Samsung Galaxy Gear Fit 2 Small (Grijs) Review

smallboy 25 oktober 2016, 217 views

Samsung Galaxy Gear Fit 2 Small (Grijs)

Een fijn alternatief voor de duurdere sporthorloges van andere merken, als je accepteert dat sommige functies minder goed uitgewerkt zijn dan die van de bekendere sporthorlogefabrikanten.

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Muziek via bluetooth

Minpunten

• GPS lock duurt vrij lang
  • Afleesbaarheid buiten

De laatste weken heb ik de Samsung Gear Fit 2 kunnen testen. Dit was voor mij een mooie kans om gelijk een vergelijking te maken met mijn Garmin Forerunner 235 horloge.

Algemene indruk:
Allereerst de algemene indruk van de Gear Fit 2. Het is een erg mooi apparaatje, wat niet als een baksteen om je pols voelt, maar er eigenlijk best wel mooi uitziet. Het scherm is erg mooi. Het apparaat is licht gebogen, waardoor het fijn om je pols zit. Het bandje zet je vast door het palletje in het bandje te drukken. Er zijn trouwens twee soorten bandjes met verschillende maten. Eentje voor de smallere pols, en een voor de bredere. Kijk dus van tevoren goed welke je nodig hebt.

Bediening:
De Gear Fit bedienen doe je met het touchscreen en de twee knoppen aan de zijkant. Door te swipen kun je tussen de verschillende schermen navigeren. De bovenste knop dient als ‘terug’ functie, terwijl de onderste (afhankelijk van welk scherm actief is) ofwel als ‘home’ knop dient of het ‘instellingen’ menu oproept.

Scherm:
Zoals gezegd oogt het scherm erg mooi. Door gebruik van OLED is zwart echt zwart, en spetteren de kleuren het scherm af. Het scherm heeft een resolutie van 216 x 432 pixels (b x h), wat ruim voldoende is om alles lekker scherp weer te geven.

Functies:
De Gear Fit houdt diverse gegevens bij:
Het aantal stappen wat je hebt gezet
Het aantal trappen wat je hebt gelopen
Het aantal calorieŽn wat je hebt verstookt
De tijd dat je slaapt
Hartslag (wordt per 10 minuten gemeten, bij activiteit uitvoeren vaker)
Locatie (alleen bij activiteit uitvoeren, niet permanent, al lijkt dit wel een optie te zijn als je in de s-health app kijkt)
Deze gegevens kun je allemaal op het horloge bekijken (in beperkte mate). Via je smartphone kun je meer detailgegevens zien.
Tip: wellicht dat het ergens in een handleiding ook wel staat, maar draag het apparaat om je niet dominante hand. Toen ik dat niet deed, had ik namelijk na het scheren zomaar een paar honderd stappen verdient, terwijl ik toch echt voor de spiegel stond en niet aan het lopen was. Dit ‘probleem’ heeft m’n Garmin trouwens ook.

Maar daarnaast kun je er natuurlijk nog meer mee:
Meldingen van je telefoon bekijken: denk aan mailtjes, of whatsapp berichten. Om even snel te kijken wat er naar je gestuurd werd werkt dit prima. Je kunt zelfs een aantal (eventueel zelf gedefinieerde) antwoorden terugsturen d.m.v. buttons op het scherm.
Timer: voor als je kookwekker stuk is
Stopwatch
Muziek afspelen via bluetooth. De Gear Fit 2 heeft 4 GB onboard opslag. Ik heb via de app een podcast erop gezet, zodat ik zonder telefoon kon gaan rennen terwijl ik toch muziek had. Fijn!

Sporten:
Voor mij was dit wel de reden om de Gear Fit te testen. Ik sport niet heel intensief, maar meestal toch wel een paar korte hardloop- of fietssessies per week. Daarbij zijn natuurlijk vooral de GPS en hartslagfuncties interessant. Bij het starten van een (sport)activiteit op kunt geven of je een specifiek doel hebt, zoals tempo, duur of afstand. Wil je dat niet, kies je voor ‘basistraining’ en meet het apparaat alleen. Daarbij kun je periodiek (tijd of afstand) een melding krijgen. Als je een bluetooth headset gekoppeld hebt, dan hoor je ook wat statistieken.

Tijdens het hardlopen zie je op het scherm steeds 1 gegeven, op meer te zien moet je door de verschillende schermen heen swypen. Het zou fijner zijn als je wat meer data op een scherm kan zien, het is er groot genoeg voor.

