Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietComfort 35 (Zwart) Review

Getest 30 oktober 2016, laatste update op 1 november 2016, 9.474 views

Bose QuietComfort 35 (Zwart)

De QuietComfort 35 is de eerste hoofdtelefoon van Bose die draadloos is én beschikt over Acoustic Noise Cancelling-technologie. De QC35 is een hele interessante kandidaat voor mensen die veel waarde hechten aan mobiliteit en bereid zijn om daar de hoofdprijs voor te betalen.

Pluspunten

• Draadloos én ruisonderdrukking
  • Intuītieve bediening
  • Belkwaliteit
  • Multi-pairing
  • Licht maar toch stevig

Minpunten

• Oorkussens kunnen broeierig worden
  • Ruisinderdrukking kan niet uit
  • Windruis op de fiets

Ik ben zo’n twee uur per dag bezig met reizen van en naar werk. Hiervoor fiets ik een klein stukje en voor de rest neem ik de trein / tram / metro. Er zijn een aantal dingen die ik doe om dit ritueel zo aangenaam mogelijk te maken. Een boekje lezen, een film of serie kijken, een spelletje op mijn mobiel spelen, een powernap doen, of lekker uit het treinraam staren naar de weilanden met een muziekje op, niet verkeerd toch? Een hoofdtelefoon vind ik dan ook echt onmisbaar.

Als audioliefhebber die vaak onderweg is sta je voor een dilemma: kies je voor mobiliteit of geluidskwaliteit? De diehard audiofielen zullen zweren bij aparte audiospelers, zware DACs en bedrade verbindingen om de hoogst mogelijke kwaliteit audio af te spelen. De meer mobiele gebruiker zal eerder kiezen voor een smartphone gebruiken om draadloos muziek te streamen naar een draadloze hoofdtelefoon. De Bose QC35 is duidelijk gericht op de laatste categorie.

Er is wel een mogelijkheid om bedraad te luisteren, maar Bose verwijst er in de handleiding naar als een ‘reserveaudiokabel’ en de combinatie van draadloos + ruisonderdrukking is juist een speerpunt van de QC35. Als je overigens van plan bent om alleen bedraad te luisteren kan je beter de Bose QC25 overwegen.

Als ik onderweg ben hecht ik persoonlijk veel waarde aan mobiliteit. Als ik thuis ben en zin heb om een tijdje te kwijlen over audio-kwaliteit gebruik ik een andere set-up, maar dat komt ongetwijfeld nog een keer aan bod in een andere review.

Uiterlijk en eerste indrukken

De Bose QC35 wordt geleverd in een doos die net iets kleiner is dan een schoenendoos. Voordat je de hoofdtelefoon zelf te zien krijgt, moet je de meegeleverde hardcover case openen. Die case voelt stevig aan en de rits werkt soepel.

De hoofdtelefoon zit netjes opgevouwen in zijn hoes. De meegeleverde accessoires kunnen netjes opgeborgen worden, zodat ze niet los rondslingeren.

In de cover zit de hoofdtelefoon, een audiokabel, een USB-oplaadkabel en een vliegtuigadapter.

Hier zie je de hoofdtelefoon wat beter. Ik heb gekozen voor de mat zwarte uitvoering, omdat ik deze lekker onopvallend vind. Natuurlijk valt een over-ear hoofdtelefoon altijd wel op, maar er zijn veel schreeuwerige ontwerpen op de markt die mij niet erg aanspreken.

Als het gaat om het uiterlijk vind ik de Bose QC35 wel mooi, maar niet uitzonderlijk mooi. Een deel daarvan komt door de keuze van Bose om kunststof te gebruiken. Een metalen / chromen accent kan ik bij een hoofdtelefoon wel waarderen, waarschijnlijk omdat het een veelgebruikt materiaal is bij luidsprekers en het een gevoel van stevigheid opwekt. Aan de andere kant ben ik blij dat het gebruik van kunststof het gewicht behoorlijk beperkt houdt, ondanks alle ingebouwde snufjes.

