Specificaties Bedraad Qwerty met TTC Brown switches - Bekijk alle specificaties

Roccat Suora Review

Awesomehobo 9 november 2016, 280 views

Roccat Suora

Goed mechanisch toetsenbord voor een respectievelijke prijs. Niet enorm verschillend van andere toetsenborden in zijn (prijs) klasse, maar "gewoon" goed.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Gericht op gamers, maar ook een mooi toetsenbord voor zakelijk gebruik
  • (Blauwe) led verlichting
  • Frameless, dus makelijk schoon te houden
  • Fijne, maar luide toetsaanslagen

Minpunten

• Bied niet veel bijzonders t.o.v. andere toetsenborden in de prijsklasse

Gewonnen via een review / winactie op Facebook van Alternate, het Roccat Suora mechanisch toetsenbord!

Roccat lijkt met de Suora te focussen op het entry-level wat betreft mechanische toetsenborden.
De Suora is namelijk één van de goedkoopste (Mechanische) toetsenborden van Roccat op het moment.

Dit zegt in eerste instantie niet veel over het toestsenbord zelf, maar wel over de prijscategorie en de concurrentie van dit toetsenbord.

Voor een prijs van rond de ¤100,- zijn er namelijk vele andere mechanische toetsenborden beschikbaar.

In deze review nemen we een kijkje naar de Suora, en vinden we uit wat je kan verwachten van een toetsenbord in deze prijsklasse.

De specificaties

Laten we bij het begin beginnen.

Wanneer je naar een toetsenbord zoekt, kijk je meestal naar de specificaties.
Zo kijk je wellicht naar de switches, de (functie) toetsen, de afmetingen en/of het gewicht.

Onderstaande afbeelding is een lijstje met specificaties van de Suora, die op de website van Roccat staan vermeld:

Wat opvalt is dat er niets wordt gezegd over het type switches dat gebruikt wordt in dit toetsenbord. Deze informatie is verder ook niet te vinden in de specificaties op Tweakers.

Alternate heeft dit op verzoek nagevraagd bij Roccat, en het Suora toetsenbord schijnt gebruik te maken van TTC Mechanical Switches Brown.

Na even zoeken kwam ik op een Chinese site, met daarop enkele informatie over de switches. Uiteraard in het Chinees.

Volgens de site hebben de switches een "reistijd" van 4mm, en een levensduur van circa 50 miljoen aanslagen, wat tevens ook op de website van Roccat is aangegeven.

Voor de geïnteresseerde, hierbij tevens de website: http://ttc0.com/cp/

Het komt er uiteindelijk dus op neer dat het gaat om een 'knock-off' van de Cherry MX brown switches.

De doos en inhoud

Op de doos vinden we de afgebeelde Suora, met enkele vermelde specificaties.
Dit zijn over het algemeen dezelfde specificaties als het lijstje wat we zojuist hebben bekeken, en geeft dus ook niets weer over de switches.

Extra vermelde informatie betreft grotendeels de verschillende verlichtingsopties.

Bij het uitpakken vinden we de Suora verpakt in plastic.
De sleeved usb kabel is netjes weggewerkt achter het stuk karton waar het toetsenbord op rust.

Onder dit karton vinden we tevens enige documentatie.

Behuizing

De behuizing is over het algemeen gemaakt van matzwart kunststof.
Ondanks het kunststof brengt het toetsenbord vrij wat gewicht met zich mee, namelijk zo'n 1.2KG.

Het toetsenbord voelt dan ook stevig aan, en straalt tevens kwaliteit uit.

Aan de onderkant vinden we 2 met rubber beklede poten, en een sticker met enige informatie.
De poten kunnen enkel wel of niet gebruikt worden; er zijn geen verschillende standen qua hoogte.

Toetsen en verlichting

Zoals eerder vermeld wordt er bij de Suora gebruik gemaakt van TTC Brown switches.
Dit zijn, zoals tevens ook eerder vermeld, mechanische switches gebaseerd op de Brown switches van Cherry.
De toetsen slaan dan ook lekker aan, en zeker de spatiebalk is goed te horen wanneer deze gebruikt wordt.

Ik ben zelf de Cherry MX Red Silent gewent van mijn Corsair Strafe RGB Silent, dus het verschil in geluid is voor mij zeer merkbaar.

De feedback is wel erg prettig, en ik tik persoonlijk dan ook lekker door op dit toetsenbord. Zo is deze review tevens geschreven / getikt met het Suora toetsenbord.

Het toetsenbord beschikt tevens over 6 macro toetsen, die aangezet kunnen worden met die "game mode" toets, rechtsbovenin het toetsenbord.
Wanneer de Game mode wordt aangezet, fungeren de Ins, Home, Page up, Del, End en Page down als Macro 1 tot en met 6. Deze macro's zijn in te stellen via de Swarm software, meer hierover volgt later, in het kopje "Software".

Wanneer de Game mode wordt ingeschakeld wordt tevens de Windows toets uitgezet. Dit om te voorkomen dat je tijdens het gamen per ongeluk op de Windows toets drukt.

Persoonlijk had ik graag gezien dat dit van elkaar gescheiden was, omdat ik zelf vaak Windows + Tab gebruik om tijdens een game even snel te switchen naar Chrome, Skype of dergelijke. Natuurlijk blijft Alt+Tab altijd nog een mogelijkheid, maar dat terzijde.

