Xiaomi Mi 5s (4GB ram, 128GB opslag) Zilver Review

kanem0chi 31 oktober 2016, laatste update op 6 maart 2017, 15.635 views

Xiaomi Mi 5s (4GB ram, 128GB opslag) Zilver

Xiaomi, het nieuwe Apple in Android-land met echte bang-for-the-buck devices. Wat een beauty, & tegelijkertijd ook een beest.. Ik kon geen beter toestel wensen voor §308 (omgerekend) met een SD821, 4/128GB en een 12MP Sony IMX378 camera.

Pluspunten

• Top-Notch specs (4/128GB) met goede bench-mark scores voor een aantrekkelijke prijs
  • Goede display die erg hoge Nits waarde heeft, maar ook een lange accuduur van maar liefst 8 uur heeft vanwege de grote 3200 mAh batterij
  • Grote 128GB Universal Flash Storage (UFS) 2.0 opslag, maar geen MicroSD
  • De nieuwe 'ultrasonic' vingerafdrukscanner is accuraat en unlocked het toestel snel vanaf standy modus
  • De nieuwe versie van MIUI 8.0 (samen met Android 6.0) werkt goed samen, is smooth en is uitgebreid
  • Alle niet essentiŽle applicaties, alsook Xiaomi-apps kunnen verwijderd worden
  • Drukgevoelig scherm leuke gimmick, maar veel kan je er nog niet mee (zowel + als - punt)

Minpunten

• EIS ipv OIS, al had beide het beste geweest
  • Beperkte 4G voor Vodafone en KPN netwerken.
  • Alleen te verkrijgen via importeren, of via een EU warehouse (is iets duurder, maar geen papierwerk)
  • Playstore via een kleine omweg (5 min. max)

De opvolger van de bekende Xiaomi Mi5, waarbij de introductieprijzen (2299RMB ~ 308§) hetzelfde zijn gebleven, maar de specs verbeterd zijn, als ook het design aardig op de schop is gegooid. Het toestel werkt goed, smooth en is snel, al zie je niet gauw terug in de benchmarks dat het toestel grote verbeteringen heeft. Is het toestel zijn geld waard, of blijft de Xiaomi Mi5 ook nog steeds een goede optie? Lees het hier in deze review of bekijk de videos!

De Chinese fabrikant Xiaomi heeft zijn Mi5s Plus-smartphone met dubbele camera en Mi5s gepresenteerd op 27 september 2016, ruim een half jaar na de release van de Mi5 (Lees hier mijn Mi5 review). Mocht je geÔnteresseerd zijn in de Mi5s Plus review van mij, dan kan je deze hier lezen.

De Mi5s ondersteunt 4g niet in zijn geheel op mobiele netwerken in de Benelux. De telefoon ondersteunt alleen de 850, 900, 1800, 2100 en 2600MHz banden, maar ondersteuning voor 800 ontbreekt. Daardoor zal het 4G bereik iets beperkt zijn buiten de grote steden voor KPN en Vodafone klanten. Lees hier meer over het Nederlandse 4G-netwerk in simpele taal.

De telefoon heeft een metalen behuizing en beschikt over een 5,15"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. De Mi5s draait op een Snapdragon 821, een quadcore met vier Kryo-kernen waarvan twee op 2,15GHz draaien, voorzien van een Adreno 530-gpu. Er is een variant met 3GB werkgeheugen en 64GB opslag, naast een variant met 4GB werkgeheugen en 128GB opslag, waarvan de laatste hier word gereviewed.

De telefoon heeft een vingerafdrukscanner aan de voorkant, welke niet capacitief is, maar met ultrasoon geluid de vinger scant. De twee varianten kosten respectievelijk 1999 yuan (~266 euro) en 2299 yuan (~308 euro). De Xiaomi Mi5S 4/128GB is gekocht bij ibuygou.com en mijn dank is dan ook groot dat ze als een van de weinige webshops deze versie van de Mi5S4/128GB al op voorraad hebben.

Op 27 september 2016 introduceerde Xiaomi de twee toestellen (de Xiaomi Mi5s en Mi5s Plus), de prijs en ook vanaf wanneer ze besteld konden worden. Aangezien er al veel informatie gelekt was voordat de telefoons officieel uitgebracht werden, was ik al heel erg nieuwsgierig naar beide toestellen. Zelfs zo nieuwsgierig, dat ik beide toestellen wilde hebben om te kunnen zien welke mijn Mi5 en Meizu PRO 6 het beste kan vervangen.

Doordat Xiaomi veel informatie en duidelijkheid gaf ten tijde van de introductie, konden verschillende webshops al snel een prijs geven en pre-orders aannemen. Aangezien mijn Mi 5s het goedkoopst en snelst geleverd kon worden door iBuyGou en mij hun snelle communicatie erg goed beviel, ben ik weer voor iBuyGou gegaan. Ook nu waren ze weer een van de goedkopere webshops die voor een nette prijs DHL en importbelastingverzekering aanbieden. Vooral de importverzekering is fijn vind ik persoonlijk, omdat ik nu in Bulgarije studeer, woon en werk, anders worden de telefoons een stuk duurder.

De gouden Mi5s met 4Gb Ram en 128Gb rom heb ik voor $435,- gekocht waarna ik nog voor een import verzekering heb gekozen van $13,50,- + $17,00 DHL. Totaal had ik het toestel voor $465,50 in huis, en dat was super snel, namelijk maar 2 dagen vanuit China naar Bulgarije! Gelukkig geen inklaring hier hoeven te doen in Bulgarije, dat gaat namelijk niet zo makkelijk als in Nederland. Ook geen belasting hoeven te betalen gelukkig. :)

Naast de Mi5s heeft Xiaomi ook de grotere Mi5s Plus aangekondigd. De Mi5s heeft als eerste Xiaomi-smartphone Qualcomms Sense ID-vingerafdrukscanner, die werkt onder het glas van de voorkant en heeft veel vergelijkbare specificaties. In het tabel hieronder kan je goed zien waar de verschillen in zitten, alsook een vergelijking maken met de iets wat oudere Xiaomi Mi5 die in februari werd geÔntroduceerd.

