Asus A4712D-LH (Sem 3000+; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home) Review

Laurent 21 oktober 2005, 425 views

Asus A4712D-LH (Sem 3000+; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Uitgebreide featureset
  • Breedbeeld scherm

Minpunten

• Relatief lage accutijd
  • FANs maken veel geluid

Voor een lage prijs heb ik deze laptop niet lang geleden op de kop kunnen tikken. Oorspronkelijk had ik niet veel verwacht met een laag budget, maar deze notebook biedt erg veel features voor de lage prijs; een dvd-writer, wlan, een goed breedbeeld scherm en een leuke hoeveelheid geheugen.

De prestaties van deze notebook zijn prima. Het enige minpunt is de harde schijf, die standaard zijn rondjes met een snelheid van 4200rpm. Ik ben mijn workstation gewend, met hierin 10.000rpm disken en merk het verschil dus enorm. Bij het multitasken en het Photoshoppen e.d. merk je dit ook enorm. Een nieuwe 5400rpm of zelfs 7200rpm disk is dus leuk meegenomen bij deze notebook. In games en dergelijke presteert hij prima. Spellen als Lineage II gaan probleemloos dankzij de Radeon 9000.

De notebook komt met een 15.4" breedbeeld scherm (1280x800), iets wat erg mooi van te pas komt bij het kijken van films. Ik heb geen ghosting kunnen vinden bij het spelen van games of het kijken van films. Het scherm zelf is erg helder. De kleurenweergave is niet slecht voor een laptopscherm, maar verwacht er geen wonderen van. HDTV speelt deze notebook ook prima af, zowel 1080i als 720p.

Een van de minpunten van deze notebook is de processor. Hoewel deze erg krachtig is, gebruikt deze ook aardig wat stroom en wordt 't zaakje ook redelijk warm. Ga je een spelletje spelen, dan hoor je dat ook aan de FANs dus. Toch doe ik 2 uur op de accu als ik alleen wat films kijk of ander simpel werk doe.

Voor deze prijs ben ik best te spreken over deze laptop. Wat je voor het lage bedrag terug krijgt is enorm. Het is jammer dat deze notebook bijna niet meer te krijgen is, je ziet weinig notebooks met deze features (vooral een "echte" videokaart zie je niet vaak meer in goedkope notebooks).

Heb jij ook een Asus A4712D-LH (Sem 3000+; 512MB; 60GB; DVD+/-RW; 15.4" TFT; WXP Home)?