Een close-up van de rechter oorschelp, daar zitten alle bedieningsknoppen en vrijwel alle aansluitingen op. Alleen de 3,5mm jack bevindt zich op de linker oorschelp.

Een duidelijk overzicht van de diverse onderdelen, knoppen en aansluitingen.

De hoofdtelefoon is behoorlijk compleet uitgerust, ik vind het knap hoe Bose alle techniek in de hoofdtelefoon heeft weten te verwerken en dat de hoofdtelefoon nog steeds licht is.

Een leuk detail: de hoofdtelefoon maakt gebruik van gesproken instructies. Zo krijg je bij het opstarten te horen “verbonden met <naam apparaat>, accu x-procent”. Ook krijg je een melding als er een verbinding bij komt of juist weg valt. Het is in ieder geval een hele duidelijke manier van communiceren, een stuk beter dan een x-aantal piepjes waarbij je als gebruiker in de handleiding moet opzoeken wat het betekent.

Bouwkwaliteit

Op het oog lijkt het alsof de QC35 van een soort kunststof gemaakt is. Bose zegt hierover dat er gebruik wordt gemaakt van stootvaste materialen, nylon met glasvezel en roestvrij staal. Het roestvrije staal is in ieder geval aan het oog onttrokken.

De scharnieren waarmee de oorschelpen gedraaid kunnen worden voelen erg stevig aan. Sowieso voelt de hoofdtelefoon bijzonder stevig voor het beperkte gewicht van de behuizing, ondanks dat het er niet helemaal aan af te zien is, is de behuizing dus wel een modern staaltje techniek.

Mijn reviewexemplaar heeft een paar kleine beschadigingen aan de linker oorschelp. Ik weet niet wat hier de oorzaak van is, ik heb ze tenslotte niet veroorzaakt, maar als je veel waarde hecht aan een smetteloos uiterlijk is het wel aan te bevelen om gebruik te maken van de meegeleverde case.

In de paar weken dat ik de Bose QC35 heb gebruikt heb ik de case niet gebruikt en ik moet zeggen dat ik wel vertrouwen heb in de bouwkwaliteit. Je moet natuurlijk niet een bos sleutels er op gooien, maar dat moet je met niets doen waarvan je waarde hecht aan het uiterlijk.

Bediening

De bediening is erg intuītief. De aan/uit knop is duidelijk te vinden, het koppelen via Bluetooth of NFC is kinderlijk eenvoudig en de bedieningsknoppen zijn goed uitgedacht. De knoppen zijn groot genoeg om makkelijk te vinden met de hoofdtelefoon op je hoofd en er zit een hoogteverschil tussen de knoppen, zodat je meteen doorhebt welke knop waar zit.

Met drie simpele knoppen ben je toch in staat om de meest veelgebruikte functies te benutten. Vooral nummer vooruit / nummer achteruit gebruik ik zelf vaak. De pauze knop veel minder, omdat de ruisonderdrukking aan blijft staan. Als je iets om je heen wilt horen kan je dus beter even een oorschelp optillen.

Ook voor bellen zijn er verschillende bedieningsopties.

Zelf heb ik niet meer dan de eerste twee opties gebruikt, maar voor mensen die veel zaken onderweg doen zijn de extra opties wellicht van toegevoegde waarde. Onder het kopje geluidskwaliteit ga ik in op de geluidskwaliteit tijdens het bellen.

Acoustic Noise Cancelling-technologie

Bose maakt gebruikt van actieve ruisonderdrukking, wat ze Acoustic Noise Cancelling-technologie noemen. Deze technologie is bedoeld om omgevingsgeluid weg te filteren.

Simpel gezegd wordt gemeten welk geluid afkomstig is uit de omgeving, en daarvoor wordt anti-geluid geproduceerd. Dit anti-geluid is het exact tegenovergestelde van de geluidsgolven die uit de omgeving worden gemeten, met als effect dat de geluidsgolf wordt geneutraliseerd en je per saldo niets hoort.

