Specificaties iOS compatibel en 45,6g - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit) Review

Q_Burton 27 oktober 2016, laatste update op 29 december 2016, 1.219 views

Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit)

Voor de watch2 heb ik gekeken naar de alluminium versie en de stalen versie in de store. Even allebei geprobeerd, maar de stalen versie is net iets zwaarder waardoor ik bang was dat mijn dunne polsen die op lange termijn niet prettig gingen vinden. Een kleiner scherm wilde ik niet.

Pluspunten

• Water Dicht tot 50M.
  • Interactieve "Faces"
  • Eenvoudige setup
  • Verwisselbare bandjes
  • Maps te voet en OV zijn erg goed
  • Voldoende apps
  • GPS + Tracking
  • Gratis online mini cursus

Minpunten

• Weinig aanbod alternatieve "Faces"
  • Reageert niet altijd even goed op polsbeweging
  • Berichten te snel weer verdwenen
  • Externe apps (nog) niet toegespitst op WOS3.1

Introductie
Sinds 22 september ben ik in het bezit van de Apple Watch2. Deze heb ik in de UK gekocht, omdat ik daar was tijdens de lancering. Met een klein beetje geluk overigens heb ik op de website "afhalen" gekeken en opeens was er heel even voorraad op 21september en dus heb ik gelijk de combo vastgelegd en betaald. Het scheelde ook nog eens iets, omdat de pond laag stond.

De volgende dag kon ik vrolijk doorlopen, zelfs op deze door de weeks dag stond er een hele rij mensen te wachten, die wachten op of iemand die hem wel vastgelegd misschien niet kwam opdagen. Helaas voor hen was ik gewoon op tijd.
In de Applestore kan je ervoor kiezen het toestel daar op te zetten. Ondanks de enorme drukte is er een medewerker die met je tafel bezig is en er is steeds iemand om je vragen te beantwoorden. Leuke goede service.

De prijs is altijd te hoog natuurlijk. Maar eerlijk is eerlijk je koopt zoiets, omdat je een horloge wilt die meer kan dan alleen de tijd bijhouden. Er zit toch aardig wat techniek in en als ik zie wat sommige uitgeven voor een horloge wat alleen tijd weergeeft, dan vind ik het best wel te doen.

Featureset
Het begint al bij het pairen van je Watch (via Bluetooth) is dat je geen wachtwoorden hoeft in te stellen. Als je een Iphone hebt, dan start je de Watch app, die de camera van je telefoon gebruikt. Op je Watch speelt zich een bewegend beeld af met unieke puntjes. Doordat dit overeen moet komen wat de camera inleest weten beide toestellen dat ze bij elkaar horen. Een nadeel, als er vals licht tussen zit dan pakt hij het beeld niet en komt de verbinding niet tot stand. Ik zat zelf recht onder een TL en moest een 2e keer pairen en proberen de juiste hoek te vinden. Als dit eenmaal gedaan is kan je aan de slag.

De Watch komt standaard met wat leuke ‘Faces’ dit is de naam die ze hebben gegeven aan de standaard tijddisplay die je kan wisselen deze zijn interactief en naar wens in te delen. Zo kan ik rechtsonder een kort weerbericht laten zien en links boven mijn bewegingsmonitor, of andersom. Ook iedere achtergrond heeft zijn eigen interactie. Zo is daar een aardbol die precies laat zien waar jij op dat moment op aarde bent en hoe de zon stand is vanuit de ruimte met een aardige precisie. Je kan in de zelfde ‘Face’ ook de maan bekijken, of de stand van de planeten. Een andere is Mickey Mouse, die jou op een vrolijke manier de tijd meld als je m een zetje geeft. Toen ik in Londen was had ik de Elizabeth Tower (aka Big Ben) opgezet die laat ongeveer zien hoe de big ben er om die tijd uitziet. Het wordt dus ook donker en de verlichting gaat aan.

Daarnaast houdt de Watch bij hoe (in)actief je bent geweest en kan je doelen stellen hoeveel calorieŽn je wil verbranden. Er zit een work-out app op waarbij je kan aangeven hoeveel je wilt doen en dan kan je daarmee aan de slag.
Uiteraard zitten er de wekker, stopwatch, timer en kalender standaard geÔnstalleerd, wat is een horloge die je niet kan vertellen welke dag het is. De kalender verteld je echter alleen welke afspraken je hebt en je kan alleen uitzoomen tot je de maand ziet. Zover ik heb kunnen ontdekken tot nu toe, is er geen mogelijkheid om verder of terug te kijken in de maand.

