Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart Review

Rene 20 oktober 2009, 2.811 views

Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• alles aan boord
  • digitaal kompas en 3d sensor
  • zeer snel met SBP mobile shell
  • genoeg geheugen (16gb)
  • beeldscherm
  • accuduur
  • standaard 2 pouches meegeleverd

Minpunten

• geen screenprotector
  • geen GPS op tomtom zonder extra applicatie
  • slechts 65000 kleuren (beperking windows)
  • vangt veel vingerafdrukken
  • geen appstore zoals apple (al komt de marketplace langzaam op gang)

Dit toestel nu een maand in bezit, en recent geupdated naar windows mobile 6.5. Als referentiemateriaal heb ik een diamond, en tytnII.

Eerste indrukken waren dat het toestel snel opstart, waarna de hele boel al vrij snel langzaam raakt. Na het installeren van SPB mobile shell 3.5 en het uitschakelen van samsungs touchwiz interface is het gebruiksgemak en de snelheid behoorlijk opgelopen.

Het eerste wat opvalt is het fantastische scherm, ik heb nog nooit zo een helder scherm gezien. Jammer dat windows de kleuren beperkt tot 65000, maar de kleuren vliegen er vanaf. Het touchscreen reageert ook snel en soepel, niet hard drukken, en lichte aanraking is genoeg, ondanks dat het een resistief scherm is. De bijgeleverde stylus is ook gelijk in de prullenmand beland, gezien het feit dat deze er als een mascarastick aan vastgeknoopt dient te worden.

WM6.5 is een verbetering ten opzichte van 6.1, ondanks de kleine verbeteringen zijn functies als kinetisch scrollen een welkome toevoeging. Een goede toevoeging zijn de windows marketplace, myphone service en live services. MSN, applicaties en backup zijn met een vingerbeweging te realiseren.

Samsung heeft zijn eigen touchwiz schil om WM6.5 heen. De menu's zijn mooi, maar al het andere, zoals de cube en het hoofdmenu zjin ware geheugenverbruikers, en voegen niets toe. De widgetplus interface is ook langzaam, en heeft slechts een beperkt aantal nuttige widgets. SPB mobileshell is dus een kleine investering meer dan waard.

Verder heeft het toestel alles aan boord, GPS, bluetooth (koppelt zonder problemen aan de carkit, wat met HTC anders was). FM radio met RDS, uitgebreide mediaplayer en tal van andere nuttige applicaties zoals Midomi (muziekherkenning). Qik (live video broadcasting) en nog een paar kleine apps.

Mijn keuze was onder andere de omnia 2 omdat ik een windows mobile toestel wil. vooral vanwege de vele gemakken die niet beperkt worden. Denk hierbij als internet delen, USB mass storage en vrij installeren van 1000den applicaties.

Al met al is mijn conclusie dat dit een apperaat is dat waar voor zijn geld bied.

Heb jij ook een Samsung Omnia II i8000 (8GB) Zwart?

-slechts 65000 kleuren (beperking windows)

Maar volgens specsheets heeft de Omnia Pro gewoon 16 miljoen kleuren. alhoewel ik niet echt kan zien hoeveel er daar van overblijven in de praktijk.
Kun je wellicht wat meer vertellen over de accuduur? Je noemt het als pluspunt bij de positieve eigenschappen, maar gezien het referentiemateriaal is dat niet zo vreemd :)

De oude Omnia is, zonder tweaken, hooguit 24 uur goed te gebruiken (af en toe een belletje, smsje en een spelletje Patience in een moment verveling). Hoe zit dat bij deze?

Overigens heb je de review neergezet bij de 8GB-versie, terwijl je het zelf over een 16GB versie hebt. :)
Ik heb laatst de mogelijkheid gehad om de omnia hd en de omnia 2 naast elkaar te houden, en dan zie je toch echt hoe jammer die 65k kleuren zijn. Sterker nog, ondanks de hogere resolutie leken de filmpjes niet alleen mooier maar ook scherper op de HD. Ik had dit zeker niet verwacht, gezien de omnia 2 toch nieuwer is. Ook viel me de touch ervaring erg tegen vooral het schuiven, slepen en scherm vegen (naar het volgende menu) ging absoluut niet vloeiend en koste me een aantal pogingen en redelijk wat druk om goed te doen. Misschien ben ik verwend met capacitieve schermen en is deze voor een resistief scherm alsnog erg goed, maar het verschil was voor mij dag en nacht. Kortom ben toch blij dat ik niet op de omnia 2 heb gewacht.
Hey ik had even een vraagje, hoe zit het met de audio van de video's die de camera neemt? Bijvoorbeeld bij een concert, wordt het helemaal ruis of kun je nog wel de muziek volgen? Bij Nokia is dit namelijk altijd uitstekend en ik denk er aan van nokia naar deze omnia II te gaan

Alvast bedankt,
J.E
Hoi,
Als je SBP mobile shell installeert, moet je dan eerst TouchWiz verwijderen?
FRizzz: Ik red het toch makkelijk 2 dagen op 1 accu, mijn diamond was na 12 uur gewoon leeg. het verschil is logisch omdat de accucapaciteit 66% meer is. Ik had hem bij de 16GB neergezet omdat er in de omnia pack ook nog gratis 8gb geheugen bijzit. Intern is echter standaard 8 GB

K.olfers: Wat me opvalt is dat samsung zo een ontzettend trage widgetinterface heeft. Vervang deze door SBP shell 3.5 en je ervaring veranderd spontaan! Met coreplayer is het overigens mogelijk een overlay te gebruiken waardoor je de volle 16M kleuren kunt benutten tijdens films. Dan is het beeldscherm extreem netjes!
Hey,
Ik wil graag deze telefoon kopen omdat hij een Wm 6.5 ondersteuning heeft alleen heb ik daarover ook een vraag.
Moet je het bij een speciaale winkel bestellen ofzo om die update te kunnen gebruiken of kun je hem gewoon overal kopen en zit de update er standaart bijgeleverd?

Graag antwoord,

Mvg,