De overige specificaties zijn ook te vinden op de officiŽle pagina van Mi.com (Chinees)

De gebruikelijke witte doos, met slechts een wit logo op de voorkant en de specificaties op de achterkant. Het typische Xiaomi doosje zullen we maar zeggen ;).

Bij het openen van de doos is de telefoon direct zichtbaar. De voorkant van de telefoon is voorzien van een tijdelijke screenprotector. Onder een uitgedrukte kartonnen houder voor de telefoon, zijn slechts vier accessoires te vinden. Allereerst vinden we de Chinese handleiding met daaronder de USB type-C kabel en een Chinese stekker in een mooi doosje, waar tevens ook de sim-tray pin op zit. Tevens word er door iBuyGou ook een adapter gratis meegeleverd, waardoor je de telefoon gewoon gemakkelijk kan opladen.

De inhoud van de doos:
• 1 x Xiaomi Mi5s 4/128
• 1 x China stekker
• 1 x Usb-c kabel
• 1 x Handleiding
• 1 x Sim-tray pinnetje

De Mi5s ziet er naar mijn mening erg goed uit, en voelt erg high-end aan, wat we bijvoorbeeld ook bij de Xiaomi Mi5 hebben gezien. De voorkant is volledig bedekt met een glasplaat. De behuizing is volledig van metaal in tegenstelling tot de Mi5s Plus, en voelt stukken beter aan dan bij de Mi5s +. Mede doordat er geen gebruik is gemaakt van plastic onderdelen, voelt de gehele telefoon meer solide aan.

Het chassis zelf voelt kwalitatief goed aan, waardoor het toestel niet gemakkelijk zal doorbuigen en deze is ook lichtelijk afgebogen, waardoor deze goed en lekker in de hand ligt. Door de afgeronde hoeken, alsook het 2.5D glas wat is toegepast, snijdt het toestel niet in je handen.

Het toestel is net 8mm 'dik', waardoor dit een aantal positieve dingen met zich meebrengt. Zo steekt de camera niet uit, en is er een grote accu in de Mi5s te vinden van 3200 mAh (in tegenstelling tot de Mi5 welke een 3000 mAh had, maar 1 mm dunner is). Een goede keuze wat mij betreft!

Over het algemeen is de bouwkwaliteit goed, gelukkig beter dan de Mi5, er zijn geen kieren te vinden bij bijvoorbeeld de simtray, welke zich aan de linkerkant van het toestel bevindt, als ook bij de uitsparingen van het metaal voor de antennes. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende materialen, desondanks loopt alles goed in elkaar over. Het is ťťn groot geheel geworden. De telefoon buigt of tordeert niet als er een lichte druk op de telefoon wordt gezet. Bij het schudden van de telefoon zijn geen vreemde bijgeluiden te horen.

Op de voorkant van de telefoon is behalve de gebruikelijke elementen zoals een RGB-notificatieled, Lichtsensor, bel/luidspreker, capacitieve knoppen, de front-camera, geen branding van Xiaomi te vinden. Xiaomi volgt met de capacitieve knoppen niet Google's richtlijnen, waardoor links het multitask menu zit, midden de Home knop en rechts de 'back' knop. De linker- en rechterknop hebben achtergrondverlichting, en die is van een goede sterkte, beter dan die van de Mi5s plus. De knop in het midden is ook capacitief, en zit tevens de ultrasonic fingerprint scanner in verwerkt. De duur van de verlichting is zelf aan te passen, alsook aan of uit in te stellen.

Rondom het toestel:
• Links:Sim-tray, welke dual sim is, maar dit keer geen ondersteuning heeft voor een Micro-SD kaart. Ook niet nodig met 128GB toch? ;)
• Rechts: Volume knoppen welke goed en strak in de behuizing liggen, alsook goed aanvoelen bij het indrukken ervan.
• Boven: alleen een 3.5mm headphone jack, infrarood is er niet meer
• Onder: Type-C USB poort, twee identieke roosters, waarbij links de luidspreker zit, en rechts de microfoon.
• Achterkant: 2de microfoon om geluidsruis te onderdrukken bij het bellen, Mi logo, dual led flitser en een Sony IMX378, 12Mp, 1,55Ķm pixels camera

Het 5,15" IPS LCD scherm heeft een 1920 x 1080 pixels display met een PPI waarde van 428. Het beeldscherm is heel scherp en de individuele pixels zijn niet waar te nemen. De kleuren zien er goed uit en het scherm kan vanuit alle hoeken goed worden bekeken. Via een slider kan de lichtintensiteit eenvoudig hoger en lager worden gezet. De verlichting kan uiteraard ook automatisch worden aangepast.

Daarnaast is het ontzettend makkelijk om het scherm af te lezen bij direct zonlicht, doordat de helderheid hoog ingesteld kan worden, tot 600 nits (50 nits hoger dan de Mi5s + en gelijk aan de Mi5). Verdere gegevens zijn dat de contrastratiowaarde rond de 1300:1 ligt en dat de NTSC kleurwaarde 95% is. Het scherm is een genot om naar te kijken, en er zijn ook veel instellingsmogelijkheden, zoals 'reading mode', welke alle achtergrond kleuren geel maakt, en hierdoor is het makkelijker voor de ogen is om langdurig te concentreren. Verder kan het contrast worden aangepast, al staat deze standaard ingesteld op 'Automatic contrast'. Hierdoor bepaald het toestel zelf of het contrast verhoogd of verlaagd moet worden. Verder is er ook de mogelijkheid om de telefoon te ontgrendelen door 2x te tikken op het scherm (Double tap screen to wake).

De Mi5s komt met een notificatie LED die zelf handmatig op veel verschillende manieren in te stellen is. Allereerst kan er zelf gekozen worden welke applicaties een notificatie mogen pushen, en welke kleur dit dan moet zijn. Deze zit net als bij de Mi5S Plus aan de bovenkant.

