een heel stuk dunner dan de Dell. Dat sprak mij erg aan.
Helaas heeft de achterkant van het scherm en de voet nogal, hoe moet ik het zeggen, een Aziatische look. Het is niet helemaal mijn ding. Maar de andere specs hebben mij overgehaald.

Het scherm wordt verrassend compleet geleverd. In de doos zit naast de boekjes en een cd (serieus LG?) ook: 1 Displayport kabel, 1 usb male-male kabel, 1 HDMI kabel en 1 usb-c kabel. Helaas zaten alle smaken erbij, behalve degene die ik nodig had: Displayport naar mini Displayport. Ik had nog een adapter van Apple liggen om de HDMI kabel met mini-displayport aan te sluiten, dus ik dacht: eitje. Helaas kwam de resolutie niet boven 1920 x 1080 pixels uit.

Gelijk maar even op internet gekeken en een Displayport naar mini-Displayport 1.2 besteld. Dit is belangrijk, anders haal je de maximale resolutie @ 60Hz niet!.

De kabel de volgende dag geleverd (lang leve internet!) en natuurlijk gelijk aangesloten. Het scherm haalt net geen Ultra HD (3840 x 2160 pixels), maar een nette 2560x1440 pixels.

Foto's zien er nu al waanzinnig gedetailleerd uit. Ik ben verrast door het aantal pixels tot nu toe! Tekst is door de scaling nog niet zo scherp als het zou kunnen zijn. Maar de scherpte is vergelijkbaar met de tekst op mijn Macbook Air. Maar dan natuurlijk groter door de afmeting van het scherm.
Als ik een nieuwe laptop aanschaf zal het scherm helemaal tot zijn recht komen met de volle resolutie. Een nieuwe Macbook of Macbook pro haalt de resolutie wel. Ik kijk er nu al naar uit!

Vooraf had ik al gelezen dat het display de pixels niet helemaal tot de rand weergeeft. Alle officiële productfoto's die ik kon vinden (inclusief die op Tweakers) tonen een zeer misleidend ingevuld beeld tot aan de rand. Dit is niet zo netjes LG!!!!
De zwarte rand van de actieve pixels tot aan de bezel is ± 6mm. Daar valt goed mee te leven. Aangezien er verder zoveel pixels te bewonderen zijn valt dit tijdens het werken helemaal niet meer op. En als het scherm uit staat, dan is het een weer heel fijn dat er zo'n dunne bezel omheen zit.

Verder kun je dit scherm uitstekend in hoogte verstellen en het scherm evt. een kwartslag draaien. De voet is, zoals hierboven genoemd van wit plastic, met een metaal look. Dat is jammer, ik hou niet zo van nep.
De achterkant van het scherm is volledig hooglans wit en er zit een LG logo in de achterkant gedrukt. Niet mijn smaak, maar ik kan mij er iets bij indenken dat je dit mooi zou kunnen vinden. De afwerking is in ieder geval erg netjes. Geen scherpe randen, geen zichtbare plastic gietnaden en er is consistent wit plastic gebruikt.

De meegeleverde kabels zijn ook allemaal wit. Helaas zijn de kabels niet in de voet weg te werken. Dit oogt rommelig. Jammer!

Wat ook jammer is, is dat er een externe voeding bij zit. Kom op LG, dit kun je toch niet maken? Bovendien is de aansluiting niet met een voeding stekker, maar een dikke ronde adapter plug. 8)7

Kortom: het scherm heeft zeker minpunten, maar ik ben positief verrast door het beeld dat dit scherm geeft en de opties die het biedt. Het scherm is zeker niet een van de goedkoopste, maar wel iedere euro waard. Omdat het een USB-C aansluiting heeft is dit scherm voor mij future proof.

edit: schermresolutie toegevoegd wanneer laptop is verbonden met Macbook Air en foto's toegevoegd. De foto's zijn om een beeld te krijgen (haha) van de mate van scherpte op niet-native resolutie. De foto's zijn bij kunstlicht gemaakt. De patronen in met name de witte achtergrond is niet zichtbaar met het blote oog en is een bij-effect van het fotograferen van een LCD scherm.

Heb jij ook een LG 27UD88-W Wit, Zilver, Zwart?

Meer advertenties