Met de Watch kan je ook je telefoon besturen, bijv. als hij in een dok staat kan je de muziek lijst aansturen en kan je de camera bedienen.
De wallet is ook op je horloge, alleen werkt die vooralsnog alleen met de vouchers in Nederland, wat erg jammer is, want het zou toch heerlijk gimmicky zijn als je zo kon betalen.

Daarnaast zijn de volgende standaard messaging apps aanwezig:
- Mail
- Messages
- Weerapp
- Telefoon
- Aandelen koers

Met behulp van je telefoon kan je nog wat apps toevoegen, mits ze Watch compatible zijn. Dit is gemakkelijk na te gaan, bij de standaard appstore staat het aangegeven. Er is ook een speciale appstore in de Watch app. Wat ik wel wat tegen vond vallen is het aantal alternatieve ‘Faces’ in de appstore. Nu na een maand zijn er wel wat bijgekomen, maar de Watch0 is al een tijdje uit, dus ik had er wel wat meer van verwacht.

Standaard text apps die een pop up geven op je telefoon komen ook standard op je horloge, zo kan je zonder dat er een WhatsApp onderstuening is toch de berichten zien, maar bij reageren zijn er dan beperkte opties. Telegram heeft deze ondersteuning wel, waardoor deze met scribble werkt. Dus ik zou zeggen doe de WApp gewoon de deur uit nu, voorral met die nieuwe voorwaarden van FB.

In de appstore kan je ook als je geen Nike editie hebt alsnog gratis de Nike app ophalen. Deze komt standaard op de Nike editie, maar die was pas in oktober leverbaar, bovendien toen in hem nader bekeek in de store (hij was toen al wel op display in de store) hij is best mooi, maar ik ben bang dat ik die groene rondjes na een tijdje toch zat ben. Je hoeft dus niet perse deze Editie aan te schaffen om toch gebruik te kunnen maken van de Nike app.

Beeld – Geluid kwaliteit
Niks op aan te merken, ik het horloge zowat op mijn ook gaan leggen wil ik het verschil tussen een pixel kunnen onderscheiden. Met de dial kan je in sommige apps in- en uitzomen, erg handig in maps als je even wat perspectief nodig hebt om te zien waar je staat en waar je heen moet. Zowel overdag is het beeld altijd goed, ondanks lichtinval van de zon, als ’s nachts is komt er niet teveel licht op je netvlies.

Tekst is mooi scherp, waardoor het lezen van een berichtje een prettige ervaring is. Via de instellingen op de Watch is het beeld nog naar wens in te stellen. Zo kan je de tekst grote aanpassen (6 standen) en/of ervoor kiezen om alles ‘Bold’ weer te geven, daarnaast is de helderheid in te stellen in 3 standen.

Het geluid is goed te doen, mensen die je bellen zijn goed te verstaan vanaf de Watch, al hoor je dat het van een mono speaker komt, het niveau is niet storend. Ook als je Mickey de tijd laat voorlezen klinkt het als Mickey mouse, verschillende stemmen zijn ook te onderscheiden. Als ik de andere kant meld dat ik met de Watch opgenomen heb, krijg ik wel te horen dat ze merken dat het geluid ietsje anders is als wanneer ik met de telefoon bel, maar ook aan de andere kant ben ik goed te verstaan en kan dus een volledig gesprek afhandelen op het horloge. Ook Siri pikt de worden goed op als je wat inspreekt. Bij het gebruik van geluid houdt ik mijn horloge in ‘kijk op de klok’ stand.

Bouwkwaliteit en Afwerking
De enige op of aanmerking die ik hier heb is de ‘puist’ aan de onderkant. Ik had stiekem de hoop dat de Watch2 wat platter zou uitvallen dan de 0, maar helaas. Daarnaast heb ik al verschillende keren gestoten, en ook best hard, maar ondanks het zachtere ion-x-glas is er geen direct zichtbare schade. Ik heb net even goed gezocht en kon als het licht weerkaatst 1 haarlijntje vinden op de display zelf en nog niets op de behuizing. Gewone gebruikers sporen die bij een gehard glas horloge horen.

