Specificaties 256GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) @ 3.100/1.400MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung SM961 256GB Review

Sorted 6 november 2016, laatste update op 6 november 2016, 337 views

Samsung SM961 256GB

Prima storage voor VM's in een ESXi omgeving.

Pluspunten

• Snel

Minpunten

• Verkrijgbaarheid

Ingebouwd in een HP Microserver Gen8 middels een Addonics PCIe card. De HP Microsever draait ESXi 6u2, Intel Xeon E3-1265L CPU met 16 GB.

De standaard ESXi drivers zijn gebruikt en de VM draait Windows 8.1 (4 vCPU en 4GB).

De ChrystalDiskMark screenshots laten in volgorde 3 vmdk's elk op andere datastore maar met een gedeelde v-scsi controller zien:

Datastore 1: Samsung SM961 256GB op Addonics PCIe card (NVME PCIe)

Datastore 2: Samsung SSD 740 EVO 500GB op HP Storage Controller B120i (SATA2)

Datastore 3: HGST7K4000 4 x 4TB op HP Storage Controller B120i (Raid0) (SATA3)

De NVME disk zou hogere resulaten kunnen laten zien als er geen andere VM's (2x) op draaiden alsmede de 740 EVO zou deze op een SATA3 ipv van een SATA2 poort hangen.

Heb jij ook een Samsung SM961 256GB?

Zou ik je mogen vragen of je hem nog hebt en het nog steeds bevalt?
Natuurlijk Vragen mag altijd.
Ja maar, heb je hem nog in gebruik en bevalt deze nog.
Yep. Voldoet prima . Voor het doeleind waar ik hem voor gebruik (Virtualisatie) is het een prima aankoop. Er draaien 4 VM's op deze M2 datastore binnen VMware ESXi. Deze VM's zijn redelijk hongerig naar IO's (Rar/Par, trancoden media bestanden, kopiëren, caching etc. etc.)

Op een gewone SSD datastore zag ik regelmatig disk latency binnen ESXi. Bij deze M2 setup is dat verleden tijd. Voor een gewone PC is het wellicht overkill gezien je meer GB per euro krijgt. Alle 4 de VM zijn tegelijk binnen 10 sec. opgestart en klaar voor gebruik.

Heb jij al een idee waarvoor je hem zelf wilt inzetten?
Ik twijfel gewoon heel erg met een Asus H97M-E. Deze heeft na een BIOS update een 10Gb/s ondersteuning Socket 3,maar de vraag is, of ik 800/800 nu ga halen met het bordje.

Het is zo vaag. Ja, ik zou het mogelijk mee kunnen nemen dat ook M.2 socket heeft, maar dan is er waarschijnlijk wel weer wat nieuws. Zoals mSATA dat er ook op kan en stervende na dood is.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 8 juni 2017 15:01]

Kijk meer naar je functionele behoefte dan naar nieuwe techniek alleen. Als je veel IO nodig hebt dan gewoon switchen naar een M2. De Asus H97M-E heeft M2 aan boord met 10Gb ondersteuning. Die ga je met één M2 ook niet voltrekken maar je zal het zeker merken als je ervoor kiest dat e.e.a. vlotter gaat lopen. Je enige bottleneck zal nog altijd je netwerk zijn (ik gok dat dit 1Gbit is). Het is ook een samenspel van alle componenten in je PC om alles vlot te laten lopen.

Neem anders je dagelijks disk gebruik een onder de loep door het te monitoren en doe daarna een stress test met een disk tool. Als je echt latency bespeurt in het gebruik dan gewoon overstappen naar M2.