De LED ondersteund veel kleuren; Blue, Red, Yellow, Green, Cyan, White, en Violet. Verder is het ook mogelijk om de LED uit te schakelen wanneer de telefoon aan het opladen is, waardoor je 's nachts niet wakker word van het ledlampje dat aan het knipperen is of naar groen springt.

De camera van de Mi5s is een ander groot pluspunt. De telefoon komt met een 12MP camera van Sony, welke de IMX378 1/2.3" os, met een 1,55um sensor, welke ongeveer 60% groter is dan die in de iPhone 6S + bijvoorbeeld. Doordat de sensor groter is, kan er volgens Xiaomi geweldige foto's mee worden gemaakt. Houdt er wel rekening mee dat dit een 'single' setup is, en dat de Mi5S niet zoals de Mi5S plus een dubbele camera heeft. De cameramodule komt verder met een f/2.0 waarde, 6 lenzen en 80 degree wide angle. Zoals eerder vermeld zit er een dual flitser op, maar ook; PDAF, gezichtsherkenning, auto HDR (welke heel goed werkt, dit is te lezen verderop in de review) en panorama. Wat betreft video's, de camera kan 4K beelden schieten in 30fps, 1080p (FHD) in 120fps alsook 720p.

De front/selfie camera is een OV4468 van OmniVision, de sensor die de Mi 5 ook aan de voorkant heeft zitten. De sensor is bekend, omdat HTC hem vanaf 2013 als Ultrapixel-camera heeft gepromoot in zijn One M7, toen als camera aan de achterkant. De sensor heeft pixels van twee micrometer groot en heeft een maximale resolutie van vier megapixel met een 80 degree wide angel lens en gezichtsherkenning.

Helaas zit er op de zowel de Mi5s als Mi5s Plus geen Optical Image Stabilisation, terwijl dat wel op de Mi5 zat. Daarentegen heeft Xiaomi wel EIS toegepast op de Mi5s, wat staat voor Electronic Image Stabilisation. Xiaomi's standaard camera-applicatie neemt de foto's erg snel achter elkaar, en er zijn ook veel shooting-modus en instellingen te vinden. De camera maakt standaard foto's met de auto-hdr optie aan. Zoals je misschien al in mijn Mi5s + review hebt gelezen, is de auto-HDR optie naar mijn mening perfect en doet de camera (alsook de software) zeer goed zijn taak om de foto zo goed moeilijk tot recht te laten komen ;).

Auto HDR:

Om toch wat vergelijkingsmateriaal te laten zien, zie je hieronder een aantal foto's waar de foto's zonder HDR of met Auto-HDR zijn genomen. De eerste foto is de standaard foto, de tweede foto is met auto-HDR geschoten. Bepaal zelf welke je het mooist vind, al weet ik wel al mijn keuze ;)
Sidenote: Klik op de foto voor groot. Sommige Stereo foto's zijn tot 10Mb groot. Kan eventjes duren met laden etc.

Net als bij de Mi5, Mi5s Plus en veel andere Xiaomi toestellen, laat Xiaomi je aardig veel aanpassen in de 'manual-mode'. Hier kan je zelf veel aanpassen zoals het witbalans, auto focus, de exposure tijd, of de ISO waardes. Zeker een handige functie als je meer uit de camera's wilt halen of een eigen creatieve stijl van fotograferen heb.

Over het algemeen zijn de foto's bij normale daglichtomstandigheden erg goed, de kleuren zien er natuurlijk uit, zien er scherp uit en er zijn ook veel details te zien. Vooral de auto-HDR modes ben ik een groot fan van, vanwege de ontzettend goede werking hier van alsook de kwaliteit naar mijn mening. Soms is het wel een beetje lastig om bewegende beelden vast te leggen. Denk aan drukkere gebieden zoals een metrostation of bladeren van een boom die heen en weer waaien.

De frontcamera is een OV4468 van OmniVision, de sensor die de Mi 5 ook aan de voorkant heeft zitten. De sensor is bekend, omdat HTC hem vanaf 2013 als Ultrapixel-camera heeft gepromoot in zijn One M7, toen als camera aan de achterkant. De sensor heeft pixels van twee micrometer groot en heeft een maximale resolutie van rond de vier megapixel. De selfie-camera maakt degelijke foto's die meer dan goed genoeg zijn om gedeeld te worden op Social Media. In low-light of moeilijke omstandigheden, tegelijkertijd een filter gebruiken is wat lastig voor de camera, maar over het algemeen, bij normaal licht en geen filters zijn de selfies erg goed. Ook al ben ik zelf niet echt een selfie-maker.

Het filmen met de selfie camera kan ik 1080p, en de beelden zien er goed uit, al heeft Xiaomi de witbalans iets te agressief ingesteld (veel Chinezen willen graag blanker eruit zien), alsook de exposure. Verder ondersteund de Mi5s ook 4k filmen. De beelden zien er goed en scherp uit en ook werkt de auto-focus beter dan op mijn Mi5, al is het nog steeds zo dat de camera iets te agressief wilt auto-focussen.

De telefoon heeft helaas geen IOS, maar wel EIS (Electronic Image Stabilisation), al zijn de beelden af en toe een beetje 'shaky'. Sta je stil, dan zijn de beelden ook ongelofelijk stabiel. Tijdens de schemering maak de camera nog steeds erg goede beelden, al kunnen de beelden die 's nachts worden geschoten, wel wat ruis hebben.

De slowmotion video kan zowel in 720p als 1080p worden geschoten met een fps van 120. De video ziet er goed uit, als zou ik wel graag wat meer detail willen zien. Vaak maak ik foto's en video's van mijn hond Nayla, en dan zie je duidelijk dat haar vacht minder details heeft. Al met al denk ik dat de Xiaomi Mi5s een vrij goede camerasetup heeft. Gezien de prijs van het toestel is de camera helemaal top! Hieronder zijn allemaal foto's en video's te vinden, zodat je zelf kan oordelen hoe goed te camera presteert.

