Specificaties 27" @ 3840x2160 (Ultra-HD) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG 27UD58 Zwart Review

NickedTestpanel 29 oktober 2016, laatste update op 30 maart 2017, 1.404 views

LG 27UD58 Zwart (Testpanel)

Ik ben geen expert, maar dit lijkt mij een prima scherm voor een gemiddelde consument die graag een hoge resolutie wil. Foto's en video's (in 4K uiteraard) zijn haarscherp, je hebt lekker veel werkruimte en het scherm is niet verkeerd om naar te kijken.

Pluspunten

• Hoge resolutie
  • Prima kijkhoeken
  • Prijs is heel schappelijk!
  • Stevige voet

Minpunten

• Aardige backlight bleeding
  • Zeer beperkte verstelmogelijkheden

Via Tweakers heb ik de mogelijkheid gekregen dit scherm twee weken te testen. Daar zeg ik geen nee tegen natuurlijk! Ik ben geen expert, maar houd wel van hardware uit het wat hogere segment, dus een 4K-scherm klinkt dan leuk.
Inhoudelijk zal onderstaande review daarom mogelijk wat tegenvallen, maar voor de gemiddelde consument hoop ik hier een aardig inzicht te geven in deze monitor.

LG is geen onbekende in de monitormarkt en maakt ook voor vele andere fabrikanten de panelen. Veel ervaring, dus de verwachtingen zijn best hoog.
Momenteel ben ik zelf in het bezit van een LG IPS236V, welke mij goed bevalt qua kleurweergave en kijkhoeken. Vandaar dat ik veel verwacht van de LG 27UD58-B.

Dit scherm heeft dus een '4K' AH-IPS-paneel met een daadwerkelijke resolutie van 3840 bij 2160 pixels. De refresh rate is 60Hz en het scherm heeft een reactietijd (hoe lang een pixel erover doet om van kleur over te schakelen) van 5ms.

Specificaties

Voor alle specificaties (volgens tweakers) kun je hier terecht, voor het promo-praatje van LG moet je hier zijn.

LG omschrijft de belangrijkste kenmerken als volgt:
Realistisch gamen | Heldere game-omgevingen dankzij FreeSync | Hoogwaardige gamefuncties | Geoptimaliseerde game-instellingen | Perfecte beelden | Gebruikersvriendelijke schermbediening
Het moge duidelijk zijn dat LG dit scherm richt op gamers. Ik zal later mijn ervaring wat betreft gamen delen.

Wat ik mis qua specificaties als je een scherm aanprijst bij gamers, zijn uitgebreidere mogelijkheden om het scherm te verstellen en een wat hogere refreshrate (maar wat wil je bij een UHD-scherm voor dit geld). Ook zitten er speakers in, ietwat overbodig lijkt me dan (welke gamer gebruikt interne speakers van een beeldscherm?).
Rectificatie 30-3-2017: dit scherm bevat geen speakers. Dit was een foute aanname door mij vanwege de 3,5mm audioaansluiting. Dit is echter een koptelefoonaansluiting (om audio van de HDMI-input door te sturen?).

Unboxing

(zonder plaatjes)
Aangezien ik dit scherm van Tweakers ontving, was de doos al open geweest en weet ik niet wat er standaard in de doos hoort te zitten. In ieder geval vond ik het volgende:
  • Het scherm (duh)
  • Stroomkabel (geen blok-adapter!)
  • HDMI-kabel
  • Displayport-kabel
  • Handleiding- en garantieboekjes
  • CD met driver

Uiterlijk scherm

Het scherm zelf ziet er prima uit. De voet is een mooie boog en behoorlijk stabiel! Deze wordt met twee schroeven aan het scherm bevestigd. Daar gaat een mooi strak kapje overheen.
Verder is het scherm vrij recht-toe-recht-aan met een matzwarte behuizing, glanzend zwarte bezel en een mat (maar toch vrij spiegelend) scherm.
Het paneel is niet de dunste, maar ook zeker niet dik. De dikte is ook uit te leggen aangezien het een UHD-paneel betreft. Er is veel aansturing nodig.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C0xlu3IAp039KV.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C0xlu1sDnPrUAn.jpeg
Aan de achterkant zien we ook de vijf aansluitingen: een 3,5mm audiojack ingang, twee HDMI- en n (full size) DisplayPort-aansluiting en tot slot de stroomaansluiting.

Om het scherm in te schakelen n om het menu (OSD) van het scherm te bedienen is er n knop / joystick midden onder het scherm geplaatst. Deze kun je indrukken om het scherm in te schakelen, vervolgens als joystick te gebruiken om te navigeren in het menu.
Over het menu (OSD) later meer.

Een nadeel van het scherm (vind ik), is dat het niet te verstellen is. Hij is niet in hoogte verstelbaar, niet kantelbaar en ook niet horizontaal draaibaar. Je kan alleen verticaal kantelen, zodat je niet van onder of boven op het scherm kijkt. Verder moet je er echt recht voor gaan zitten.

Beeld

Als je het scherm aansluit en vervolgens (hoe kan het ook anders) Tweakers eens oproept, valt je de enorme resolutie extra goed op:
Het kan dus zeker geen kwaad met de DPI-instellingen te spelen (in Chrome danwel in Windows).

Wat mij vrij snel opviel, was de achtergrondverlichting. Kijk zelf op de volgende foto's:
Hierboven is links het beeldscherm uit, rechts zwart beeld.
Hieronder zie je links het beeld tijdens schermbeveiliging ('Mystiek') en rechts het beeldscherm uit.

