Specificaties 49" Ultra HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Panasonic Viera TX-49DX650 Zilver Review

Valmont 6 november 2016, laatste update op 24 mei 2017, 564 views

Panasonic Viera TX-49DX650 Zilver

Goede kleuren met matige (zwart) contrasten en matig maar bovengemiddeld geluid. Netflixknop op de afstandsbediening zit in de weg. Was de TV maar draaibaar. Verder moet de TV meer media-formaten ondersteunen. Ook de Apps maken weinig indruk en de kijkhoek is slecht.

Pluspunten

• Goede heldere kleuren
  • Eenvoudig te bedienen
  • Complete en overzichtelijke ingebouwde handleiding

Minpunten

• Had meer opties mogen hebben
  • Afstandsbediening: rode Netflix-knop zit in de weg.
  • Zou meer media codecs moeten ondersteunen - vooral DTS!
  • Middelmatige contrasten

Eerste Indruk
De 49 inch TV is ideaal voor de familie of voor iemand die graag een oversized televisie wil hebben (zoals ik). Wat mij opviel waren de kwalitatief goede heldere kleuren. Het geluid is matig, maar is toch zo slecht nog niet - ik heb veel slechter gehoord.
Geluid
Mijn televisie loopt via een Optische kabel naar een AV Reciever. De TV ondersteund ARC , dus als u een Receiver koopt, zorg ervoor dat het ARC ondersteund (mijn Onkyo receiver ondersteunt het niet, dus middels een HDMI kabel naar de Receiver werkt het geluid niet. Optische kabel is de oplossing dan!).
Beeld
Het beeld is redelijk. Deze TV is een echte middenmoter. Heldere kleuren geeft het zeer goed weer. Maar met zwart is deze TV matig. Het ontbreken van HDR is een gemis indien u verwend bent. 4K ondersteunt het met groots gemak. Als laatste, wat snel opvalt is de slechte kijkhoek. Dus deze TV is minder geschikt voor een groot gezin waarbij veel mensen aan de zijkant zitten, tenzij de afstand groot is (> 4 meter).
Connectivity
Verder heb ik mijn TV middels HDMI op mijn hoofdcomputer aangesloten (via de videokaart natuurlijk). Daarnaast heb ik het op een netwerk aangesloten zodat het mijn NAS bereikt en ook op het internet zit (netwerkkabel naar een "switch"). Op de NAS installeert/activeert u de media server en indexeert u de films/foto's/muziek. Na indexering wordt de media zichtbaar in de opties van de televisie.

Ter verduidelijking: TV biedt 3 hoofdgroepen aan: (1) normale TV, (2) Apps en (3) Apparaten (zoals HDMI, AV, en mediaserver-geschikte apparaten zoals een NAS met werkende mediaserver).

Kortom Ik heb de TV op vier mogelijke manieren aangesloten (naar netwerk middels netwerkkabel, HDMI, Optische Kabel en Televisie-kabel). Werkt kinderlijk eenvoudig.

Edit: nu is de TV ook nog aangesloten op een Himedia Q5 Pro mediaspeler.

Apps

Nou, voor de Apps hoef je het niet te doen denk ik. Meer dan de helft werkt niet naar behoren.

Shoutcast bijvoorbeeld - voor mij belangrijk - laat alleen de eerste pagina zien met mogelijke kanalen. Als je naar de volgende pagina wil (5 kanalen per pagina) dan loopt de App meestal vast. Dailymotion is nauwelijks goed te bedienen, en zo hebben veel Apps wat. Youtube App werkt gelukkig wel goed. Firefox 2 werkt ook goed. Panasonic is een van weinigen die een XXX App heeft geaccepteerd in de vorm van Forno. Maar Forno werkt ook niet omdat Europa helemaal geen licentie heeft. Dus dat schiet ook niet op. EuroNews biedt ook een App maar ook hier weer een probleem: slechts de meest recente nieuws is te vinden. Terugkijken is er niet bij. Press TV werkt helmaal niet. Verder is er nog de TV Gids: je hebt er nauwelijks wat aan omdat het onhandige software is om mee vooruit te kijken.

Kortom, de meeste Apps schieten te kort. Netflix, YouTube en Firefox werken prima en daar houdt het snel mee op.
Nadelen TV
Ten eerste de afstandsbediening: het is eenvoudig te bedienen maar de Netflix-knop zit in de weg. Telkens als ik de bovenste menu-navigatieknop wil gebruiken is het te eenvoudig om per ongeluk op de netflix-knop te klikken die er pal boven zit. Echt irritant is dit en het is voor mij duidelijk dat Panasonic een deal heeft met Netflix. Netflix wordt je op deze manier opgedrongen.

Een tweede nadeeltje (piepklein naddeeltje), is dat gevonden kanalen op DVB-C niet verwijderd kunnen worden. Zo wil ik bijna alle regionale kanalen verwijderen maar dat is dus niet mogelijk. Op DVB-T kan dat ineens weer wel!