Toen ik voor het eerst over deze technologie hoorde vond ik het echt bijzonder, de oorspronkelijke geluidsgolf verdwijnt niet, maar je maakt een tegenovergestelde golf waardoor je niets waarneemt. Best bijzonder toch?

Bron: http://s.hswstatic.com/gif/noise-canceling-headphone-6.jpg

Zoals met veel dingen het geval, is de praktijk iets minder ideaal dan de theorie. Laat ik voorop stellen dat de ruisonderdrukking erg goed werkt en er ook daadwerkelijk voor zorgt dat omgevingsgeluid minder afleidt. Persoonlijk kan ik daardoor ook echt meer genieten van mijn muziek, vooral de momenten waarop de muziek zelf minimaal is, bijvoorbeeld bij een intro of outro of minimalistische muziek als Ludovico Einaudi.

De mate waarin de ruisonderdrukking effectief is, hangt af van het soort geluid.
• Lage, constante tonen zoals in het bovenstaande voorbeeld worden voor mijn gevoel voor 70-80% weggefilterd. Het is dus niet voor niets dat je zoveel Bose hoofdtelefoons ziet bij mensen die vaak met het vliegtuig reizen.
• Grillige geluiden worden duidelijk minder goed (ongeveer 20-30%) weggefilterd, zoals de bliepjes van de kassa in de supermarkt, het gekletter van bestek als je de vaatwasser uitruimt etc.
• De geluiden die daar tussenin zitten, zoals omroepen in de trein/tram/metro en gesprekken worden ongeveer voor 50 – 60% teniet gedaan.

Soms zou ik het wel prettig vinden om de Acoustic Noise Cancelling-technologie tijdelijk te kunnen opheffen, of bijvoorbeeld het gebruik van de ‘aware’-modus die de Bose QC20 wel kent. Met die ‘aware’-modus wordt je aandacht juist gericht op het geluid van de omgeving, wat erg handig kan zijn als er iets wordt omgeroepen in de trein. Aangezien Bose deze toepassing al eerder heeft geīmplementeerd, verbaast het mij dat ze dat bij de QC35 niet hebben gedaan en daarmee ik zie het als een gemis.

Het is overigens ook mogelijk om de ruisonderdrukking te gebruiken zonder dat je naar muziek luistert. Sommige draadloze hoofdtelefoons hebben last van een soort ruis als ze aan staan maar er geen muziek wordt afgespeeld, de QC35 heeft hier totaal geen last van.

Wat ik wel jammer vind is dat je op de fiets bovengemiddeld veel last hebt van windruis.

Draagcomfort

De hoofdtelefoon is aangenaam licht, namelijk slechts 237 gram volgens mijn keukenweegschaal. Ook het kussen dat bovenop je hoofd rust is aangenaam zacht.

De oorschelpen zijn niet erg groot. Persoonlijk heb ik kleine oren, maar het gebeurt mij af en toe dat de oorschelp niet helemaal goed zit. Dit is snel bijgesteld, maar ik kan mij voorstellen dat mensen met grotere oren hier meer last van zullen hebben.

Je merkt dat de oorkussens best stevig worden vastgeklemd op je hoofd. Het eerste uur zal je daar geen last van hebben, maar na verloop van tijd kan het best irritant worden. De oorkussens zijn gemaakt van een synthetisch proteīneleer en bevatten een siliconenlaagje voor passieve ruisvermindering. Je merkt duidelijk dat het omgevingsgeluid flink wordt gedempt. Aan de andere kant kunnen de oorkussens behoorlijk broeierig worden. Onder normale omstandigheden is dat geen probleem, maar tijdens het sporten of als het warm is wordt het zeker een minpunt qua draagcomfort.

