Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Civilization VI, PC (Windows) Review

botje88Testpanel 6 november 2016, laatste update op 6 november 2016, 220 views

Civilization VI, PC (Windows) (Testpanel)

Keuzes, keuzes en nog eens keuzes! Fijn spel om op te starten, de muziek is werkelijk waar fantastisch. Grapics ben ik tevens erg over te spreken. Al was de AI zo nu en dan erg onvoorspelbaar. Prijs vind ik enkel wat aan de hoge kant.

Pluspunten

• Muziek
  • Stem van Sean Bean
  • Veel keuzes
  • Interactie met andere landen
  • Ondanks relatief gedateerde PC prima graphics.
  • Landkaart van niet reeds ontdekte gebieden

Minpunten

• Soms wat onoverzichtelijk
  • Onderbrekingen van het spel door de AI ( Denounce e.d. )

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Ik ben door Tweakers gevraagd om in het kader van "Testpanel Civilization VI" te spelen en daarna deze review te schrijven.

De afgelopen 2 weken heb ik met veel plezier CIV VI mogen spelen. Al was het vooral een leer traject voor mijzelf, aangezien ik vrij nieuw ben voor de CIV games (ooit wel eens een blauwe maandag CIV IV gedaan)
En de overvloed aan informatie duizelde mij zo nu en dan wel.

Ik ben begonnen met de benchmark, de eerste keer dat ik deze draaide duurde het ongeveer 15 minuten voordat de benchmark begon en vervolgens vast liep en ik CIV op nieuw moest opstarten. Daarna nog een keer geprobeerd en ging het wel heel soepeltjes. Resultaten:

Na de benchmark begonnen met de tutorial waar je stap voor stap word meegenomen door een game heen. Voor mijn gevoel ontbrak er een hele hoop in de tutorial en mocht deze op een aantal punten best wel wat meer informatie geven. Toen ik mijn eerste "normale" game ging spelen had ik enorm veel "Ohhh dat bedoelde ze daarmee"-momenten.

Nu verder over waar het werkelijk om draait, de potjes CIV.

Aangezien ik vrij onbekend was met hoe alles werkt en ik slechts 2 weken de tijd heb gehad, heb ik enkel de singleplayer gespeeld, aan de multiplayer durf ik mij de komende weken/maanden nog niet te wagen.

Ik zal mijn reviewen dan ook enkel daarop baseren, wat mij opviel was dat ik na een aantal turns belaagd werd door barbaren en dit onophoudelijk door bleef gaan tot ik erachter kwam dat als ik het dorpje van de barbaren vernietigde het ophield het gaf mij wel het voordeel om in een vroeg stadia al een (groot) leger op te bouwen en zo vrij vroeg al leuk oorlog kunnen voeren met mijn buurlanden

Ik ben mn eerst paar spellen het gaan spelen zoals ik andere RTS games zou spelen bijv: AOE, groot leger maken en dan aanvallen wat wel leuk was maar dingen zoals religie en culture heb ik mij nooit echt op gefocused en heb dan ook niet 1 game werkelijk kunnen winnen aangezien ik elke keer in het jaar 2050 kwam en de game dan afgelopen was.

De AI

De AI in de game kan wat mij betreft nog wel wat aanpassingen gebruiken. Ene moment vallen ze mij aan en probeert de AI je te vernietigen en het volgende moment (ook al zijn ze aan het winnen) bieden ze vrede aan en geven ze je een hele hoop goederen waardoor je jezelf achter je hoofd krabt en je af vraagt.. ehh waarom?
Tijdens de game willen bepaalde landen jou regelmatig nog wel eens "denounce" wat er op neer komt dat ze tegen iedereen zeggen dat jij het kwaad van de wereld bent. Elke keer als ze dat doen komt er een pop-up waarin het desbetreffend land verteld waarom jij zo'n vreselijk persoon bent. Op den duur gaat dit irriteren aangezien dit het spel continu onderbreekt en je 3x moet klikken voordat het spel weer verder gaat.

De AI heeft ook zo zijn grappige moment, India zette op een zeker moment mijn tank vast voor ca. 5 beurten waardoor ik de stad niet kon aanvallen.

Units/Oorlog.

Units per beurt bewegen en opdrachten geven blijft even wennen en soms wat onhandig als je een stad omsingelt aangezien je slechts 1 unit op een tile kan hebben staan. Dit probleem word wel opgelost doordat je binnen je research unlocks kan behalen waarmee je eerst 2 units en daarna 3 units kan combineren waardoor je op 1 tile een soort van mega-unit hebt staan.

Research.

Binnen CIV VI heb je een aantal verschillende onderzoeksbomen waar je op moet letten, voor mij persoonlijk is het nog steeds vrij onoverzichtelijk, mijns inziens zou het het prettigst zijn als ik een 2e monitor heb met daarin uitleg wat waarop invloed heeft en waarom ik voor welke civic/tech moet gaan alsmede waarom ik welk gebouw in welke stad moet bouwen. voor elke civic/tech heb je speciale "opdrachten" bijv: bouw een oilrig waardoor het onderzoek naar een specifieke civic/tech een boost zal krijgen en daardoor sneller zal vorderen als je deze eenmaal aankiest.
Tijdens het hele spel word en zo nu en dan iets aangeraden door je "advisor" tips om bepaalde gebouwen te bouwen, waar dit op gebasseerd is heb ik geen flauw idee aangezien je verder ook geen uitleg krijgt waarom je bijvoorbeeld een "granary" moet bouwen of waarom dat wonder nou werkelijk in jouw stad moet staan terwijl je stad dingen als bijvoorbeeld "housing" mist, hier had wat mij betreft soms wel iets meer uitleg bij kunnen zitten zodat ik niet altijd in het duister tast aangezien de keuzes vrij divers zijn. Ik verwacht wel dat naarmate ik het meer ga spelen ik dit ook minder nodig zal hebben, maar zeker voor mij als beginnende speler zou dit erg handig zijn geweest.

Ontdekkingen.

Een van de dingen waarmee CIV VI de spijker op zn kop heeft geslagen is Sean Bean gebruiken om alle teksten die onder ontdekkingen uit te laten spreken. Na 2 weken ben ik zijn stem nog steeds niet zat en luister ik geduldig elke keer als ik een research heb afgerond.

Wereldkaart.

Ik zal in deze review absoluut dingen zijn vergeten, maar iets wat mij betreft zeker niet onderbelicht mag blijven is de wereldkaart en de details die daarop staan.

Eindcijfer

Al met al een hoop plezier gehad met deze game, en verwacht dat ik hier nog wel een aantal uur in ga steken omdat ik vooral nieuwsgierig ben naar wat er allemaal te behalen als je alles eenmaal onder de knie hebt. Jammer alleen van de in mijn optiek wat hoge prijs en het feit dat er waarschijnlijk een hoop DLC gaat komen waar je voor zal moeten betalen.

Ik zou deze game een 8 geven.

Heb jij ook een Civilization VI, PC (Windows)?