Voor wat betreft ondertiteling, je kunt de grootte en positie instellen en vaak ook de kleur. Ook ondertitels kunnen een bepaalde formaat hebben en de TV ondersteunt alleen de meest gebruikte formaten. Als ik video's bewerk (en dat doe ik nu veel), dan laat ik ondertitels nooit standaard aan en zeker niet geforceerd. Maar deze TV heeft daar geen boodschap aan; het laadt altijd de ondertitel met de hoogste index in plaats van de laagste!

Verder biedt de TV geen luxe opties zoals Picture-in-Picture of zelfs een klok. V.w.b. handigheid: je kan bijvoorbeeld niet je muziek of films doorzoeken terwijl er een film of muziekbestand speelt. De index bekijken betekent automatisch dat de film of muziekbestand stopt.
Media Protocollen
Een groot nadeel is dat de televisie meer codecs en zeker DTS zou moeten ondersteunen. Bijvoorbeeld het ondersteunt MKV-bestanden, maar het geselecteerde MKV-bestand kan net een "verkeerde" audio-formaat hebben, waardoor je beeld hebt, maar geen geluid. Ook ondersteunt de TV het AVI formaat, maar ook hier, het kan net het verkeerde video-formaat bevatten; sommige MPEG2-PS bestanden kunnen gelezen worden, anderen weer niet. Daarnaast ondersteund de TV niet de True-HD codec , maar dat vind ik begrijpelijker.

Ook PGS ondertitels (komt van BluRay) kan de TV niet lezen, dus deze ondertitels moet u exporteren, dan converteren naar SRT en daarna weer her-importeren.

Qua foto's werken ook JPEG foto-bestanden, maar - opnieuw - hij herkent ze niet allemaal! Dus sommige JPEG bestanden worden prima herkend, maar andere JPEG-bestanden weer niet.
Oplossingen Voor Niet Herkende Formaten
Een eerste oplossing is om middels dual-monitoring films vanaf uw computer starten. De computer vangt dan de CODECs op.

Een tweede oplossing is om de media-server zodanig in te stellen zodat de server onbekende formaten kan overnemen (DMA). Op deze manier kan men toch nog onbekende formaten afspelen zonder de computer te gebruiken. Deze methode werkt voor veel gebruikers matig.

Maar dan nog steeds kan men niet alle formaten afspelen, zodat men nog steeds afhankelijk is van de computer1. Immers, de media-server kan geen DTS afvangen (of alle vormen van JPEG).

De derde manier is de meest elegante oplossing en dat is door het aanschaffen van een mediabox (mediaspeler). Maar dan maak je additionele kosten.

EDIT: Na twee dagen ben ik begonnen met alle MPG's en AVI's om te zetten naar MP4, en het geluid in alle MKV-bestanden met een DTS-codec wordt geconverteerd naar AAC. Een lang en intensief proces als je veel films hebt, maar het is niet anders...

EDIT 2: Na enkele maanden heb ik een mediaspeler aangeschaft. Wat een verademing. Het is praktisch een must, vooral als je geen mainstream media kijkt zoals ik.

1 MKV en AVI zijn containers waar audio, film en (voor MKV's) ondertiteling in zit. Het formaat van de audio en video kan per MKV en AVI container verschillen. Daarnaast kan een MKV meerdere sporen herbergen.

*** Toevoeging na een week ***

LET OP: audiosporen in een MKV-bestand 2 kunnen van formaat verschillen! Bijvoorbeeld het geluidsspoor voor de film kan in DTS zijn, maar het spoor voor het commentaar kan in AAC zijn. Dus indien u converteert, houdt hier rekening mee.

2 Nogmaals, MKV Is een container dat meerdere filmsporen, ondertitels en audiosporen kan herbergen.
Epiloog
4K films is een eitje, heldere kleuren komen goed tot hun recht - dus kleurrijke Science Fiction films alsook visueel timide beelden worden redelijk weergegeven. Zwart-contrasten moeten beter. Indien uw even geen additionele audio-apparatuur kunt aanschaffen, dan zijn de ingebouwde speakers best goed te doen. Eenvoudig te bedienen, eenvoudige afstandsbediening. Moet toch echt meer codecs ondersteunen en die domme Netflix knop hoger op de afstandbediening plaatsen.

Ik weet niet of ik deze TV kan aanraden, het biedt gewoon te weinig. Dit is geen TV voor de media (of hi-tech) fanaat. Het is wel een TV voor de kleine familie die de TV op strikt traditionele wijze gebruikt. Een grote familie kan beter een TV nemen met een grotere kijkhoek. De mediafanaat is praktisch verplicht om ook een mediabox aan te schaffen.