Geluid

De Bose QC35 is een hoofdtelefoon met gesloten achterzijde. Dit betekent dat er weinig geluid naar buiten lekt en je daarmee je omgeving niet stoort (wel zo netjes als je in de trein zit). Aan de andere kant komt er ook minder geluid naar binnen. Ten opzichte van hoofdtelefoons met een open klankkast is de ruimtelijkheid echter wel wat beperkter. De ruimtelijkheid van de QC35 is dan ook goed, maar niet geweldig.

Ik kan mij voorstellen dat het geluidsbeeld van de QC35 een groot publiek aanspreekt. Bas is niet overdreven aanwezig maar laat zich op de juiste momenten horen. Zowel midden als hoog toont genoeg detail en het geheel is mooi in balans. Als je echt heel kritisch gaat luisteren en geluid met andere hoofdtelefoons gaat vergelijken, hoor je dat Bose een eigen soort equalizer toepast. Dit zorgt ervoor dat de muziek niet 100% natuurgetrouw meer is. Het is ook niet mogelijk om die equalizer aan te passen of uit te schakelen, ook niet via de Bose Connect app. Persoonlijk ben ik erg tevreden met het geluidsbeeld, maar de echte purist zal hier minder gecharmeerd van zijn.

Wat betreft details doet de QC35 het goed. Je kan bij zonder moeite alle instrumenten van elkaar onderscheiden. Het moet wel zijn meerdere erkennen in bepaalde Philips Fidelio hoofdtelefoons, maar daarvan is het detail ook belachelijk goed.

De geluidskwaliteit tijdens het bellen is ook belangrijk. Ik heb onder verschillende omstandigheden gebruik gemaakt van de hoofdtelefoon om mee te bellen. Met name in de trein en in de supermarkt ben ik hartstikke enthousiast over de belkwaliteit, ik heb mij ook laten vertellen dat de geluidskwaliteit voor de ontvangende partij erg goed is, zelfs met veel achtergrondgeluid. Alleen op de fiets was ik niet goed te verstaan.

Het intro is enorm minimalistisch en hier merk je duidelijk dat de Acoustic Noise Cancelling-technologie ervoor zorgt dat je meer kunt genieten van je muziek als er omgevingsgeluid is.

Het midden van de pianotonen wordt prachtig weergegeven, alsof de piano daadwerkelijk voor je staat. Rond 2:07 min wordt de piano meer in de breedte gebruikt en daar merk je dat de QC35 het hele scala netjes wordt weergegeven.

Als je van plan bent om de QC35 te beluisteren voordat je overgaat op aankoop, dan kan ik Infected Mushroom – Dancing With Kadafi aanraden. Het is een nummer van 10:22 min, maar het is een geweldig nummer dat van de ene muziekstijl naar de andere overgaat. Van akoestische gitaar naar overdrive elektrische gitaar, van drum naar synthesizer, naar piano en viool, noem het maar op.

Tijdens het luisteren naar dit nummer merk je pas echt hoe veelzijdig de QC35 is. Laag is heerlijk strak, hoog is zuiver en dynamisch, en het midden is een onmisbare basis dat staat als een huis.

Samengevat vind ik de QC35 vooral erg leuk om naar te luisteren. Ik ben persoonlijk ook iemand die vooral van de muziek wilt genieten. Maar in de loop der jaren zijn mijn oren verwend geraakt en is de lat steeds hoger komen te liggen. De audiokwaliteit moet dus wel echt goed zijn om van de muziek te kunnen genieten en met de QC35 lukt dat zeker.

Multi-pairing

De Bose QC35 beschikt over de mogelijkheid om de hoofdtelefoon te koppelen aan meerdere apparaten (multi-pairing), zodat je makkelijk van audiobron kunt wisselen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om tegelijkertijd verbinding te maken met je telefoon en je laptop.

Je kunt niet beide bronnen tegelijkertijd afspelen op de hoofdtelefoon, maar het is wel erg handig om eenvoudig te kunnen wisselen van audiobron. Dit doe je door de ene audiobron te pauzeren / stoppen, en de andere audiobron te starten / hervatten. De Bose QC35 kan aan maximaal 8 apparaten tegelijk gekoppeld zijn. Het toevoegen / verwijderen van gekoppelde apparaten kan je beheren in de Bose Connect app.

