WD WD TV Live (2009) Review

Pinin 23 oktober 2009, laatste update op 24 oktober 2009, 11.179 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Vele ondersteunde video en audio formaten
  • Het omzetten van DTS naar stereo.
  • Netwekondersteuning: wifi via dongle en wired standaard aanwezig.
  • Internet opties, zoals you tube, live 365 Flicr. (en ik denk in de toekomst meer, en anders via hacks)
  • Verder speelt ie nu echt vrijwel alle formaten af (zowel audio als beeld)
  • Het aansluiten op internet ging binnen 3 minuten, in 1x foutloos, vinden van shares ook 1st time right.
  • Het menu is erg handig en het meest gebruikte komt vanzelf naar voren.
  • De bediening is een stuk sneller geworden, er zitten geen lags in tijdens bedienen.
  • Ook met 8000plus MP3's gaat het best soepel.
  • Speelt zware fims zonder horten of stoten af
  • Thumbs worden vrijwel instant geladen.

Minpunten

• Voor sommige blijkt het onderbreken van DVD-menu's een onoverkomelijk probleem te zijn. Tja ik kijk liever naar 1080p.........
  • Er zijn in deze eerste firmware versie een paar kleine foutjes. Waar ik zelf last van had was dat netwerk verkeer vanuit de wd na een minuut of 10 verbrak.

Geluidskwaliteit Score: 4
Dit is mijn eerste volledige review, dus het is niet de mooiste of meest volledig. Dus zijn er aanmerkingen, laat het graag als bericht achter.

Als WD HD TV gebruiker van het eerste uur was ik erg benieuwd naar de opvolger, het eerste type had één groot nadeel en dat het gemis van DTS downsampling, mensen zonder DTS versterker moesten dus altijd films met DTS geluid converteren, en dat was een beetje jammer.

Dit toestel heeft mijn verwachtingen echt overtroffen door de vele extra, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die de noodzaak tot vervanging niet hebben.

De Live is vooral meer, dan beter.

Belangrijkste updates tov V1
  • DTS downsampling
  • Netwerkondersteuning, wifi via dongle standaard wired.
  • Internetopties

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

@Sky Lynx: Het is niet mogelijk om andere radio-servers in te stellen in het menu. Je hebt alleen de vaste keuzes in het menu. Ook film (YouTube) en foto (Flicker) zijn vaste keuzes en niet uit te breiden. Wellicht dat dit met nieuwe firmware nog uitgebreid wordt.

Overigens bevalt de WD TV Live Media Player mij prima, heb hem nu twee weken. Bekijk vooral HD content die op mijn mainstream PC staat. De WDTVLMP heb ik via UTP kabel op mijn netwerk aangesloten. Verder via HDMI met mijn TV (Sony KDL-W5500) aangesloten. Geluid via optische kabel naar mijn surround versterker.
Zowel geluids- als beeldkwaliteit zijn uitstekend.
Dank voor de info Dizzy1, want alternatieve radioservers zijn toch een must voor mij. Wat betreft film zal Youtube voor de meesten voldoende zijn, alhoewel sites als Vimeo, Viddler, Dailymotion en Soapbox ook populairder worden. Hopelijk zal WD het oppakken en toevoegen (ervan uitgaande dat ze geen pieken aan die sites hoeven af te dragen o.i.d.).

Werkt Pandora trouwens? Want via hun normale website kun je geen radio luisteren vanwege 'overseas restrictions' (net zoals Hulu). En moet je betalen voor Live365 als je hun VIP-zenders wil luisteren? De gratis zenders zijn bagger, en de goeie zenders zitten weer achter een VIP-systeem waar je voor moet betalen.

Hoop echt dat ze gauw Shoutcast.com toevoegen, gelijk van al het gezeik af }>

[Reactie gewijzigd door Sky Lynx op 7 november 2009 00:55]

Dit hangt ook van de soorten streams af! streams zoals rtl gemist zijn bijvoorbeeld weer anders gecodeert wmv / mms waardoor de instructies niet om te zetten zijn / decoderen door de sigma chips die dit protocol ondersteund...

De pch-c200 sigma chip zou het in de toekomst wel weer moeten kunnen gaan doen...

Mbt radio streams zou je toch wel een knop verwachten om een service toe te voegen of aan te passen ( bijvoorbeeld naar een site waar je de stream kun benaderen )
Heb de WD TV Live al 3 keer omgeruild.

Hij verbreekt steeds de netwerkverbinding na +/- 5 minuten kijken ( cannot connect to the network).
Heb 3 verschillende routers geprobeerd, Linksys SMC en Netgear.
UTP kabels vervangen.

Mobo is een Asus P5Q-E + Q9550 + 4GB PC8500.

Heb beide GBit nics geprobeerd, ook met aparte PCI GBit nic hetzelfde probleem

WD support in 3 weken tijd al een paar keer gemaild, enige reactie die je krijgt is een 'automated mail' dat je binnen 24 uur een reactie krijgt.

Mijn inziens is de support van de zelfde kwaliteit als de wd tv live.
Rest mij dus het apparaat te retourneren en mijn geld terug te vragen.

gr. Henk
De WD is ook draadloos te gebruiken. Kan dit ook via de snellere N standaard? en is er bij iemand bekend hoe de beeldkwaliteit hiervan is?
N is aanbevolen, het gaat hier om HD hé, er is een lijst met geteste Wireless N-USB sticks. O.a. de Linksys N is gecertificeerd. Kost je 30 euro's.

