Specificaties All-in-one met C2D E7400 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple iMac 24" (begin 2008) 2,8GHz Review

syltheboy 12 november 2011, laatste update op 12 november 2011, 4.165 views

Apple iMac 24" (begin 2008) 2,8GHz

Pluspunten

• heeft prachtig mooi en scherp beeld
  • snel

Minpunten

• beschikbaarheid software & games
  • opslagcapaciteit standaard harde schijf
  • harde schijf ging na ruim 2 jaar kapot

Features Score: 4
Het begon allemaal met de aankoop van m'n 16 GB iPod touch 1G. Dat vond ik zo'n fijn apparaat dat ik er langzamerhand over na begon te denken om ooit eens een iMac aan te schaffen. In de tussentijd had ik er een 8 GB iPod nano 4G bijgekocht. Toen het eind van het examenjaar naderde wilde ik toch echt voor een iMac gaan sparen.

Begin juli kocht ik m'n eerste Mac, de iMac. Hiervoor werkte ik altijd met Windows, maar wilde eens wat anders proberen. Daarnaast vind ik het design erg mooi en strak en neemt het weinig plaats in op m'n bureau. Voordat ik m'n iMac had, werkte ik op een 17" laptop van Toshiba. Omdat ik een iMac ging kopen verkocht ik de laptop aan m'n neef.

Ik wilde eigenlijk al best lang een iMac, maar moest eerst m'n vmbo-t diploma halen. De eerste keer lukte het me net niet, maar na één herkansing lukte het me net wel. Ik was dus heel erg opgelucht, omdat ik toen m'n eerste Mac mocht kopen en daarnaast kon ik met m'n opleiding bouwkunde beginnen.

Ik had ervoor gekozen om 2 GB extra geheugen erbij te nemen, omdat dat wellicht in de toekomst goed van pas komt. Ook koos ik voor het Apple Wireless Keyboard en de Apple Wireless Mighty Mouse (deze heb ik inmiddels verkocht en daar is de Logitech Bluetooth Mouse M555b voor in de plaats gekomen). Ik vond de muis namelijk toch niet zo fijn en was gewoon Logitech gewend.

Het toetsenbord had ik gisteren teruggebracht, vanwege de exteem korte batterijduur (maximaal 3 of 4 weken op 3 AA batterijen). Hopelijk krijg ik over ongeveer 2 weken één beter exemplaar.

Momenteel heb ik er een toetsenbord van Logitech aan hangen (LX300) en da's echt geen pretje, want wat een herrie produceerd dat ding en hij typed ook nog eens waardeloos. Het verbaast me dat de meeste functietoetsen gewoon werken.

Toen ik alles uit de doos van m'n iMac haalde, deed ik een vervelende ontdekking. Er zat een Engelse stekker bij, in plaats van een Europese stekker. Ik ging dus even terug naar de winkel om hem daar om te wisselen. Eenmaal thuisgekomen deed ik de stekker in het stopcontact en de pret kon beginnen.

Toen ik de iMac aanzette werd ik meteen in verschillende talen verwelkomt en het viel me meteen op hoe prachtig mooi en scherp beeld het is. Het duurde wel even voordat het Apple Wireless Keyboard en de Apple Wireless Mighty Mouse herkend werden.

Nadat ik hem enkele weken in het bezit had, heb ik er Windows 7 opgezet. Dit was in eerste instantie de RC-versie, maar een goeie maand later heb ik er de RTM-versie opgezet. Beide installaties verliepen vlekkeloos, maar het was wel even prutsen om het Apple Wireless Keyboard en de Apple Wireless Mighty Mouse werkend te krijgen.

Het geluid wat de iMac produceerd is gelukkig heel weinig en ik vond m'n 17" laptop van Toshiba al stil. Nou, dat wil wat zeggen. Toen ik m'n Logitech Z-4 (2.1 speakers) erop aansloot kwamen de speakers beter tot z'n recht dan bij m'n 17" laptop van Toshiba. Alle tonen klinken gewoon veel beter.

Het internetten, maar ook iTunes werkt iets beter dan in Windows. Daarnaast gaat het aan- en uitzetten een stuk sneller dan in Windows.

Update: 25 september 2011
Inmiddels heb ik mijn iMac al ruim 2 jaar op mijn bureau (inmiddels massief eikenhouten eettafel) en na de installatie van Mac OS X Lion werd hij ineens een stuk trager. Ik dus meerdere clean-installs gedaan, maar dat mocht niet baten. Toen heb ik Windows er maar afgegooid en heb ik er een partitie van gemaakt en daar een clean-install op uitgevoerd. Nu draait hij (ook met Lion) perfect.

Ik stond bijna op het punt om er een andere harde schijf in te laten zetten, omdat ik dacht dat hij het loodje had gelegd wegens o.a. opstartproblemen. Gelukkig is dat nu verleden tijd en kan ik (hopelijk) met een gerust hart aan de slag.