Het rubberen bandje kan wat zweterig aanvoelen, maar is perfect als je hardloopt kan je hem makkelijk afdoen en is hij weer zweetvrij. Een combinatie met een nijlon of metalen bandje is wel te adviseren in zo een geval. De rubberen kan je makkelijk ontdoen van zweet, terwijl de nijlon versie je pols meer laat ademen als je niet aan het sporten bent.

Verder is er niks innovatiefs aan ten opzichte van de 1 en de 0 het is gewoon dezelfde behuizing die we al kennen van Apple. Wat ik daaraan wel erg fijn vind, is het verwissel systeem. Dit is een knopje aan de bovenkant. Het horloge bandje wordt met 2 maten geleverd, en het is ook even goed deze uit te proberen. Met de oude horloges die ik heb gehad was het altijd pielen; om je bandje te vervangen en dan had je nog kans dat je het metalen pinnetje verboog. Met de Watch is het clicken en schuiven. Dit schuiven gaat wat stroef, dus zorg hierbij wel dat je de Watch goed vasthoud tijdens het wissellen en dat je hem goed op zijn plek duwt (klick en knopje volledig uit) zodat hij niet gaat schuiven en van je pols valt. De knopjes zitten aan de binnenkant, maar op zo een manier dat je ze niet indrukt, zelfs niet tijdens het rennen.

Ergonomie
Tijdens het instellen moet je een keuze maken of je links of rechts dragend bent. Je kan er voor kiezen om het horloge op de voor jou gunstige pols te plaatsen.
Zoals eerder aangegeven is die puist op de achterkant een noodzakelijk kwaad, het maakt het apparaat log en drukt een beetje op de pols. Dit valt voorral op als je aan het typen bent. Tijdens andere bezigheden merk je weinig van het apparaat. De aluminium versie is het lichtst van het acceptabele segment (Steel is de enige andere optie) en bij de 42mm display is een gewichtsbesparing wel te adviseren, vooral als je zoals mij niet hele stevige polsen hebt.

De band zit prettig en is goed afgewerkt waardoor er geen irritatie is als hij over je pols schuift. Ook word er een 2e band meegestuurd van een andere maat. Hierdoor kan je kijken of de kleinere variant beter past. Voor mij betekend dit dat ik ook kan kiezen minder van de band weg te moeten werken.
Ook de afrondingen van de Watch zelf geven genoeg ruimte voor bewegingsvrijheid zonder irritatie.

Accuduur
Tot op heden niet veel op aan te merken, bij voor mij normaal gebruik gaat hij gemakkelijk 2 dagen mee. Dan doe ik hem ’s Ochtens om en ’s avonds weer af, maar als hij dan boven de 60% is dan doe ik hem niet aan de lader. Zo zorg je lijkt mij voor een langere levensduur van je batterij (ipv iedere avond aan de lader). Gedurende de dag kijk ik toch redelijk vaak ‘even’, en dan verloopt het zo na 100% in de ochtend is hij op dag 1 zo tussen de 70 en 80%, dan gaat het op dag 2 vaak wat harder en komt tot 20-25%. Bij 20% komt er een vraag of je in de power save verder wil, dit kan je negeren, maar dan is hij zo ongeveer een uur later wel echt zo leeg dat hij alleen nog de tijd laat zien in groene letters.

Hierdoor ben ik zeer positief over de batterij duur van dit horloge, aangezien ik mij voorbereid had op de verhalen dat een smartwatch elke dag aan de lader zou moeten.

Compatibaliteit
De Apple Watch 2 is natuurlijk compatible met de iPhone en Ipad, sterker nog zonder kan je hem niet activeren. Alle apps die je hiervoor gebruikt lijken in goede harmonie samen te werken. Er is ook airplay, dit werkt alleen als je telefoon op het netwerk met een Apple TV zit. De 4e generatie Apple TV heeft bluetooth, wat dit betekend heb ik niet kunnen testen, ik heb alleen een oude Apple TV.