Normaal (auto HDR):

Panorama:

Selfies:
Eerste twee bij daglicht. Daarna 2 met slechte lichtomstandigheden. Laatste twee zijn met de standaard camerafilters.

low-light:

close-up:

Videos:
Front camera 4K:

Main Camera 1080p (FHD):

Selfie 1080p video:

Low-light 1080p video:

Net als bij de voorgaande toestellen van Xiaomi een beperkte 4G aanwezig. In mijn eerdere reviews heb ik dit al aangehaald en wil hier dan ook niet al te diep op ingaan, maar de Mi5s ondersteund maar een beperkt aantal LTE / 4G banden, welke ook nog eens maar op 1 sim tegelijkertijd werkt. In Nederland wordt de 800MHz band veel gebruikt, waar de Mi5s alleen de 850/900/1800/2100/2600 MHz (B1 / B3 / B7) ondersteunt. Hierdoor is het 4G iets beperkter voor KPN en Vodafone, maar wel volledig voor T-mobile. Mocht je in de randstad wonen is dit dan weer geen probleem, aangezien ik hier wel 4G heb, maar buiten de grote steden / randstad ben je aangewezen op de HSPA + / 3G verbinding. Toch een puntje om op te letten als je graag 4G en/of je wel/niet in de randstad woont. Het toestel biedt ondersteuning voor LTE categorie 9, waarmee in theorie maximale downloadsnelheden van 450Mbps gehaald kunnen worden, alleen doordat deze is toegespitst op de Chinese frequenties heb je hier vrij weinig aan.

De belkwaliteit is simpel gezegd goed. Er zijn geen haperingen, storingen en ruis op de achtergrond en ook zoals gewend kan de (oor) speaker lekker hard. Vooral het hard kunnen van de (oor) speaker vind ik belangrijk, al zeker helemaal als je op festivals of andere drukke gebieden staat en toch met elkaar luid en duidelijk wilt communiceren. De reden hiervoor is natuurlijk de tweede microfoon (een aan de achterkant, andere in de speaker grill) op het toestel, wat door een algoritme het omgevingsgeluid kan weg filteren. Het adressenboek en telefoon dailer is lekker standaard, niet te veel poespas met een minimaal design.

GPS, A-GPS en GLONASS is er te vinden op de Mi5s. De eerste keer GPS gebruiken was ook gemakkelijk en binnen 2 seconden was mijn correcte positie gevonden op Google Maps, iets waar ik zeker positief verrast over ben.

Ook ondersteund Mi5s, net als bij de Mi 5, dual-band Wi-Fi, a/b/g/n/ac en Wi-Fi Direct. Daarnaast is 'Wireless screen mirroring' beschikbaar via het Miracast protocol. Eenmaal de Chromecast thuis ingesteld te hebben is het gemakkelijk om content naar de TV te streamen. Hier in Bulgarije is het thuisnetwerk soms wisselvallig, waardoor Wi-fi, alsook het reguliere netwerk lastig is om goed te testen. Ondanks het verschil in kwaliteit, gaat de telefoon hier wel goed mee om. Waar mijn Mi5 vaak bleef wisselen tussen beide netwerken, gaat MIUI8 hier goed mee om en heb ik geen battery drains. Met een 50 Mbit verbinding haal ik de volgende resultaten:

Miui 8, de nieuwste versie van Xiaomi's Android-skin is te vinden op de Mi5s, alsook de Mi5s Plus. Deze versie komt ook als update uit voor alle toestellen in de Mi-serie, Mi Note-serie en alle toestellen sinds de Mi 2 uit 2012. De nieuwe versie bevat onder meer functies om het kleurenthema aan te passen aan het weer, te tekenen op foto's en verbeterde functies om video's te bewerken. Ook is er een functie om apps te verhinderen te starten bij het booten.

Wat ooit begon als een iOS-kloon, is inmiddels uitgegroeid tot een van de meest geÔmiteerde Android-skins in de smartphonemarkt. Onder meer Huaweis Emotion UI is van deze interface afgekeken, maar ook HTC, Samsung en LG implementeren diverse ideeŽn van Xiaomi, zoals een Security-app met daarin uitgebreide mogelijkheden voor het beheer en uiteraard het plaatsen van widgets en snelkoppelingen op het homescreen zonder app-drawer.

Net als MIUI 7 op de Mi5, loopt MIUI 8 op de Mi5s en Mi5s Plus smooth, iets wat ik ook wel had verwacht. De 4GB doet goed zijn werk en houdt veel applicaties in het geheugen alsook dat ze super snel opstarten. De telefoon is voorzien van 128GB intern opslaggeheugen. Van de 128GB is ongeveer 121GB beschikbaar als partitie. Ongeveer 7GB wordt in beslag genomen door het OS en de standaard apps + data. De resterende 121GB, kan de gebruiker naar eigen inzicht gebruiken voor apps, games, documenten, foto's, filmpjes, muziek, etc.. Mocht je de standaardapplicaties die worden meegeleverd gelijk verwijderen, dan bespaar je nogmaals 1GB ongeveer.

Het toestel wordt standaard geleverd met Android 6.0.1 en MIUI V8.0.10. Dit is de laatste versie, en er was dan ook (nog) geen update beschikbaar bij de eerste keer starten van het toestel. Als je nog niet vertrouwd met de MIUI, dan is het beste om eens lekker met alle instellingen te spelen, aangezien deze echt heel veel aanpassingsmogelijkheden heeft, zoals een ruime keuze aan thema's, achtergronden, lettertypen en ga zo maar door. In mijn andere reviews van onder andere de Mi 5s Plus: productreview: Xiaomi Mi5s Plus (6GB ram, 128GB opslag) Goud review door kane... of de RedMi 3 PRO (productreview: Xiaomi Redmi 3 Goud review door kanem0chi) kan je meer over de schil lezen evenals hoe alle Google apps te installeren zijn of bekijk mijn video in de introductie.