Met andere draadloze hoofdtelefoons heb ik regelmatig meegemaakt dat ik even snel van audiobron wilde wisselen, maar dat was in de praktijk altijd een hoop gedoe. Met de Bose QC35 werkt het erg snel en verrassend eenvoudig en goed. Je krijgt ook een duidelijke (gesproken) bevestiging als de hoofdtelefoon verbinding maakt met een apparaat. Een mooie toevoeging dus, die nog goed is uitgevoerd ook. Ik ben er inmiddels erg gehecht aan geraakt.

Accuduur

Zoals gezegd kan de Bose QC35 niet gebruikt worden zonder actieve noise cancelling technologie. Bose adverteert met een accuduur van 20 uur, als je de hoofdtelefoon draadloos gebruikt.

In de praktijk kom ik vrijwel exact op de opgegeven accuduur uit (tussen de 19 en de 20 uur). Voor mij betekent dit dat de hoofdtelefoon eens in de twee weken aan de lader moet hangen.

Als je de hoofdtelefoon met audiokabel gebruikt zou de accuduur rond de 40 uur moeten liggen. Dit heb ik verder niet gemeten maar moet wel een indicatie geven.

Het duurt overigens ca. 2,5 uur voordat de accu weer volledig is opgeladen.

Als de accu op is doet de hoofdtelefoon het nog steeds als je een audiokabel aansluit, maar de geluidskwaliteit is dan aanzienlijk minder.

De Bose QC35 is meer dan een hoofdtelefoon, het is een heus totaalpakket voor de mobiele gebruiker. De Acoustic Noise Cancelling-technologie werkt erg goed en het is fijn dat de hoofdtelefoon draadloos is. Het goede geluid zorgt dat je opgaat in de muziek en de bediening is intuītief en compleet. Ook bellen werkt erg goed. De hoofdtelefoon is niet perfect (zo kan het draagcomfort nog verbeterd worden), maar alles bij elkaar ben ik er gehecht geraakt aan de QC35.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 35 (Zwart)?

Mooie review inderdaad, erg netjes!

Overigens staat ANC bij mijn weten voor Active Noise Cancelling, hierbij wordt anti-geluid gebruikt. Dit in tegenstelling tot passive noise cancelling, waarbij de koptelfoon extern geluid probeert te blokkeren door isolatie. Het is ook niet letterlijk ruisonderdrukking. Noise in deze context slaat meer op achtergondgeluid. In het vliegtuig werkt het echt fantastisch.

Tot slot nog een tip: ga alsjeblieft niet op de fiets zitten met een koptelefoon met ANC op!

[Reactie gewijzigd door borft op 31 oktober 2016 13:34]

Bose gebruikt de merknaam Acoustic Noise Canceling, maar dat komt inderdaad neer op actieve noise canceling.
volledig offtopic maar waarom niet?

in de auto staat de mediaspeler toch even goed aan?
op de motor heeft men vaak ingebouwde constructies in de helm etc....

zolang men maar blijft opletten is mijn ervaring (altijd met een headset op de scooter gezeten in het verleden) nooit iets fout mee gegaan/....;)
Omdat je geen enkel idee meer hebt van wat er in je omgeving gebeurd. Je hoort die auto niet meer achter je of die fietser uit een zijstraat et cetera.
Als je in de auto muziek op hebt staan, hoor je geluiden van buiten nog wel. Met ANC wordt dat onderdrukt. Er is dus wel degelijk een verschil!

Ik heb al een keer een fietser, zonder licht, in het donker, met muziek op, door roodlicht, vlak voor een politieauto met sirene zien rijden, omdat ie hem gewoon niet gehoord en gezien had!