Na de activatie kan je via de instellingen op de Watch zelf eventueel andere apparaten te koppelen die niet van Apple zijn. Hierbij maakt de Watch onderscheid tussen ‘Health devices’ en overige ‘Devices’ hoe dat werkt heb ik niet kunnen testen. Je kan hier een koppeling maken tussen de Watch en eventueel een Android of Windows, maar dit heeft vrijwel geen nut, omdat de apps niet werken in deze combinatie. Bovendien is de Watch app alleen op IOS waardoor je updates en software gaat missen.

Overige punten

GPS Tracking
De Apple Watch heeft een ingebouwde GPS tracking, hij kan dus zelfstandig je positie bepalen. Hierdoor is hij sneller met de maps (de maps komen vanaf je telefoon via internet binnen) hierdoor werkt hij erg prettig. Je wordt op je pols getikt als je een instructie nadert. Je kan dan snel op je Watch kijken waar je heen moet en eventueel kan je in en uitzoomen. Dit werkt heel fijn in het OV van Londen. Hij geeft nauwkeurig aan welke Bus - Metro lijnen je moet nemen om van Plaistow naar het Natuur Historisch museum te komen. In de laatste update zag ik dat dit ook voor Tokio was toegevoegd dus zou het eventueel ook daar makkelijk door het OV kunnen navigeren. Hierbij worden zelfs de meeste vertragingen ook aangegeven.

Vreemd genoeg lijkt de tracker vooralsnog alleen te werken als de Telefoon nog altijd in de buurt is. Ik ben eens gaan hardlopen, zonder de phone dus, in combinatie met runtastic app, deze zou mijn gelopen route moeten bijhouden. Bij terugkomst werden wel mijn gegevens naar de telefoon geladen, alles stond er goed op 1,5 km hardgelopen, aantal calorieŽn hoeveel stappen, zelfs de momenten waar ik harder/zachter liep, maar helaas de route leek alsof ik op het erf rondjes had gedanst. Waar dit aan ligt weet ik niet, ik heb de app vanaf de telefoon gestart en de Watch nam het over, het was wel in een buitengebied, maar de wegen die ik genomen heb staan wel op de kaart. Wellicht nog een puntje van aandacht. Mijn gratis online half uurtje voor de Watch heb ik nog tegoed van Apple dus dan zal ik eens kijken of het in dit geval aan mij gelegen heeft of dat je echt alsnog de Phone mee moet nemen. Of wellicht is de pas uitgekomen update naar WOS3.1 de oplossing voor het GPS tracking zonder telefoon, dit moet nog eens nader getest worden.

UPDATE - Dit blijkt aan runtastic + instelling te liggen. Ik heb de app vanaf de watch gestart en blijkt dat ik daar appart de GPS aan moet zetten. Dit is een zelfde soort vraag als dat je op je telefoon een app toestemming of niet tot je camera, of locatie geeft. Runtastic neemt achteraf alsnog de telefooncoordinaten boven die van de watch, om op de kaart je route weer te geven en dus niet de Watch resultaten. Andere apps, zoals Maps, werken wel onafhankelijk. Zo was mijn ingestelde route te volgen. Hierbij kan je niet meer op de kaart kijken, omdat die van je telefoon afkomen, maar de route staat er nog in en je kan zien waar je op de route bent. Het horloge geeft dan aan waar je bent op de route, welke richting je op moet en tikt nog altijd op je pols als je een aanwijzing nadert. Een alternatief voor de runtastic kan de Nike app zijn, al hoop ik dat ze het tracking probleem bij Runtastic oplossen.

Water Dicht
De Watch 2 is water dicht tot 50 meter. Dit betekend dat er in H20 onder een druk van 6 bar (1bar per 10m en 1bar luchtdruk) is getest. Zoet water komt hier redelijk bij in de buurt, afhankelijk van het weer kan de luchtdruk iets variŽren, maar zout water werkt toch net iets anders. Ik durf mijn Watch dan ook niet in de zee mee te nemen.

