Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Civilization VI, PC (Windows) Review

mtissinkTestpanel 6 november 2016, 110 views

Civilization VI, PC (Windows) (Testpanel)

Ik vind het een zeer vermakelijk spel om een paar keer te (gaan) spelen. En met een serieus spel ben je zo een uur of 8 bezig. Minstens! Helaas is er geen ‘light’-play variant om even 2 verloren uurtjes te overbruggen met een spelletje CIV-VI.

Pluspunten

• Het kippenvel intro
  • De gigantisch uitgebreide mogelijkheden in het spel

Minpunten

• Je speelt niet 'even een spelletje'
  • Steile leercurve om alles te beheersen

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 3
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ik werd benaderd voor het uitvoeren van een testpanel-review van dit spel. Leuk! Laten we eens kijken wat we hebben. Gelijk een goede reden om weer eens wat vaker (privé) achter de computer te gaan zitten.
De code is binnen, beginnen met spelen!
De eerste uitdaging voor mij was het starten van het spel mogelijk maken. Installeren van Steam, en vervolgens het ging als een zonnetje. Ik kan me de perikelen van Rollercoaster Tycoon van vroeger nog wel herinneren met de cd’s, trage installaties. Dat is in de loop van de jaren ook flink verbeterd zeg!
Yes. Klaar om te spelen. Maar helaas, een melding over dat mijn grafische kaart het spel niet ondersteunt. Welke had ik? De on-board GPU van mijn i7-2600. Hoe zwaar kan dit veredelde Kolonisten van Catan-speelbord zijn, maar goed. Via de Vraag&Aanbod-sectie van Tweakers een mooi 2e hands exemplaar aangeschaft; de MSI GTX970 4G. Vond het een goed excuus. Dit stond toch al een tijd op de wensenlijst.
Nu gaan we dan echt beginnen
Ik start het spel, nu met grafische kaart, instant kippenvel. Wauw! Ik heb het hele intro uitgekeken en daar was ik zeer van onder de indruk. Dat beloofd wat. Maar helaas, dergelijke beelden komen in de game zelf niet terug. Link naar de live uitvoering en de songtekst. De dirigent is tevens de componist van dit stuk, Christopher Tin. Afijn, terug naar het spel!
Eerst een tutorial gespeeld om te kijken wat verwacht wordt. Deze was zeer grondig, eigenlijk op het lage niveau af. Dit zou wat voor mijn vader, of misschien zelfs mijn opa, zijn om te starten met dit spel. Eigenlijk spreekt alles wel voor zich. Desondanks leiden ze je erdoor, van het niveau; hoe loop je door het spel, hoe bouw je in het spel, hoe verplaats je je over de map, etc. alleen dit was niet op te slaan of verder in te gaan als gewoon spel.
Dan gewoon een ‘Single Player’ om vervolgens de optie ‘Play now’ te kiezen. Dit zijn de standaard instellingen een prima spel te kunnen starten. En ja, zie hier mijn eerste eigen stadje:
En dan gaat het beginnen. Eerst maar eens de boel verkennen:
Overzicht op het scherm
Links bovenin staat je productie, rechts bovenin een klok zodat je ook kan zien hoe laat het is en hoe lang je al aan het spelen bent. Verder zijn er overal menu’s en schermen tevoorschijn te halen waarin bepaalde overzichten en statussen te zien zijn. Rapportages over de voortgang, inzichten in productie. Zelfs een aantal schermen waar je micro-manage niveau allerlei zaken kan inrichten in je stad tot aan de bezetting van individuele grondtegels aan toe.
Beeld is toch wel echt mooi
Het gewone spel van beurt tot beurt is niet bijster bijzonder, maar als je zo nu en dan even inzoomt op je steden zie je toch wel waarom een simpele on-board GPU toch niet voldoende is;
En ook dan zie je pas dat op elk vlakje, elk element, in beweging is. Het spel draaide bij mij als een zonnetje en geen problemen of rare glitches. Het jammere blijft alleen wel dat het 3d-gevoel van het intro niet terugkomt in het spel. Er zijn alleen fancy animaties op de momenten dat je een wonder hebt voltooid of een micro-animatie bij het gevecht tussen twee eenheden.
Ook nu zie je direct bovenin aan de rechterkant dat er al andere spelers ontmoet zijn en deze een bepaalde verhouding hebben ten opzichte van mij en andere spelers.
Keuzes, keuzes, keuzes
Dat is natuurlijk waar het in dit spel om draait. Sowieso voor je eigen ontwikkeling, zoals:
  • Kies de juiste poppetjes om te maken
  • Laat ze de juiste kanten op lopen
  • Ontwikkel de juiste tegels
  • Verdeel de grondstoffen goed
  • Research de juiste technologie
  • Kies een staatsinrichting (civic)
  • Selecteer daarbij de juiste beleidskaarten
  • Kies een geloof (belief)
  • Selecteer daarbij de juiste bonussen
En dan nog de juiste keuzes maken voor de tegenspelers, zoals:
  • Waar kan/mag ik een nieuwe stad neerzetten
  • Ga ik handelsroutes aan met deze (AI)speler
  • Naar wie stuur ik de afgevaardigden (envoy’s)
  • Wil ik mijn grenzen open zetten voor dit land
  • Wat levert mij dit dan op, voor nu en in de toekomst
  • Kan ik deze steden gewoon bezoeken met mijn scout
  • Als ik speler A aanval, is speler B dan nog tevreden
En dan blijft natuurlijk continu de vraag wat de juiste keuze is.
Tech en reports!
De tech-tree blijft, net als wat ik me vaag kan herinneren van vorige delen, toch wel een zeer belangrijke. Deze bepaalt wat allemaal mogelijk is aan nieuwe ontwikkeling, gevecht units en verbeterde productiegroei:
Het leuke wat ik hier vind zit hem in het onderste tekst van het vakje. Als je bepaalde zaken al hebt ingericht, dan krijg je hier een bonus voor in het onderzoek (zie bijvoorbeeld Irrigation en Wheel), daar staat de helft van de cirkel aan de linkerkant al ingevuld. Voor de staatsinrichting geldt dit ook.
Daarnaast heb je ook nog eens een 100-tal opdrachten vanuit Steam die je kan voltooien.