Overigens, on-topic, ik heb de QC-25 (de oudere variant, met kabel), en voor in het vliegtuig is het briljant. Hoe bevalt de accu trouwens? want dat is nog een verschil tussen de 2 volgens mij. Die van mij werkt op een AAA batterijtje.

[Reactie gewijzigd door borft op 2 november 2016 13:27]

De accu is bij de QC35 ingebouwd, denk dat het best persoonlijk is of je dat een voor- of nadeel vindt. Persoonlijk vind ik het makkelijker om de hoofdtelefoon aan een oplader met micro-usb kabel te hangen dan een losse batterij op te laden. Ook heb ik altijd een powerbank bij mij, geen reserve AAA-batterij.

In ieder geval slurpt de hoofdtelefoon niet zoveel stroom dus de ingebouwde accu zal hopelijk niet heel snel slijten.
In het vliegtuig vind ik de QC-20 fijner. De in-ears zijn compacter, maar ook kun je met je hoofd ergens tegenaan leunen. Lekker NC aan en tukken maar :)
Nette review ! heb hem vorige week ook aangeschaft ;) Heel blij mee O-)
Leuk om te horen! Kan je je verder vinden in de review? Ik las bijvoorbeeld in een andere review dat diegene de oorkussens juist niet broeierig vond, hoe ervaar jij dat?
Review kan ik me zeker in vinden.

Heb er tot nu toe nog geen last van gehad, misschien afhankelijk van het weer?
Nette review, ik heb hem sinds Vrijdag, de zilveren versie. Geluid is inderdaad erg fijn en ook de ANC is top. Ik had ook wat kleine beschadigingen op de rechteroorschelp, zonde, en hij blijkt dus makkelijk te beschadigen. Dat is wel iets wat ik jammer vind. Verder ben ik er erg blij mee (vooral omdat ik veel in een datacenter loop, en met de headset op hoor ik vrijwel niets meer) :)
Goede review, maar zonder de moraalridder uit te willen hangen:
Ik heb de bedrade versie van deze koptelefoon en ben er al achter dat het gebruik op de fiets ronduit gevaarlijk is. Je hoort nagenoeg niks van wat er om je heen gebeurt.

Buiten dat is windgeruis inderdaad een ding. Buiten lopen met het ding op terwijl het waait is in combinatie met NC echt geen prettige ervaring, maar is volgens mij inherent aan het principe.
Heb hem ook, gekocht met de iPhone 7. Bellen vind ik wel erg vreemd met deze hoofdtelefoon. Misschien omdat je jezelf minder goed hoort ofzo maar het klinkt raar, vereist wat gewenning.
mooie duidelijke review! _/-\o_ vond de QC25 al interessant maar omdat deze niet draadloos was nooit tot aankoop overgegaan.. Nu is deze er en wordt het toch wel heel verleidelijk. Er is echter 1 twijfel wat me nog tegenhoud en dat is het volgende: Kan de QC35 gekoppeld worden aan je laptop en gebruikt worden als headset voor bijvoorbeeld Skype for business? Krijg niet echt duidelijke informatie gevonden hierover. Hopelijk heeft er hier iemand ervaring mee.
In principe moet het natuurlijk gewoon mogelijk zijn, maar ik heb Skype nog even getest en op de een of andere manier werkt het niet lekker. Gekoppeld aan mijn laptop met Skype Preview kreeg ik te horen dat de microfoon het niet zou doen. Gekoppeld aan mijn telefoon met Skype deed de microfoon het prima, maar hoorde ik de persoon aan de andere kant van de lijn niet. Bovendien werkt de bediening met de knoppen op de hoofdtelefoon niet zoals dat wel werkt met normale oproepen. Denk dat dit toch een teleurstelling zal zijn.
bedankt voor je reactie. Ik heb destijds de gok maar genomen en de QC35 gekocht om er zelf mee aan het testen gegaan. SfB krijg ik echter niet goed aan de praat via de laptop, zodra je het tabje 'recording' van je sound panel aan raakt schakelt de QC35 over naar Mono geluid en lijkt de NC niet meer goed te werken aangezien omgevingsgeluiden dan juist soort van versterkt worden. Wanneer ik SfB vanaf m'n android mobile draai is er geen probleem en werkt het perfect. In dat opzicht toch wel een teleurstelling dat het niet lekker werkt met de laptop, ik ga er maar even van uit dat dat wellicht bij een nieuwe firmware update of een andere laptop opgelost wordt. Ik heb hierover contact gehad met bose support maar ze konden me niet verder helpen, gezien SfB via Mobile wel werkt en via Laptop niet, daarom schoven ze het af op de laptop drivers.. een workaround is om een losse microfoon te gebruiken, maar dan is je hele principe van wireless dus om zeep. Maar, afgezien van dat vind ik de QC35 echt een verademing. Vooral in drukke (kantoor)omgevingen of tijdens reizen, je zet 'm op en de wereld om je heen gaat op mute. Betrap me er zelf vaak genoeg op dat ik 'm op heb zonder überhaupt audio aan te hebben staan, zo heerlijk rustig. Geen spijt van tot nu toe!