Hoe kan de netwerk0functie invloed hebben op je videobestand? 1080P60 is 1080P60. Misschien bedoel je of het kan gaan haken etc?

Dat is mogelijk, ja. Wil je echt zekerheid, dan moet je een 10/100Mbit kabel aanleggen. N is, in goede omstandigheden goed genoeg voor 1080P ja. Sommigen hebben problemen met wireless; zie het WDTV Live topic op GoT.
;)
Ben aan het twijfelen of ik de nieuwe versie ga kopen of de oude. Wil hem bijna uitsluitend gebruiken om gedownloade HD films op 16GB USB te zetten en dmv WD TV unit te bekijken op mijn Full HD TV (Philips Ambilight) welke gekoppeld is aan mijn Home Cinnema Set (Yamaha met DTS decoder).
Kan iemand mij vertellen waarom ik juist de nieuwe LIVE moet kopen of dat de "oude" ook prima voldoet. Kan in de specs op de site van WD niet echt ontdekken waarom en wat de LIVE meer kan (in dummy taal please).

THNX,

Hans
Hé, wat geestig. Ik gebruik de oude versie (inmiddels zo'n 10 maanden in bezit) op exact dezelfde manier als jij van plan bent. Met een 720P beamer en Denon versterker als enig verschil.

De Live is 50 euro duurder en biedt jou als leuke extra Youtubesupport. Of dit de 50 euro meerprijs en het trekken van LAN-kabels rechtvaardigt, kan alleen jij oordelen.

De vernieuwde Live biedt, zoals zojuist aangegeven, de mogelijkheid allerlei filmpjes van Youtube te bekijken. Hiervoor kan je van zowel bedraad als draadloos (meerprijs: 30 euro) netwerk gebruik maken. HDfilms draadloos over het netwerk zetten duurt wat lang (als dat al mogelijk is). Over (bedraad/draadloos) netwerk streamen blijft één van de grootste verbeteringen t.o.v. de origienele WD TV. Maar aangezien je zelf aangeeft met een 16GB-stick te gaan werken, is ook dit geen overtuigende reden om de Live te kiezen. Fijn is altijd dat de pc lekker uitkan na het overzetten. Nadelen zijn dat een 11GB film ongeveer even lang duurt om over te zetten, als dat je bezig was een DVD te huren in vroegere tijden. Zeker 10 minuutjes.

Echter, wat formaten en essentiële werking (het goed afspelen van alle denkbare formaten) doen ze beide meer dan prima. Persoonlijk zou ik de 50 euro die je in je zak houdt door een z.g.a..n tweedehands WD-TV aan te schaffen ( O-) ), besteden aan iets leuks.

[Reactie gewijzigd door Goudvis Jan op 5 november 2009 11:18]

Is het mogelijk om wat screendumps te plaatsen van de interface. Een heikelpunt bij al die koreaanse/chineze doosjes.
Heb je hier iets aan?

(dit is voor de HD, maar die zal toch hetzelfde zijn?)
Dat heb ik inderdaad. Zelf vind ik youtube een overrated feature maar de GUI is een grote stap voorwaarts ivg met mijn asus o!play. Natuurlijk geen xmbc maar je waant je in ieder geval niet meer in een dos 5.0 omgeving.

[Reactie gewijzigd door lowfi op 25 oktober 2009 22:42]

Ach, die youtube functie is inderdaad een beetje te nadrukkelijk opgenomen in de videoreview, maar het lijkt me een een mooi apparaatje...
Zou er geen alternatieve firmware voor de oudere (lees "minder gebruiksvriendelijke") versie bestaan? (net als je die voor routers veel hebt...)

Verder mooie review!
Is het mogelijk om de WD TV Live te koppelen aan een QNAP NAS?
Hangt er vanaf hoe je dit zelf wil.

Wil je hiervoor shares gebruiken? SMB of NFS
Wil je hiervoor Upnp gebruiken icm de ingebouwde twonky server van de qnap.

Ja, dat gaat dus wel goed lukken, smb shares zeker, en als de wd upnp ondersteund ga je ook al een eind komen.

[Reactie gewijzigd door GrandPuba op 9 november 2009 15:24]

Om de een of andere reden heb je het leeuwendeel van je review onder de pluspunten gezet. Als je die nou nog wat uitbreidt, en inclusief kopjes in je review zet, dan krijg je vast heel wat meer waardering :+
Ik zou graag willen weten hoe dit apparaat omgaat met uPNP DLNA content, dus van bijvoorbeeld een nas of windows 7 media player 12 pc, of zelfs een andere NMT welke uPNP DLNA aanbiedt in het netwerk.
Werkt dit feilloos?

Iets beter indeling en plaatjes erbij fleuren het geheel op en maken het af.
Pinin, zie je toevallig in het menu ook de mogelijkheid om andere internet radio-servers in te stellen naast Pandora en Live365? Dat is voor mij nog een klein twijfelpunt om hem te halen. Zou heel graag bv. shoutcast.com willen luisteren, en dat scheelt mij weer een aparte Squeezebox :)
Ik twijfel tussen deze en de Asus O'Play. Deze is iets duurder, maar ik ben over het algemeen erg tevreden over de producten van WD, ik heb er veel HD's (Sata en USB/FW/eSata) van.

Zal ik mijn media (iTunesmap, films) vanaf mijn MacPro hiermee kunnen benaderen?