Wat ik wel kan zeggen is dat het echt werkt, zelfs de Touch screen werkt tot op zekere hoogte al voelt het aan alsof je met je vinger over een schuurpapiertje veegt en of het nu aan de vertekening ligt of aan het apparaat de nauwkeurigheid is wel minder. UPDATE- Van het weekend nog uitvoeriger getest. Dit is meer geluk dan wijsheid; onder water reageren de knopjes aan de zijkanten wel, maar ik het lukt mij niet om zelf een keuze te maken anders dan dat het scherm in willekeur reageert. Dit ligt dus niet aan de gebruiker, want als ik douche en niks doe en het scherm aan zet begint maakt de Watch willekeurige selecties.

Als je weer op het droge bent en je denkt wat komt er toch een raar geluid uit je speaker, kan je via de snel instellingen (omhoog swipen vanaf de face) op een druppeltje tikken en dan kan je door aan de dial te draaien het overige water uit het speaker kamer te duwen. Net zo lang tot het weer normaal klinkt.

Ik ben zelf (nog) niet naar 50 meter afgedaald hoewel je als duiker toch over het algemeen je horloge zon 40 meter zal nemen door de hiervoor genoemde variabelen en het feit dat door te tijd slijtage wellicht een iets zwakkere schakel hebt. Het zou toch zonde zijn als je er op 50 meter achter komt dit net de druppel was die je Watch om zeep heeft geholpen. Het zwembad zal niet dieper zijn dan 2,5 meter dus hier kan je volledig je gang gaan.

Gratis mini cursus
Dit is een service van Apple die mee komt met de producten die je koopt. Aangezien dit met het product mee komt wil ik deze even Apart benoemen. Je krijgt een 1 op 1 een half uur de tijd om met een medewerker online je product beter te leren kennen.

Die van de Phone heb ik al gevolgd en vond ik leerzaam. De medewerker tast eerst af wat je al weet. Dan deelt hij zijn scherm en laat wat leuke handige functies zien. Zo is force Touch een hartstikke mooie term en je probeert hier en daar wat, maar de man van Apple laat je nog meer zien. In een half uurtje (gesprek was 13:15 begonnen rond 13:30 kwamen de nieuwe features aan bod en om 14:00 moest hij naar de volgende) hierna krijg je de mogelijkheid om een vervolg in te plannen. Ik heb deze nu gevolgd voor mijn Iphone, en ga hem nog volgen voor de Watch, omdat ik die nu zelf verkent heb en wil kijken wat ik er nog meer uit kan halen.

Health Monitor
De 2 LEDs met 2 sensoren meten je hartslag door verschil in het licht wat de sensoren terug krijgen te meten. Hierdoor krijg je een indicatie wat je hartslag is. Dit werkt zolang de Watch goed op zijn plek blijft zitten. Meestal klopt dit wel aardig, maar het is sterk afhankelijk van hoe goed het licht door je pols heen kan komen, het verschil kan meten er van uitgaande dat de positie van de Watch niet te veel verschuift.

Apple geeft zelf aan dat zwemen in open water tot gevolg kan hebben dat de metingen niet gedaan kunnen worden. Of dit voor mij ook geld zal zich nog uit moeten wijzen. Na de nieuwe update heb ik mijn Watch in het zwembad gebruikt, met de meegeleverde work-out app. Nadat je instelt dat je zwemt in het zwembad (hoeveel cal wil je gebruiken, hoe lang is het zwembad) gaat je Watch ook in speciale ‘water’ modus. Hierbij werkt de Dial direct als een water ejector, in plaats van dat je de instelling zoekt. De Watch houdt precies bij hoeveel baantjes je hebt gezwommen. Het horloge houdt precies bij hoeveel lengtes en hoeveel meter je zwemt. Dit heb ik ook getest door afwijkend te zwemmen. Het bad was 25 meter, maar als ik diagonaal zwom was dit wel 28 meter of als ik probeerde het horloge van de wijs te brengen door een route te maken werden de meters toch redelijk goed bijgehouden. Het maakt niet uit welke route je neemt 25 meter is 25 meter. Na 400 meter rekende het horloge 16 lengtes terwijl ik in werkelijkheid heb ik 14 baantjes gemaakt, maar wel 400 meter gezwommen. Bij terug komst maakte de Watch alle gegevens bekend aan de telefoon. Waardoor ik vandaag kan terug kijken om mijn zwem statistieken van gister.

