Specificaties Strategie en management-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Civilization VI, PC (Windows) Review

Frank46Testpanel 31 oktober 2016, 205 views

Civilization VI, PC (Windows) (Testpanel)

Ik heb mij prima vermaakt met het spel, ondanks dat de Barbarians te snel aanvallen of dat de AI snel oorlog wilt voeren en de graphics cartoonachtig overkomen. Het spel heeft vernieuwende elementen (zeker sinds de releases in de Amiga tijdperk).

Pluspunten

• Vernieuwende elementen
  • Wonders
  • De muziek!

Minpunten

• Graphics te cartoonachtig
  • AI civs willen te snel oorlog voeren
  • Advisor soms omslachtige informatie

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Het is voor mij alweer een lange tijd geleden dat ik een Civilization gespeeld heb, mijn laatste was nog op de Amiga 1200! Welk deel dit geweest is weet ik helaas niet meer.

Gameplay
Overzichtelijk game options menu met duidelijke uitleg van de instellingen.
Daarna de tutorial gespeeld, want het was toch wel weer een tijd geleden. J
Prima tutorial alhoewel ik wel moet zeggen dat de advisor soms zeer onduidelijke uitleg/informatie geeft. Dit is niet alleen bij de tutorial maar ook tijdens het single player spel.
Je stad moet je uitbreiden met districten. Bouw nieuwe gebouwen en districten binnen je grenzen, o.a. eten laat de stad flink groeien. Daarnaast heb je Production, Science, Population en Gold. Dit zijn belangrijke middelen voor nieuwe items, upgrades en military units.
Vechtsysteem werkt vrij gemakkelijk, of je wordt aangevallen of je valt met de rechtermuis een vijand aan. Als je een military unit, bijvoorbeeld een Warrior in een stad op fortify zet, dan is je unit sterker en mocht deze kracht kwijt zijn wordt dit langzaamaan bijgevuld.
Naast andere AI spelers kom je ook Barbarians tegen, deze zijn hoe dan ook altijd vijandig. Soms is dat wel frustrerend als ze in het begin van je spel al aanvallen..
Naast de military units zijn de builder en scout ook heel belangrijk! De scout kan veel meer tegels lopen dan de gewone units, maar zijn zeer zwak. En uiteraard de builder zorgt voor o.a. het bouwen van de boerderijen en overige gebouwen. Om een nieuwe stad te kunnen ontdekken heb je settlers nodig.
Blijf zoveel mogelijk research doen! Dit speelt veel items vrij wat je uit eindelijk nodig hebt om groter en beter te worden.
Daarnaast zijn er nog diverse Tribal Villages, deze geven je bonussen bijvoorbeeld extra populatie of goud. Met goud kun je direct units aanschaffen zonder op de turns te wachten.
Wat mij opviel tijdens het spelen was de AI van het spel, ze willen nogal graag snel oorlog met je voeren zodra je ze eigenlijk al ontdekt hebt. Soms heb ik nog niet genoeg military units want dan zijn de andere al afgeslacht.
Er zijn ook Wonders in het spel, deze kun je alleen op specifieke tegels bouwen en nemen aardig wat tijd in beslag. Ik had de Eiffeltoren, maar heb (nog) niet kunnen ontdekken wat voor voordeel ik er van heb gekregen. Zo kom ik een beetje terug op de informatieverstrekking van de advisor, het is soms nog erg lastig om te begrijpen wat er bedoelt wordt.

Beeld
Een benchmark gedraaid, deze loopt zeer goed. Het valt mij dan ook direct op dat de graphics cartoonachtig overkomen. Iets wat ik anno 2016 eerlijk gezegd niet verwacht had. De graphics stonden op het hoogst en de resolutie 2560x1440. Het maakt ook niet veel verschil of je het aanpas van medium naar high.
Resultaat benchmark: 19,347 ms.

Geluid
De achtergrond geluiden tijden het spel zijn leuk, je hoort veel verschillende geluiden zoals bijvoorbeeld vogels, krekel, wind etc. Ook de muziek is goed tijden het spel en past zich aan in het verloop van het spel.

Besturing
Er valt niet heel veel te besturen, ik heb puur alleen de muis gebruikt. Zo af en toe wel de pijltjes toetsen om de kaart te verschuiven. Kortom, prima besturing van het spel.

Replaywaarde
Sommige informatie van de Advisor blijven vaag, maar misschien is dat een goede reden om het spel meerdere keren te blijven spelen vanaf het begin. J

Kwaliteit & stabiliteit / Prestaties
Bij het starten van het spel begint eerst een intro film, deze is leuk en goed in elkaar gezet. Het laat mooi zien hoe een Civilization spel van begin tot einde loopt. Maar na het intro filmpje op continue klikken duurde het zeer lang voordat het spel eindelijk eens in het menu was. Overigens is dit niet meer voorgekomen als ik in het menu de introfilm uitschakel.
Soms nog wel eens gehad dat als je research klaar is en deze verschijnt in het beeld en je klikt deze weg dat het spel nog wel eens de tijd nodig heeft om door te gaan.

44,99 is een prima prijs voor een turn-based game, zeker als ze na 25 jaar en 6 delen nog steeds met iets vernieuwends kunnen komen.

Algemene beoordeling
Ik heb mij prima vermaakt met het spel, ondanks dat de Barbarians te snel aanvallen of dat de AI snel oorlog wilt voeren en de graphics cartoonachtig overkomen. Het spel heeft vernieuwende elementen (zeker sinds de releases in de Amiga tijdperk), maar vraag mij af of ze er bijvoorbeeld goed aan doen als er een deel 7 zou uitkomen. Ja, misschien qua graphics, maar probeer maar nog maar eens weer nieuwere elementen te verzinnen.
Als ik het spel een cijfer zou moeten geven, dan kom ik uit op een 7,5.

Heb jij ook een Civilization VI, PC (Windows)?