Vooral in de hoeken zie je dat de achtergrondverlichting bij zwart beeld niet helemaal egaal is. Onder een hoek is die verlichting helemaal goed zichtbaar (maar goed, we gaan natuurlijk niet allemaal onder een hoek dat scherm bekijken).
Over de kleurkwaliteit durf ik niets te zeggen. Die lijkt mij prima in orde, maar ik heb geen meetinstrumenten of vergelijkingsmateriaal. Een 4K-video van YouTube (wat natuurlijk aardig gecomprimeerd wordt) ziet er fantastisch uit (vind ik).

Hieronder nog enkele foto's onder een hoek. Hier zie je dat de kleuren niet zozeer vervormen, wel wat fletser worden en de achtergrondverlichting wordt duidelijk zichtbaar, maar verder is het niet verkeerd.
Sorry, allemaal donkere scenes van Daredevil. Daar valt de backlightbleeding natuurlijk extra op. Bij scenes met meer licht valt het onderstaande minder op. Inmiddels kan ik (helaas) geen nieuwe foto's meer maken.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C186l1Htk0GMFq.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C186l3r1iLnG7P.jpeg
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C186l1v1srYmmg.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C186l1AD55i0Pv.jpeg

Kort gezegd: het beeld is hartstikke prima voor een scherm in deze prijsklasse. Overigens is het beeld natuurlijk enigszins te kalibreren middels het menu (OSD). Daarover meer in het volgende hoofdstuk. Deze volgt nu. :+

OSD

Het On Screen Display (of gewoon het menu) van het scherm is eenvoudig te navigeren en niet heel groot. Druk op de knop onder het scherm en een mooi rond snelmenu verschijnt. Hier kun je een speciale game-modus activeren, de input selecteren, het scherm uitschakelen (dat kan ook door de knop lang ingedrukt te houden, maar het gaat sneller via dat menu) of het volledige menu oproepen. Hieronder enkele afbeeldingen om het menu te doorlopen:
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C0ygp1NSEMyXg1.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1C0ygpRVhJrESTp.jpeg

Ervaring

Wat ik in de inleiding al meldde; dit is geen professionele review. Wel deel ik nu nog mij ervaring.
LG richt zich met dit UHD scherm op gamers. Ik heb enkele games gespeeld (Battlefield 4, Rainbow 6 Seige) en hoewel de GTX1070 dit best aardig doet (al zij het niet op maximale instellingen), zie ik (nog) niet de toegevoegde waarde van de hoge resolutie. Persoonlijk vind ik de gameplay veel belangrijker (zeker bij FPS-spellen), dan maakt de resolutie niet veel uit. Ik heb dan liever een lagere resolutie maar een hogere refresh rate. Een scherm met 120Hz dat ik ooit heb geprobeerd, was wel erg prettig.
Wie weet is de resolutie voor RTS-spellen juist wl enorm nuttig.

Voor de gemiddelde gebruiker die graag wat meer werkruimte / scherper beeld wil, is dit scherm een uitstekende keus. Het is niet te duur, levert je een hoge resolutie op op een prima formaat (al had ik liever 30" gezien) en het beeld is zeker niet verkeerd.

Het is niet het beste beeld dat je kan krijgen, maar daar is de meer dan redelijke prijs ook niet naar.

Je haalt ook geen lelijk bakbeest in huis, maar een scherm dat je prima in het zicht durft neer te zetten. Het ontwerp is simpel maar ok. Geen ingewikkelde mechanismen, dus geen scharnieren die weggewerkt hoeven te worden.

Al met al een heel prima scherm. Voor mij wordt het weer flink wennen aan een 1080p scherm. :-(

Heb jij ook een LG 27UD58 Zwart?

Bedankt voor je review! Ben zelf nog aan het twijfelen of ik voor twee keer 1440p of twee keer 4K ga.
Dat is dus afhankelijk van wat je gebruiksdoel is. Ben je veel aan 't gamen (fps of tps), dan is 4K nu nog niet zo interessant. Je zit (als het goed is) zo in het spel dat de resolutie niet zo opvalt tov 1080p of 1440p. Verversingssnelheid is dan veel belangrijker en 4K-panelen gaan (nog) niet hoger dan 60Hz.

Anderzijds als dus die snelheid niet uitmaakt (photoshop ofzo) dan is oppervlakte en resolutie interessanter.

Dat is de afweging die je dan moet maken. Succes!
Bedankt voor de review,

Ik denk dat dit scherm het wordt. Ik vraag mij alleen af of je deze eventueel ook als tv zou kunnen gebruiken. Verder gebruik ik hem vooral om video's te bewerken en heel af en toe een spelletje te doen maar dat is erg sporadisch en die wil ik dan toch op 1080p spelen. :)
Je zou hem best als TV kunnen gebruiken, echter moet dat dan via een settopbox en het scherm heeft geen afstandsbediening. Of de speakers voldoende zullen zijn, durf ik niet te zeggen.
Gamen in 1080p zou prima moeten kunnen. Het scherm gebruikt dan gewoon 4 echte pixels per gerenderde pixel.
Voor videobewerken lijkt dit scherm me ideaal gezien de werkruimte die je krijgt. Je kan makkelijk een 1080p video op volledige resolutie bekijken terwijl je bezig bent met het verwerken ervan.
Hoe ziet 1440p er in gamen uit?
Dat heb ik niet getest op dit scherm. Wel in 4K dus. En dat ziet er fantastisch uit, maar als je echt in de game zit, merk je dat verschil niet tov Full HD (iig niet bij een FPS). Dan heeft een scherm met hogere refresh rate (op 1440p bijv) meer toegevoegde waarde.