Gelukkig zijn er rapportages die mij inzicht kunnen geven in de ontwikkeling van een stad (en dit is slechts een van de vele voorbeelden die er zijn):
En
De prijs is te doen
Uiteindelijke conclusie is dat ik het spel best prijzig (60 euro via steam) vind voor wat je ervoor krijgt. Via de Pricewatch zijn de kosten onder 45 euro en dat begint richting een redelijke prijs te komen. In elk geval voor mij.
Het voordeel is zeker wel dat het spel compleet is en er geen DLC's of microtransacties nodig zijn.
Er zitten zoveel opties in die allemaal zoveel invloed hebben op het spel dat het zeer overweldigend is.
Daarnaast vind ik het monopoly-effect wel aanwezig. Als je op een gegeven moment in een penibele situatie terecht komt, dan is het eigenlijk al gedaan en is het uitzitten totdat je daadwerkelijk van het speelbord gevaagd bent.
En tot slot mis ik een beetje actie in het spel. Het blijft een spel met een hoog strategische waarde.
Q&A:
Wat voor een gamer ben ik?
Ik ben 30 jaar, samenwonend en fulltime werkzaam in de informatiebeveiliging- en privacy-business als adviseur en trainer. Nooit echt hardcore gamen, maar een spelletje op zijn tijd is best leuk. Minecraft blijft leuk.

Welke gear heb je dit op gespeeld?
Zoals gezegd de nieuw aangeschafte GTX970 4G, mijn al wat oudere i7-2600 en 16gb ram. Kijken doe ik op mijn Samsung U2311h.

Hoe lang speelplezier is deze review op gebaseerd?
Ik heb de tutorial doorlopen (uurtje) en vervolgens een standaard spel opgestart welke ik voor ruim 300 rondes heb gespeeld (uur of 5).

<jouw vraag hier?>
Laat het me weten in de comments!

Heb jij ook een Civilization VI, PC (Windows)?