Fibaro Rolluikschakelaar (V2) Review

AJediIAm 26 oktober 2016, laatste update op 27 oktober 2016, 430 views

Fibaro Rolluikschakelaar (V2)

De Fibaro rolluik schakelaar is een kwalitatief goed product met uitgebreide configuratie opties voor optimaal gebruik in elke situatie.

Pluspunten

• Uitstekende kwaliteit
  • Goed configureerbaar
  • Relatief eenvoudig
  • Werkt met alle type schakelaars

Minpunten

• Niet goedkoop

Kwaliteit Score: 5
Deze rolluik schakelaar wordt gebruikt in combinatie met mijn Homey (en dus niet in combinatie met een Fibaro home center), maar ik ga er van uit dat de ervaring vergelijkbaar is voor andere control units.

Net zoals vele ben ik met klik-aan-klik-uit begonnen. Voor rolluiken vond ik de open standaard (433mhz) van klik-aan-klik-uit niet goed genoed. Daarom ben ik opzoek gegaan naar een schakelaar op basis van z-wave of zigbee.

Fibaro staat bij mij bekend als een leverancier van goede kwaliteit domotica producten met uitstekende configureerbaarheid en een ton aan features. Ook worden Fibaro apparaten door een redelijk groot aantal universele controllers ondersteund.

Deze rolluikschakelaar kan achter een bestaande schakelaar ingebouwd worden. Het is geen klein kast, dus zorg dat je een centimeter of 2 ruimte hebt. Fibaro werkt met veel type schakelaars (enkele, dubbele, terugverend of niet-terugverend). 1 schakelaar kan ook een groep aansturen zodat je alle rolluiken in een kamer/verdieping/huis met 1 knop dicht kan doen.

Fibaro wil altijd een meer dan compleet apparaat leveren. Naast alle functionaliteit die je van een rolluikschakelaar verwacht is de stroomverbuiksmeter is een grappig extratje, maar voegt eigenlijk niets toe.

Conclusie: De Fibaro rolluikschakelaar is een uitstekend product wat in elke situatie past.

Heb jij ook een Fibaro Rolluikschakelaar (V2)?

Hi even een vraag, gebruik jij hem alleen voor volledig open/dicht?
Ik ben nu mijn KAKU aan het vervangen door(waarschijnlijk) Fibaro, en bij de rolluiken zou ik graag een ventilatiestand inzetten, en mijn zonnescherm in percentages, weet jij in hoeverre deze terug communiceert ?
Of oet ik hier tijden gaan aanknutselen in Homey :-)
Zelf heb ik voor Fibaro gekozen omdat Homey uitstekende support heeft voor Fibaro van zowel de developers als een community member (all hail Caseda). Het onderwerp van positionering komt zo af en toe naar boven op het Homey forum. Bij deze een korte samenvatting:
- De rolluik schakelaar ondersteunt positionering. Na de installatie kalibreert de rolluik schakelaar zich om te bepalen hoever het rolluik open en dicht kan. De schakelaar "weet" dus hoe ver het rolluik open is.
- In een recente core update van Homey is de weg vrij gemaakt voor apps om positionering voor rolluiken te implementeren. Voor zover ik weet wordt er op het ogenblik aan een update voor de Fibaro app gewerkt om de positie met een percentage in te kunnen stellen. Homey kan al wel zien of een rolluik open of dicht is.

Zelf heb ik een flow die de rolluiken eerst helemaal dicht doen en daarna 1 seconden open. Dat werkt eigenlijk best prima.

Een andere feature die ik nog wil gaan gebruiken is de mogelijkheid om via de schakelaar van 1 rolluik een group aan rolluiken open te doen (kort indrukken is 1 rolluik, lang indrukken is de group rolluiken).

Let op: Ik heb enkel ervaring met rolluiken die open of dicht gaat zolang ze een signaal krijgen en zelf uitschakelen zodra het rolluik helemaal open of helemaal dicht is. De Fibaro schakelaar kan het stroomverbruik meten en aan de hand daarvan gekalibreerd worden. Ik meen me te herinneren dat handmatig kalibreren ook mogelijk is, maar daarvoor zou je zelf de handleiding moeten raadplegen om dat te bevestigen.
Super reactie, dank je wel !!