[Reactie gewijzigd door Kire op 20 januari 2017 21:12]

Interessante review!
Klopt het overigens dat de ANC ook werkt als je de kabel aansluit? Sommige noise cancelling hoofdtelefoons stoppen met de handige functie als je voor bedraad gaat...
Ja hoor, zolang de accu niet leeg is doet de ANC het altijd, dus ook als de kabel aangesloten is.

Ben wel benieuwd naar het scenario waarin je de kabel zou willen gebruiken. Is de QC25 dan niet een betere (goedkopere) optie? Of gebeurt het je slechts sporadisch dat je bedraad wilt luisteren?
Precies wat je zegt. Ik heb in het verleden wat last gehad van crappy Bluetooth signaal vanuit m'n PC, en zou hem daarvoor dus mogelijk bedraad willen. Echter, voor m'n telefoon is draadloos echt wel fijner in gebruik.
Bedankt voor je antwoord!
Bedraad is een must voor inflight entertainment systemen. Vandaar ook de kabel en het verloopstukje.
Zeer goede review!

Nu heb ik nog wel een vraag, je bent erg te spreken over de qc35, maar vind je nou ook dat deze koptelefoon het prijskaartje van 380 euro waard is?
Dank je wel en terechte vraag. We hebben het natuurlijk wel over een hoofdtelefoon van ¤ 380 en dat is hoe dan ook een luxe aankoop. Ik heb na afloop van de review periode ook echt een tijd zitten wikken en wegen, maar uiteindelijk ben ik overgegaan op aankoop. Niet omdat het de beste prijs-kwaliteit voor een hoofdtelefoon heeft (ik heb goedkopere hoofdtelefoons voor thuis die beter klinken en goedkoper zijn), maar het is een uitstekend product voor onderweg waar ik zo'n 2 uur per dag plezier van zal hebben. Hij is licht maar stevig, draadloos, heeft noise canceling en geeft mooi geluid. Het naadloos switchen tussen twee audiobronnen is voor mij ook een pré dus alles bij elkaar is het erg lastig om te laten liggen O-)
Bedankt voor je antwoord!
Zo, dat is nog eens uitgebreid bekeken, top!

Ik ben sinds kort ook een gelukkige eigenaar en heb er al een flink aantal uurtjes luisteren op zitten. Het geluid is echt fenomenaal, ik ben zo blij dat dit nu ook draadloos beschikbaar is.

1 puntje waar ik iets minder tevreden over ben is de geluidsisolatie. Dan bedoel ik de andere kant op dan waar de ANC voor bedoelt is. Het is namelijk erg fijn om je geen zorgen te hoeven maken, of je in de trein de omgeving niet stoort, met even een lekker hard stukje metal.

Even iets van het onderwerp af:
Is het technisch eigenlijk mogelijk met bluetooth meerdere headsets te connecten met 1 laptop oid. Dus meerdere ontvangers voor 1 zender?