Toen ik overschakelde van buis-TV wist ik niet waar ik op moest letten omdat ik aannam dat TV's veel verder ontwikkeld waren. Maar de waarheid is dat mediasoftware op de meeste moderne TV's slechts van rudimentaire aard is en zelfs LED-TV's kunnen een matig contrast hebben, nog maar te zwijgen van de matige kijkhoek. Lesje geleerd.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-49DX650 Zilver?

Dank voor de duidelijke review.

Tijdens mijn zoektocht naar een vervanging van mijn oude JVC breedbeeld (nog met kont...) ben ik op een andere website dit toestel tegengekomen als 'aanrader', met verder alleen de mededeling dat het beeld erg goed was en de prijs in orde.
Klopt, basic televisie is goed. Dus beeld goed, en geluid is bovengemiddeld. Zodra je meer wil dan stuit je op de beschreven uitdagingen. Ik heb in mijn review de sectie "Epiloog" aangepast. Beste is om dat te lezen om te beoordelen of dit voor u werkt.

[Reactie gewijzigd door Valmont op 27 november 2016 20:16]

Dank voor de update. Omdat veel meer dan basic gebruik niet echt in de planning zit is de keuze gemaakt, dit gaat hem worden :)
Ik herken de omschrijving over het beeld van deze TV niet. De TV biedt veel mogelijkheden om 'de diepte in te gaan' qua instellingen voor kleur, scherpte, contrast, witbalans, gamma e.d. Je moet er even voor gaan zitten, maar uiteindelijk geeft hij een scherp, kleurrijk en contrastvol plaatje, beslist geen middenmoter. De kijkhoek kan inderdaad wat fletser worden - vanwege het IPS panel (bij de 49 en 55 inch uitvoering) - maar zolang je niet in een hoek van 180 gr. TV kijkt levert dit geen problemen op. Voor de prijs ( 639,-) is het een zeer goede TV, ik ben dan zelf weer niet bereid 1.500,- of meer uit te geven voor een exemplaar wat qua kijkervaring nauwelijks extra's biedt.
Ik heb er praktisch de nieuwprijs voor betaald. Veder heb ik mij positief uitgelaten over de kleur en heb niks negatiefs geschreven over de witbalans, gamma en scherpte. Het is goed dat je blij bent met je TV.

Maar de zwart-balans is niet goed. Donkere filmfragmenten zijn vlakker en grijziger dan VA-LCD type middenmoters. Doe de backlight-instelling helemaal omhoog en en schakel de adaptive contrast uit (custom settings). Dan zie je overduidelijk dat zwart niet meer zwart is in donkere scenes. Je kunt dan de backlight omlaag doen, maar dan krijg je dus dat vlak-zwarte beeld in donkere scenes.

Waar deze TV goed in is, is heldere kleuren, los van de scherpte en goede upscaling naar UHD dat je tegenwoordig overal wel ziet in moderne uitvoeringen. Maar ook met fletse kleuren heeft deze TV wat moeite. En dat alles heeft te maken met de IPS panel.

[Reactie gewijzigd door Valmont op 14 april 2017 19:04]

Dat de zwart-balans minder goed is, is een bekend gegeven van IPS schermen. De 'IPS-glow' geeft deze schermen een minder goede 'zwart-ervaring' dan bijv. een VA-scherm. Mij stoort het in ieder geval niet, het beeld is in totaal vele malen beter dan van de ingeruilde 8 jaar oude Samsung (ook IPS, ook glow-effect), het zwart is voor mij in ieder geval zwart genoeg. Een VA-scherm is dan weer minder goed in een lichte omgeving, maar heeft dan wel betere zwart waarden. Het is een compromis, zelfs op een OLED van 2.000,- valt wel wat aan te merken, maar heeft voor dat geld wl prima zwart-waarden.
Ik ben blij dat het je niet stoort. Een review echter kan daar geen rekening mee houden. Ik geef een beoordeling maar de lezer - natuurlijk - moet zelf bepalen of een TV voor hun voldoet. Cheers!

[Reactie gewijzigd door Valmont op 15 april 2017 15:43]

Nogmaals, ik ben blij voor je dat je blij bent met je TV.

[Reactie gewijzigd door Valmont op 15 april 2017 15:20]

Ja, er is veranderd, maar dat ging niet over het eigenlijke product en verder nog een kleine grammaticale correctie, dus het geheel is ingekort. Ik ben hier een beetje klaar mee en heb een melding gedaan bij de mods. Of het iets uitmaakt weet ik niet maar dit schiet niet op. Volgens mij ben ik redelijk geweest maar je blijft zoeken, valt in de herhaling en wordt zelfs belerend ook. Je mag het laatste woord hebben. Klaar.

[Reactie gewijzigd door Valmont op 15 april 2017 17:00]

Nee hoor, dank voor je aandacht, het is mij geheel duidelijk.
Hoezo op de man spelen? De man geeft zijn mening, verwart dit met feiten, en modereert zich daar met reactiewijzigingen uit, en krijgt daar ook nog hulp bij van jullie? Omgekeerde wereld.