Specificaties Wheel voor de PC, PlayStation 2, PlayStation 3 - Bekijk alle specificaties

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart Review

tdm 24 oktober 2009, laatste update op 24 oktober 2009, 11.323 views

Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart

Pluspunten

• Force Feedback
  • Stevig
  • Netjes afgewerkt (ook qua ophanging)
  • Geruisloos

Minpunten

• Nog niet alle features worden ondersteund in de huidige versies van games, hopelijk wel met de volgende update
  • Sommigen zullen de prijs al min-punt zien, ik vind de prijs redelijk in verhouding met de kwaliteit die je ervoor krijgt

Eerste indruk
Het knoppen paneeltje in de schakelbak lijkt wat wat losjes in z'n omheining te zitten, maar dat is alleen als je op het paneel drukt. Voor de rest is de kwaliteit tip-tip in order.
De draaiknoppen waarmee je het stuur en de schakelbak aan je bureau kunt vastklemmen is zo gemaakt dat je ze omhoog kunt laten komen voor het vast zetten, en zodra het allemaal vastzit kun je ze naar binnendrukken zodat ze netjes weggewerkt zijn.
Het stuur zit goed stevig in z'n behuizing, er is geen verkeerde beweging in te krijgen.

De schakelbak heeft 6-versnellingen + een achteruit, voor achteruit moet je de knuppel naar beneden duwen en dan kun je de 6 gebruiken als achteruit. Het voelt allemaal goed stevig aan.

Gebruik (i.c.m. PS3 slim 120GB)
USB stekkertje in de PS3, het groene lampje begint te branden op het paneel van de schakelbak.. klaar voor een race game.

Mijn normale PS3 controller staat aan als player 1, stuurtje als 2.

- Colin McRae DIRT2
Tijdens het starten van het spel beginnen de toerenlampjes op het stuur te branden, het stuur draaid automatisch tot het eind naar recht, daarna de andere kant op volledig naar link en centreerd zich weer totdat die perfect gecentreerd staat. READY
Spel is gestart, ik loop even naar de options en kies dat ik het stuur wil gebruiken, zet de knopjes-toewijzing naar mijn zin en loop naar de tour-map. SET
Ik kies een lekkere rallytrack, click click click, loading... start... GO
En ik ben weg, de Force Feedback (FF) trekt aardig, ik voel ieder hobbeltje en in de bochten moet ik goed bijsturen.. WOOHOO, ouch! crashed.. achja, dat hoort er ook bij 8)7
Dikke 10 voor spel ervaring :D

Tijdens het afsluiten van het spel vertoond het stuurtje hetzelfde truukje als tijdens het starten.

Next:
- Need For Speed SHIFT
Tijdens het starten vertoond het stuurtje hetzelfde als deze bij DIR2 deed, lijkt alsof het stuurtje zichzelf iedere keer automatisch calibreerd.

Ik ga naar het options scherm, controller.. en tot mijn verbazig zie ik nergens mijn stuurtje terug. Ik zet mijn normale PS3 controller uit en opeens kan ik niets meer. Ik zet m'n PS3 controller weer aan, sluit het spel af zet de PS3 controller uit (en het stuurtje staat nog steeds aan) en ik start het spel weer op. En toen was het stuurtje er opeens wel als enige controller en zonder de mogelijkheid om knoppen toe te wijzen :'(

Maargoed, racen. Ik pak de eerste serie van Tier 3, lekker racen in een grote BMW. Stuurt houdt zich netjes, de FF staat veel minder zwaar als bij DIRT2 maar dit past wel beter bij dit spel. Netzoals bij DIRT2, stuurtje rijdt als een trein.
Bij het afsluiten van het spel ook weer de calibratie van het stuur, lijkt me standaard vanaf nu O+

Next:
- Grand Turismo 5 Prologue
Stuurtje werkt direct, geen instellingen nodig en heeft ook geen problemen dat ik mijn PS3 controller nog aan heb staan op player 1. In het options scherm staat de G27, en ook zijn eerdere broertje G25, nog niet in de lijst van stuurtjes, maar ik hoefde niets in te stellen dus het werkte gewoon.
Het rijden is lekker relaxed, Grand Turismo style. Lichte FF maar toch goed merkbaar op de momenten dat het hoort.

