Specificaties 5GHz WiFi-ac + 4G-router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 4040 Review

BleuZTestpanel 6 november 2016, laatste update op 7 november 2016, 405 views

AVM FRITZ!Box 4040 (Testpanel)

Een gebruiksvriendelijke router met behoorlijk uitgebreide functionaliteit voor diegenen die dat zoeken. De signaalkwaliteit is dik in orde, en de goedkope afwerking van het product daargelaten is deze router de prijs zeker waard.

Pluspunten

• Eenvoudige configuratie
  • Overzichtelijke instellingen
  • Verbindingskwaliteit

Minpunten

• Behuizing

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Als onderdeel van het Tweakers testpanel heb ik ondertussen een aantal dagen de AVM FRITZ!Box 4040 mogen testen. In deze review zal ik mijn ervaringen bespreken en vergelijken met die van mijn andere routers.

Als eerste wil ik graag even kwijt dat ik absoluut geen expert ben in netwerken en bijhorende apparatuur. Een netwerk opzetten en oppervlakkig troubleshooten is voor mij niet echt een probleem maar de specifieke technische details en features zullen mij doorgaans ontgaan.

Aan de ene kant is dat natuurlijk wat jammer, maar wellicht is deze benadering meer herkenbaar voor een doorsnee consument.
Voor degenen die een zeer uitgebreide analyse van de mogelijkheden van deze router zoeken, vind ik de gebruikersreview van Joen (die hier te vinden is) erg compleet.

Ik had wel al gehoord van FRITZ!Box routers, maar tot op heden had ik er eigenlijk nog geen ervaring mee. Thuis gebruiken we een TP-Link TL-WR1043ND – een keuze die gebaseerd was op zijn populariteit in de Tweakers Pricewatch – en een Apple AirPort Time Capsule.

Het is belangrijk om te vermelden dat de 3 apparaten waar we het hier over hebben in een andere prijscategorie zitten: de TP-Link is met zijn prijs van 45 euro een relatief goedkope router. De verwachte verkoopprijs van deze FRITZ!Box ligt rond de 90 euro, en een vergelijkbaar Apple AirPort basisstation kost minimaal 200 euro. Natuurlijk wordt dit ook meegenomen in de algemene beoordeling.

De FRITZ!Box 4040 is een relatief simpele router in die zin dat er geen modemfunctionaliteit is ingebouwd. Je hebt dus nog altijd een modem nodig om het internetsignaal dat je woning binnenkomt om te zetten.
Nadat dat is gebeurd, is er de mogelijkheid om apparaten van een bekabelde internetverbinding te voorzien met 4 Gigabit ethernetpoorten. Een draadloze verbinding is natuurlijk ook mogelijk, in 2.4 en/of 5 GHz.

Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee frequenties? Op 2.4 GHz heeft deze router een maximale snelheid van 400 Mbit/s (dat is 50 MB/s) en op 5 GHz is dat 866 Mbit/s (ongeveer 108 MB/s). Natuurlijk is de daadwerkelijke snelheid ook afhankelijk van je internetabonnement, want als je bij Ziggo een abonnement voor 30 Mbit/s hebt zul je op beide frequenties maximaal met 3,75 MB/s kunnen downloaden. Binnen je eigen netwerk maakt je internetabonnement niets uit: wanneer je bijvoorbeeld een harde schijf die aan de router hebt hangen en via het netwerk bestanden wil kopiëren naar de harde schijf, zou je theoretisch gezien een bestand kunnen kopiëren met een snelheid van 108 MB/s! Als de harde schijf die snelheid aan kan, zou je een bestand van 4,7 GB (zo groot als een DVD) dus binnen 43 seconden kunnen kopiëren.

Terug naar deze router: oudere of goedkopere routers (zoals de eerder vermelde TP-Link) ondersteunen alleen 2.4 GHz, want de technologie van draadloze netwerken op 5 GHz is nieuwer en sneller, maar elk voordeel heeft zijn nadeel: het bereik van een 5 GHz netwerk is minder ver dan dat van een 2.4 GHz netwerk. Gelukkig kan deze FRITZ!Box router tegelijkertijd een 2.4 GHz en 5 GHz netwerk uitzenden: wanneer je dicht bij de router zit kun je dus het 5 GHz netwerk gebruiken voor een hogere snelheid, en als je verder weg zit gebruik je het iets minder snelle 2.4 GHz netwerk.

Verder zijn er nog twee USB-poorten beschikbaar om randapparatuur zoals printers of harde schijven met het hele netwerk te delen. Slechts één van deze poorten ondersteunt de snellere USB 3.0 standaard, de andere werkt altijd op USB 2.0 snelheid.

Er zijn ook nog opties beschikbaar die niet zo voor de hand liggend zijn: in de software van de router kan er bijvoorbeeld nog een gastnetwerk geconfigureerd worden en er zijn ook tijdsbeperkingen en blacklistmogelijkheden voor kinderen beschikbaar.

De prestaties en het bereik van een netwerk zijn altijd afhankelijk van de locatie van de router en de locatie van het verbonden apparaat. In mijn woning staat de TP-Link router in de garage op de begane grond. De FRITZ!Box heeft tijdens het testen de plaats van de TP-Link router ingenomen, waardoor ik de prestaties van de FRITZ!Box goed kon vergelijken met die van de TP-Link.

