Specificaties 0.1 Subwoofer speaker - Bekijk alle specificaties

Klipsch R-12SW (Zwart) Review

ikweethetbeter 7 november 2016, laatste update op 12 december 2016, 1.791 views

Klipsch R-12SW (Zwart)

Mijn oude REL Quake heeft zijn beste tijd gehad, dus ben ik op zoek gegaan naar iets nieuws. Met deze Klipsch heb ik een zeer goede en goedkope sub gevonden!

Pluspunten

• Zeer goed bij muziek
  • Nog beter bij films
  • Robuust gebouwd en solide uiterlijk
  • Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding

Minpunten

• Groot
  • Afwerking aansluitingen had netter gekund

Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Mijn REL Quake, een mooie instap sub met 50W versterker, heeft z'n beste tijd gehad, en is eigenlijk niet krachtig genoeg voor mijn huidige, grotere, woonkamer.

Ik ben op zoek gegaan naar een vervanger. Ik heb zowel een nieuwe sub (REL, Canton, Klipsch) als een geheel nieuwe 5.1 speaker set ((bv Kef E305, Teufel) overwogen.

Een nieuwe set zoals de Kef E305 is erg mooi, maar levert uitdagingen op zoals de bevestiging op de speaker standaards. Daarbij was het laag mooi, maar werd ik er niet door uit de stoel geblazen bij actiefilms. Het zelfde gold voor Teufel.

REL lijkt (na de Quake mk II) enigszins van de Nederlandse markt te zijn verdwenen. Hij staat niet meer op Tweakers in de Pricewatch. Online is er (natuurlijk) nog wel aan te komen, maar voor de bedragen die je daarvoor moet neerleggen, wil ik wel eerst zelf luisteren.

Ik was positief verrast toen ik de Canton Sub 600 hoorde. Dit is een compacte betaalbare sub, die heel subtiel zijn werk doet, maar toch spierballen laat zien bij actiefilms. De Canoton Sub 80 is een stapje beter, deze kan je echt uit je stoel blazen bij actiefilms.

De grote verrassing was voor mij Klipsch. Deze heeft de spierballen van de Canton Sub 80, en een prijs die lager is dan die van de Canton Sub 600.

Ik heb afgelopen weekend een film met DST-HD MA gekeken, en wat een sub is dit! Explosies voel je echt!

Voor de installatie heb ik het volume op de Klipsch op half gezet (recht naar boven). Toen heb ik de speaker calibratie gestart. Daarna is de receiver ideaal ingeregeld voor actiefilms.

Voor het beste resultaat bij muziek heb ik het volume iets naar links gedraaid. Zo heb je subtiele bassen, zonder irritante "boem", en overtuigt het nog steeds bij films. Eventueel kun je het volume weer op half zetten als je indruk wilt maken bij actiefilms.

Voor de laagste prijs moet je wel even zoeken. Ik heb 'm voor 239 gekocht bij Smits in Arnhem; deze staat niet in de Pricewatch.

Update 12-12-2016
Na verschillende films te hebben gekeken, en cd's en streaming muziek te hebben geluisterd, ben ik nog steeds erg tevreden over mijn aankoop. Deze sub heeft zoveel power, dat ik me afvraag of een maatje kleiner (Klipsch R-10SW) misschien ook al genoeg zou zijn geweest. Maar goed, beter dit dan andersom!

Heb jij ook een Klipsch R-12SW (Zwart)?

Mooie aankoop, en een degelijke ook, moge hij nog heel lang voor je dreunen.

[Reactie gewijzigd door pitsie op 8 november 2016 17:29]

Dankjewel!

Ik zie mijn sub er niet bijstaan, in de link die je gaf, maar wel leuke achtergrondinfo.

Mijn sub dreunt (meestal subtiel) lekker mee met de muziek, en dreunt heftig bij actiefilms, daar kan ik echt van genieten!
Heb Big America F12 gekocht, :) mijn ondergrondse kelder trilt ook mee .goede beoordeling in U.S.
Ziet er net als de Klipsch indrukwekkend uit, 475 watt 30 cm speaker, lekker trillen!