Toerental lampjes worden bij de bovenstaande PS3 spellen met de huidige patches nog niet ondersteund, maybe met de volgende update? (Bij PC spellen heb je meer geluk volgens de bijgevoegde review) Verder is het stuurtje bijna geruisloos, draaien van het stuur maar ook de FF hoor je niet. All-in-all, super stuurtje. Misschien wat prijzig maar zeker dubbel en dwars zijn geld waard als je veel race games/simulaties speeld. I.c.m. een permanente opzet zoals een Playseat o.i.d. zou helemaal perfect zijn, want de G27 doet alles nog met draadjes dus het opbouwen en afbreken is niet bedoeld voor een spelletje van 5 minuten.

Hier nog een uitgebreide review, eentje die ook de G25 en G27 met elkaar vergelijkt:
En hier kun je de G27 in-action zien, ohja vergeet de leuke vrouwelijke presentatrice niet :9

Heb jij ook een Logitech G27 Racing Wheel Aluminium, Grijs, Rood, Zwart?

Je mist alleen wel SEQ schakelbak.... maar daardoor is de kwaliteit van de h shift VEEEEL beter
Heeft het stuur dan geen flippers? Op de foto's en videos welke ik heb gezien lijkt het alsof er metaal kleurige flippers achter het stuur zitten..
mooie review heb je ook nog foto's van de G27 en misschien kun je uitleggen wat je er allemaal bij krijgt enzo, beetje uitbreiden;)

[Reactie gewijzigd door Danielv op 24 oktober 2009 12:34]

Geen foto's, heb geen foto-camera :(
Maar de http://www.simhq.com/_technology2/technology_153a.html review heeft genoeg foto's en op http://www.youtube.com/watch?v=V5-BowDSEc0 kun je hem ook in actie zien.

Je krijgt er niets bij, stuur, pendalen, schakelbak en een boekje + driver cd.
Goed geschreven review, duidelijke testen.
je kan ook gewoon foto's van logitech zelf gebruiken ter illustratie, dat leukt de review wat op.
Probeer ook even de kopjes duidelijker te maken, dat leest wat fijner.
"Next:
- Need For Speed SHIFT

"

Dit weet ik niet zeker, maar wanneer je de game opstart vraagt hij in het start menu om op start of iets te drukken. Wanneer je dit meteen met de knoppen op de versnellingsbak doet zal het spel het stuur waarschijnlijk wel meteen herkennen. Dit was bij DIRT1 het geval met mijn g25. Je hoeft je controller dan niet uit te zetten.
Fijn om eens een review over de G27 te lezen van een gebruiker. Kan ik meteen me vraag kwijt :9.

Is de shifter van de G27 echt een stuk beter dan die van de G25. Die van de G25 voelt een beetje slapjes aan en er zit zo goedkoop klikje in.
Eh... goed begin van een review. Ik zou er toch nog iets meer structuur in brengen. Nu is het een beetje rommelig. Neem een voorbeeld aan de al eerder genoemde review van de G25...

Oh, normaal gesproken ben ik niet zo van de taalpolitie, maar je moet nog wel even werken aan je d's en t's... Lees dit eens: 't Kofschip.
De shifter is een stuk steviger als die van de g25... ik heb beide stuurtjes gehad ( nu de g27). De kwaliteit van de shifter is eigenlijk de enige toegevoegde waarde die ik duidelijk merk.... De indicators werken tot nu toe bij mij alleen bij f1 2010 op de pc... de rest niet...
En helaas nog geen antwoord op bovenstaande vraag, denk erover de G25 of de G27 te kopen, met name de schuine vertanding in de G27 is een verschil tov de G25, wat hem waarschijnlijk geruislozer zal maken ....
Maar ook dat flimsy gevoel in de gearshifter is een punt van aandacht ....
Deze review kan ik nagenoeg niet als goed beoordelen.
Ik kan het niet beter daar niet van.
Als ik deze review vergelijk met de vorige review van de G25 door revtor.
productreview: Logitech G25 Racing Wheel review door revtor
Schiet dit veel tekort.
Wat mij opviel in de review op youtube,is dat de testpiloot eens hij remde dikwels ook het gaspedaal mee had.
Zowiezo lijkt het mij duidelijk dat de afstand tussen de pedalen groter moet zijn.
Graag zou ik een test willen zien door echte race sim vannaten.
Die de G27 is duidelijk intensief testen en niet een simpel rondje rijden in 1wagen op een simpel parcour.