De FRITZ!Box heeft geen externe antennes, waardoor je zou verwachten dat het bereik minder is dan bij een router die dat wel heeft. Dat is tijdens mijn testen niet het geval gebleken, integendeel: waar de TP-Link eigenlijk al een sterk verminderd signaal had op de eerste verdieping en al helemaal op de zolder c.q. tweede verdieping, geeft de FRITZ!Box zelfs zonder externe antennes nog steeds een heel acceptabel signaal op de tweede verdieping.

Ik heb de tests uitgevoerd met mijn iPhone SE en de Speedtest by Ookla applicatie, op de tweede verdieping. De Apple AirPort Time Capsule staat ook op die verdieping, en zoals je kunt zien geeft deze op de 5 GHz frequentie de volle 40 Mbit/s door die wij van Ziggo zouden moeten krijgen. Dat is dus de referentiesnelheid. Waar de TP-Link router door die twee verdiepingen nog maar 5 Mbit/s van die oorspronkelijke 40 Mbit/s doorgaf, doet de FRITZ!Box het toch een heel stuk beter. Die geeft nog 20 Mbit/s door en verliest over twee verdiepingen dus maar de helft van zijn snelheid.

Zoals in de figuur hierboven reeds te zien is, is ook het signaal van de FRITZ!Box erg stabiel, zelfs over een langere afstand. Waar de TP-Link in het verleden regelmatig wat steken liet vallen door af en toe spontaan weg te vallen, lijkt dat bij de FRITZ!Box niet het geval.

Eén van de punten waarmee de FRITZ!Box zich ook onderscheidt van andere routers, zeker in deze prijsklasse, is de ontzettend gebruiksvriendelijke interface waarin je instellingen van de router aanpast. Instellingen worden goed uitgelegd en zijn gemakkelijk te vinden in de verschillende menu's, en ondanks dat er best wat uitgebreide mogelijkheden zijn te vinden in de software blijft alles erg overzichtelijk.

De beheerpagina van de FRITZ!Box is bovendien responsief; dat wil zeggen dat de lay-out van de website zich aanpast aan de grootte van je scherm, zodat je instellingen zelfs vanaf je smartphone of tablet gemakkelijk kunt wijzigen.

Van eerdere routers kan ik me herinneren dat het ontzettend ingewikkeld was om software-updates te installeren – als die er al waren. Bij de FRITZ!Box is dat gelukkig een ander verhaal.
Zo kun je instellen dat de router cruciale updates zelf installeert – 's nachts, zodat je internetverbinding niet wegvalt als je hem gebruikt. Het zijn details als deze waardoor je ziet dat er echt aandacht is besteed aan de software.

De adviesprijs van de FRITZ!Box zal rond de 90 euro komen te liggen. Gezien de functionaliteit en kwaliteit van de software, alsook de signaalsterkte die naar mijn ervaring toch wel superieur is aan die van de enorm populaire TP-Link router die de helft van deze prijs kost, lijkt me dit een volkomen eerlijke prijs.

Het enige wat ik niet heel erg bij de prijs vind passen is het goedkoop ogende uiterlijk van de router. Maar laten we eerlijk zijn: in de meeste huishoudens vind je de router terug in de garage, meterkast of een donkere hoek van de woonkamer. En dan maakt het er echt niet uit hoe zo'n ding er uit ziet, zo lang het maar goed werkt. En dat doet het in dit geval.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 4040?

Waarom test je de Airport op 5ghz en de AVM op 2,4ghz?

Een snelheidstest vanaf Macbook met data overdracht naar de time capsule lijkt mij ook een nuttiger test aangezien je internet verbinding niet bijster snel is.
Dat was niet per se om een vergelijking te trekken met de Time Capsule, maar om aan te geven dat dat de maximaal haalbare snelheid is naar buiten toe. Dat geeft vind ik namelijk een accuraat beeld hoeveel van die snelheid er over blijft op de beide routers (de 5 GHz frequentie van de FRITZ!Box reikt niet tot op de tweede verdieping. Wellicht zal ik dat in de tekst nog wat verduidelijken).

Een snelheidstest met dataoverdracht is inderdaad geen slecht idee, bedankt voor de tip. Ik ga eens kijken of dat mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door BleuZ op 7 november 2016 13:56]

Ik heb het zelf nog niet 100% onder de knie, maar kijk eens naar iPerf. Schijnt een hele bekende populaire te zijn onder gevorderde ICT-ers om snelheidstesten binnen een netwerk mee te doen.
Mooie review!
Vooral die kopjes er tussen zijn wel leuk bedacht. :) In mijn review van de FRITZ!Box 4040 heb ik ook nog met dat idee gespeeld, maar toen had ik geen idee hoe/waar ik ze zou moeten opslaan. Daarna ontdekte ik dat Tweakers door H1 t/m H3 kopjes te gebruiken automatisch een inhoudsopgave kan maken. :) En dat wil niet als je plaatjes als kopjes gebruikt. :P

Bij het kopje "Beheer" heb je wel een tikfoutje gemaakt denk ik:
De beheerpagina van de FRITZ!Box is bovendien responsie
Zou moeten zijn:
De beheerpagina van de FRITZ!Box is bovendien responsive

[Reactie gewijzigd door Joen op 7 november 2016 13:20]

Dankjewel! Insgelijks :)

Scherp! Dat moest inderdaad "responsive" of "responsief" zijn. Bedankt voor de input, dat heb ik aangepast.