Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs) Review

bobvanoijen 1 november 2016, 1.494 views

Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs)

Goede combinatie van activity tracker en smart watch in een niet al te grote behuizing.

Pluspunten

• Super AMOLED Display
  • GPS
  • Waterdicht (IP68)
  • WiFi
  • Hartslagsensor
  • Slaapmonitor (automatische detectie)

Minpunten

• Spotify app niet beschikbaar in EU
  • Charging dock nodig om te laden

Voorheen gebruikte ik voor hardlopen een Garmin Forerunner 910XT en als activity tracker een Withings Pulse Ox. Een normaal horloge droeg ik niet en voor de tijd of notificaties moest ik mijn Samsung Galaxy S6 uit mijn zak halen.

Ik was me al langer aan het ori๋nteren op een smartwatch maar vond de functionaliteiten altijd tegenvallen. Nadat mij Withings Pulse Ox een onbedoelde grondige reiniging in de wasmachine niet overleefde, was het tijd voor iets nieuws.
Activity tracker
Vroeger vond ik een activity tracker als horloge wat overdreven, het voordeel van de Withings Pulse Ox was dat je hem makkelijk weg kan stoppen in het kleine vakje van je spijkerbroek (waardoor je soms ook vergat dat je hem bij je had of om hem mee te nemen). Het vereiste wel wat discipline om hem 's avonds dan weer in het polsbandje te stoppen om hem te gebruiken als slaapmonitor.
Met deze Samsung Galaxy Gear Fit 2 merk ik juist dat het handiger is om je activity tracker op je pols te dragen. Je hebt nu elke keer als je op je pols kijkt voor de tijd ook automatisch inzicht in je activiteit!
Daarbij komt ook nog dat de Samsung Galaxy Gear Fit 2 na 50min door middel van een trilling en een melding op het scherm je probeert aan te zetten om weer te gaan bewegen.
De Samsung Galaxy Gear Fit 2 detecteert automatisch wanneer je slaapt en weer ontwaakt, je hoeft de slaapmonitoring dus niet zelf te stoppen en starten in tegenstelling tot de Withings Pulse Ox.
Zowel de Withings Pulse Ox als de Samsung Galaxy Gear Fit 2 heeft een optische hartslag sensor. De sensor van de Withings Pulse Ox moet je echter uit je zak halen en tegen je vinger houden voor een meting. De Samsung Galaxy Gear Fit 2 meet automatisch op gezette tijden je hartslag en houdt de history inzichtelijk bij. Tijdens een traininng meet hij het ook, omdat hij altijd aan je pols zit.
Als activity tracker heeft de Samsung Galaxy Gear Fit 2 me al overtuigd.
Sporthorloge
De Garmin Forerunner 910XT heeft een aantal dingen die de Samsung Galaxy Gear Fit 2 niet heeft.
- ANT+ voor draadloze hartslag sensor, hardloopsensor (cadans, verticale oscillatie, grondcontacttijd), Fietssensors (snelheid, cadans)
- Zwemfunctie
- Relatief groot
De Samsung Galaxy Gear Fit 2 heeft daarentegen weer andere voordelen:
- Een mooi kleuren touchscreen
- Ingebouwde hartslagmeter
- MP3 speler (voor bluetooth headset)
- Wifi (gebruikt de netwerken die je ook op je telefoon geconfigureerd hebt) voor notificaties op je telefoon die nog thuis ligt en eventueel het delen van je training via Facebook.
- Activity tracker
- Smartwatch functionaliteit
- Lekker compact
De trainingsdetectie voor wandelen werkt goed, voor fietsen is het een stuk minder betrouwbaar.
Vooral als je ongepland wat actiefs wilt gaan doen, dan komt het goed uit dat je de Samsung Galaxy Gear Fit 2 al om je pols hebt en je direct kunt beginnen. De Garmin Forerunner 910XT moet je bewust omdoen (inclusief de Hartslagband) en kun je dus niet zomaar even iets gaan doen.
Welke mijn favoriete sporthorloge wordt weet ik nog niet. Ik kan me goed voorstellen dat ik de Garmin Forerunner 910XT blijf gebruiken voor de geplande trainingen (en zeker bij het zwemmen) en de Samsung Galaxy Gear Fit 2 voor de meer ongeplande dingen. Hiervoor moet ik nog wat meer ervaring opdoen, dus de tijd zal het leren.
Smartwatch
De Samsung Galaxy Gear Fit 2 is mijn eerste smartwatch. Het aanbod aan apps is erg beperkt en het niet beschikbaar zijn van de Spotify app in Nederland vind ik jammer. In mijn optiek zou er meer mogelijk moeten zijn met een smartwatch.
Maar de mogelijkheid om dingen te doen zonder je telefoon uit je zak te halen zijn wel ideaal.
- Checken welke notificaties er zijn
- Standaard antwoorden geven op chatberichten
- Kijken wie er belt
- Zien waar mijn volgende meeting is
- Naar het volgende nummer gaan (wat op mijn telefoon met spotify via chromecast afspeelt).
- Wekker die aan je pols begint te trillen zodat je partner niet wakker wordt.

Al met al ben ik zeer tevreden met mijn Samsung Galaxy Gear Fit 2.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Fit 2 Large (Grijs)?

Hoe komt het dat er in ้้n week zoveel recenties zijn van de Gear Fit, is er een actie ofzo waarbij je je ervaring op Tweakers moet plaatsen?