De gamemode toets brengt ons tevens bij de verlichting.
Het is namelijk zo dat toetsen als Caps Lock, Num Lock, Game mode en Scroll Lock alleen verlichten wanneer deze actief zijn. Staan deze uit, is de verlichting ook uit.

Heb je je toetsenbord verlichting uit staan, en staan deze toetsen wél aan, verlichten deze alsnog.

De verlichting is overigens blauw, waarbij je de helderheid kan aanpassen, de verlichting in zijn geheel kan uitzetten, of het in "Breathe" zetten, waardoor de verlichting langzaam aan en uit zal gaan.

Dit is allemaal in te stellen in de hiervoor genoemde Swarm software.

De kleur is tevens niet aan te passen; Hiervoor bestaat de Suora FX, welke volledig RGB ondersteund. Meer hierover: http://www.roccat.org/en-...ds/Suora-Series/Suora-FX/

De Swarm Software

Om de firmare van het toetsenbord up-to-date te houden, én om de verlichting aan te passen of Macro's in te schakelen, dien je de Roccat Swarm software te installeren.
Deze dien je zelf te downloaden via de site van Roccat, er wordt geen CD of USB geleverd met software er op. Voor vele is dit vanzelfsprekend, maar ik meld het toch even.

Wanneer je de software hebt geïnstalleerd, dient deze meteen te worden geupdate.
Tevens wordt meteen de firmware van de Suora bijgewerkt naar de nieuwste versie.

Opmerking: De software is overigens niet verkrijgbaar in het Nederlands.

In het settings menu van de software is het mogelijk om een geluidsterugkoppeling te krijgen bij elke toetsaanslag. Door dit in te schakelen wordt er een geluidje afgespeeld via je speakers, elke keer dat je op een toets drukt.

Naar mijn mening voegt dit geen waarde toe, omdat het toetsenbord zelf al vrij luidruchtig is. Wellicht is deze optie handig voor mensen met slecht zicht, maar ik kan persoonlijk de toegevoegde waarde ervan niet inzien.

Zoals eerder vermeld is de verlichting van het toetsenbord tevens in te stellen via de software:

De software is naar mijn mening niet compleet vanzichzelfsprekend.
Dit betreft voornamelijk het instellen van Macro's, waar ik zelf eventjes moeite mee had.

Om macro's in te stellen dien je een macro bestand te importeren (Worden wel automatisch meegeleverd met de software), en toe te voegen aan je overzicht.
Vervolgens dien je een toets te selecteren, welke standaard 2 functies heeft.
De Delete/Macro 4 toets heeft standaard de functies Delete en Delete.
Één functie voor normaal gebruik, en één voor de gamemodus.
Vervolgens dien je de 2e functie te verwijderen, en een macro functie toe te voegen door deze te slepen van je lijstje naar de toets.

Om deze macro vervolgens te gebruiken, dien je uiteraard wel gamemodus aan te zetten.

Omdat de verlichting tevens uitgezet of gedimd kan worden, is het toetsenbord tevens prima geschikt voor gebruik op kantoor of dergelijke, zolang je collega's geen last hebben van het tikgeluid :)

Samenvatting en conclusie

De Roccat Suora is een mooi frameless toetsenbord, niet alleen voor gamers maar ook voor regulier gebruik.
Je tikt er prima een flink verhaal mee, bijvoorbeeld deze review, al zijn de switches wel wat luidruchtig.

Voor net aan ¤100,- krijg je een mooi solide toetsenbord met enkele extra opties, zoals marcro toetsen en een gamemodus, erin weggewerkt.

Persoonlijk ben ik meer een fan van instelbare kleuren, maar het de blauwe verlichting die Roccat gebruikt in de Suora stelt niet teleur. De toetsen zijn bij elk licht, of geen licht, goed zichtbaar, en past eventueel mooi bij een al blauwe setup.

Negatieve punten zijn er weinig, al is dit zo met vele toetsenborden in de prijsklasse rond de ¤100,-, en dat is misschien wel waarom de Suora niet bepaald uitsteekt boven de rest.

Voor ¤100,- of minder vindt je namelijk prima mechanische toetsenborden in de pricewatch, welke tevens dezelfde functies bieden als die van de Suora.

Het is een prima toetsenbord, en de prijs is niets mis mee.
Naar mijn mening zijn de toetsen iets te luidruchtig, maar dit komt wellicht doordat ik een toetsenbord met MX Silent switches gewent ben.

Ik hoop dat dit een nuttige review is.

Vragen? Vragen! Ik probeer snel te reageren op comments.

Bedankt voor het lezen :)

Heb jij ook een Roccat Suora?

Krijg bijna het idee dat je mijn review ook hebt gelezen :p. Goede review verder, iets meer tekst is nooit overbodige luxe maar dat zou persoonlijke voorkeur kunnen zijn natuurlijk.
Persoonlijk lees ik geen reviews, tenzij het van producten zijn die mij persoonlijk interesseren.
Even op je profiel gekeken naar jouw review, maar die had ik anders niet gezien.

Tevens vond ik dit wel genoeg tekst, +2 is voor mij ruim voldoende en de review beschrijft het toetsenbord naar mijn mening meer dan voldoende.
Dit is dan ook de stijl die ik heb toegepast bij mijn vorige reviews.

Bedankt voor de comment!