Tot slot als het horloge doorheeft dat je zwemt, en je wil je hartslag meten met de app, gaat dit alleen als je boven water bent. Zodra ik mijn arm onder water houdt gaat de hartslag app uit. Wel kan ik op de Phone terug zien dat mijn hartslag ov verschillende punten, ook in het water gemeten is. De display gaat wel aan op status metingen of op de tijd als je onder water bent, maar waarom de hartslag app zichzelf uitschakelt geen idee.

De calorieŽn die de Watch standaard laat zien is wat jij aan extra aan kilo calorieŽn verbruikt. Waarom er dan Cal staat geen idee, verwarrend dat wel, maar als je de Health app op je telefoon kijkt, dan krijg je veel nauwkeurigere data te zien, zoals wat je in rust verbruikt en wat je in totaal bewogen hebt. Allemaal handige data die je weer kan gebruiken om bijvoorbeeld je eetpatroon mee aan te passen.

De data wordt over een periode van een paar minuten gemeten. Waardoor als je voor het slapen gaan op 98% zit je denkt ik doe dat beetje nog even, je minstens 5 minuten actief bent en opeens naar 103% springt. Niet erg, extra bewegen kan geen kwaad maar het geeft wel aan dat je data dus bij benadering op je klokje staat. Pas als je hem afdoet zal de laatste data vastgelegd worden.

Siri
Om gebruik te kunnen maken van je PA Siri moet je “Hey Siri” op je telefoon activeren. Je kan dan als je op de Watch kijkt “Hi Siri” roepen en vervolgens start Siri op in luister modus. Wacht je te lang, dan komt er een microfoontje in beeld waar je op kan tikken om iets in te spreken. Op deze manier kan je alsnog via je Watch een afspraak in je agenda zetten, iets wat ontbreekt in de standaard kalender app.

Scrible
De feature van WOS3 dit is even wennen als je het voor het eerst doet, maar hij pakt je schijven redelijk goed op. Een typo is te corrigeren en er is een spatie knop. Het is handig als je even een berichtje terug wil sturen en na wat oefening ga je hier steeds handiger om. Zo maak je de kleine n sneller als je een beweging U op zijn kop maakt. Zelfs met mijn kraaienpoten handschrift is het goed te doen. Ga trouwens niet gelijk lopen wissen als de letter L op het scherm komt als je een T aan het maken bent want als er kort op de beweging dat – komt om de T af te maken dan verandert de L gelijk in een T en niet in l-.

Edit MAPS
MAPS voor de watch is nog niet compleet. Nu ik in Denemarken ben lukt het in dit gebied niet om kaarten op de watch in te laden. Ook al heeft de telefoon ze wel, de watch laat alleen het raster in. Het lijkt erop dat deze nog niet naar een watch formaat zijn omgezet.

Eind conclusie
Als je voor Apple gaat, dan is dit een heerlijke combinatie. Het voelt natuurlijk aan wat je van een IOS mag verwachten. Ook zijn er genoeg mogelijkheden en apps te vinden om je Watch uit te breiden naar wens. Alleen de alternatieve ‘faces’ mogen van mij wat meer.

Ik voel mij in ieder geval als een James Bond met dit horloge al ontbreekt de laser en de mini grabling hook nog :) maar serieus de Map functionaliteit is echt zeer handig als je in een grote stad als Londen van A naar B wil of POI bekijken gewoon op je pols en als je dan gebeld wordt op je horloge opneemt is het feest compleet, genoeg gimmick gehalte dus.

Mocht je een IPhone hebben en twijffellen of je een Android of IWatch aanschaft, ik zou zeggen ga voor de Watch, hiermee haal je het meest uit je telefoon in combinatie met de smartwatch en het werkt prettig zoals de IOS, waarvoor je waarschijnlijk in de eerste plaats voor Apple kiest (er zijn namelijk net zulke goede androids te vinden) het voelt als een aanvulling op het geheel.

Heb jij ook een Apple Watch Series 2 Edition (Sportbandje, 42mm) Wit (Wit)?

