Specificaties zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser MX 85 Sport-II (Multi-color) Review

Masterlans 26 januari 2010, laatste update op 3 februari 2010, 2.803 views

Sennheiser MX 85 Sport-II (Multi-color)

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding
  • gemakkelijk en comfortabel fixatiesysteem (zeker voor brildragers)
  • goed geluid

Minpunten

• afstand klemmetje tot de oordopjes
  • de kleur (je moet ervan houden)
  • relatief veel omgevingsgeluid (voor mij geen heel groot nadeel)

Ik kwam toevallig langs deze oordopjes en was meteen een fan van het systeem waarmee ze in het oor gefixeerd worden. Ik ga zeer regelmatig een stuk hardlopen, en dit is regelmatig alleen, waardoor een muziekje wel prettig is. Echter met reguliere dopjes verlies je deze zonder enige twijfel door de klap waarmee je land.
Nu zijn er veel modellen van verschillende merken op de markt die gebruik maken van een soort flexibele haak die achter het oor zit (via de bovenkant). Dit systeem werkt op zich aardig, alleen merkte ik zelf dat mijn (zonne)bril boven je oor langs loopt en daar nogal wat ruzie maakt met de flexibele haak, waardoor ofwel de bril ofwel de oordopjes niet goed zit. Een suboptimale situatie wat mij betreft en ik zag in deze dopjes die zich in de oorschelp vastzetten een (voor mij) zeer goed alternatief.
De reviews waren nogal wisselend, blijkbaar is het een gevalletje van "you either love them or hate them". Met name het draagcomfort werd wisselend beoordeeld.

Geluidskwaliteit
Hier kan ik vrij kort over zijn; het geluid is erg goed. Als ik ze vergelijk met de dopjes die bij mijn Ipod nano zaten is het geluid beter (ik moet wel zeggen dat de dopjes van mijn nano nog niet geheel ingespeeld zullen zijn (pas pakweg 20 uur gebruikt)). Ook vergeleken met de Philips dopjes die bij mijn SA2840 zaten is het geluid duidelijk beter.
Voor mensen die van veel bass houden zijn deze dopjes minder geschikt denk ik. Ik houd wel van een duidelijke aanwezige bass, maar zeker niet overdreven. En daar voldoen ze prima aan.
Er komt wel een relatief grote hoeveelheid omgevingsgeluid langs de dopjes. Dit vind ik zelf geen groot probleem, aangezien ik het wel nog graag hoor als er een scooter/motor/auto achter me rijdt.

Gebruiksgemak
Dit is voor mij een van de hoofdredenen geweest voor de aanschaf. Er zit een hele serie verschillende "rubbertjes" bij die op het topje moeten (waarmee hij gefixeerd wordt in de overgang tussen fossa triangularis en de antihelix ;) ). Deze zijn goed te bevestigen, er zit een handleiding bij waar dit nog eens extra aangegeven staat. Vreemd genoeg moet ik in het ene oor een grotere variant gebruiken dan in het andere oor... Maar de hoofdzaak is dat ze bij mij aan beide kanten goed gefixeerd, maar toch comfortabel zitten. Ter referentie, bij afstanden van 25-30 km loop ik een uur of twee, dan heb ik nog geen enkele last van de dopjes. Op een gegeven moment zullen ze vast wel gaan irriteren, maar ik ben hier dus nog niet tegenaan gelopen.
Wel een nadeel vind ik het klemmetje waarmee je de hoofdtelefoon aan je t-shirt vast kunt klemmen, de afstand van dit ding tot het linker oordopje (dat de kortere kabel heeft) is net te groot waardoor er een redelijk grote lus bij "hangt", bij het hardlopen kan deze wat op en neer wippen en tegen je wang aankomen bijvoorbeeld. Het is goed op te lossen door hem lager op je shirt te bevestigen, maar ik heb de kabel onder mijn shirt hangen en dan is het lastiger.
De dopjes moeten met een bepaalde beweging bevestigd worden in het oor (een "twist-fit" noemt men dit bij Sennheiser), dit is heel even wennen, maar bij de derde keer ging het al als vanzelf.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze is gewoon goed. De "rubbertjes" voelen stevig aan maar zijn wel flexibel genoeg om comfortabel te zitten. De kabeltjes zijn van een goede dikte (niet overdreven, maar niet van die extreem dunne dingetjes). Waar de kabeltjes bij elkaar komen (bij veel hoofdtelefoons toch een van de zwakke plekken) zit een extra versteviging. Er zit een opbergtasje bij, waarin je de rubbertje kunt bewaren die je niet gebruikt, en waar je de hoofdtelefoon zelf in kunt stoppen (maar daar gebruik ik hem niet voor, hij ligt gewoon op mijn bureau).
Minpuntje wat mij betreft: de kleur... Helaas was er weliswaar een alternatief (de MX 75 meen ik), maar die had in plaats van fel-oranje de kleur gifgroen gekregen. Ik heb besloten de esthetiek maar niet te zwaar te laten wegen. Achteraf ben ik daar blij om.

