Microsoft Xbox One S Draadloze controller Wit Review

MadDogMcCree 29 oktober 2016, laatste update op 5 augustus 2017, 433 views

Microsoft Xbox One S Draadloze controller Wit (Product gekocht)

Prima controller, met een paar kleine minpuntjes, zoals het ontbreken van een ingebouwde batterij. De oplossing is bij de Aldi een AA recharger te kopen. Een stuk goedkoper dan de dure Play & Charge kits die na aanzienlijk weinig cycles dood gaan.

Pluspunten

• Bluetooth functie werkt prima via PC met 2 controllers en de laatste updates
  • Textuur zorgt voor betere grip
  • Fijnere ergonomie dan een DS4
  • Na de updates werkt alles instant, geen gehannes met instellingen

Minpunten

• Tientje duurder voor een functie die standaard zou moeten zijn.
  • Geen ingebouwde batterij
  • Geen micro-USB kabeltje meegeleverd
  • Geen Plug & Play, updates nodig

Ik heb inmiddels twee van deze 'schatjes' in mijn bezit (een witte en een zwarte), en ik kan eerlijk gezegd niet anders dan positief zijn over deze controllers. Beide controllers zijn aangeschaft voor PC gaming, daar ik geen Xbox One in bezit heb. Microsoft geeft/gaf op haar website aan dat er slechts ondersteuning is voor 1 controller via bluetooth, maar inmiddels is dit bijgesteld naar 'meerderen op eigen risico'. Ik kan inmiddels bevestigen dat het prima werkt, zonder enige inputlag met twee verbonden controllers

De controllers hebben wel een firmware update nodig en dat kan alleen via draad (tenzij je deze gebruikt pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart maar met de bluetooth functie wil je deze dure adapter vermijden), je hebt dus wel een micro USB kabeltje nodig.

Het is ook niet helemaal duidelijk hoe je de firmware update, maar is in essentie zeer gemakkelijk en snel. Je hebt nodig; Windows 10 Anniversary update, deze is vereist, helaas, maar soit. Tevens download je vanuit de Windows store de Xbox Accesoires app. Vanaf hier is het plug en play.

Bluetooth connectie maak je door eenmalig de controller te linken door 3 tellen op de BT knop te drukken. Lampje gaat knipperen, selecteer vebinden in het bluetooth menu en je bent voor altijd klaar (mits je ze enkel voor PC gebruikt, wil je ze ook met een Xbox One gebruiken, dan moet je de verbinding iedere keer opnieuw instellen).

Alle games die ik tot nu toe heb geprobeerd, pakken direct de controller op zonder dat ik daarvoor in menu's moet gaan klooien. The Witcher III, Rocket League, FIFA 17, Battlefield 1, F1 2016, Tricky Towers, Rainbow Six Siege, The Crew, Project Cars, alles werkt probleemloos.

Tevens werkt het in mijn geval ook probleemloos met 2 controllers tegelijk verbonden via bluetooth, i.c.m. de pricewatch: Asus PCE-AC55BT . Microsoft gaf in eerste instantie aan dat enkel 1 controller draadloos via Bluetooth zou werken, maar dat is inmiddels bijgesteld naar 'op eigen risico'. Dat 'risico'heb ik genomen en merk totaal geen inputlag of verbindingsverlies bij games als Rocket League en FIFA 17. Dat wil niet zeggen dat dat bij iedereen het geval zal zijn, het zal grotendeels afhangen van de kwaliteit van je bluetooth device.

Qua ergonomie vind ik de controller fijner dan de Dualshock 4. Dat heeft in mijn geval te maken met de plaatsing van de linker analog stick. Links boven is voor mij logischer dan links midden, maar dat is persoonlijke voorkeur. Tevens is de textuur die aangebracht is op de controller fijn, waardoor je met zweethandjes minder snel je grip verliest.

Voor Xbox One gamers zie ik niet echt een goede reden om deze controllers te halen, maar voor PC gamers met een prima bluetooth adapter. De prijs mag wel ietsjes naar beneden, toch een tientje duurder dan een Xbox One V2 controller.

Minpuntje, de Xbox knop werkt niet als op een Xbox One, je krijgt een vaag klein menutje, terwijl je de knop eigenlijk zou willen gebruiken om games af te sluiten en te alt tabben. Tevens is de controller ook niet handmatig uit te schakelen, althans, ik heb het nog niet gevonden (Home knop 5-10 seconde indrukken en hij gaat uit). Bij 5 minuten zonder gebruik zet hij zichzelf uit.

Vier sterren maar toch meer minpunten dan pluspunten. Dat is omdat de relatief kleine minpunten niet opwegen tegen het gemak. Het grootste gemis is het ontbreken van een ingebouwde batterij.

Heb jij ook een Microsoft Xbox One S Draadloze controller Wit?

Over het niet handmatig uit kunnen schakelen, houd je Home button eens 6 tot 8 seconden ingedrukt, dan gaat ie gewoon uit hoor ;-).