Sinds vorige maand heb ik ook een 15" MBP (Early 2011) met 8 GB werkgeheugen en die is vooralsnog een stuk sneller.

Update: 12 november 2011
Helaas juichte ik te vroeg en heb ik er vorige week vrijdag toch een andere schijf in laten plaatsen. Nu zit er een 1 TB harde schijf van het merk Seagate in, dus ik hoop dat deze toch wel wat langer meegaat. De iMac draait nu echt pas zoals hij in het begin draaide. Gewoon nog een super-machine die hopenlijk nog wel een jaar of 2/3 meekan.

Heb jij ook een Apple iMac 24" (begin 2008) 2,8GHz?

Het oude (witte) toetsenbord doet makkelijk meerdere maanden/half jaar met 4 batterijen.
Dus of je typt heel veel, of je hebt brakke batterijen want hij moet zeker langer mee gaan. (tevens helpt het ook om hem snachts in stand by te zetten).
Nee, aan de batterijen lag het zeker niet. De laatste keer had ik er "nieuwe" VARTA High Energy batterijen ingestopt en die stonden in het begin nog op 94%. Een dag later stonden die op 93% en twee dagen daarna stonden die op 34%. In die laatste 2 dagen had ik het toetsenbord haast niet gebruikt.

Ik wil niet veel zeggen, maar volgens mij hoef je het toetsenbord 's nachts niet uit te doen. Dit gaat als het goed is automatisch. Ten minste, dat zegt Apple en dan zouden ze 9 maanden bij normaal gebruik mee moeten gaan. Bij Amac Amersfoort zeiden ze al dat dit niet juist is, maar dat ze 3 tot 6 maanden mee moeten gaan.
(ook een manier om je review bovenaan in de lijst te houden.. elke dag 2 regels toevoegen)

Maar tot dusver is het nog niet echt een review... je verteld wat over je motieven voor je aankoop, problemen met je muis, toetsenbord en stekker, maar als dan de review moet beginnen krijg je wordt vervold....
Aansluitend bij Prulleman: hoe kan het zijn dat de algemene beoordeling 'perfect' is, terwijl de stekker niet goed is, de randapparatuur aanvankelijk nietherkend wordt, de muis niet normaal werkt (vgl. een standaard muis) en het toesenbord stroom vreet?

Verder haal je de verbetering van je speakerklanken aan, maar dat zal meer een kwestie van geluidskaart zijn. Dat is niet zozeer een Apple-kwaliteit, of een Apple-Windows dilemma. Daarna kom je met de mededeling dat het beeld zo heerlijk scherp is. Volgens mij moet dit het geval zijn met elk fatsoenlijk scherm.

Hoewel een review op zichzelf gewaardeerd wordt (ik vind het altijd prettig om producten te kopen die al een review hebben gehad) getuigt deze tekst -mijns inziens- toch wel van een wat hoog Apple-fanboy-gehalte.
@deblaauwn:
De stekker die verkeerd is doet niets af aan het product. En het is ook een "product"-review, over het feit dat daar de verkeerde stekker bij zit kan evt de afhandeling daarvan in een shop-review oid, maar dit hoort de score imo ook niet te beinvloeden.

Dat de muis niet goed is is al wel iets wat bij het product hoort, maar dat is nu eenmaal geen geheim dat de huidige apple mighty mouse niet goed is, waarschijnlijk was hij hiervoor op voorhand van op de hoogte en zag hij de muis niet als een integraal deel van de imac (zo zou ik het ook bekijken moest ik een imac aanschaffen)

Verder zeg je dat geluidskwaliteit geen apple kenmerk is ... het is toch een apple computer, die goed geluid heeft. Goed, dat dit onderliggend aan de componenten ligt lijkt me ongeloofelijk voor de hand liggend. Maar uiteindelijk is apple ook gewoon een componenten-samengooier en gaat het juist om de (goede) keuzes die apple maakt.

Ik vind persoonlijk dat je een vreemde visie hebt over hoe een product review er hoort uit te zien. Niet dat ik zeg dat deze product review perfect is, maar jou argumenten lijken me nu niet echt nuttige commentaar om tot een kwaliteitsverhoging te leiden.

[Reactie gewijzigd door Apache op 19 oktober 2009 15:36]

Ik wacht in spanning af op je vervolg ;) ik denk dat iedereen in 'show je apple' je aankoop heeft gevolgd. Plaats ook even foto's van je setup, ben benieuwd!
leuk dat je er blij mee bent, na al die weken in spanning wachten of je slaagt of niet mag je wel iets terug doen voor ons. Kan niet wachten op het vervolg.
mjah, het is niet een Apple fanboy gehalte dat mij dwars zit maar meer de manier van nietszeggend schrijven. Lijkt meer een blogpost dan een review ;)