Wat me opviel is dat het lijkt dat de Gear Fit pas de GPS functie activeert op het moment dat je de activiteit al gestart hebt. Dat is een beetje vreemd, want daardoor was de opgeslagen route iets korter dan de daadwerkelijke afstand die ik gerend had. Het duurt ongeveer een minuut voordat de GPS een lock had.
Op internet las ik later dat de Gear Fit de GPS van je telefoon gebruikt zolang deze beschikbaar is. Waarschijnlijk heeft Samsung dit gedaan om de accu van de Gear Fit te sparen. Als je telefoon echter niet binnen verbonden is (of buiten bereik) dan gebruikt de Gear Fit zijn eigen GPS.

Wat ik nog niet echt goed getest heb is de optie om automatisch het tracken van een activiteit te starten. Een paar keer toen ik aan het wandelen was, werd de afstand en tijd automatisch bijgehouden en kon ik die ook in de app netjes terugzien. Om er echter wat zinnigs over te zeggen, moet ik dat uitgebreider testen.

Vergelijk met Garmin Forerunner 235:
Omdat ik zelf het genoemde Garmin model bezit, heb ik even een korte vergelijking gemaakt tussen de Garmin en de Samsung.
Meldingen: beide horloges geven meldingen weer (denk aan Whatsapp, SMS, e-mail). D.m.v. een trilling wordt kenbaar gemaakt dat er iets te melden is. Op beide horloges werkt dit goed. De Samsung geeft ook emoticons weer, en van foto’s een kleine preview. Ook kan de Samsung meer tekst weergeven dan de Garmin.
GPS lock: deze gaat naar de Garmin. Meestal heeft die supersnel een GPS lock, waarbij dit bij de Samsung toch een minuut leek te duren, waarbij de Samsung ook gewoon de activiteit startte zonder lock, waardoor de opgeslagen gps track incompleet was.
Hartslag: dit is moeilijk beoordelen. In rust komen de horloges redelijk overeen. De Garmin lijkt wel een logischer verloop te hebben, en heeft ook meer led’s om de hartslag te meten. Ook maken die led’s beter contact met de huid, doordat deze een klein beetje uitsteken onder de onderkant.
Prijs: de Garmin kost ongeveer 299 euro, de Samsung ongeveer 189. Dat is een behoorlijk verschil in het voordeel van de Samsung.
Batterijduur: bij normaal gebruik, dus notificaties, een paar keer per week sporten, activity tracking etc. is de Samsung 2 a 3 dagen te gebruiken. De Garmin houdt het wel een week vol.
Synchroniseren: beide horloges synchroniseren data via een app op je smartphone. De Samsung is hier wel sneller mee.
Afleesbaarheid binnen/buiten: de Samsung heeft zoals gezegd een heel mooi scherm, maar buiten in de volle zon is de Garmin veel beter afleesbaar door het gebruik van een ander type scherm (transflectief).
Waterdicht: de Garmin heeft er geen problemen mee als je hem om houdt met zwemmen (let wel: de Forerunner 235 heeft geen modus om iets te meten als je in een binnenbad zwemt). De Samsung kan tegen een regenbui, en waarschijnlijk ook wel tegen de douche, maar voor zwemmen is hij niet geschikt.
Apps: als het gaat om slaap- of bewegingsstatistieken, zijn beide apps prima te gebruiken. Als het gaat om de specifieke gegevens van je hardloop- of fietssessie, heeft de Connect app van Garmin duidelijk mijn voorkeur boven de s-health app van Samsung. Beide kunnen ze gegevens naar bijv. Strava exporteren. Dit hoopte ik te kunnen gebruiken om mijn hartslaggegevens van de Samsung wat gedetailleerder te kunnen zien, maar die gegevens worden helaas niet geŽxporteerd.

Welke zou ik aanraden? Dat ligt aan het gebruik en je budget. Ga je echt voor sportgebruik en/of heb je andere spullen van Garmin (zo heb ik bijvoorbeeld de Edge 1000, die de hartslaggegevens van de Forerunner 235 kan oppikken via ANT+)? Dan zou ik toch de Garmin kiezen.
Aan de andere kant, wil je vooral een smartwatch en vind je het leuk om je sportactiviteiten bij te houden, of wil je gewoon geen 300 euro uitgeven voor een sporthorloge? Dan is de Samsung Gear Fit 2 een prima alternatief!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gear Fit 2 Small (Grijs)?