Deze is denk ik goed. Als ik de kwaliteit en het geluid vergelijk met veel van de andere dopjes die ik zo door de afgelopen jaren heb gehad dan zijn ze gewoon goed. Als je daarbij bedenkt dat ik er een euro of 35 inclusief verzending voor heb betaald dan vind ik dat niet de hoofdprijs.

Edit 26-1-2010: Ten aanzien van de kwaliteit: tijdens het skiŽn afgelopen week is een van de donkergrijze ringetjes die om het membraan heen zit kwijtgeraakt (zie plaatje 3). Ze zijn vervangbaar door een ander type, en dus afneembaar, maar blijkbaar heeft de ring vanzelf losgelaten. Ik heb Sennheiser maar gemaild of ze zo'n ringetje kunnen opsturen, het andere type vind ik namelijk minder prettig zitten.

Edit 03-02-2010: Bericht terug van Sennheiser, ze sturen kosteloos een nieuwe setje op. Prima service dus!

Heb jij ook een Sennheiser MX 85 Sport-II (Multi-color)?

De gifgroene kleur is de serie van vorig jaar, ze zijn dit jaar opnieuw uitgebracht in oranje, dus je model zou verkrijgbaar moeten zijn in oranje hoor.

Buiten de kleurverandering zijn bij de eenvoudigste modellen uit de sportreeks de magneetjes aan de achterkant (zodat je ze om je nek tegen elkaar aangekleefd kon dragen) weggehaald. De modelletjes met de magneetjes kregen bij mij wel snel een kraak trouwens.
Ik bedoelde meer dat zowel deze kleur oranje als dat gifgroen mij niet echt aanspraken, ik heb uiteindelijk wel voor de oranje gekozen, omdat dit gewoon het nieuwere model was.
Als ze volgende keer blauw nemen ben ik helemaal tevreden (behalve dan dat ik ze dan helaas al heb...).
Heb je toevallig nog een equalizer gebruikt ?(aanpassen van bass weergave bv)
Ik houd zelf namelijk van bass die net niet overheerst.
Wel vind ik het cool dat je zo ver kan hardlopen, ik haal hooguit 100 meter snel rennen en misschien 300 meter op een redelijk tempo.
Bedankt voor je nuttige review verder =)
Ik heb de equalizer inderdaad gebruikt, en dan is de bass best wel op te schroeven. Ik heb ook gemerkt dat als je de dopjes wat meer klem zet ze een voller geluid hebben (met ook een vollere bass). Ik weet echter niet of dat het draagcomfort ten goede komt omdat ze wat meer druk uitoefenen op hun omgeving.

t.a.v. het hardlopen: ik ben ook begonnen met korte afstanden. Al doende neemt de afstand die je kunt lopen steeds verder toe. Ik ben echt niet bij 25 of 30 km begonnen ;).
Bedankt voor de duidelijke review. Mede hierdoor aangeschaft en ook ik ben erg tevreden.

Zoals jezelf al hebt beschreven is de lus aan het rechter oordopje even wennen. Iedere keer vraag ik mezelf weer af waarom er voor is gekozen om deze dopjes asymetrisch te bevestigen. Heeft dit met de geluidskwaliteit te maken of is het de bedoeling dat ik het kabeltje achterlangs, via mijn nek moet laten lopen. Doe je dit dan ervaar je op het oordopje een lichte weerstand bij het draaien van je hoofd. Dit is niet prettig dus er maar weer voor gekozen om de 'lus' onder mijn shirtje te steken zodat hij niet tegen je wang aankomt.

Verder top oordopjes.
"Op een gegeven moment zullen ze vast wel gaan irriteren, maar ik ben hier dus nog niet tegenaan gelopen. "
humor :D

goede review trouwens, bedankt.