Wat een goede review zeg! _/-\o_

Zelf was ik iets te laat bij de Apple Watch 2 lancering bij de Applestore in Amsterdam. Sterker nog, ik besloot zelfs de avond daarvoor al in de lange rij te staan! Kennelijk was ik niet vroeg genoeg omdat mijn gewenste model (42MM-Keramiek) net uitverkocht was toen ik aan de beurt was! Omdat het keramische model vrij prijzig was, hadden ze daar maar weinig van op voorraad. Het was aldaar echt een waar gekkenhuis. Het leek wel of ze die klokjes in Amsterdam gratis weggaven. De goedkoopste modellen kosten toch ruim §400, dus zo slecht gaat het bij ons economisch gezien in Nederland nog niet! :Y)

Wel heb ik bij de Applestore gelijk het gewenste model besteld en met mijn creditcard afgerekend. Nu bijna 6 weken (!) later heb ik einderlijk per e-mail bericht gekregen dat ik mijn horloge op maandag 31 oktober met de aangetekende post zal gaan ontvangen!!! ;(

Jij hebt dus een ongelovelijke mazzel gehad dat jij op 22 september (!) al in het bezit van het geliefde horloge bent gekomen! Een ding weet ik in ieder geval wel. Als ik mijn Apple Watch over zo'n twee jaar weer ga vervangen voor een nieuwer model, ga ik gewoon naar Londen!!! ;)
Beste Rimboeloper,

Bedankt voor het compliment. Ik zal hier en daar nog een update geven, als ik de nieuwe patches getest heb en als ik de online training heb gehad. Maar als je een IPhone hebt is dit echt super relaxed, ik heb net nog een half uur met t horloge staan bellen gewoon in huis rondlopen zonder klokstand was dat echt goed te doen. 6 uurtjes uit de lading, half uur bellen 90% ik vind dat zeer netjes.

Voor het thuisbezorgen had ik ook langer moeten wachten, kennelijk vind Apple de store vullen belangrijker dan induvidueel leveren. Mijn collega heeft de 7+ besteld voor thuisbezorgen en wacht ook nog altijd. Dat durfde ik ook niet aan, er stond 2 weken en dan zou ik net terug vliegen, ik heb iedere keer gekeken of er afhaal mogelijkheden waren en op 21e was hij kort op voorraad, morgen ophalen... De eerste dag stond trouwens ik ook in de store met lege handen en de mededeling ja alleen mensen die online bestellen krijgen er een, maarja de eerste dagen kwam ik daar ook niet tussen.

Ook ondanks de Brexit en de lage pond ging alles als warme broodjes daar. Je moest zelfs al in een rij gaan staan om hem te mogen bekijken, omdat de tafels met display modellen ook gewoon vol stonden.

Hij geeft trouwens als titel WIT/WIT aan, wellicht door Tweakers om alles bij elkaar te gooien? Ik heb de Space Gray alluminium, deze is qua gewicht op 42mm voor mij beter dan de stalen variant.

Ik ben erg benieuwt wat je van het horloge vind als hij geleverd wordt en of het je waard is de keramiek versie aan te houden voor een volgende keer, of dat je hem dan voor een andere variant omwisselt.
Water resistant tot 50m betekent niet letterlijk tot 50 meter diepte, om teleurstellingen te voorkomen... Is puur een marketingding.
Mocht je dus gaan duiken op 30m, dan zou ik hem niet omhouden...

Allebei, nauwkeurig, ff aanpassen :) Leest verder prettig, leuke review!
Hallo Possimpible

Bedankt voor de leuke reactie. Ik zal de spelling corrigeren.
Het ‘water resistant’ 50m heb ik ook behandeld in het kopje 'waterdicht', ik neem echter 40 meter.
Apple streeft dit ook wel na, al is het om claims te voorkomen. Ik heb filmpjes gezien van de Watch 0 die spatwaterdicht was aangegeven en waarmee mensen toch onder water zijn geweest. Dat zal ook best wel kunnen, maar Apple kan daarbij niets garanderen, omdat je bij de Watch0 het water niet uit je speaker systeem kunt halen en dan kan daar wellicht door oxidatie een probleem ontstaan.

Zie bijvoorbeeld ook: https://www.youtube.com/watch?v=SjtTpRcDM3U

Voor 50 meter diep mag je 6 bar als druk rekenen hierop is een goed horloge ook wel getest, echter kan de druk in water variŽren door verschillende factoren. Kennelijk vind jij een grotere marge veiliger en wellicht in tijd ook wel een beter idee, met het oog op slijtage.