TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadpoorten Review

Xorgye 1 november 2016, laatste update op 9 december 2016, 511 views

TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadpoorten

Mooi vormgegeven product. Geeft je beschikbaarheid over veel high-speed usb3 poorten. En nog eens 2 poorten waar stroom uit komt, vermogens volgens specs usb3. Op mijn systeem is deze hub zeer instabiel.

Pluspunten

• Mooie afwerking
  • Veel USB3 poorten (meer dan vergelijkbare producten)
  • USB3 spec stroom poorten

Minpunten

• Instabiel
  • Losse voedingsadapter
  • Los van je pc de hub aan moeten zetten

Features Score: 5

Vormgeving

Dit is een mooi vormgegeven product. De bovenkant heeft een gladde plexiglas look, de lampjes zijn subtiele kleine witte rondjes.
Al met al merk je dat je geld hebt uitgegeven aan een USB hub waar men ook wat heeft gedaan met dat (extra) geld.

Poorten

Dit product koop je voor het aantal poorten wat je krijgt.

En je krijgt veel waar voor je geld als je voor het aantal poorten komt. Dat zijn er hier 7.
Laat je niet in de war brengen door de 2 poorten aan de zijkant: deze zijn voor stroom-only.
Maar de praktijk is dat je altijd wel iets te laden hebt. Die neemt dan mooi geen 'functionele' poort in beslag. En daar is dan wel weer mooi over na gedacht. Je kan dus spreken van 'alsof je wel 9 usb poorten hebt'. Dat kunnen maar weinig USB hubs in 1 verpakking leveren.

Alles is USB 3. Dus dat betekend dat je hier een USB 3 kabel (mee geleverd, +/- 50 cm) voor moet gebruiken om deze aan te sluiten op een USB 3 poort in je pc/laptop.
Een klein nadeel: deze kabels zijn stugger dan de meeste USB 2 kabels.

Voeding

Een ander nadeel is een wat algemener nadeel. Maar in dit geval is de uitwerking belabberd waardoor het uiteindelijk een groot nadeel wordt.

En dan heb ik het over de externe voeding. Want jawel: die heeft hij nodig.
De voeding is vergelijkbaar met een laptop voeding, de voeding zit in het midden van 2 kabels waarbij je aan 1 kant de korte kabel zou kunnen vervangen door langere kabel.
Helaas is de vaste kabel +/- 1.20 en de korte kabel +/- 0.30 m. Dat is 1.50m, en dat is heel weinig kabelvrijheid voor een laptop. Tenzij je op een vast systeem zit natuurlijk.

Het probleem van de adapter wordt nog groter door de aan/uit knop op de hub. Dit is een elektronische switch wat betekend dat als de stroom er af is geweest je het apparaat handmatig weer aan moeten zetten. (t.o.v. een mechanische aan/uit switch die dit probleem niet zou hebben.)

Ik snap wel dat dit allemaal technisch nodig is, maar handig is anders.

Stabiliteit

En 'at last', iets over de stabiliteit.
Want ik wil dolgraag mijn ongenoegen spuien over dit product maar niet zonder eerst een goede inleiding gegeven te hebben over het betere werk wat dit product doet. (Al maanden. Op mijn bureau, aan mijn pc.)

Deze stabiliteit is, op zijn zachtst gezegd, belabberd.
Situatie 1
Mijn computer zit op een stekkerdoos die zelf door heeft wanneer de stroom uit is en dan zichzelf uitschakelt. Zet ik de pc aan, dan krijgen de rest van de aangesloten apparaten weer prik en gaan die ook aan.
Deze hub moet ik dan los weer aan zetten ivm de elektronische knop.

Als windows 10 aan het opstarten is, gaat na verloop van tijd het logo even uit beeld, wordt het scherm zwart, en dan komt het login scherm in beeld.
Zet ik tijdens dat zwart worden deze hub aan, dan wacht mijn pc een paar seconden om even later een reboot uit te voeren. Gegarandeerd.
(Gelukkig blijft de hub aan staan na een reboot :+ )
Situatie 2
Tegelijkertijd mijn bedraad usb toetsenbord, bedrade usb muis en mijn HyperX USB koptelefoon aangesloten hebben... zorgt gewoon voor de muziek die je verwacht. Uit een koptelefoon.
Activeer ik daar en tegen de microfoon functionaliteit van deze koptelefoon (via een losse switch) dan crashed de hub. Compleet. Geen muis meer. Geen toetsenbord meer. Geen muziek meer.
Niks nada noppes.

Dus probeer dit niet voor de eerste keer, zoals ik, terwijl je een online game speelt en net een match in gaat! |:(

Oplossing voor dit probleem met de koptelefoon? Gewoon de koptelefoon in een andere USB 3 poort van je pc stoppen. Zo werkt het bij mij nu iig.
Maar toch jammer van die hub, mist ie n btje z'n doel... 8)7

Mooi product, ik hoop dat ik de enige ben die last heeft van de instabiliteit.

Heb jij ook een TP-Link USB 3.0 7-Port Hub met 2 oplaadpoorten?

Bedankt voor je review!

Ik las dat je iedere keer de hub opnieuw op moest starten en ik vroeg me af of dat ook zo is als ik hem permanent aan de stroom laat hangen.
Ah, nee. Dat hoeft idd niet als je hem permanent aan de stroom laat hangen.

(Ik zal de tekst iets verduidelijken.)