Trust GXT 310 Review

Jantje2000 14 december 2016, laatste update op 14 december 2016, 353 views

Trust GXT 310

Dit is een goedkope headset, met een leuke look. De bouwkwaliteit oogt stevig, terwijl de kleurencombinatie deze headset er professioneel uit laat zien. De microfoon is echter wel wat kort, waardoor je niet het idee krijgt dat hij je mond bereikt.

Pluspunten

• Het uiterlijk i.c.m. de kleuren zorgen voor een professionele look.
  • Er is een adapter meegeleverd, waardoor je deze headset ook kunt gebruiken voor je smartphone, zolang daar een 3,5 mm jack op zit.
  • De microfoon is voor een budget-headset dusdanig vertstaanbaar dat dit een tamelijk goede koop is voor weinig geld.
  • De oorschelpen zijn zo groot, dat het geluid van de buitenomgeving tamelijk goed afgeschermd wordt.
  • De prijs-kwaliteit verhouding is hier prima in orde.
  • Het stemgeluid is te verstaan door de ander, terwijl ook muziek die je luistert goed wordt afgespeeld.
  • Ik kan vanaf 35 Hz tot 19 kHz horen via de headset

Minpunten

• Het snoer is zonder adapter 1 meter lang, waardoor dat voor luisteren via een telefoon lang genoeg is, maar toch onhandig in gebruik is voor een computer.

Features Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Deze headset is goed genoeg voor gamen en af en toe muziek luisteren. De stem is goed verstaanbaar, terwijl het geluid ook goed genoeg is voor wat we mogen verwachten van een headset uit deze prijsklasse. De kabel van de headset zelf is 1 meter lang en heeft standaard een verloop stekkertje meegeleverd van 1 meter, waardoor er genoeg lengte is vanaf je desktop en/of laptop. Uiteraard is er enig comfort, hoewel dit na een uurtje toch wel begint te irriteren.

Eerst laat ik de specificaties nog even langs komen. Daar zijn de meeste mensen vaak ook wel ge´nteresseerd in. Hoewel je veel in de Tweakers Pricewatch kunt lezen staat daar toch niet alles in.

De unboxing ging snel. Misschien wel een beetje te snel, want de mogelijkheid is er dan niet om benieuwd te blijven. Er was niet veel verpakking, maar het was wel genoeg tegen beschadiging. Aangezien een foto meer zou zeggen dan 1000 woorden komen daar eerst wat foto's van.

Na het uitpakken zit de headset in een (mooie?) plastic houder.

De comfort is redelijk. De hoofdband is verstelbaar, waardoor hij zowel op kleinere als op wat grotere hoofden past.

De over-ear oorschelpen zijn van tamelijk zacht materiaal gemaakt, waardoor ze op korte termijn niet irriteren, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij on-ear headsets.

Bovendien zit er op de - verstelbare - hoofdband ook een zacht(er) materiaal. Dat een klein beetje in te drukken is.

Na een uurtje de headset te gebruiken beginnen de oorschelpen echter wel te irriteren. Je oren beginnen aan het hoofd geplakt te voelen, aangezien je oren niet helemaal wegvallen binnen de oorschelpen. Dit gevoel heb ik echter bij vrijwel alle headsets die ik ooit op heb gehad.

De geluidskwaliteit is niet meer dan je van een headset uit deze prijsklasse mag verwachten. Zo heb ik op deze site geluisterd vanaf welke frequentie ik met deze headset alles kon horen. Dat begon bij de 35 Hz en stopte bij de 19 kHz. Dit is in de meeste gevallen goed genoeg, aangezien je stem en ook de muziek meestal niet veel hoger zal gaan.
De opnamekwaliteit is ook wat je er van mag verwachten. Uiteraard zal je geen studiomicrofoon resultaten mogen verwachten, maar toch kan de ander jouw als je bijvoorbeeld Skype gebruikt goed genoeg verstaan.

Het design. Is dat wel belangrijk? Als je hem op je hoofd hebt zie je er zelf immers toch niets van? Ik weet niet waarom mensen er altijd zoveel belang in stellen, maar de meeste mensen zullen dit toch graag willen weten. Misschien ook wel logisch, want je wilt niet voor gek lopen met je headset.
Dat voor gek zul je niet lopen, hoewel ik er ook niet mee op de fiets o.i.d. zou gaan zitten, aangezien hij er wel een beetje dik uitziet. Ik vind het overigens altijd al een manier van aandacht trekken om op de fiets met een koptelefoon op te fietsen. Ik zou dan zelf waarschijnlijk oortjes pakken, maar dat terzijde. Hij ziet er op zich dus best goed uit. Aan beide zijden van de headset zit een Trust GXT logo.

Verder is het verloopstekkertje ook een goede keuze. Hierdoor kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om, als je de headset bij je telefoon gebruikt, het verloopje niet te gebruiken, terwijl je als je iets verder af wilt staan, of de computer staat wat verder bij je beeldscherm vandaan, (bij mij staat de pc op de grond) het verloopje wel kunt gebruiken.

Verder geeft het zwart met rood dit een leuke game-uitstraling.

De conclusie. Wat vind ik er nu van? Zoals je misschien hebt kunnen merken in deze review ben ik over het algemeen positief over deze headset. Hij heeft een mooi design, zit lekker op je hoofd en de microfoon is ook niet slecht. hij heeft echter ook een paar nadelen, zoals dat hij na zo'n uur begint te irriteren. Al met al denk ik niet dat dit een slechte aankoop is als je niet te veel geld wilt uitgeven voor een basis headset, waarmee je enkel Skype wil bellen en films wil kijken. Als je echter professionele video's wilt opnemen, of als je vaak gamet zou ik toch niet voor deze headset kiezen, maar voor een wat professionelere headset.

Hoewel ik niet verwacht dat het zal gebeuren mogen jullie me best nomineren voor nieuwkomer van de maand :D :P. Dat kan hier:

plaats deze banner onder je eigen reviewtweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Trust GXT 310?