Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 4040 Review

raswicTestpanel 3 december 2016, laatste update op 4 december 2016, 181 views

AVM FRITZ!Box 4040 (Testpanel)

Goede uitgebreide router. Werkt uit of the box en heeft veel instelmogelijkheden. Gbit LAN en Dual Wifi dus zowel 5 als 2.4 Ghz.

Pluspunten

• GBit LAN
  • Dual Band
  • Goede prijs
  • Veel opties

Minpunten

• Geen Engelstalige handleiding
  • Interface niet 100% vertaald vanuit Duits

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik had de wens om betere internet dekking/toegang in de vakantiewoningen in de tuin te hebben. Aangezien ik niet met Wifi wilde draadloos wilde repeaten had ik al een UTP kabel naar de twee geschakelde vakantiewoningen getrokken en was van plan mijn oude trouwe Fritzbox 7170 op te hangen. Hiervan zou ik de switch en de Wifi functie gebruiken.

Tweakers bood echter de kans me deze Fritzbox 4040 te testen. Dus in plaats van 100Mb LAN heb ik nu 1GB LAN en Wifi op zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz band.

Features
De Fritzbox 4040 is een relatief uitgebreide router zonder modemfunctionaliteit.
  • 4 x Gigabit-Ethernet + 1 x Gigabit-WAN
  • WLAN AC op 866 MBit/s (5 GHz)
  • WLAN N op 400 MBit/s (2,4 GHz)
  • 2 x USB (1 x USB 2.0 + 1 x USB 3.0
  • NAS
  • Mediaserver
  • Guest Wifi
Prestaties
Testen met een speedtest geeft bij mij geen goede resultaten, want de internetverbinding zal altijd de bottleneck zijn, daarom heb ik getest met mijn lokale server die een Gbit aansluiting heeft.

Writing: 88 Mbps
Reading: 115 Mbps

WLAN bereik
Het bereik is vergelijkbaar met mijn andere fritzbox 7340, echter beter dan mijn oude 7170.
Op vijf meter met muur met 2.4 Ghz zit ik op circa -66 dBm
Op vijf meter met muur op 5 GHz zit ik op circa -71 dBm

Betrouwbaarheid & Stabiliteit
Tijdens de testperiode heb ik geen drop-outs of enige andere storing. Dit is vergelijkbaar met andere Fritzbox apparatuur die ik bezit heb (gehad)

Beheerbaarheid
De Fritzbox 4040 is te beheren via de web interface welke draait op Fritz!OS 6.50. Mijn huidige 7340 draait nog op 6.25 en ik vind de interface behoorlijk verbeterd, het is vlotter. Het gehele scherm hoeft niet iedere keer opnieuw worden opgebouwd.
Verder is de interface en de opties vergelijkbaar met de eerdere versies.
Wel enigzijns storend is dat de Engelse interface niet 100% is vertaald vanuit het Duits

Er zijn veel instelmogelijkheden dus de tweaker kan ook los op de fritzbox 4040

Gezien de ruime instelmogelijkheden, prestaties en features vind ik de 89 euro een redelijke prijs voor dit product

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 4040?

Leuke review, verander alleen even de MHz ==> GHz :) Zou je ook wat testen kunnen doen met meerdere parallelle sessies om te kijken wat dat doet? Dus 5 clients die tegelijk een 1GB bestand van je server af trekken of zo? Thanks!