Wat betreft applicaties zijn er dus een 15-tal vooraf meegeleverd en zoals eerder aangehaald, zijn deze allemaal te verwijderen wat je 1GB aan ruimte ongeveer oplevert. Een van de interessantere apps die Xiaomi meelevert is hun eigen ‘Security’ app, wat een soort van samenvatting geeft over de huidige status en situatie van je toestel. Binnen de applicatie zijn er zes categorieŽn. Zo is er een ‘cleaner’ te vinden, maar ook ‘data usage’, ‘blocklist’, ‘battery’, ‘Virus scan’ en ‘permission’. De Data usage, blacklist, batterij en permissions categorieŽn zijn niet heel spannend. Deze zijn allemaal ook uit het instellingenmenu te bereiken. Wat betreft de ‘cleaner’ categorie, deze laat in een goed overzicht zien welke apps er weinig tot niet gebruikt worden en dus eigenlijk gedeÔnstalleerd kunnen worden, welke caches geleegd kunnen worden en overige ‘trash’ kan verwijderen zodat je toestel lekker clean blijft. De tweede interessante categorie is de virus scanner. Zelf heb ik nog nooit een virus gehad op elk van mijn Xiaomi toestellen die bij iBuyGou vandaan kwamen, maar PAS OP! er zijn genoeg webshops die aparte dingen doen met de ROM. Zo had het review toestel van Tweakers die bij DealExtreme vandaan kwam allemaal kwaadaardige apps er op staan, die Xiaomi zelf niet meelevend.

Omdat het toestel toch wel een redelijk groot is, heeft xiaomi ook de mogelijkheid ingebouwd om het toestel met 1 hand te kunnen gebruiken. hierbij wordt het scherm verkleint naar 3.5, 4.0 of 4.5 inch en is ook het toetsenbord in te stellen op eenhandig gebruikt. Vanuit elk scherm is het mogelijk om naar eenhandig gebruik te gaan door de middelste capacitieve knop te ‘swipen/vegen’ naar de ‘back’ button. Goed uitgedacht en gemakkelijk in te stellen als je op de fiets zit bijvoorbeeld!

Mocht je toch graag de Nederlandse taal willen hebben, kijk dan even op xiaomi.eu. De internationale versies van deze userbase gemaakte roms zijn helemaal toegespitst op internationaal gebruik, en werken daarom soms beter dan de Chinese roms in europa. Daarnaast zit er een volledige nederlandse vertaling in, mocht je niet gebruik willen maken van de standaard Rom + Engels. Zelf doe ik alles in het Engels, communiceren met mijn vriendin, werk, sociaal leven en meer, en daarom heb ik ook geen ervaring met het veranderen van de Rom naar een Internationale Rom, omdat Engels perfect voor mij is.

Het Amerikaanse Qualcomm had op 11 juli 2016 de opvolger van de Snapdragon 820-soc aangekondigd onder de naam Snapdragon 821. Deze soc biedt volgens het bedrijf een prestatiewinst van ongeveer tien procent tegenover de voorgaande versie. Twee van vier Kryo-cores hebben een maximale kloksnelheid van 2,4GHz, tegenover de 2,15GHz van de 820.

De Mi5s draait op een Snapdragon 821, een quadcore met vier Kryo-kernen waarvan twee op 2,15GHz draaien, voorzien van een Adreno 530-gpu voor de grafische beelden welke op 653MHz. Er is ook een variant met 4GB werkgeheugen en 64GB opslag, naast de variant die ik hier review, de 6GB werkgeheugen en 128GB opslag versie.

Ondanks dat het scherm slechts 1080p is, is er met de Snapdragon 821 ondersteuning voor de Snapdragon VR SDK. Dit vr-ontwikkeplatform is compatibel met Daydream van Google.

Tijdens het draaien van diverse benchmarks en games, merk je dat de telefoon een beetje warm wordt. Dit heeft nagenoeg geen gevolgen voor de prestaties. Bij het berekenen van de score, zijn de benchmarks 3 keer uitgevoerd en hier is een gemiddelde van genomen. De benchmarks van de Xiaomi Mi5 (3/32GB) en Mi5s Plus (de 6/128GB) komen van mijn eigen review, aangevuld met cijfers (voor de Mi5 benchmarks) van de officiŽle applicatie publisher.

Zelf hecht ik niet al te veel waarde aan alle benchmarks, omdat ik er van overtuigd ben dat de algemene ervaring voor de gemiddelde consument belangrijker is dan een net iets hogere score boeken ten koste van een stukje gebruikerservaring bijvoorbeeld. Ook ben ik van mening dat professionele reviewers / websites heel veel dieper op in kunnen en willen gaan, al zal ik wel de 4GB Ram, 128GB Rom en Snapdragon 821 aan de tand voelen met de meest gebruikte benchmark apps:

Sommige resultaten zijn opvallend, de half jaar oude Mi5 scoort op sommige vlakken net iets hoger dan de nieuwere toestellen. De Snapdragon 821 is een zeer snelle processor, al is het wel een kleine verbetering naar mijn idee van de Snapdragon 820. Ondanks het gebruik van 'slechts' 4 cores, staat de CPU in bijna alle benchmarks ruim bovenaan. De warmte van de telefoon is voelbaar, maar door het frame en achterkant, kan de warmte goed worden verdeeld over de gehele telefoon. Qualcomm heeft met de Snapdragon 821 alles net weer iets beter gemaakt dan zijn voorganger, welke ook al superieur was!

Ondanks alle benchmarks is het natuurlijk ook belangrijk hoe snel het toestel aanvoelt, iets wat niet in nummers is uit te drukken. Het apparaat is gewoonweg super snel en smooth, en nergens lag ervaren.

Een niet verwisselbare 3200 mAh batterij is te vinden in de Xiaomi Mi5s. De telefoon komt met een USB type-C poort en een stekker die maximaal 2.5A stroomt geeft aan de Mi5s. Om een goed idee te krijgen hoe goed de batterij omgaat met allerlei zaken, heb ik de telefoon opgeladen tot 100%, wat in ongeveer 1 uur en 15-20 minuten gebeurt.

