Specificaties 1x E27 lamp - Bekijk alle specificaties

Philips SceneSwitch LED Lamp 8W-5W-2W (60W) Review

JanJeen 1 november 2016, laatste update op 1 november 2016, 2.052 views

Philips SceneSwitch LED Lamp 8W-5W-2W (60W)

Top lamp, dimmen met een gewone schakelaar!

Pluspunten

• Dimt met de schakelaar
  • Dimt naar warmere kleur
  • 3 standen

Minpunten

• Saaie witte behuizing

Kwaliteit Score: 5
Er zijn verschillende redenen om een review te schrijven. Je vindt een product helemaal geweldig en wil het de hemel in prijzen. Of het is juist waardeloos en je wilt per internet een verkoopstop afdwingen. Of je bent een zwaar verslaaf aan reviews schrijven :-) In dit geval vind ik het product erg goed plus feedback op reviews krijgen is best leuk.

Voor de verandering wat beeldmateriaal van de fabrikant, u vergeeft het mij vast:

Felle stand
"Natural"
Warm

De lamp
Foto met links een standaard E27 gloeilamp, rechts de Philips SceneSwitch

De lamp zit in een fraaie verpakking, half blister, half doosje met veel ruimte voor uitleg. De lamp zelf is weinig bijzonders, een witte ledlamp die je het liefst verbergt in een armatuur.

Close-up van de verpakking:

Detail van de lamp:

Ik was op zoek naar meer sfeer in de badkamer dan de oude spaarlamp gaf. Een dimmer die aansluit op mijn schakelmateriaal (Berker) is vrij duur. Daarnaast zijn dimmers eigenlijk niet zo geschikt om LED lampen te dimmen. Groot risico dus op knipperende lampen.
Wil je meer over weten over LED lampen dimmen, dan is deze post van Jitter een must read met ook een ietwat langdradig filmpje.

Nu kwam ik in datzelfde Tweakers topic ook een post tegen over een lamp van de Aldi die dimt met een schakelaar. Dat maakte mij geļnteresseerd in het concept, maar gedimde ledlampen zijn niet gelijk sfeervoller, daarvoor moet de kleurtemperatuur ook warmer zijn. Toen de Gamma folder op de mat viel met deze Philips lamp erin en ik die zelfde avond toch vlak langs de Gamma kwam was het leed al geleden. ¤13.59 lichter en een lamp rijker kwam ik weer thuis.

Het licht
Deze lamp is door de 3 standen ideaal voor mijn badkamer. De heldere stand is echt fel, wat ideaal is om secure dingen te doen. Poetsen, splinters verwijderen, lenzen zoeken etc. De lichtkleur lijkt mij meer 3000K, neutraler qua kleur dan je van een warm witte lamp verwacht. Het kan ook zijn dat door de andere standen dit een beetje vertekend.
De 2e midden stand, natural, is al behoorlijk warm. Philips geeft 2500Kelvin op en het is ook een stuk warmer dan alle verschillende 2700K lampen die ik heb. Prima prettig licht voor algemeen gebruik.
De warme stand is ook echt warm, wat fijn is als je lekker wilt relaxen in bad.
Al met al mis ik geen stand en zijn 3 standen ook genoeg. Het is erg fijn dat de lamp de laatst gebruikte stand onthoud.

Qua CRI/Kleurweergave vind ik het moeilijk om een inschatting te maken, het is voor mij in ieder geval niet storend.

Promofilm (0.47min) van Philips die wel een redelijk goed beeld geeft:

Heb jij ook een Philips SceneSwitch LED Lamp 8W-5W-2W (60W)?

Leuke review :).

Zelf laatst ook in een opwelling deze lamp gekocht toen ik hem bij Gamma zag liggen. En ik zat eigenlijk met hetzelfde badkamerdilemma als jij: Eigenlijk geen zin om te investeren in een dure dimmer (zou bij ons ook nog een dubbele moeten zijn... 2 lichtpunten geschakeld op een dubbele wip).

Ook ik ben zeer tevreden met deze lamp. Op de felste stand is hij inderdaad echt fel. In een mooie opaalwitte plafonniere van de Praxis geeft hij op de felste stand een prettige, naar neutraal neigende, bak licht. Op de middelste stand fijn warmwit en op de laagste stand gewoon een heerlijke kaars-achtige warme gloed.

Nu kunnen m'n vriendin en ik, als we gaan slapen, de lamp alvast in z'n laagste stand zetten. Als dan iemand naar de WC moet, dan hoeven we niet klaarwakker te worden van een felle bak licht.

CRI lijkt, zeker in de felste stand, dik in orde.

Het enige waar ik benieuwd naar ben is de levensduur. Hij zit al in een behoorlijk plastic-aandoende behuizing met op het eerste gezicht weinig body om warmte af te voeren. En bij ons zit ie ook nog eens in een IP44 armatuur :P
Dank je voor de aanvulling! Tof dat jij er ook tevreden mee bent. :)