Hierna ik de PCMark benchmark applicatie heb laten draaien met de Work 2.0 batterylife onderdeel. Normaal gesproken wilt men dat je de nits-waarde (schermhelderheid) op 200 zet, maar omdat ik vaak mijn helderheid op het allerhoogste heb staan, heb ik deze voor deze benchmark ook op zijn hoogst gezet. Na ongeveer 75% van de batterij te hebben verbruikt, was de onscreen tijd net geen 6 uur. Wanneer de benchmark tot 0% zou gaan, zou dat betekenen dat de batterij een onscreen aan kan van ongeveer 8 uur, bij non-stop bewerkingen, browser, video kijken etc. Let wel op dat ik mijn schermhelderheid op zijn felst had staan (600 nits)! Al met al een zeer knappe prestatie, en dit kan zeker nog verder opgerekt worden! Volgens mij heb ik dit zelfs bij mijn Mi Max niet eens behaald.

Verder houdt MIUI 8 het systeem ook goed in de gaten, en is het batterij-instellingenmenu lekker uitgebreid waardoor je zelf ook veel kan aanpassen en nog meer uit de telefoon, alsook de batterij kan halen. Zo kan je apps geheel negeren of uitsluiten, het systeem laten beslissen, meldingen geven bij apps die te veel batterij verbruiken of de battery saver gebruiken. Hieronder wat foto's van dagelijks gebruik:

Tweakers persberichten:
- Mi5s: nieuws: Xiaomi kondigt Mi5s Plus-smartphone met dubbele camera aan
- MIUI 8: nieuws: Xiaomi presenteert Miui 8 en grote smartphone Mi Max met 4850mAh-accu

Meer Xiaomi Reviews lezen?
+ 12.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Notebook Air 12.5" review door kanem0chi
+ 6.500 views -> productreview: Xiaomi Mi Drone review door kanem0chi
+ 40.000 views -> productreview: Xiaomi Mi Band 2 review door kanem0chi
+ 60.000 views -> productreview: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart review door kanem0chi
Of neem een kijkje op www.martijnwester.com voor al mijn andere reviews

Xiaomi, het nieuwe Apple in Android-land met echte bang-for-the-buck smartphones. Ik kon geen beter toestel wensen voor omgerekend §308 met een SD821, 4/128GB en een 12MP Sony IMX378. Top-Notch specs (4/128GB) met goede bench-mark scores voor een aantrekkelijke prijs. De telefoon is ontzettend snel, smooth en gemakkelijk gebruikt. Niet alleen dat, de telefoon ligt ook erg lekker in de hand, is goed te bedienen met 1 hand en ook de bouw kwaliteit is erg goed. Daarnaast zie je dat tijdens zwaardere taken (benchmarking) dat de temperatuur goed onder controle houdt, maar wel een prestatie neerzet. Niet alleen goede specs, ook een grote batterij is er in de telefoon te vinden, die goed samenwerkt met andere onderdelen in de telefoon. Gelukkig heeft Xiaomi er voor gekozen om het toestel 1mm dikker te maken, maar daardoor wel een grotere batterij dan zijn voorganger heeft, alsook geen uitstekende camera heeft.

Het schrijven en lezen van data gaat snel, vanwege de Universal Flash Storage (UFS) 2.0. Ondanks dat de telefoon 128GB storage heeft, is er geen MicroSD slot te vinden. Niet alleen de storage is snel, ook de ultrasonic vingerafdrukscanner is snel, accuraat en unlocked het toestel snel vanaf stanby modus. Al blijft het wel meer een gimmick, en merk ik niet heel veel verschil met de normale, capacitieve vingerafdrukscanner. Ditzelfde geldt ook voor het drukgevoelige scherm, het is een leuke feature, maar veel kan je er (nog) niet mee.

Voor het bedrag wat de telefoon kost, maakt het zeer goede plaatjes.Vooral de Auto-HDR optie ben ik een groot fan van. Helaas is er geen OIS in te vinden, al doet de EIS zijn werk ook redelijk goed! Tijdens schemering zijn de plaatjes zeer goed, al is er bij nachtfoto's toch wel wat ruis te vinden. De videokwaliteit is goed, al kan je wel zien dat de camera soms te agressief wilt focussen.

Ondanks de 4GB RAM en nieuwe SD821, is het verschil in benchmarks soms maar minimaal, al is het wel fijn dat je voor de komende 2 jaar zeker weten alles goed kan blijven doen, en dat ook de updates blijven komen van Xiaomi, in tegenstelling tot andere merken. Ondanks dit alles, zou ik de telefoon aan iedereen aanraden. Je moet dan wel rekening houden met dat de 4G support niet optimaal is, dat je zelf handmatig (5min. werk) de Playstore moet installeren en/of de Nederlandse taal moet installeren als je geen Engels wilt. De pluspunten zijn zeer sterk en met de huidige verkoopprijs in gedachten, kom ik uit op een score van een dikke +9.

Vergeet niet het volgende: De Xiaomi Mi5 blijft nog steeds een heel erg interessant toestel, en is tegenwoordig nog maar ~220-250 euro(3/32Gb variant). Mocht je meer over dit toestel willen weten, lees dan mijn Xiaomi Mi5 3/32gb review: productreview: Xiaomi Mi 5 32GB Zwart review door kanem0chi

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Xiaomi Mi5s vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

Nee.. geen Nayla (mijn Labrador) helaas dit keer. Ben in het buitenland en ze kon niet als model fungeren.

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi 5s (4GB ram, 128GB opslag) Zilver?

De Mi5s ondersteunt 4g niet in zijn geheel op mobiele netwerken in de Benelux. De telefoon ondersteunt alleen de 850, 1800, 2100 en 2600MHz banden, maar ondersteuning voor 800 en 900MHz ontbreekt.
900 is er wel, dus met T-Mobile gelijke ontvangst.
De Mi5s draait op een Snapdragon 821, een quadcore met vier Kryo-kernen waarvan twee op 2,4GHz draaien, voorzien van een Adreno 530-gpu voor de grafische beelden welke op 653MHz.
2,4 GHz is de maximale waarde, maar voor de 5S is het maximaal 2,15 GHz.

[Reactie gewijzigd door knakworst op 31 oktober 2016 14:27]

Thanks voor je feedback. Heb het gelijk eventjes aangepast. :)
No problem. En welke is het uiteindelijk geworden, de Xiaomi Mi5s of Mi5s Plus?
ythehunter had ook al veel ge-pmed met taalfoutjes, deze haal ik er later uit. :)

De Mi5s.. Ik vind persoonlijk 5.2 of 5.5" telefoons het lekkerst vasthouden en om mee te werken. Hiervoor de Meizu Pro 6 gehad, en die was ook 5.2", precies groot genoeg voor mij. :) Welk toestel heb jij?
LG G4 maar een Mi5S in bestelling staan, dus ik vroeg mij af of ik niet spijt krijg van 5,5 inch naar 5,2 inch.
De eerste 2 uren zal het je opvallen dat het toestel iets kleiner is, maar wel lekkerder in de hand ligt. Je zal er zeker geen spijt van krijgen! :)
Geweldige review weer! Ik heb hem zelf ook besteld (bij banggood, omdat die een 100 dollar korting coupon hadden) en kijk er enorm naar uit. Ik heb de review ook genomineerd voor review van de maand. Je maakt het jezelf wel moeilijk door twee geweldige reviews te schrijven binnen een maand.

Het enige wat ik zou veranderen is "met dubbele camera" uit de introductie halen, omdat het in het Nederlands niet te zien is of dat op beide toestellen slaat of alleen op de Mi5s-Plus (in de review zelf komt het wel naar voren). Of als je het wel er in wil houden zou ik de toestellen omdraaien. Dus: "De Chinese fabrikant Xiaomi heeft zijn Mi5s Plus-smartphone met dubbele camera en Mi5s gepresenteerd op 27 september 2016,..."

Verder staan er nog een paar kleine taalfoutjes in, maar om die op te sommen klinkt zo zeikerig en leidt af van hoe goed de review is. Als je wil kan ik ze in een pm sturen?
Geweldige review weer! Ik heb hem zelf ook besteld ... en leidt af van hoe goed de review is. Als je wil kan ik ze in een pm sturen?
We blijven echte Nederlanders hea, bestellen waar hij het goedkoopst is! :D Geef je groot gelijk! Dan heb je zeker de 3/64GB variant besteld met een goede 80 euro korting? En twee reviews schrijven heeft aardig wat tijd gekost, haha. Maar ik zie dat zoveel Tweakers benieuwd zijn naar Xiaomi, dat ik het graag doe. Klein tipje van de sluier? De Xiaomi Camera heb ik ondertussen ook al thuis. :9~

Wat betreft de taalfoutjes, Nederlands is niet echt mijn sterkste punt, al zou ik ze wel graag willen zien wat/waar en hoe ik dit moet aanpassen, om de review nog net wat beter te maken, alsook voor mijn toekomstige reviews. PM zou fijn zijn. :)

P.s. Bedankt voor je nominatie!

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 31 oktober 2016 14:54]

Nee, net als jij de 4/128 variant. §93.44 goedkoper, waardoor ik maar §335.34 betaal inclusief verzendkosten en verzekering. Nadeel van banggood is wel dat het lang duurt (22 oktober besteld, 8 november verwacht), dat er geen mogelijkheid is om de importheffing te verzekeren en dat alleen de zilveren besteld kon worden.
Ah, zo. Maar voor 335§ de telefoon in huis hebben (als je geen import belasting moet betalen) is wel heel lekker! Dan is wachten tot 8 november het wel waard ;) haha

In ieder geval alvast veel plezier van je telefoon. Ik heb hem nu 10 dagen in gebruik.. en wat een lekker toestel is het!
Super review weer! Ben nog even aan het wachten tot de zwarte versie uit is. Wil toch wel even zien hoe het er uit ziet als de bezel wat minder zichtbaar is. Vind dat toch wel een tegenvaller.

Toch nog maar eens verdiepen in de performance tussen de Mi5 vs de Mi5S. En natuurlijk tot de xiaomi.eu roms uit zijn.
Yup, de zwarte is er niet. Wel een grijs/zwarte. Bedoel je die? De performance is niet heel denderend, zoals je misschien al heb gezien in mijn review. Het verschil tussen de 4/64GB Mi5s+ en de 4/128GB Mi5s zal minimaal zijn. Misschien wat verschillen qua design en en camera. Maar behalve dat zal je software-wise niks verrassends tegen komen. Misschien dat je een fan bent van grotere schermen, batterij, twee camera's of het design, dan zal het eerder daar op neerkomen. :)
Heb nu een Redmi Note 2 Pro (of prime zoals ie inmiddels heet) en heb ook een Redmi Note 3 Pro en redmi 3S gehad. Na een tijd je toch de redmi Note 2 weer gepakt en de andere verkocht.

De zwart grijze zal het dan waarschijnlijk gaan worden (bedoelde ik ook). Vind de witte wel mooi maar de grote zwarte bezel vind ik dan weer afbreuk doen aan het toestel.

Persoonlijk ben ik weer op zoek naar een < 5,5" toestel. Kan ik net wat beter met 1 hand bedienen.

Heb je al geprobeerd om de bootloader te unlocken en de xiaomi.eu rom er op te zetten?
Ahh, dus je gaat ook voorde Mi5s 4/128GB als ik het goed begrijp uit je bericht? Goede keuze!

Wat betreft de bootloader, ik heb nog nooit mijn Xiaomi device geunlocked en daarna een andere rom geÔnstalleerd. Voor mij werkt de Chinese Rom perfect. Veel applicaties zijn te verwijderen, ik heb liever Engels op mijn telefoon en daardoor kan ik ook de telefoon reviewen, zoals vele hem zullen ontvangen. :)
Hey! Nette review weer! :)

Dat bootload unlocken is idd eerste keer even priegelen maar daarna gaat het prima! Voor wat betreft Engels, ik heb de EU MUI, ook gewoon in Engels, alleen dus geen Chinese apps meer, nergens. Maar voor het reviewen snap ik het zeker, dit is idd hoe mensen hem binnenkrijgen. Mijn advies zou zijn aangezien je zo goed bent met video reviews: Verdiep je erin! :) Veel mensen die in Europa deze telefoon kopen willen de EU rom erop, en zo help je jezelf met meer views en hen met meer content.

Maarja, wie ben ik :+
Je schrijft in je review een aantal maal dat veel applicaties te verwijderen zijn, inclusief de systeem applicaties. Heb je ervaring met dat laatste? Ik gebruik zelf heel weinig van de standaard set, maar ben benieuw hoe (welke tools/procedure) je hebt gebruikt om de systeem apps eraf te gooien.
Mooie review! Filmpje van de achterkant van de blonde dame komt een beetje over als een vieze gluurder :+ :X
Hahaha, veel mensen keken ook raar op, zoals je kan zien in het filmpje ;)

Maar dat is mijn bedoeling ook. Dat er wel gekeken word. Vorige video's werden bij lange na niet zo goed bekeken, vergeleken met het geschreven gedeelte. Dacht, dan maar hulp troepen inschakelen :p

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 1 november 2016 09:21]

Lol! Het werkt prima! :+
Ik moet ook zeggen 1 van de meest interessante reviews die ik hier heb gelezen. Ga zo door qua hulptroepen maar vooral qua inhoud!
Bedankt voor de mooie review, kanem0chi! Ik ben heel geinteresseerd in dit toestel alleen ik wacht nog op de donkergrijze variant. Het lezen van de review helpt mooi de tijd te doden :P

In de review van gsmarena wordt gesproken over het gebrek van Gorilla Glass en dat er bij hun toch al snel wat krasjes op het scherm waren gekomen http://www.gsmarena.com/xiaomi_mi_5s-review-1511p3.php
Ik heb op dit moment nog een Mi2 die ook geen Gorilla Glass heeft en die houdt het nu al een aantal jaartjes uit zonder screen protector. Ik hoop dus dat het wel meevalt maar ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Heb jij een screen protector toegevoegd?

Nog een klein dingetje: In de laatste zin van de 2e alinea bij Hardware staat een opsomming van de specs van de 5s+.
Klopt! Deze vraag kreeg ik ook op mijn Mi5s plus review, het glas. Ik heb nu met meer dan 10 dagen tijd de telefoon overal neergelegd, gedragen etc. En waar ik meer bang voor met is het krassen van het metaal dan het glas. Het schuiven van de telefoon over een tafel vind ik gevaarlijker dan deze in mijn broekzak stoppen. Welke ik overigens altijd zonder sleutels of andere gekkigheden draag.

Ik wil nog eventjes onderzoeken of het nu echt geen Gorilla heeft, of een ander type, anders is het natuurlijk wel een groot minpunt.

[Reactie gewijzigd door kanem0chi op 1 november 2016 09:23]

Misschien persoonlijk, maar vind het echt jammer dat xiaomi die afschuwelijke antenne lijnen heeft toegepast. Ik vond het design van de eerste mi5 echt hun allerbeste, heeft uiteraard met materiaalkeuze te maken, dat Apple weer terug gaat naar glas is niet voor niets het levert gewoon mooie toestellen op.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 1 november 2016 19:11]

Apple weer terug naar glas? Volgens mij is de iPhone 7 net gelanceerd met ongeveer dezelfde antenne lijnen. Of bedoel je hiermee dat je mee gaat in de geruchten stroom? :+

Wat betreft de antenne lijnen, ik heb liever dit, dan dat wat ze bij de Mi5s Plus hebben toegepast. Hierdoor blijft het een geheel, alsook de structuur is erg goed. Misschien dat je dit wel bij mijn Mi5s + heb gezien als je op de achterkant 'tikt'.

Zelf vond ik de keramische achterkant het mooist, al is dat super lastig om in grote hoeveelheden te produceren. Voor de Mi Mix kunnen ze van 100 stuks, maar 10 op de Mi Mix installeren, omdat de rest niet door de keuring komt.. tja.. dan is het keuzes maken. En dan heb ik liever dat ze een ander ontwerp / materiaal / process gebruiken en/of doen, dan dat ze bij dezelfde achterkant blijven hangen, wat vooral door de standaard gebruiker word gezien als 'geen vooruitgang'. Persoonlijk ben in voor dit soort veranderingen. Iedere keer wat nieuws proberen. :)

[Reactie gewijzigd door GGym op 2 november 2016 13:42]

[Reactie gewijzigd door GGym op 2 november 2016 13:42]

Lijkt mij meer iets voor V&A, niet hier. Goede review kanem0chi! :)

[Reactie gewijzigd door MasterStig op 2 november 2016 12:20]

Ik wil ook al niet verder ingaan op zijn bericht. :z

Thanks! Ben benieuwd of ik aan een Note 2 of Mi Mix kan komen haha :)
Tof dat je weer een review heb gemaakt. Ik ben zelf nog aan het wachten op de zwarte versie zodat je die randen rondom het scherm niet ziet. Volgens verschillende verkopers van Aliexpress had ik begrepen dat ze vrijdag 4 november zwarte versies 4 gb zouden leveren maar ik heb nog niets kunnen vinden.
Om eerlijk te zijn heb ik niet het nieuws in de gaten gehouden wat betreft de Zwarte versie, omdat ik zelf al de telefoon heb haha. Ik houd het nieuws van de Mi Mix en Note 2 in de gaten.. :9

Het beste wat je kan doen is gewoon 5 verschillende shops aanspreken en vragen wat er nu op 4 november toestellen waren geleverd, maar als ze dan geleverd waren, dan zijn ze waarschijnlijk nu al op. Plaats ergens een order, en wacht rustig af. Het is het meer dan waard hah.